Yleisilmailu

Siitä Hanssin Jukan nimestä pieni knoppitieto, jos sallitaan. Nimen piti alunperin olla Anssin Jukka, mutta väärinkäsityksen seurauksena siihen tuli tuo H eteen. Kaikki kolme Suomen DC-2 konetta nimettiin kuuluisien Härmän puukkojunkkarien mukaan, oli Isoo-Antti, Pikku-Lassi ja tämä (H)Anssin Jukka. Tuo Anssin Jukka oli lempinimi Juha Antinpoika Leskenantille. Ennen vanhaan ihmisillä oli komiat nimet!
 
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan jotain hankkeita toisenkin lentävän DC-kolmosen saamiseksi on ollut, mutta voi olla ylivoimainen ponnistus nykyään jo

Ei tarvii edes hevosmiesten tietotoimiston tietokantaan päästä et tämän tietää. Mielestäni Jukkaa ne yritti taivaalle saada mut ilmeisesti rahaa ei tarpeeksi löytynyt et se ois kunnostettu siihen kuntoon et sillä ois voinut lennellä. Mut onhan se jo hyvä et on entisöity edes siihen kuntoon et sitä voi ihastella. Missä ikinä sit nykyään onkaan. Vai vieläkö se sijaitsee tuol Kauppakeskuksessa ?

Siihen kerättiin muistaakseni julkisesti ihan rahaakin ja ukot painoivat kovasti hommia ainakii joskus varmaan 2010 luvun jälkeen jokunen vuosi. Muistaakseni siivet olivat jo paikalleen laitettu mut hommaahan riittää aivan pirusti varsinkii jos niitä jotka sitä teki on alle 10 aktiivistä ihmistä. Muistelen et jossain vaihees ois ollut huhua et se mahdollisesti myytäisiin oliko jopa ulkomaille. Toitotaan et kone joskus viel lentää !

ps. Kyllähän se saatiin siiihen kuntoon et se on näytillä tosin nykyistä tilannetta en tiedä mut 2015 se pääsi esille entisöitynä Kauppakeskus Tuulokseen.

"
2011

Entisöinnin valmistuminen​


Entistetty Hanssin-Jukka paljastettiin Tikkakoskella Ilmavoimien vainajien muistopäivänä 7.syyskuuta 2011. Kone kuitenkin sai odottaa lopullista sijoituspaikkaansa vielä kesäkuuhun 2015 jolloin kone sijoitettiin näytteille Hanssin-Jukka Hangaariin tänne kauppakeskus Tuuloseen.

Monet ovat olleet pettyneitä että Hanssin-Jukalle ei löytynyt sijoituspaikkaa Jyväskylän alueelta mutta vähintään yhtä monet ovat iloisia että kone on jälleen Hämeenlinnassa. Tärkeintä lienee kuitenkin se että Hanssin-Jukka on asianmukaisesti ja tyylikkäästi esillä yleisön nähtävänä."

www.hanssinjukka.fi tuolta löytyy kuvia entisöinnistä jne.
 
Mielestäni Jukkaa ne yritti taivaalle saada mut ilmeisesti rahaa ei tarpeeksi löytynyt et se ois kunnostettu siihen kuntoon et sillä ois voinut lennellä. Mut onhan se jo hyvä et on entisöity edes siihen kuntoon et sitä voi ihastella.

Missä noin on sanottu että koneesta piti tehdä lentävä museokone ? Minun ymmärtääkseni entisöintiporukan tavoitteena oli alusta asti tehdä staattinen museokone.

 
Ei tarvii edes hevosmiesten tietotoimiston tietokantaan päästä et tämän tietää. Mielestäni Jukkaa ne yritti taivaalle saada mut ilmeisesti rahaa ei tarpeeksi löytynyt et se ois kunnostettu siihen kuntoon et sillä ois voinut lennellä. ....
Ei kai Hanssin-Jukkaa missään vaiheessa lentokuntoon ollut ajatus laittaa. Se on selkeästi museoesine, ei lentävä lentokone. Oli aika huonossa kunnossa entisöinnin alkaessa, ja ei ollut mitenkään selvää, että se saataisiin siihen kuntoon, jossa nyt on nähtävillä Tuuloksessa. Toki myös DC-2:na haastavampi kuin kolmoset, joista alkuperäinen keskustelu oli.

Lokin lentokuntoon saattamisesta on ollut jossain yhteyksissä puhetta, mutta puheiksi ne ovat kai jääneet. Maksaisi tietysti rahaa enkä tiedä, olisiko Suomessa tilaa kahdelle lentävälle kolmoselle---lentäjät, tekniikka, matkustajat jne. Tosi hieno juttu, että Lokki on nykykunnossaankin kaikkien helposti nähtävänä.
 
Ei ole.

Katso liite: 52514

Mikael on todellinen guru mitä tulee lentäviin WW1-koneisiin. Mukava heppu. Olen vuosien mittaan tavannut hänet monesti Jämin lentonäytöksissä. On esitellyt koneitaan yksityiskohtaisesti.

Sähköstarttia alkuperäisessä D8:ssa tuskin oli? Hieno kone. Rouhakka ääni tähtimoottorissa.
 
Jämistä puheen ollen, onkohan mitään toivoa että Fly In tapahtumaa vielä järjestettäisiin?
 
Loppukesästä nähnyt tämän taivaalla käytännössä lähes viikottain. Lensi esim. matalalla Sipoonkorven yli alkuviikosta. Tuon tunnistaa yksin äänestä :) Paljon tuntuvat lentävän, ilmeisesti jotain kokemuskyytejä myyvät, tuolle lentomäärälle en oikein muuta syytä keksi.
 
Loppukesästä nähnyt tämän taivaalla käytännössä lähes viikottain. Lensi esim. matalalla Sipoonkorven yli alkuviikosta. Tuon tunnistaa yksin äänestä :) Paljon tuntuvat lentävän, ilmeisesti jotain kokemuskyytejä myyvät, tuolle lentomäärälle en oikein muuta syytä keksi.
On se ollut aika aktiivisessa käytössä, käsittääkseni sillä on lennetty koulutuslentoja uusille lentäjille että saavat kelpoisuudet voimaan tälle konetyypille. Lähestymisharjoituksia tuntuvat tekevän aika useasti, eli lähestytään kiitorataa ja ennen kosketusta kone ylös ja uutta kierrosta tekemään. Yleensä iltapäivästä ja alkuillasta tätä tekevät joten Vantaan ja lähialueiden taivaalla yleinen näky ollut tänä kesänä.
Edit komeat äänet kyllä koneessa on!!!
Maksavia matkustajia koneella ei voi lennättää, kaupallisen lentotoiminnan pyörittäminen ei taida erilaisten seikkojen vuoksi olla mahdollistä tällä koneella, vain DC-3-kerhon jäseniä. Tosin jäseneksi pääsee ilmeisen helposti..
 
Viimeksi muokattu:
Tarja kun olisi ollut aikoinaan siinä koneessa missä piti olla joka tippui ni mietin vaa miten paljon asemat meidän armeijalla olisi tällä hetkellä. Luultavasti pystyisimme temppuun jos toiseen mut tarja onnistui aikansa hidastelemaan ja vaikeuttamaan kaikkea. Joskus sitä vaa toivoo et historia olisi mennyt vähän toisel taval.
 
Back
Top