Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minä kiitän tiedosta! Elikkä siis kouluja käymään ----->Varusmieheksi ei voi nykyään hakeutua alle 18-vuotiaana vapaaehtoisena. Puolustusvoimat kutsuvat uudet asevelvolliset kutsuntoihin sinä vuonna, kun kyseinen ikäluokka täyttää 18-vuotta. Ja jos haluat Puolustusvoimiin töihin sotilaana. Niin yksi kriteeri, mikä pitää täyttyä on toisen asteen tutkinto suoritettu eli lukio, ammattikoulu tai lukio.
Kyse on lapsisotilaat kieltävästä kansainvälisestä sopimuksesta, jonka Suomi ratifioi vuosituhannen vaihteessa 1999. Sopimus kieltää alle 18 vuotiaat lapsisotilaat.
17 vuotias on vielä nuori ja kannattaa käydä lukio kunnialla loppuun ja kasvaa vähän henkisesti. Samalla voi oheistoimintana myös kehittää fyysistä kuntoa ja hankkia itselleen opiskelupaikan. Kun nämä toimenpiteet on tehty, on luotu parhaat edellytykset varusmiespalveluksen suorittamiselle.
Varusmiespalvelukseen kannattaa mennä vähän vanhempana ja ehkä myös jo vähän opiskelleena tai työkokemusta kartuttaneena. Palveluksessa menestymisen kannalta oleellisen tärkeää on henkinen kypsyys, joka osaltaan avaa ovia eteenpäin.
Palvelus kannattaa hoitaa alusta lähtien motivaatiolla ja oikealla asenteella sekä suorittaa AUK1:n ja RUK:n.
Jos tämän jälkeen hulluutta vielä riittää ja Puolustusvoimat kiinnostaa esimerkiksi työnantajana, niin sen ehtii kyllä toteuttamaan myös vähän vanhempana. Sitä varten ei tarvitse 17 vuotiaana suotta kiirehtiä tai ryhtyä tössimään.
Nimenomaan näin, palvelukseen ei missään nimessä kannata kiirehtiä ennen kuin on siihen kaikin puolin valmis...
Henkilökohtaisesti olen useaan otteeseen miettinyt, että jos olisi mennyt vuodenkin vanhempana palvelukseen, olisi voinut saada siitä huomattavasti enemmän irti. Kannattaa oikeasti ennen kutsuntoja tarkkaan selvittää eri palvelusvaihtoehtoja, sekä miettiä realistisesti myös omia mahdollisuuksia palvella eri erikoisjoukoissa ja erikoistehtävissä...
Tässä peesaan mukana. Itsekin lähentelin kolmeakymppiä ja ihmettelin nuorison touhua. Väitän, että moni vapaaehtoinen nainen pääsee johtajakoulutukseen juuri siksi, että on hakeutunut inttiin vanhempana - samalla tulee mukana opiskelutaitoa, päämäärätietoisuutta yms. Ei siis niin, että naiset olisivat sen kummemmin johtajakoulutukseen sopivampia. Ja itselläni tuli vastaan lukion juuri päättäneitä tyttöjä, jotka luulivat intin olevan heidän paikkansa - ja sitten keskeyttivätkin. Onko jollain tietoa, mikä on naisten keskimääräinen ikä palveluksessa? Ja onkohan tilastotietoa, minkäikäiset naiset homman ovat kesken jättäneet? Entäpä miehillä - mikä on tukin käyneiden ikähaarukka? Ovatko vanhemmat miehet yliedustettuina?Mulle ainakin omalla kohdalla asevelvollisuuden suorittaminen 24v. iässä opiskelulykkäysten jälkeen oli paljon parempi kuin jos se olis ollut 19-20-vuotiaana. Oli kuitenkin tottunut siinä iässä jo asumaan vuosia pois kotoa ja oli vähän eri asenne muutenkin. Ja koulutus melkeinpä takasi myös alaan sopivan aselajin (viesti tässä tapauksessa).
RUK:n aikana käytiin kadettikoulussa vierailulla ja totesin et "vittu, tähän firmaan en kyllä tuu koskaan töihin!" Ja sit loysin itteni teknikkoluutnanttina jokusenkin vuoden jälkeen.Maailma muuttuu ja me sen mukana. Sen jälkeen sitten piti lähteä "kattelemaan mualimaa" ja sillä reissulla vieläkin.
Nimenomaan näin, palvelukseen ei missään nimessä kannata kiirehtiä ennen kuin on siihen kaikin puolin valmis...
Henkilökohtaisesti olen useaan otteeseen miettinyt, että jos olisi mennyt vuodenkin vanhempana palvelukseen, olisi voinut saada siitä huomattavasti enemmän irti. Kannattaa oikeasti ennen kutsuntoja tarkkaan selvittää eri palvelusvaihtoehtoja, sekä miettiä realistisesti myös omia mahdollisuuksia palvella eri erikoisjoukoissa ja erikoistehtävissä...
Näin on marjat. Ei ole mitään järkevää syytä kiirehtiä sössimään. Siinä vaiheessa kun 17, 18, 19 tai vaikka 20 vuotias pomppaa henkisen kypsymättömyytensä vuoksi AUK/RUK valinnat ja kotiutuu lopulta 5.5 kk mosurina, on peli lopullisesti menetetty ja monta hyvää ovea turhaan sulkeutunut.
Tällaisia henkilötä on epäilemättä runsaasti, sillä niitä tulee aina tasaisin väliajoin vastaan. Ainoa jälkikäteen jäänyt kysymys on, että "miksi piti olla niin lapsellinen".
Hätäilemällä ja turhalla kiireellä ei tule muuta kuin henkisesti vähälahjaisia lapsia.
Itse lukisin tuon Laamanatorin tekstin vähemmän negatiivisena. Luulisin, että hän ajattelee nimenomaan tuota, että "parhaat" saadaan johtajakoulutukseen, jos pystytään välttämään se, että nuorten miesten parhaimmistoa ei päätyisi puolen vuoden palvelukseen tai miehistöön muutoin vain siksi, ettei kiinnosta/ei jaksa/ei ymmärrä omaa parastaan/ei ymmärrä isänmaan parasta jne. Kyse ei siis käsittääkseni ole miehistön mollaamisesta. Korjaa Laamanator, jos olen väärässä!Noh, ei kaikista voi tulla upseereita, eikä aliupseereita. On armeijan ja maanpuolustuksen etu, että vain parhaat päästetään niihin paikkoihin. Siinä mielessä en näe syytä mollata miehistön palvelusta tuolla tavalla. Suurin osa varusmiehistä ja reserviläisista kuitenkin on miehistöä, vaikka sita voisi olla vaikea uskoa.
"monta ovea sulkeutunut, peli menetetty"
Noh, ei kaikista voi tulla upseereita, eikä aliupseereita. On armeijan ja maanpuolustuksen etu, että vain parhaat päästetään niihin paikkoihin. Siinä mielessä en näe syytä mollata miehistön palvelusta tuolla tavalla. Suurin osa varusmiehistä ja reserviläisista kuitenkin on miehistöä, vaikka sita voisi olla vaikea uskoa.
"monta ovea sulkeutunut, peli menetetty"
Itse lukisin tuon Laamanatorin tekstin vähemmän negatiivisena. Luulisin, että hän ajattelee nimenomaan tuota, että "parhaat" saadaan johtajakoulutukseen, jos pystytään välttämään se, että nuorten miesten parhaimmistoa ei päätyisi puolen vuoden palvelukseen tai miehistöön muutoin vain siksi, ettei kiinnosta/ei jaksa/ei ymmärrä omaa parastaan/ei ymmärrä isänmaan parasta jne. Kyse ei siis käsittääkseni ole miehistön mollaamisesta. Korjaa Laamanator, jos olen väärässä!
Jos ei saada aina parhaita, niin riittävän hyvätkin ovat tarpeeksi. Näin se menee kaikessa elämässä.