Noh, ei kaikista voi tulla upseereita, eikä aliupseereita. On armeijan ja maanpuolustuksen etu, että vain parhaat päästetään niihin paikkoihin. Siinä mielessä en näe syytä mollata miehistön palvelusta tuolla tavalla. Suurin osa varusmiehistä ja reserviläisista kuitenkin on miehistöä, vaikka sita voisi olla vaikea uskoa.
"monta ovea sulkeutunut, peli menetetty"
Itse lukisin tuon Laamanatorin tekstin vähemmän negatiivisena. Luulisin, että hän ajattelee nimenomaan tuota, että "parhaat" saadaan johtajakoulutukseen, jos pystytään välttämään se, että nuorten miesten parhaimmistoa ei päätyisi puolen vuoden palvelukseen tai miehistöön muutoin vain siksi, ettei kiinnosta/ei jaksa/ei ymmärrä omaa parastaan/ei ymmärrä isänmaan parasta jne. Kyse ei siis käsittääkseni ole miehistön mollaamisesta. Korjaa Laamanator, jos olen väärässä!
Olisi toki maanpuolustuksen etu, että vain "parhaat" valikoituisivat automaattisesti johtajakoulutukseen ja heistä parhaat valikoituisivat edelleen PV:n kantahenkilökuntaan. Kaikki tapahtuisi sotilaskäskyllä robottimaisen automaattisesti ja valikoituvat yksilöt voisi käskeä haluamaan itse omaa valikoitumistaan asiaan X ja Y, täysin sisäsyntyisesti ja vilpittömästi.
Kaunis ajatus kaikenkaikkiaan. Näyttää kivalta powerpointille piirrettynä laatikkoleikkinä ja kuulostaa hyvältä itsevarmaan sävyyn auditoriossa lausuttuna, mutta tosiasiassa homma ei mene ihan näin. Tämä johtuu siitä, että myös yksilö itse on oikeutettu tekemään valintojaan omien henkilökohtaisten intressiensä perusteella, mikä johtaa siihen, että yksilön ja puolustusvoimien intressit eivät aina kohtaa. Lopulta puolustusvoimat saavat eri kiintiöihinsä ne ihmiset, jotka henkilökohtaisesti
itse haluavat valikoitua ja ovat "riittävän hyviä" täyttääkseen vähintään normin mukaiset minimivaatimukset. Alokkaaksi tai korkeintaan aliupseerikurssille voi yksilö haluamattaan joutua, mutta kukaan ei täysin vasten tahtoaan päädy aliupseeriksi (res), res.upseeriksi, ammattialiupseeriksi, upseeriksi tai erikoisupseeriksi. Siinä vaiheessa kun em. valintoja koskevia päätöksiä tehdään, ei enää tulla kotoa hakemaan ja lopputulos vaatii myös yksilöltä muutakin kuin vastaanhangoittelua.
Aika kuluu ja kulttuuri kehittyy. Nykyajan nuoriso on aikaisempia ikäpolviaan individualistisempaa ja tämä vaikuttaa myös asepalvelusta koskeviin asenteisiin. Yksilön edun merkitys on tunnistettava ja se on pystyttävä sovittamaan organisaation etuun siten, että molemmat tulevat täytetyiksi. Tähän on helppo todeta, ettei nykynuorison yksilökeskeisiä tarpeita tule sotaväessä huomioida, mutta se johtaisi vain palveluksesta kieltäytymisten ja sopeutumisongelmien räjähdysmäiseen kasvuun sekä näitä seuraavaan kiusalliseen julkisuuteen. Lopulta individualistit äänestäisivät koko yleisen asevelvollisuuden nurin yksilönvapauksia loukkaavana esihistoriallisena jäänteenä.
Jos laitan individualistin väriset lasit naamalleni ja tarkastelen asepalvelusta, niin ensimmäiset mieleeni tulevat kysymykseni ovat, että
onko miehistökoulutuksesta mitään hyötyä, paitsi organisaatiolle eli puolustusvoimille? Mitä yksilö itse saa vastineeksi kuluttamalleen 5.5 kk ajalle? Voiko puolen vuoden lisäpanostuksella ja johtajakoulutuksella saavuttaa jotain hyötyä myöhemmässä elämässä ja millä perusteella? Kannattaako yli puolta vuotta edes olla, jos touhu ei erityisesti kiinnosta tai PV työnantajana? Muun muassa tällaisia kysymyksiä epäilemättä moni tälläkin hetkellä kutsuntaikäinen tai palvelukseenastumistaan innosta soikeana odottava suomalainen nuori miettii.
Henkilökohtaisesti katson erinäisistä syistä johtuen asiaa vallan toisesta näkökulmasta, mutta tätäkin näkökulmaa on pystyttävä ymmärtämään sekä asettumaan siihen. Maailma näyttää vähän toisenlaiselta.
Tämä on laaja, mutta mielenkiintoinen ja ajankohtainen kokonaisuus, jonka tyhjentävä mahduttaminen pariin viestiin on hankalaa sekä johtaisi väistämättä of topikin jännittävälle sivuraiteelle.