7,62 RK 58

Itä-saksalainen MPi-KMS-72? Levystä prässätty laatikko, ei jyrsitty.
 
Niinhän kuvan alla kerrotaan:devilish::
Kuvaus
English: East German MPi-KMS-72, Finnish designation 7.62 mm assault rifle model 58 with side-folding stock. Photographed in Mikkeli Infantry museum.
Suomi: Itä-Saksalainen MPi-KMS-72, Suomalainen nimike 7,62 rynnäkkökivääri 58 taittoperällä. Kuvattu Jalkaväkimuseossa.
 
Miksi RK 58 TP ja RK 72 TP. Jos olen ymmärtänyt oikein niin nämä ovat eri ja kuvista päätellen niin nissä on ulkoisia eroja. Eli vain eri variaatio samasta, ajattelin jos nissä olisi ollut jotain merkittävää eroa kun vuosi numerot ovat eri
 
Reserviläisen jutussa mainitaan AK-47 pohjainen koeversio Valmet m/58

"Suomessa 7,62 x 53R -patruunaa ampuville pulttilukkoisille kivääreille alettiin etsiä modernia seuraajaa 50-luvun puolivälissä. Vuonna 1956 Puolasta hankittiin kaksi 7,62 x 39 -patruunaa käyttävää AK-47-rynnäkkökivääriä. Niiden perusteella päätettiin tehdä kotimainen koeversio Valmet m/58. Sitä seurasi RK 60, jonka perusteella aloitettiin sarjatuotanto."

http://www.reservilainen.fi/uutiset/rk_62m_vie_taistelijan_perustyokalun_2020-luvulle

PV:n Kevytasekirja taas tuntee 7.62 Rynnäkkökiväärit 54, 54 TP, 56 TP, 72 ja 72 TP
(7.62 ei 7,62 - piste ei pilkku)

1550096527802.png

https://puolustusvoimat.fi/document...etti.pdf/3b7d0d85-e71c-4fbb-a8b9-9cf37ae6072d

Mikä on 7,62 Rynnäkkökivääri m 58 TP?
 
Itä-saksalainen MPi-KMS-72? Levystä prässätty laatikko, ei jyrsitty.
Mikä on 7,62 Rynnäkkökivääri m 58 TP?
Se on juuri niin päin, että se jyrsitty itäsaksalainen on (tai siis ilmeisesti oli) RK 58 TP, prässätty taas RK 72 (TP).

Eli siis
RK 58 TP on MPi-KmS (tämä on AKS-47:n tapaan jyrsitty; perä taittuu samalla tapaa kuin RK 54 TP:ssä eli AKS-47:ssä)
RK 72 on MPi-KM (tämä on se bakeliittiosainen prässätty itäsaksalainen rynnäkkökivääri)
RK 72 TP on MPi-KMS-72 (tämä on samaan tapaan bakeliittiosainen ja tuolla "rautalankaperällä" varustettu prässätty itäsaksalainen rynnäkkökivääri)

Täällä on näistä alkuperäisistä itäsaksalaisista nimikkeistä.
Joissain lähteissä mainitaan sekä MPi-KM että MPi-KM-72 ikään kuin eri nimikkeinä kiinteäperäisistä rynnäkkökivääreistä (eri kuin KMS-72 siis), mutta esim. NVA:n rynnäkkökiväärin käsikirja (A 050/1/506, joka on siis korjaustoimenpiteitä varten, kuten rynnäkkökiväärin käsikirja meillä) puhuu kolmesta mallista, eli KM:stä, KMS-72:sta ja KmS:stä. Siitä, että oliko PV:n saamassa erässä lainkaan sitä itäsaksalaista kiinteäperäistä jyrsittyä kivääriä (MPi-K, olisi meidän nimikkeellämme varmaankin RK 58), en osaa sanoa.

Tosin olen kuullut, että nuo RK 58 TP:t olisi pistetty pannun pesään samalla kuin RK 54:t eli AK-47:t, mutta toisaalta JN kirjoitti blogissaan, että rynnäkkökiväärejä ei olisi hävitetty.

--

Kotimainen Valmetin ensimmäinen prototyyppi Valmet M/58 sitten lienee Sotamuseon kokoelmissa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tuon itäsaksalaisen aseen kanssa. Palokankaan "Raamatussa" siitä on kuvakin:

valmetm58.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Tarkennuksena tähän jos joku vielä kuvaa ihmettelee - museossa on tapahtunut pieni kämmi, sillä kuvan aseeseen (täälläkin oikein tunnistettuun MPi-KMS-72) on päätynyt väärä nimikelappu. Kuvassa oleva ase on PV:n nimikkeellä siis tuo 7.62 RK 72 TP. J0h1F:n viestissa on siististi niputettu versioiden erot.

Tosin olen kuullut, että nuo RK 58 TP:t olisi pistetty pannun pesään samalla kuin RK 54:t eli AK-47:t, mutta toisaalta JN kirjoitti blogissaan, että rynnäkkökiväärejä ei olisi hävitetty.

7.62 RK 58 TP (kuten 54 TP:t) on nimikkeenä poistunut PV:n kirjoilta ennen kuin JN lähti isommin politiikkaan.
 
Tosin olen kuullut, että nuo RK 58 TP:t olisi pistetty pannun pesään samalla kuin RK 54:t eli AK-47:t, mutta toisaalta JN kirjoitti blogissaan, että rynnäkkökiväärejä ei olisi hävitetty.

Muistaakseni JN ei käyttänyt niin täsmällisiä muotoiluja etteikö aseita olisi silti voitu ihan reilussakin mitassa poistaa. Ei ehkä massamaisesti/ kaavamaisesti mutta valikoiden tiettyjä alatyyppejä kuitenkin. Aiemmin on mm. mainittu että derkkurynkyn pimeätähtäinversio poistettiin kokonaan.

Edit

Niinistön blogikirjoitus

"Niinpä hiljattain kävin tarkastamassa rynnäkkökivääriasian ja totesin, että meillä on varastoissa erinomaisessa kunnossa olevia, niin ulkomailta hankittuja kuin kotimaisia rynnäkkökiväärejä – ja niitä on riittävästi. Näin ollen voin omasta puolestani kumota sen ”tornihuhun”, että näitä aseita olisi hävitetty massamaisesti."

 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni JN ei käyttänyt niin täsmällisiä muotoiluja etteikö aseita olisi silti voitu ihan reilussakin mitassa poistaa. Ei ehkä massamaisesti/ kaavamaisesti mutta valikoiden tiettyjä alatyyppejä kuitenkin. Aiemmin on mm. mainittu että derkkurynkyn pimeätähtäinversio poistettiin kokonaan.

Edit

Niinistön blogikirjoitus

"Niinpä hiljattain kävin tarkastamassa rynnäkkökivääriasian ja totesin, että meillä on varastoissa erinomaisessa kunnossa olevia, niin ulkomailta hankittuja kuin kotimaisia rynnäkkökiväärejä – ja niitä on riittävästi. Näin ollen voin omasta puolestani kumota sen ”tornihuhun”, että näitä aseita olisi hävitetty massamaisesti."
Mitä rynkkyjä meillä on suomalaisten lisäksi? Minä olen vähän ulalla noiden mallimerkintöjen/poistojen kanssa. Onko niitä kiinalaisia vielä, derkkuja lienee on joitain malleja?
 
Mitä rynkkyjä meillä on suomalaisten lisäksi? Minä olen vähän ulalla noiden mallimerkintöjen/poistojen kanssa. Onko niitä kiinalaisia vielä, derkkuja lienee on joitain malleja?

Kelaa tätä ketjua ylöspäin. Saat vastaukset kysymyksiisi. Ja niihin joita et olisi edes osannut esittää :oops:
 
Back
Top