Adoptoitu vauvana…

tonttujonttu

Alikersantti
Hei,

tiedän, että kaksoiskansalaisuus voi olla esteenä esim. PV:llä työskentelemiselle, mutta miten homma toimisi, jos esim. minut on adoptoinut kaksi täysin suomalaista aikuista, kun olin n. 10kk vanha, valtiosta, joka ei hyväksy kaksoiskansalaisuuksia, eli minun kansalaisuuteni siihen maahan peruttiin siellä heti, kun adoptio oli valmis.

Suomi.fi-rekisterissä tuo kansalaisuus näkyi vielä ihan lähiaikoinakin (Suomessa periaatteessa hyväksytään kaksoiskansalaisuus), mutta pyysin heitä poistamaan sen, koska ajattelin, että siitä olisi enemmän haittaa, kuin hyötyä, sillä tieto ei ollut edes totta. Voiko tämä olla esteenä esim. kadikseen hakiessa? Entä varusmiespalveluksen aikana AUK/RUK-valinnoissa?
 
Hei,

tiedän, että kaksoiskansalaisuus voi olla esteenä esim. PV:llä työskentelemiselle, mutta miten homma toimisi, jos esim. minut on adoptoinut kaksi täysin suomalaista aikuista, kun olin n. 10kk vanha, valtiosta, joka ei hyväksy kaksoiskansalaisuuksia, eli minun kansalaisuuteni siihen maahan peruttiin siellä heti, kun adoptio oli valmis.

Suomi.fi-rekisterissä tuo kansalaisuus näkyi vielä ihan lähiaikoinakin (Suomessa periaatteessa hyväksytään kaksoiskansalaisuus), mutta pyysin heitä poistamaan sen, koska ajattelin, että siitä olisi enemmän haittaa, kuin hyötyä, sillä tieto ei ollut edes totta. Voiko tämä olla esteenä esim. kadikseen hakiessa? Entä varusmiespalveluksen aikana AUK/RUK-valinnoissa?
Suomen kansalainen pitää olla, mutta syntyperäisyyttä ei ainakaan nopealla vilkaisulla näkynyt pääsyvaatimuksissa. Jos olet asevelvollinen niin AUK ja RUK ovat varmasti mahdollisia.

Helpoimmin saat asiasta oikeaa ja varmaa tietoa kilauttamalla suoraan opinahjoon.
 

Kysyit, voiko kansalaisuusasia olla este "esim. kadikseen hakiessa". Eikös se kadettikoulukin ole opinahjo siinä kuin muutkin oppilaitokset? ;)

Et kerro, minkä maan kansalaisuudesta oli kyse, mutta jos sinulla ei ole sinne ollut koskaan mitään suhteita etkä ole kansalainen, niin tuskin siitä ongelmaa muodostuu. Kysyttäessä kertoo avoimesti asian ja näyttää mahdolliset dokumentit (jos jotakin on tallella siitä kansalaisuuden menetyksestä).
 
Kysyit, voiko kansalaisuusasia olla este "esim. kadikseen hakiessa". Eikös se kadettikoulukin ole opinahjo siinä kuin muutkin oppilaitokset? ;)

Et kerro, minkä maan kansalaisuudesta oli kyse, mutta jos sinulla ei ole sinne ollut koskaan mitään suhteita etkä ole kansalainen, niin tuskin siitä ongelmaa muodostuu. Kysyttäessä kertoo avoimesti asian ja näyttää mahdolliset dokumentit (jos jotakin on tallella siitä kansalaisuuden menetyksestä).
Asia varmaan nousee esiin turvaselvityksissä, mutta tuskin siitä tosiaan murhetta tulee. Mikäli tilanne tosiaan on se, ettei mitään todellisia sidoksia lähtömaahan ole.
 
Asia varmaan nousee esiin turvaselvityksissä, mutta tuskin siitä tosiaan murhetta tulee. Mikäli tilanne tosiaan on se, ettei mitään todellisia sidoksia lähtömaahan ole.

Niin. Lisäksihän kaksoiskansalaisuuksia katsotaan ymmärtääkseni aina tapauskohtaisesti. Jokin Thaimaan tai Kongon passi tuskin on läheskään yhtä vakava asia kuin Kiinan tai Venäjän passi, vaikka helpointa varmaan onkin, jos se toinen passi on jostakin ystävällisestä Nato-maasta.
 
Niin. Lisäksihän kaksoiskansalaisuuksia katsotaan ymmärtääkseni aina tapauskohtaisesti. Jokin Thaimaan tai Kongon passi tuskin on läheskään yhtä vakava asia kuin Kiinan tai Venäjän passi, vaikka helpointa varmaan onkin, jos se toinen passi on jostakin ystävällisestä Nato-maasta.
Mulla on siis vanha Kiinan passi, mut Kiinassa toimii just sillä tavalla, että jos Kiinan kansalainen saa toisen maan kansalaisuuden esim. adoptiossa, niin hän menettää automaattisesti sen Kiinan kansalaisuuden, vs. esim. Venäjällä, jossa tietääkseni Venäjän ja maan (x) kansalainen nähtäisiin aina vain Venäjän kansalaisena. Mitään sidonnaisuuksia mulla ei ole, koska mun adoptiovanhemmat on just suomalaisia, ja mut adoptoitiin alle 1v.
 
Kysyit, voiko kansalaisuusasia olla este "esim. kadikseen hakiessa". Eikös se kadettikoulukin ole opinahjo siinä kuin muutkin oppilaitokset? ;)

Et kerro, minkä maan kansalaisuudesta oli kyse, mutta jos sinulla ei ole sinne ollut koskaan mitään suhteita etkä ole kansalainen, niin tuskin siitä ongelmaa muodostuu. Kysyttäessä kertoo avoimesti asian ja näyttää mahdolliset dokumentit (jos jotakin on tallella siitä kansalaisuuden menetyksestä).
En viitsi pommittaa niitä kysymyksillä. Lähetin oikeastaan sinne muutama viikkoa takaperin yhden kysymyksen, mutta en saanut vielä ainakaan vastausta, eikä ketään ansaitse mielestäni mitään kysymyspommituksia. :) Onko mpkk:n sähköposti edes oikea paikka tämänkaltaisille kysymyksille?
 
Kysyit, voiko kansalaisuusasia olla este "esim. kadikseen hakiessa". Eikös se kadettikoulukin ole opinahjo siinä kuin muutkin oppilaitokset? ;)

Et kerro, minkä maan kansalaisuudesta oli kyse, mutta jos sinulla ei ole sinne ollut koskaan mitään suhteita etkä ole kansalainen, niin tuskin siitä ongelmaa muodostuu. Kysyttäessä kertoo avoimesti asian ja näyttää mahdolliset dokumentit (jos jotakin on tallella siitä kansalaisuuden menetyksestä).
Epäilen, että mulla on mitään dokumentteja, mut netin mukaan tuo on vaan miten se toimii. En ole käynyt siellä sen jälkeen ikinä. :D
 
Ajattelin, ettei siitä olisi mitään haittaa, koska en ole ollut ikinä oikeasti kaksoiskansalainen, vaikka se mun tiedoissa niin luki ja, koska mut adoptoi 2 suomalaista, kun olin vielä ihan vauva, mut jos se olisi vaan periaatekysymys, niin voisin kyllä nähdä tilanteen, missä se voisi olla automaattinen este. Mietityttää vain.
 
Hei,

tiedän, että kaksoiskansalaisuus voi olla esteenä esim. PV:llä työskentelemiselle, mutta miten homma toimisi, jos esim. minut on adoptoinut kaksi täysin suomalaista aikuista, kun olin n. 10kk vanha, valtiosta, joka ei hyväksy kaksoiskansalaisuuksia, eli minun kansalaisuuteni siihen maahan peruttiin siellä heti, kun adoptio oli valmis.

Suomi.fi-rekisterissä tuo kansalaisuus näkyi vielä ihan lähiaikoinakin (Suomessa periaatteessa hyväksytään kaksoiskansalaisuus), mutta pyysin heitä poistamaan sen, koska ajattelin, että siitä olisi enemmän haittaa, kuin hyötyä, sillä tieto ei ollut edes totta. Voiko tämä olla esteenä esim. kadikseen hakiessa? Entä varusmiespalveluksen aikana AUK/RUK-valinnoissa?
Lähiaikoina viittaa tulevaan. Tarkoitit viime aikoina.
 
En viitsi pommittaa niitä kysymyksillä. Lähetin oikeastaan sinne muutama viikkoa takaperin yhden kysymyksen, mutta en saanut vielä ainakaan vastausta, eikä ketään ansaitse mielestäni mitään kysymyspommituksia. :) Onko mpkk:n sähköposti edes oikea paikka tämänkaltaisille kysymyksille?

En tiedä, mihin lähetit, mutta about kaikilla kouluilla on jonkinlainen hakijapalvelu tai hakutoimisto, joka yleensä auttaa tämänkaltaisissa kysymyksissä. Jos lähetit kirjaamoon, niin eiköhän nekin välitä asian eteenpäin oikealle ihmiselle, mutta näin kesäaikana lomat voivat ruuhkauttaa ja toisaalta maailmanpoliittinen tilannekin voi aiheuttaa viivettä. Odottelet rauhassa, jos asialla ei ole mahdoton kiire.

Löysin viimevuotisen hakuoppaan, sen lopussa todetaan seuraavaa:

Lisätietoja
Lisätietoja opiskelijaksi hakeutumisesta, opiskelijavalinnasta ja opintojen aloittamisesta on mahdollista
tiedustella:
Sotatieteiden kandidaatin ohjelmaan päähaussa hakeutuminen ja opiskelijavalinta
sekä Sotatieteiden maisterin koulutusohjelmat:
opintoasiainosasto, [email protected] tai 0299 530 214 (valintaupseeri) ja
0299 530 330 (koulutussuunnittelija).
Lentoupseerin koulutusohjelma ja erillishaku
kapteeni Martti Manner, [email protected] tai virka-aikana numerosta 0299 257 220.

 
En tiedä, mihin lähetit, mutta about kaikilla kouluilla on jonkinlainen hakijapalvelu tai hakutoimisto, joka yleensä auttaa tämänkaltaisissa kysymyksissä. Jos lähetit kirjaamoon, niin eiköhän nekin välitä asian eteenpäin oikealle ihmiselle, mutta näin kesäaikana lomat voivat ruuhkauttaa ja toisaalta maailmanpoliittinen tilannekin voi aiheuttaa viivettä. Odottelet rauhassa, jos asialla ei ole mahdoton kiire.

Löysin viimevuotisen hakuoppaan, sen lopussa todetaan seuraavaa:



Lähetin seuraavaan osoitteeseen

maanpuolustuskorkeakoulu(at)mil.fi

Lähde: https://maanpuolustuskorkeakoulu.fi/yhteystiedot

Oletin, että tuonne olisi ihan asiallista lähettää spesifimpiä MPKK:hon liittyviä kysymyksiä. Ja juu, ei todellakaan ole kummallakaan asialla mahdoton kiire, mutta mietityttää vain, että lähetinkö oikeaan osoitteeseen. En kuitenkaan lähde nyt lähettelemään muita sähköposteja mihinkään, koska kuten sanoin: En halua pommittaa ketään viesteillä. :D
 
Älä ota henkilökohtaisesti. Tuo etenkin Helsingin nuorten toistama virhe vaan käy hermoilleni. 🤔😀
En tietenkään. Ihan vilpittömästi sanoin kiitos. Harvoin otan herneitä nenään mistään. 😁 Vaikka kuinka asiallisesti ja kunnollisesti yrittää kirjoittaa, niin valuu silti luonnollisesti puhekielestä vähän väliä kaikenlaisia kielioppivirheitä. Itse näin turkulaisena aktiivisesti yritän sanoa ”kuka”, enkä ”ketä”, mutta kyllä se sinne aina välillä eksyy. 😁
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
En jaksa millään uskoa, että tällainen tausta olisi minkäänlainen este sotilasuralle. Ulkomaansidonnaisuudet toki selvitetään turvallisuusselvityksen osana ja sidonnaisuudet (kuten entiset ja nykyiset kansalaisuudet) pitää ilmoittaa myös itse lomakkeessa MPKK hakuprosessin aikana. Jo rekistereistä selviää henkilöhistoria tältä osin riittävästi ilman suurempia temppuja sinun tapauksessasi.

Ulkomaansidonaisuuksien selvittämisen tarkoitus on myös ohjeistettu ja ohje löytyy täältä:

Varusmiehinä aliupseeri- ja upseerikoulutuksen saaneissa on ihan perinteisestikin maahanmuuttajataustaisia ihmisiä ollut joten varusmiesaikanakaan ei pitäisi sen puolesta olla ongelmia.
 
Back
Top