Afganistan

johtuiskohan näistä 3:sta pysähtymispaikasta, joihin on saatu tehtyä liittolais/tankkaus sopimus tässä tilanteessa?
Diplomaattistatuksella lentävät ja todella tarkoilla aikaikkunoilla eri maiden yllä.
Puolalaisten kanssa on kai ollut helppo sopia asioista, mutta sen jälkeen kaikki muuttuu astetta hankalammaksi.
Tankkaus asiat hoidetaan NATO:n isäntämaa sopimusten mukaisesti.
 
johtuiskohan näistä 3:sta pysähtymispaikasta, joihin on saatu tehtyä liittolais/tankkaus sopimus tässä tilanteessa?
Kuulostaa järkevältä. Onko Suomi siis käyttänyt Bakua myös Azereissa omilla koneilla, vai osana jotain yleistä lentohuollon ISAF-putkilinjaa Eurooppaan?
 
Ei löydy lentoa enää Flightradarista... Taitaa olla välilasku, tai sit ne lentää niin matalalla ettei tutkat tunnista :D
 
En ymmärtänyt sanoja Baki tai Azer!
Hahah. Azerbaizhanin pääkaupunki on Baku, ja silla on kenttä jota suomalaiset ovat käyttäneet lähimpänä tukikenttänä, en vaan tiedä onko tämä ollut Suomen Ilmavoimien rilloilla koskaan.

Äläkä kysy mikä on rilla. Paitsi jos olit joskus Postipankin asiakas, niin se tarkoitti juuri sitä pöyryläistä kärrynpyörähäkkyrää...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Puhe ei ollut yhteiskuntajärjestyksestä vaan sodasta ja sen voitosta. Kunnioitan vihollista he voittivat sodan omalla tyylillään, ei siinä mitään voitto kuin voitto. Nyt meidän täytyy miettiä mikä meni pieleen ja mitä tästä voidaan oppia.

Talitinttien yhteiskuntahan ei ole mistään kotoisin, eikä tule olemaan pitkäikäinen. Ennen pitkään se tulee hajoamaan omaan mahdottomuutensa.
No enpä tiiä. Kiina saa kaivaa malmia maasta ja maksavat tuomalla elintarvikkeita ja kulutustarvikkeita. Ei afgaanit omaa taloutta tai teollisuutta saa pyörimään, mutta tuollainen systeemi, jossa kaikki tuodaan ulkomailta voisi toimia. Toinen vaihtoehto on, että alkavat viljelemään unikkoa enemmänkin ja myyvät ulkomaille heroiinia ja sillä rahalla ostavat Venäjältä, Kiinasta ja Iranista hyödykkeitä, joilla pyörittää yhteiskuntaa
 
Ei kai nyt Ilmavaivojen hemmot nuku koneessa, parakeissa yms... Kyllä se on kuulkaa kunnon hotelli, että jaksaa taas lentää, kun samalla kyydissä olevat Erkkarit nukkuu koneessa ja vartioi sitä :D
 
Taitavat nukkua Katowicessä
Jep,
huomaa että jatkosodasta on tovi mennyt, pojat vähän pehmistyny...
Suomen ensimmäinen kiireinen sotilastehtävä ulkomailla ikinä,
Erikoisjoukkojen isku Kabulin lentokentälle mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti,
ja sit kahden tunnin matkanteon jälkeen pojat jää nukkumaan kauneusunet yän ajaksi?
:poop:
Ottikohan ne tykkipatterin pojat vahingossa kyytiin erikoisjääkäreiden sijaan?

Ottaisivat mallia siitä isku entebbeen operaatiosta, missä israel lens suoraa kyytiä sinne sen yhen ahmedin lentokentälle suoraan missä panttivangit oli, siinä oli oikeat otteet
 
Mutta tosissaan,
veikkaan että ovat laittaneet koneen jotenkin noista flightradar järjestelmistä pois.
Jos kabulin suuntaa ylipäätään kattelee, niin ei sieltä löydä mitään lentotietoja (paitsi jotain ammoisia kam airin järjestelmiin jääneitä departure tietoja) .
Kyllä ne matkaa sinne tekee...turvallisuus seikkoja ettei tiedetä mihin ja millon menevät. eikös ne pian ala olee perillä? No kai muutama tunti vielä. Uskon, että aamulla ollaan viisaampia, ja ne on perillä kun tästä yöunien jälkeen heräilee.

Ja on muuten viisasta ottaa lentotiedot pois, siinä vasta katu-uskottavuus menis, jos pystyisi niiden liikkumista siellä afganistanin kohdalla seuraamaan. Itseasiassa oli vähän pöhköö edes alkuvaiheessa näyttää siellä flightradarissa lentotiedot.
Noin niinkun periaatteessa, länsiliittouman vääräuskoiset sotilaat lentämässä afganistaan aseiden kanssa...ja taleban vallassa siellä...Sehän tästä puuttuisi että joku mujahedini siitä lentokentän viereiseltä vuorelta ampuis jenkeiltä lahjaksi jätetyllä ilmatorjunta ohjuksella suomen Casan alas. Olis helppo olla kytiksellä, senkun flightradarista kattoo koska ja mistä pojat tulee :D
 
Mutta sinänsä mielestäni tää antaa mehukkaita poliittisia keinoja tulevaisuutta varten (tai antaisikin...),
jos ajatellaan jotain jolon panttivankikriisiä missä suomalaiset oli pitkään, tai jotain vastaavaa missä olis suomalaisia panttivankeja ulkomailla, niin suomi vois iskeä erikoisjääkäreillä sinne.
Sehän olis mielestäni enemmän oikeutetumpaa, kun hakea noita afganistanilaisia "suomen kansalaisia" tuolta.
 
Hinta-(katto?) arvio operaatiolle: "ei enempää kuin 792000 euroa",
mikähän maksaa?
No toki, lentokoneiden käyttö varmaan suurin kustannus, jos olis 4ke/ jääkäri menopaluu varusteineen, siitä tulis sellanen 80 000e.
En kyllä tiedä mihin toi loppuraha menee? Pitääkö jenkeille maksaa jostain luvista? Eika siitä ny maksaa sentään tarvii, että siellä kentällä on. Poikien palkat vaikka juoksis vuorokauden ympäri, niin no, se olis 20x 4000e (arvio, että noi saisi 4000e ympärivuorokautisesta duunista, kuukauden jos kestäis keikka) = 80 000e.
No sit safkat päälle, se on 6000euroa tai jotain.
Mihin loput rahat menis, vaikka ois kuukauden keikka?
Ammuksiin ne ei saa kulumaan penniäkään siellä kentällä istuessa. Vaikea ymmärtää. Vai onko tää joku muka worst case scenario, että lentokoneet ammutaan paskaks ja kaikkea..emt...
Tai että henkivakuutukset ja vaarallisen työn lisä on niin kalliita..ja tosiaan että joutuu pyörittää jotain megaluparuljanssia monen eri maan kanssa ja maksamaan lento-oikeuksista maiden yli tms...
 
Back
Top