Ahkiot, pulkat ja reet

samovaari

Kapteeni
Moro. Tuolla toisessa ketjussa jutellaan ahkioista. Ajattelin nyt luoda tälle ihan oman ketjunsa.
Ahkiohan on etenkin talvisaikaan aika soppeli tavarankuljetusväline, vaeltajat ja jopa sotilashenkilöt tuota käyttävät siirtääkseen ruokaa, makuupussia, telttaa, miinoja yms. paikasta toiseen.
Tuo pulkka on viestiketjun otsikossa syystä että, aika monta pilkkimiestä tavannut tuolla järvenselillä. Monella ollut mukana esim. Tokmannilta hommattu musta iso pulkka. Varmaan siinäkin kuljetetaan pilkkimiseen tarvittavat välineet ja sitten lopussa se suuri saalis takaisin rantaan. Olen jopa nähnyt tuolla tuntureissa, jotkut korvanneet perinteisen ahkion tällaisella pulkkasysteemillä. Jos lukijoissa on tällaisia, olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia.
Rekihomma. Tietääkseni sotaväki käyttää näitä moottorikelkkojen ja mönkijöiden perässä. Tästäkin olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä ja kokemuksia. Tää on varmaan tuon uuden taistelutavan myötä tullut entistä tärkeämmäksi.

Tuolla Iltavapaat/Eränkäynti-vitjassa on nyt keskustelua näistä ahkio-asioista. Josko joku ystävällisistä modeista voisi siirtää nuo tämän otsikon alle. Ok, mä tiedän että Teiltä aina paljon pyydetään ja joskus Teiltä saa myös pyytämättä. Kylläkin aina aiheesta.
 
Viking merkkinen pulkka on kestänyt aika hyvin koivupöllien/halkojen kyytiin viskomiset (tarran vasemmalla puolella näkyy noin 3cm*3cm pitkä L:n muotoinen halkeama), mutta ei tuota viitsisi raahata perässään kovinkaan pitkiä matkoja.
 

Liitteet

  • pulkka.jpg
    pulkka.jpg
    789 KB · Luettu: 19
  • pulkka 2.jpg
    pulkka 2.jpg
    204 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Moro. Joo, enpäs huomannut tätä. Joku voi näitä käyttää esim mökillä puiden kuljetukseen tms. Nuo pulkat taitaa pääosin olla jotain polyeteeniä tai vastaavaa ämpärimuovia.
Eivät varmaan kovin ergonomisia ole vetää, lyhyitä ja leveitä. Olen kyllä nähnyt jopa tuolla tuntureilla, Jotain masokisteja?
Tosiaan lukenut tuosta uudesta taistelutavasta ja sen liikkuvuudesta ja joustavuudesta. Kuvittelisin, tuossa nuo kelkat + reet aika päteviä.
 
Minulla on tuollainen ämpärimuovi-ahkio http://www.motonet.fi/fi/tuote/549571/Patriot-ahkio-XL jossa tulee kiskottua polttopuita, eväitä, kirvestä yms ja milloin mitäkin tarvikkeita jäällä kulkiessa. Jäällä parhaaksi on osoittaunut pitkä vetonaru jonka päähän olen tehnyt ison paalusolmulenkin. Lenkki sujahtaa kainalon alta ja vastakkaisen olan päältä. Toimii kun kuorma on maltillinen. Jatkokehityksessä mietteissä on ns chest rig tai vastaava johon tulisi sähköputkesta aisat jolloin käytettävyys laajenisi metsäänkin. Jos joskus innostun vetämään painavampaa jäällä tai oikein pitkän vedon, olen ajatellut tuohon vetolenkkiin pehmikkeitä mutta tuollaisen 10-20kg kuormat menee jäällä vielä heittäen tuollaisenaankin useamman kilsan suuntaansa. Toinen evoluution kehityskohde on ahkiolle peite jolla saisi helposti varmistettua kamojen mukana kulkemisen. Nykyisellään pitää viritellä säkkiin tai pieneen kevytpeitteeseen kamat, ei toimi metsäolosuhteissa kovinkaan kaksisesti. Pakko todeta että tuo on aika mainio kapistus talviretkeilijälle, paljon hyötyä per euro.
 
Jatkokehityksessä mietteissä on ns chest rig tai vastaava johon tulisi sähköputkesta aisat jolloin käytettävyys laajenisi metsäänkin
Moro. Älä hyvä veli haksahda mihinkään sähköputkiin. Parin kilometrin vedon jälkeen ne on katki, poikki ja säleinä, kokemusta on. Osta lähimmästä Etra Megacenteristä Exelin lasikuituputkea, esim. 15x12mm. Tuota myydään 6m salkona, saa sopivasti aisat ja vielä yhden varalle. Ja ristikkäisaisat on päivän sana.
 
Fjellun 155:seen pitäisi kehitellä peitettä, mutta ei oikein kipinöi ideatehtaalla...vinkkejä?
 
Moro. Älä hyvä veli haksahda mihinkään sähköputkiin. Parin kilometrin vedon jälkeen ne on katki, poikki ja säleinä, kokemusta on. Osta lähimmästä Etra Megacenteristä Exelin lasikuituputkea, esim. 15x12mm. Tuota myydään 6m salkona, saa sopivasti aisat ja vielä yhden varalle. Ja ristikkäisaisat on päivän sana.
Kiitoksia vinkistä, noinhan sen kannattaa tietty tehdä!
 
Fjellun 155:seen pitäisi kehitellä peitettä, mutta ei oikein kipinöi ideatehtaalla...vinkkejä?

Itse lähtisin hakemaan Eurokankaasta sopivaa veneen "pressuksi" tarkoitettua markiisi yms kangasta johon sellaisella pressuihin yms muihin tarkoitetulla messinkirengas-tuurasarjalla renkaat. Tämä reikäreunainen pressu kiinni kuminauha joustinköydellä tai sitten paracordilla & vastaavalla. Reunat tietty taittelee kaksinkerroin ja vetelee puolison ompelukoneella kiinni ettei rispaannu.
 
Itse lähtisin hakemaan Eurokankaasta sopivaa veneen "pressuksi" tarkoitettua markiisi yms kangasta johon sellaisella pressuihin yms muihin tarkoitetulla messinkirengas-tuurasarjalla renkaat. Tämä reikäreunainen pressu kiinni kuminauha joustinköydellä tai sitten paracordilla & vastaavalla. Reunat tietty taittelee kaksinkerroin ja vetelee puolison ompelukoneella kiinni ettei rispaannu.
Moro. Noista ahkion peitoista. Eurokankaasta ostaisin Camo raincoat-kangasta, on vielä sopivasti M05-kuviolla. 19.90 metri, pu/pe, paino 180g/m2, riittävän vedenpitävä tuohon tarkoitukseen.
Tuo markiisikangas maksaa 89 metri, akryyliä ja paino 680g/m2. Minun mielestäni vähän ylimitoitettu ahkion peitoksi.

Jos tässä kerron omasta ratkaisusta.
Eli tuollainen camo-kangas kulkee yhteneväisenä ahkion sisäpuolen ympäri. Molempiin yläreunoihin on ommeltu tunnelit, joissa nuo yo. haukutut sähköputket. Tässä tarkoituksessa ne kyllä kestävät. Putkien tarkoitus on se, että pakkausta yhteen nivottaessa ei tarvi löysää reunaa taitella, vaan voi kerralla taivutella liepeet limittäin.
Ahkion yläreunan sisäpuolelle on poppareilla kiinnitetty kuusi metallilenksua/puoli. Tällaisia:
kaari.jpg
Noiden läpi kulkee 8 millinen joustava kumiköysi. Molempien puolien köysi yhdistetään ristiin tällaisilla koukuilla:

koukku.jpg

Kun tarpeeksi tuiskuttaa ja tuulee niin tuolta peiton sisältä löytyy yllättävän paljon lunta, oli peittoratkaisu mikä tahansa.
 
Moro. Kun ollut juttua tuosta aisojen pituudesta. Löysin tällaisen kommentin vuodelta 2004 (Vaellusturinat I/ Eräkulkuri).

"Jos ahkion aisojen pituus on n. 2 m ja niiden kiinnityskorkeus lantiolla n. 1 m maasta, niin ne muodostavat 30 asteen kulman maahan nähden ahkion keulalla. Tällöin ahkiota eteenpäin vievän voiman komponentti on n. 87 % vetovoimasta.

Kun aisojen pituus on n. 1.5 m, niin vastaava kulma on n. 42 astetta ja eteenpäin vievän voiman komponentti vain n. 75 % vetovoimasta.

Eli lyhyemmillä aisoilla varustettu ahkio on raskaampi vedettävä kuin pitkäaisainen "veturi". Sehän on seuraus siitä, että jyrkässä kulmassa olevat aisat pyrkivät vedettäessä myös nostaman ahkion keulaa ylöspäin.

Jos ahkion paino kuormineen on 40 kg ja vetoaisojen pituus 2 m, niin 1.5 m:n aisoilla samansuuruisella vetovastuksella kulkee ainoastaan 34.5 kg:n kuorma. Jos aisojen pituus olisi 2.5 m voisi kyseisellä vetovoimalla kiskoa 42.3 kg:n kuormaa. Elikkä aisojen pidentäminen 2 metristä 2.5 metriin ei paljonkaan kevennä tarvittavaa vetovoimaa, mutta sen sijaan lyhentäminen puolella metrillä lisää sitä huomattavasti."


Itsellä 3m pitkät sukset ja ei tuo 2m aisapituus ole ollut ongelma. Metsäsuksilla tuo takapotkun laajuus ei ole samanlainen kuin ladulla hiihdettäessä, pikemminkin mennään sillai paarustamalla.
 
Aika paljonhan ne tuppaa tuota Paris/EraPRO-pulkkaa tai kahta käyttämään noilla arktisilla reissuilla, mm Gröönlannissa. https://varuste.net/ERAPro+60"+PRO+960+Expedition+Sled?_tu=47995

Tosiaan jos miettii painoa 2kg vs 6kg, niin se extra 4 kiloa safkaa on melko merkittävä noilla reissuilla.
Hinta taas 200€ vs 600€ x2 tai sitten se isompi lujitemuovinen 1200€ ja hiilikuituiset yms. vielä enemmän, niin kyllähän moni valitsee sen halvemman vaihtoehdon. Tietenkään ei pidä näitä verrata niihin leveisiin pilkki- ja puunvetoahkioihin, mutta ei se leveys aina ole se ongelma. Jos on hankikanto, niin ei se leveä yhtään sen huonompi ole ja ylipäätänsä kyse on kantavuudesta. Tietenkin jos se leveämpi ahkio uppoaa, niin keulan nosto lumen päälle on hankalampaa. Osittain noilla kapeilla ahkioilla se etu tulee siitä, että suksilla tehdään se kantava ura, jossa ahkio sitten tulee helpommin.

Jos vaihtoehtoja asetetaan, niin hinta on se yksi tekijä. mielummin vedän 50€ pilkkiahkiota hieman naama viturallaan lapissa, kuin istun kotona, kun ei rahat riittäneet siihen hiilikuituisen savottaan. Ahkioita muuten testattiin jokin aika sitten Retki-lehdessä ja se Savotan malli ei kuitenkaan ollut mikään huippukevyt. Samaten jos on tottunut niihin intin ahkioiden vetoon, niin ei se pulkka ole huono vaihtoehto.

Jos taas kysytään amerikkalaisilta, niin sukset ja ahkio on huono vaihtoehto ja ne lumikengät sekä toboggan se ainoa oikea. Lumikengillä tehdään leveämpää uraa ja se toboggan taas on laidaton leveä levy, jossa myös pinta-ala ahkiota suurempi, kuormaa tuskin mahtuu sen enempää.
41LAuz+z4KL.jpg
 
Aika paljonhan ne tuppaa tuota Paris/EraPRO-pulkkaa tai kahta käyttämään noilla arktisilla reissuilla, mm Gröönlannissa. https://varuste.net/ERAPro+60"+PRO+960+Expedition+Sled?_tu=47995

Tosiaan jos miettii painoa 2kg vs 6kg, niin se extra 4 kiloa safkaa on melko merkittävä noilla reissuilla.
Hinta taas 200€ vs 600€ x2 tai sitten se isompi lujitemuovinen 1200€ ja hiilikuituiset yms. vielä enemmän, niin kyllähän moni valitsee sen halvemman vaihtoehdon. Tietenkään ei pidä näitä verrata niihin leveisiin pilkki- ja puunvetoahkioihin, mutta ei se leveys aina ole se ongelma. Jos on hankikanto, niin ei se leveä yhtään sen huonompi ole ja ylipäätänsä kyse on kantavuudesta. Tietenkin jos se leveämpi ahkio uppoaa, niin keulan nosto lumen päälle on hankalampaa. Osittain noilla kapeilla ahkioilla se etu tulee siitä, että suksilla tehdään se kantava ura, jossa ahkio sitten tulee helpommin.

Jos vaihtoehtoja asetetaan, niin hinta on se yksi tekijä. mielummin vedän 50€ pilkkiahkiota hieman naama viturallaan lapissa, kuin istun kotona, kun ei rahat riittäneet siihen hiilikuituisen savottaan. Ahkioita muuten testattiin jokin aika sitten Retki-lehdessä ja se Savotan malli ei kuitenkaan ollut mikään huippukevyt. Samaten jos on tottunut niihin intin ahkioiden vetoon, niin ei se pulkka ole huono vaihtoehto.

Jos taas kysytään amerikkalaisilta, niin sukset ja ahkio on huono vaihtoehto ja ne lumikengät sekä toboggan se ainoa oikea. Lumikengillä tehdään leveämpää uraa ja se toboggan taas on laidaton leveä levy, jossa myös pinta-ala ahkiota suurempi, kuormaa tuskin mahtuu sen enempää.
Moro. Onhan tuo Paris Pro nyt kertaluokkaa parempi, kuin nuo Motonetin /Tokmannin pilkkipulkat. Grönlannissa tai muilla arktisilla reissuila en kyllä tuota ole nähnyt. Voi olla, paikalliset nanuqit käyttävät päivän-parin reissuilla. Onko sulla tietoa noista arktisista reissuista? Esim. paripulkkarekinä.
Meinaan on tuo liian pieni. Tuttavani Petri M. LV-killasta (mm. Grönlannin ylitykset 2003 ja 2008) käytti vetokalustona Fjällpulkenin Exedition ahkiota, vetopaino 100kg. Pituus 2m ja leveys 53cm ja oli keskusteluissa kuulemma liian pieni. (Reissu Petelle terkkuja, voit hyvinkin olla palstan jäsen).
Siis halpahan tuo Paris on, vaikka varustelee aisoin ja vetovöin, parisataa euroa kustantaa. Polyeteenijalakset kyllä vaatii alle. Tuolla Grönlannin jäätiköillä leveämpi ahkio parempi samoinkuin Suomen avotuntureilla. Umpilumessa sitten se vähän kapeampi ja pyöreäpohjaisempi parempi.

Kun mielestäni tuo Paris on kovalla hangella liian kapea, pitää pakata korkeaksi, kaatuu helposti, umpisessa voi kulkea nätisti vaikka onkin tasapohjainen.
Savotan ahkioista olen samaa mieltä, kallita, painavia ja vetozydeemit ei ihan niin parhaita.

Noista Ameriikan oloista ja varusteista. Olen jostakin lukenut, siellä lumen koostumus ja määrä hieman erilainen kun meillä. Lumikengät ja tuollainen kelkka ehkä heillä toimivat paremmin. Tuollainen tobogga-malli, (reki,pulkka,kelkka) on myös Suomessa käytetty aiemmin ns. vesikelkkana.
 
Back
Top