Airbus myy Patria-osuutensa, valtio-omistaja hakee uuden teollisen kumppanin

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 266
  • Aloitus PVM
D

Deleted member 266

Guest
Valtio-omistaja hakee Patrialle uuden teollisen kumppanin
9.12.2014 13:00
Patria Oyj on tänään allekirjoittanut sopimuksen, jolla se hankkii itselleen Airbus Groupin omistuksessa olevat Patrian osakkeet, yhteensä 26,8 prosenttia yhtiön osakkeista.

Kaupan jälkeen Patria mitätöi osan osakkeista ja yhtiö siirtyy väliaikaisesti kokonaan valtion kontrolliin. Osa osakkeista sijoitetaan valtion omistamaan erityistehtäväyhtiö Governiaan.

Aloite kaupalle tuli Airbusilta perustuen yhtiön portfolion arviointiin.
"Teollinen kumppanuus on osoittanut hyväksi tavaksi kansainvälisen liiketoiminnan toteuttamiseen ja valtio arvostaa Airbusin panosta useita vuosia kestäneen yhteistyön aikana. Koska toimintatapa on osoittautunut hyväksi, on valtion mielestä tärkeää, että Patrialle saadaan vähemmistöomistajaksi uusi teollinen kumppani, joka vahvistaa yhtiön liiketoiminnan edelleen kehittämistä. Nyt saavutettu ratkaisu on vain väliaikainen ja omistaja käynnistää yhdessä Patrian kanssa jatkotoimenpiteet uuden vähemmistökumppanin hakemiseksi vuodenvaihteen jälkeen", toteaa ylijohtaja Eero Heliövaara valtion omistajaohjauksesta.

"Myymällä osuutemme Patriasta toteutamme aikaisemmin tänä vuonna tehtyjä johtopäätöksiä portfoliomme kehittämisestä tulevaa puolustus- ja turvallisuusliiketoimintaamme silmällä pitäen. Kiitän Suomen hallitusta yhteistyöstä ja tuesta kaupan onnistuneeksi läpiviemiseksi", toteaa Airbus Groupin strategiasta ja markkinoinnista vastaava Marwan Lahoud. "Haluan myös kiittää Patrian johtoa ja työntekijöitä vuosia jatkuneesta hyvästä kumppanuudesta. Hyvä yhteistyömme tulee aivan varmasti jatkumaan lukuisissa yhteisissä hankkeissa."

Lisätiedot

Ylijohtaja Eero Heliövaara, valtion omistajaohjaus, 0295 160 150, [email protected]
Yrityssuunnittelu- ja markkinointijohtaja Jukka Holkeri, Patria, 040 869 2008, [email protected]
 
No niin. Nyt joku Venäjän "voittoa tuottamaton riippumaton korporaatio" mukaan tarjouksella, josta Kokoomus ei voi kieltäytyä? :)
 
Viimeksi muokattu:
No niin. Nyt joku Venäjän "voittoa tuottamaton riippumaton korporaatio" mukaan tajouksella, josta Kokoomus ei voi kieltäytyä? :)
Jaa, minä olin juuri ehdottamassa, että nyt olisi tuhannen taalan paikka oikein sananmukaisesti Lockheed Martinille päästä mukaan suomalaiseen puolustusteollisuuden eturintamaan...
 
Jaa, minä olin juuri ehdottamassa, että nyt olisi tuhannen taalan paikka oikein sananmukaisesti Lockheed Martinille päästä mukaan suomalaiseen puolustusteollisuuden eturintamaan...

Mahtaako Vapaavuorella olla kavereita, kenen kanssa komiasti kilistää, rapakon toisella puolella?

Toisaalta, valtion omistaja-ohjauksesta vastaa ministeri Sirpa Paatero (Sd.).
 
Back
Top