Aloittelijoiden kysymykset aseista

ssavilam

Korpraali
Ajattelin perustää tämmöisen keskustelun jossa voitasiin kysyä aloittelijoiden aseen-käyttö taitoja. Toivoisin että tässä kokeneemmat auttavat tyhmissä kysymyksissä.

Itse aloitan.

Olen 40vuotias ja kävin viime vounna pistooli ammunnan peruskurssin ja ostinkin radalle luvat. Kävin muutaman kerran ampumassa ja nyt tekisi mieli käyttää sarjakortti loppuun ennenkuin vanhenee. Kuitenkin ampumisesta on jonkin verran aikaa ja pelottaa osittain se että se tapahtuu turvallisesti.

Mitkä ovat harvoin ampuvien ampujien ongelmat/vaarat?

Ajattelin perustää tämmöisen keskustelun jossa voitasiin kysyä aloittelijoiden aseen-käyttö taitoja. Toivoisin että tässä kokeneemmat auttavat tyhmissä kysymyksissä.

Itse aloitan.

Olen 40vuotias ja kävin viime vounna pistooli ammunnan peruskurssin ja ostinkin radalle luvat. Kävin muutaman kerran ampumassa ja nyt tekisi mieli käyttää sarjakortti loppuun ennenkuin vanhenee. Kuitenkin ampumisesta on jonkin verran aikaa ja pelottaa osittain se että se tapahtuu turvallisesti.

Pistoolilla korostuu piippukontrolli, mutta kun noudatat neljää perussääntöä on vaikea nähdä että vahinkoa syntyisi missään tapauksessa:

- Käsittele asetta aina kuin se olisi ladattu. Käytännössä: Aina käsittelyn ensimmäisenä asiana on tarkistaa että lipas irti ja pesä tyhjä, jos esim alat huoltamaan asetta. Jos kaveri antaa "tyhjän" aseen, varmista sen tila aina oman käsittelysi alkuun myös itse. Aloittelijoilla unohtuu yleensä ottaa lipas/syöttölaite irti, jolloin tyhjäksi todettu ase latautuu uudelleen kun liikkuvat päästetään takaisin eteen pesän tsekkaamisen jäljiltä.
- Älä osoita aseella mitään mitä et ole valmis ampumaan/tuhoamaan. Korostuu lyhyillä aseilla, koska rannetta on helppo kääntää. Aloittelijoilla myös esim. tähtäinlinjan ja piippulinjan erot tuottaa usein turhia tappioita (autojen konepellit, ampumaratarakenteet, jne.)
- Pidä sormi pois liipasimelta kunnes olet valmis ampumaan. Eli, kunnollinen tähtäys pitää suorittaa ennen sormen viemistä lähellekään liipasinta. Toiminta-ammunnassa tuomareiden yleinen vaatimus on, että liipasinkaaren läpi näkyy vain taivasta, eli laita liipasinsormi kunnolla ylös runkoa vasten.
- Tunnista kohde ja sen tausta. Luodit jatkavat joskus maalin jälkeen matkaa, joten taustan pitää olla turvallinen. Huomioi myös kimmokevaara, esim. kivet taustavallissa, väärin asennettu teräsmaali, liian pieni varoetäisyys maalialueelle, jne. Älä koskaan ammu ellet ole varma maalista (korostuu etenkin metsästystilanteissa ja/tai hämärässä/pimeällä)

Nämä on samat säännöt kaikille, joten ei niitä kokeneemmatkaan saa rikkoa perustuen kokemukseensa, vaan niitä noudatetaan aina ja kaikkialla.

Lisäksi kannattaa muistaa aina käyttää näkö- ja kuulosuojausta aina kun ammutaan. Yleisin aloittelijan virhe on jotenkin epäloogisesti olettaa että suojauksen tarve pätee vain omaan ammuntaan...

Itse aloitan.

Rekyyli kammo/rekyylin odottaminen ja sen kompensonti.

Lähdetään tekemään jotain "kivaa", johon taidot ja ennen kaikkea turvallinen aseenkäsittely eivät ole riittävällä tasolla.

Rutiinit selkärankaan turvallisen aseenkäsittelyn osalta. Mikään ei lämmitä mieltä aseita käsiteltäessä enämpi kuin vieruskaveri josta näkee että tietää mitä tekee.
Toistot eli esimerkiksi vedot, ampuma-asennot, lippaanvaihdot ja häiriönpoistot, vitusti toistoja. Pikkuhiljaa perustekemisestä turhat ja virheet pois, sitten vasta mystistaktisiin hienouksiin.
Keskityt alkuun tiettyyn aseperheeseen (glock, cz tms), ampumatekniikka (tähtäinkuva, liipaisu,jälkipito) ,22:lla.
Kurinalaista touhua josta välillä pitää irtautua vaikka somottamalla peltejä soramontulla ilman järjen häivää, turvallisuus huomioiden.

Ongelmat syntyvät kun kääntää ylläolevan ryssätyylisesti 180 astetta ja suorittaa.

Itselläni on turvallisuuteen vaikuttamassa kaikki ne karmean surulliset esimerkit vahinkotapauksista joihin on vuosien saatossa törmännyt ja jotka aiheuttavat riittävän voimakkaan tunnereaktion mieleen jäädäkseen. Alkaen ihan siitä 60-luvulla näytetystä tietoiskusta "luoti sydämessä" ja tuoreempana se isä ja poika jänismetällä jossa toinen ampui auton katon yli toisen noustessa eteen, ja lukemattomat muut......

Tässä vielä tämä pistoolin "tekniikkakorjaustaulu":

Shooting_Chart.jpg

Oma perusvika on liipasinsormen liiallinen liike, joka johtaa yleensä osumien menoon vasemmalle, kun painan sormella pyssyä vähän sivuun. Sormen liikkeen pitäisi olla mahdollisimman minimaalista. Myös gripin tiukkuuden vaihtelu varsinkin asetta vaihtaessa johtaa itselläni kasvaneeseen pystyhajontaan. Kotelosta vedettäessä myös käsen asento voi jäädä hieman alemmaksi kuin ihanteellista, joka vaikuttaa kasoihin kasvattavasti.

Ammu mahdollisimman usein. Ei välttämättä paljon, mutta usein. Kahdesti viikossa 25 lks on parempi, kuin kerran kuussa 200. Itsekin ammun liian harvoin ja erityisesti pistoolilla olen aivan paska eikä kehitystä tapahdu, koska olen lainakaluston varassa.

⬆️ Tuo on hyvä neuvo. Usein pitkissä ammuntasessiossa (etenkin pistoolilla) silmä ja/tai käsi väsyy. Voi käydä niin että toistoa tulee kyllä paljon, mutta toistaa virheitä. Tällöin ampumataito ei kehity, ainakaan positiiviseen suuntaan.

Oma perusvika on liipasinsormen liiallinen liike, joka johtaa yleensä osumien menoon vasemmalle, kun painan sormella pyssyä vähän sivuun.
Kannattaa katsoa, jääkö liipasinsormen ja rungon väliin rako. Jos sormi on kiinni rungossa, ei liipasinta pysty vetämään suoraan taakse, vaan liipasinsormu pyrkii viemään aseen piippua tukikäden suuntaan.

Back