Mitä tulee huollon koeponnistamiseen, olen miettinyt miten osaston X täydennys onnistuu. Kuinka paljon a-tarvikkeita kokonainen jv-paljoona kuluttaa, ruokaa ja muita tarvikkeita, mm. polttoainetta. Kun tähän lisätään liike ja potilaiden evakointi, miten kapasiteetti riittää? Entä jos samalla alueella tykistön patteristo, aiheuttaako ruuhkautumista? Kestävätkö tiet? Paljon kysymyksiä joihin ilmeisesti ei löydy kokemusperäistä vastausta.
Hajautettutoiminta on nyky muodin mukaista, perusteltuakin, mutta ainakin huollolle se luo haasteita. Onko se huolto oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ovatko periaatteet selviä, kenen mukaan asiassa mennään? Määrittääkö huolto paikan jossa se huoltaa, vai tuleeko huolto joukkojen luo. Mikä tässä on edes järkevää?
Samaa olen pohtinut. Osataanko todellinen liikkumisnopeus ja urien välityskyky arvioida ennakolta? Onko upseereilla ollut riittävästi harjoituksia, jotta tällaisen tiedon hyödyntäminen muodostuu tehokkaksi osaksi johtamista? Onko organisaatiossa jokin osa, joka sodan oloissa jatkuvasti selvittää väylien todellista ja tulevaa käytettävyyttä, sekä tuottaa tästä käyttökelpoisessa muodossa olevaa tietoa johtajille?
Samaa kaavaa ei voi soveltaa heinäkuun helteillä ja syyskuun sateissa. Heinäkäkuussa soratie kestää satoja rekkoja ja keskinopeudet ovat 80km/h. Samainen tie saattaa olla syyskuussa lähes kulkukelvoton kymmenen raskaan rekan jäljiltä. Osaavatko upseerit huomioida tällaiset asiat, jotta suunnitelmia ei tule yli- tai alimitoitettua? Tietysti kaikkiin aikatauluihin voi laittaa runsaasti varmuusvaraa -kuten intissä tehdään-, mutta ei se ole taidokasta johtamista tai tehokasta resurssien käyttämistä.