Teille olen herra Majuri
Kersantti
Tuli vaan mieleen kun joskus luin jostakin alikersanttien töhöilystä, josta seurauksena oli sakot (!) ja jotka maksettiin vasta armeijan päättymisen jälkeen. En nyt muista mikä synti oli, olikohan se toisen alikersantin tunkeminen roskikseen tai jonkin kiusaaminen. Sen sijaan, että näitä kierrätetään käräjäoikeuden kautta ja käsittelyssä kestää kauemman kuin armeijassa ollaan, olettaisin että tarkoituksenmukaisempaa olisi välittömästi tuleva rangaistus. Esim poistumiskielto - joka toki on käytössä, mutta voisi olla pidempikin kuin se max 10 päivää, jos olen oikein käsittänyt. Mutta mielusti näkisin, että vanha kunnon arestirangaistus tulisi takaisin - eli joko se kevyempi versio, jossa yöt oltiin putkassa ja päivät palveluksessa tai sitten se täysieristys, jossa oltiin putkassa 24 tuntia vuorokaudessa. Väitän, että nämä rangaistuksen vaikuttaisivat paljon tehokkaammin, niiden pelote ja tulokset olisivat parempia ja ennen kaikkea halvempia.
Arestien pituuksissa ei toki tarvitsisi palata entiseen, jolloin aresteja on kuulemma annettu jopa 30 vuorokauden mittaisina. Esim 3 kovaa päivää olisi varmasti riittävä, sitten viikko sitä josssa ollaan päivät palveluksessa ja yöt putkassa. Käsittäkseni arestin mahdollisuus onkin nykyään vielä olemassa, mutta sen kai päättää joukko-osaston komentaja, eikä sitä koskaan käytetä. Ysärin puolessa välissä näin toisesta komppaniasta yhden kaverin, joka oli mokannut todella pahasti ja oli kovassa arestissa muistaakseni 4 päivää. Näin puhuttiin.
Mutta olisko järkeä? Töppäät, saat rangaistuksen heti ja sitten se on pois päivärjestyksestä ja jatkat palvelusta normaalisti. Ei kalliita oikeudenkäyntejä muutaman hassun satasen takia. Luulen, että uhriksi joutuneekin arvostaisivat tätä vanhaa tyyliä enemmän kuin nykyistä.
Arestien pituuksissa ei toki tarvitsisi palata entiseen, jolloin aresteja on kuulemma annettu jopa 30 vuorokauden mittaisina. Esim 3 kovaa päivää olisi varmasti riittävä, sitten viikko sitä josssa ollaan päivät palveluksessa ja yöt putkassa. Käsittäkseni arestin mahdollisuus onkin nykyään vielä olemassa, mutta sen kai päättää joukko-osaston komentaja, eikä sitä koskaan käytetä. Ysärin puolessa välissä näin toisesta komppaniasta yhden kaverin, joka oli mokannut todella pahasti ja oli kovassa arestissa muistaakseni 4 päivää. Näin puhuttiin.
Mutta olisko järkeä? Töppäät, saat rangaistuksen heti ja sitten se on pois päivärjestyksestä ja jatkat palvelusta normaalisti. Ei kalliita oikeudenkäyntejä muutaman hassun satasen takia. Luulen, että uhriksi joutuneekin arvostaisivat tätä vanhaa tyyliä enemmän kuin nykyistä.
Viimeksi muokattu: