Armeija ei pääsekään auttamaan potilaskuljetuksissa

Tvälups

Ylipäällikkö
#1
yle Kotimaa 6.9.2012 klo 8:16
Armeija ei pääsekään auttamaan potilaskuljetuksissa

Porin Prikaatin piti avustaa Porin kaupunginsairaalan potilaiden siirrossa remontin tieltä Satalinnan sairaalaan Harjavaltaan. Virallinen pyyntö avusta jäi kuitenkin tulematta, ja varusmiehet jäävät kasarmeille.

Armeijan ambulanssi Puolustusvoimien ambulanssit jäävät kasarmeille Porin kaupunginsairaalan potilassiirtojen ajaksi. Kuva: Tapio Termonen / Yle

Puolustusvoimat ei voi osallistua Porin kaupunginsairaalan potilaiden siirtämiseen Harjavaltaan. Kaupunginsairaalan potilaita siirretään remontin tieltä Satalinnan sairaalaan.

Porin Prikaati oli luvannut ottaa osaa potilaiden siirtoon, mutta armeija ei ollut saanut tarvitsemaansa pyyntöä viranomaisavusta. Perusturvajohtaja Terttu Nordman pitää tietokatkosta valitettavana.

- Tästä oli alunperin sovittu meidän terveyspalvelujohtajan Esko Karran ja varuskunnan lääkärin kanssa. Eilen sitten ilmeni, että kriteerit eivät täyty: on rauhan aika eikä tämä ole kiireellinen tehtävä, Nordman sanoo.

Varuskunnalle olisi täytynyt tehdä virallinen avunpyyntö, jonka voi tehdä vain poliisi tai pelastuslaitos.

- Olisimme mielellämme harjoitelleet tässä tilanteessa oikean tilanteen varalta. Olisimme voineet saada kokemusta yhteisestä toiminnasta, Nordman sanoo.

Potilaat siirretään Satalinnaan kaupunginsairaalan remontin takia. Remontti kestää pari vuotta.

- Uskomme, että siirto sujuu oikein hyvin. Tässä ei ole mitään hätää. Satalinnassa hoito jatkuu hyvänä, Nordman vakuuttaa.
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#2
Alamme lähestyä täydellistyä pysähtyneisyyden tilaa, kun edes julkinen puoli ei kykene selviämään itse luomastaan byrokratiasta.
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#3
JOKO kirjoitti:
Alamme lähestyä täydellistyä pysähtyneisyyden tilaa, kun edes julkinen puoli ei kykene selviämään itse luomastaan byrokratiasta.
TOUCHÈ!
 
#4
Tvälups kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Alamme lähestyä täydellistyä pysähtyneisyyden tilaa, kun edes julkinen puoli ei kykene selviämään itse luomastaan byrokratiasta.
TOUCHÈ!
Eli Puolustusvoimat voisi osallistua yleisötapahtumien liikenteenohjaukseen, spollit partiontiin kaduilla ja lääkintähenkilöstö festareiden yleisön auttamiseen. Sitten tietysti vaikkapa urheilutapahtumien yleisöksi, niin saataisiin lehterit täyteen ja mainostajat tyytyväisiksi ja.......

Virka-apupyyntö tulee poliisilta tai pelastusviranomaisilta. Mikä siinä nyt niin väärin tai byrokraattista on? (Paitsi tietysti siitä lähtökohdasta, että armeija jo laitoksena tekee aina ja kaikki väärin. Hankki ne pirun helikopteritkin)
 

Creidiki

Kenraali
Lahjoittaja
#5
rehti kirjoitti:
Eli Puolustusvoimat voisi osallistua yleisötapahtumien liikenteenohjaukseen,
Näin on tehty

rehti kirjoitti:
spollit partiontiin kaduilla ja lääkintähenkilöstö festareiden yleisön auttamiseen.
Näinkin on tehty

rehti kirjoitti:
Sitten tietysti vaikkapa urheilutapahtumien yleisöksi, niin saataisiin lehterit täyteen ja mainostajat tyytyväisiksi ja.......
Ei meillä mutta Lontoon olympialaisilla on tämmöistäkin nähty

rehti kirjoitti:
Virka-apupyyntö tulee poliisilta tai pelastusviranomaisilta. Mikä siinä nyt niin väärin tai byrokraattista on?
YYA-aikana varusmiehet komennettiin tarpeen vaatiessa vaikka sokerijuurikkaan nostoon.

Tjaaha tässäkin tapauksessa:
-"Porin Prikaati oli luvannut ottaa osaa potilaiden siirtoon"
-"Tästä oli alunperin sovittu meidän terveyspalvelujohtajan Esko Karran ja varuskunnan lääkärin kanssa."

Kunnes sitten eräänä aamuna Prikaati muistaa ettei voikaan osallistua, oho! Sori vaan.

Avunpyynnön olisi voinut tehdä pelastuslaitos vaikka samana aamuna puhelinsoitolla.
 
#7
Toki hätä oli aika suuri:

Satakunnan Kansa
Ensimmäinen Porin kaupunginsairaalan remontin alta siirrettävä potilas sai ambulanssikyydin torstaiaamuna kello 8 Harjavaltaan Satalinnan sairaalaan. Perusturvajohtaja Terttu Nordman kertoi loppujen lopuksi vain neljän siirrettävän asiakkaan tarvinneen torstaina ambulanssikuljetusta. Muut kuljetetaan invatakseilla.

– Keskussairaalasta, erikoissairaanhoidosta tulee tänään kolme potilasta akuuttiosastolle, joten ensimmäisenä päivänä siirrettäviä on 23. Perjantain tilanne tarkentuu myöhemmin.

Satalinnan sairaalaan tiloihin siirretään sekä akuuttiosastojen 5 että 6 potilaat. Satakunnan pelastuslaitoksen ensihoitoyksiköstä tarkoitukseen varattiin yksi ambulanssi.

Siirto-operaatioon varattujen kolmen päivän sijaan Nordman arvioi viimeistenkin siirtopotilaiden pääsevän Satalinnaan jo perjantain aikana


http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194765902251/artikkeli/potilassiirrot+harjavaltaan+alkoivat+vain+nelja+tarvitsee+ambulanssia.html
 

Tvälups

Ylipäällikkö
#8
Noin SA-tilannetta ajatellen:

1) systeemi ei herää edes harmaaseen vaiheeseen koska byrokratian rattaat jauhavat vain virka-aikana ja silloinkin paikoillaan

2) varuskunnan lääkintähenkilöstön potilaankuljetus rajoittuu lähinnä marssilla tippuneiden nesteytykseen ja siirtoihin vks:aan.
-Olisikohan tällaisten ihan oikeiden traumapotilaiden siirto palvellut sodanajan tehtävään valmentautumista realistisemmin..?

3) liittyy RA-toimintaan ja pv:n pr-arvoihin/kuvaan: "luvattiin mutta ei voitu kun ei pyydetty kunnolla" Tyhjän saa pyytämättäkin.
 

adam7

Ylipäällikkö
#9
Tvälups kirjoitti:
Noin SA-tilannetta ajatellen:

1) systeemi ei herää edes harmaaseen vaiheeseen koska byrokratian rattaat jauhavat vain virka-aikana ja silloinkin paikoillaan
ei se nyt ihan noin mene. on erilaisia valmiustasoja ja siviilipuolellakin on valmiusorganisaatioita.

2) varuskunnan lääkintähenkilöstön potilaankuljetus rajoittuu lähinnä marssilla tippuneiden nesteytykseen ja siirtoihin vks:aan.
-Olisikohan tällaisten ihan oikeiden traumapotilaiden siirto palvellut sodanajan tehtävään valmentautumista realistisemmin..?
Ehkä sen harjoittelu perustuu pikemminkin suunniteltun harjoitustoimintaan kuin " terveyspalvelujohtajan ja varuskunnan lääkärin" keskusteluun.

3) liittyy RA-toimintaan ja pv:n pr-arvoihin/kuvaan: "luvattiin mutta ei voitu kun ei pyydetty kunnolla" Tyhjän saa pyytämättäkin.
Passiivissa on helppo kuvata tapahtumia.

Varuskunnan lääkäri tuskin vastaa varuskunnan koulutuksessa olevan lääkintähenkilökunnan lisäharjoituksista. Hänellä ei myöskään ole mitään valtuuksia luvata virka-apua siviiliorganisaatiolle. Ja kuten on todettu, armeijan virka-apua säätelee laki.

Armeijan RA-tehtävänä on kouluttaa, ei olla apuna juurikkaiden nostossa tai muissa toimissa.

Tumpeloita tässä ovat ainoastaan terveyspalvelujohtaja ja varuskunnan lääkäri. Jos hommaa olisi hieman pidemmällä tähtäyksellä suunniteltu, olisi tuo mahdollisesti mahtunut ihan suunniteltuun koulutukseen, siis mahdollisesti. Siinäkin tulee pohdintaan että miksi tuollaiseen minimaaliseen määrään olisi armeijaa tarvittu.
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#10
Vai että ihan erilaisia valmiustasoja? Onhan niitä. Ja kun harmaa vaihe julistetaan alkaneeksi niin suomalainen virkaihminen alkaa tuottaa palveluja oikein yhtenä sojona? Vai onko vaihtoehtoja? Kovia ja jyrkkiä määräyksiä saanut virkakunta voi aloittaa joukolla oikein tarmokkaat oman perseensuojaustalkoot, tämän mainion mentaliteetin ilmentymän, johon on opittu koko virkauran ajan. Mihin tuo kulttuurin tuote häviää mahtikäskyllä? Vai aiheuttaako tuo mahtikäsky perseensuojaustalkoot potenssiin kaksi?

Armeijaan ja rvl:een luotan sikäli kyllä, että niillä on valmius pysyä ns. ajan tasalla ja pysyä toimintakykyisenä, mutta tuo muu......

Oireellista lienee, että minä ja Tvälups näköjään yhdistimme tämän tapauksen nimenomaan harmaaseen vaiheeseen ja katsoimme tapahtunutta sitä näkökulmaa vasten.

"yhteiskunnan kriisinsietokyky on suorassa suhteessa siihen, miten "normaaleina" kykenemme pitämään jokapäiväiset toiminnot ja ylläpitämään palveluja"..........ei ole minun keksimäni lause. Topikin aiheena oleva tapaus ei yksinään kerro mitään mistään. Kannattaa näitä nyt aina silti pohtia, millaisia yksittäistapauksia kertyy, miten arkipäivä sujuu ja miten se sujuisi kolme kertaluokkaa haastavammissa tilanteissa?
 

Creidiki

Kenraali
Lahjoittaja
#11
baikal kirjoitti:
Vai että ihan erilaisia valmiustasoja? Onhan niitä. Ja kun harmaa vaihe julistetaan alkaneeksi niin suomalainen virkaihminen alkaa tuottaa palveluja oikein yhtenä sojona?
Todennäköisimmin "Harmaa vaihe" alkaa siitä kun ampuminen alkaa ja päättyy siihen kun valtiojohtomme tajuaa olevansa sodassa. Harmaan vaiheen alkuun asti olaankin sitten syvässä rauhan tilassa.
 
#12
baikal kirjoitti:
Ja kun harmaa vaihe julistetaan alkaneeksi niin suomalainen virkaihminen alkaa tuottaa palveluja oikein yhtenä sojona? Vai onko vaihtoehtoja? Kovia ja jyrkkiä määräyksiä saanut virkakunta voi aloittaa joukolla oikein tarmokkaat oman perseensuojaustalkoot, tämän mainion mentaliteetin ilmentymän, johon on opittu koko virkauran ajan. Mihin tuo kulttuurin tuote häviää mahtikäskyllä? Vai aiheuttaako tuo mahtikäsky perseensuojaustalkoot potenssiin kaksi?

Armeijaan ja rvl:een luotan sikäli kyllä, että niillä on valmius pysyä ns. ajan tasalla ja pysyä toimintakykyisenä, mutta tuo muu......
Yleensä täällä rytvötään upseeristoa, mutta Baikalilla on näköjään uskoa koko armeijaan. Onneksi on sitten löytynyt toinen porukka upseeristoa korvaamaan: kaikki muut virkamiehet. Onneksi olkoon vaan!
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#13
rehti kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Ja kun harmaa vaihe julistetaan alkaneeksi niin suomalainen virkaihminen alkaa tuottaa palveluja oikein yhtenä sojona? Vai onko vaihtoehtoja? Kovia ja jyrkkiä määräyksiä saanut virkakunta voi aloittaa joukolla oikein tarmokkaat oman perseensuojaustalkoot, tämän mainion mentaliteetin ilmentymän, johon on opittu koko virkauran ajan. Mihin tuo kulttuurin tuote häviää mahtikäskyllä? Vai aiheuttaako tuo mahtikäsky perseensuojaustalkoot potenssiin kaksi?

Armeijaan ja rvl:een luotan sikäli kyllä, että niillä on valmius pysyä ns. ajan tasalla ja pysyä toimintakykyisenä, mutta tuo muu......
Yleensä täällä rytvötään upseeristoa, mutta Baikalilla on näköjään uskoa koko armeijaan. Onneksi on sitten löytynyt toinen porukka upseeristoa korvaamaan: kaikki muut virkamiehet. Onneksi olkoon vaan!
Palaan tähän teemaan jahka on aikaa paremmin. Ihan noin lohduton ei sentään minunkaan näkemykseni ole. Kieltämättä hieman kärkevästi esitin asian. Pointtini on sentään muualla.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#14
Tällaisia evakkosiirtoja on tehty iät ja ajat. Sairaanhoitopiirin johto on kyllä niin pihalla kun yksinkertainen asia ei onnistu. Tällaisia asoita organisoidaan osastonhoitaja tasolla.

Aikaisemmin homma olisi hoidettu seuraavasti. Sairaanhoitopiiri (tai kaupunki) oli tehnyt sopimuksen sairaankuljetuksesta jonkun toimijan kanssa. Tämä toimija olisi (tai joku niistä) ottanut ylimääräisen yksikön, tai tai tarvittaessa useamman, ajoon kyseisenä päivänä. Siirtyvän osaston osastonhoitaja tekee potilaista inventaarion josta selviää moniko potilaista tarvitsee paarikuljetuksen. Kyytiorjien esimies osaa määrän saatuaan laskea kauan hommaan menee milläkin resurssilla.

Nyt kun ensin on sanottu yksityisten sopimukset irti ja siiretty ensihoito pelastuslaitokselle, huomataan , ettei pelastuslaitosta potilaslogistiikka kiinnosta. Seuraava askel, aletaan huutamaan PV:tä apuun. Toisaalta PV ajateltiin varmasti halvemmaksi kuin invataksit.
 

adam7

Ylipäällikkö
#15
@ kimmo.j

tuon kaltaista juttua ajattelin itse täysin maallikkona, männäpäivänä. parempi että alan ammattilainen kertoi mistä kana kusee.

----
@synkistelijät
ja en todellakaan ymmärrä mitä tuollaisella sähläyksellä on tekemistä "harmaan vaiheen" kanssa.
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#16
adam7 kirjoitti:
@ kimmo.j

tuon kaltaista juttua ajattelin itse täysin maallikkona, männäpäivänä. parempi että alan ammattilainen kertoi mistä kana kusee.

----
@synkistelijät
ja en todellakaan ymmärrä mitä tuollaisella sähläyksellä on tekemistä "harmaan vaiheen" kanssa.
En synkistele. Palaan aikanaan teemaan. Armotta.
 
#17
Tvälups kirjoitti:
Noin SA-tilannetta ajatellen:

1) systeemi ei herää edes harmaaseen vaiheeseen koska byrokratian rattaat jauhavat vain virka-aikana ja silloinkin paikoillaan

2) varuskunnan lääkintähenkilöstön potilaankuljetus rajoittuu lähinnä marssilla tippuneiden nesteytykseen ja siirtoihin vks:aan.
-Olisikohan tällaisten ihan oikeiden traumapotilaiden siirto palvellut sodanajan tehtävään valmentautumista realistisemmin..?

3) liittyy RA-toimintaan ja pv:n pr-arvoihin/kuvaan: "luvattiin mutta ei voitu kun ei pyydetty kunnolla" Tyhjän saa pyytämättäkin.
No jotain rajaa näihin kommentteihin.

Muutaman potilaan siirtäminen paikasta A paikkaan B ei kyllä tuo kovin kummoista lisäarvoa. Kyseessä vaikuttaisi olevan pitkäaikaispotilaiden siirto, joka tuskin tuo myöskään lisäactionia kenttäsairaanhoitajien tai lääkintämiehien arkeen, ellei nyt joku satu saamaan slaagia kesken kuljetuksen. Silloin VM-lääkintämies ei voi paljoa muuta kuin ajaa mahdollisimman nopeasti piipaa ajoa lähimpään sairaalaan maallikkoensiavun lisäksi.

Normaalin lääkintämiehen hoitomahdollisuudet ja oikeudet rauhan aikana ovat aika olemattomat.

Vaikeat traumasiirrot toteutetaan kyllä ammattilaisten voimin ja mukana on tällöin monesti virkalääkäri.
 

kimmo.j

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#18
Kuvatun kaltaisesta siirtorallista voivat varusmiehet saada kokemusta seuraavista asioista, ambulanssin ajaminen ja potilaiden siirtäminen sängyltä paareille ja paarien käsittely. Tässä skenaariossa on erittäin vaikea nähdä PV:n olevan mitään muuta kuin halpatyövoimaa.
 
#20
Creidiki kirjoitti:
rehti kirjoitti:
Eli Puolustusvoimat voisi osallistua yleisötapahtumien liikenteenohjaukseen,
Näin on tehty

rehti kirjoitti:
spollit partiontiin kaduilla ja lääkintähenkilöstö festareiden yleisön auttamiseen.
Näinkin on tehty

rehti kirjoitti:
Sitten tietysti vaikkapa urheilutapahtumien yleisöksi, niin saataisiin lehterit täyteen ja mainostajat tyytyväisiksi ja.......
Ei meillä mutta Lontoon olympialaisilla on tämmöistäkin nähty

rehti kirjoitti:
Virka-apupyyntö tulee poliisilta tai pelastusviranomaisilta. Mikä siinä nyt niin väärin tai byrokraattista on?
YYA-aikana varusmiehet komennettiin tarpeen vaatiessa vaikka sokerijuurikkaan nostoon.

Tjaaha tässäkin tapauksessa:
-"Porin Prikaati oli luvannut ottaa osaa potilaiden siirtoon"
-"Tästä oli alunperin sovittu meidän terveyspalvelujohtajan Esko Karran ja varuskunnan lääkärin kanssa."

Kunnes sitten eräänä aamuna Prikaati muistaa ettei voikaan osallistua, oho! Sori vaan.
Homma on ihan selvää sotkemista täysin jokapäiväisessä asiassa. Todennäköisesti homma meni niin että noheva varuskuntalääkäri vastasi terkkupalvelujen johtajan pyyntöön spontaanisti "tottakai meirän poijjaat tulevat sirroilla siirtelemään potilaita, sanokaa vaan että missä ja koska". Tämä siis lääkärin lupaamana (joka ei todellakaan tiedä juuri muusta laista kuin terveydenhuoltolaista korkeintaan ja olettaa olevansa ukko ylijumala ja sinivilkkujen ylipäällikkö myös varuskunnan ulkopuolella).

Todellisuus onkin sitten toista. Vaikka maailma ja lait ovat omansa varuskunta-alueella niin ei ole sitten muussa yhteiskunnassa jossa PV:n kädet on sidottuja kunnes asianomainen siviiliviranomainen pyytää apua johonkin. Todennäköisesti tuo fiksu varuskuntalääkäri ei ole asiasta maininnut etukäteen varuskunnan päivystäjälle tms. vaan on kuvitteli että asia hoituu heti aamulla klo 8 heittämällä ja omalla mahtikäskyllä. Tässä vaiheessa PU tms. on viheltänyt pelin poikki ja kysynyt paperien perään että milläs mandaatilla PV:n lanssit lähtevät kolonnassa kyyditsemään sairaita pitkin maita ja mantuja. Tämä kaiken lisäksi niin että valta-osassa sirroista on ollut 2 kpl "huippukoulutettuja" lääkintä-mortteja jotka eivät erota tippaletkua happinaamarista. Tämä "tuomiopäivän tandemi" voi toimia PV:n alueella mutta ei onneksi terveydenhuollon toimivallan alla.

Niille jotka eivät tiedä mitä ensihoidon osalta vaaditaan nykyään niin voin kokemuksesta sanoa että siihen vaaditaan pikkasen muutakin kuin EA 1 ja 2 että voi edes astua lanssin ovesta sisään saati sitten hoitamaan potilaita joista osa on todellakin OIKEASTI sairaita.

Avunpyynnön olisi voinut tehdä pelastuslaitos vaikka samana aamuna puhelinsoitolla.
Terveydenhuolto on eriasia kuin pelastuslaitos. Vaikka alueelliset pelastuslaitokset hoitavatkin monessa paikassa suomessa sairaankuljetuksen varsin kattavastikin, on palvelusta sovittu kuntien kanssa ostopalveluna (kilpailutuksen kautta) tai katsottu että tietty osa ensihoidosta on ulkoistettu pelastustoimelle ja muuten hallinto ja palvelut tuotetaan ns. "omana tuotantona".

Potilassiirrotkin on sopimuksilla hoidettu ja niitä ajavat monesti yksityiset sairaankuljetusfirmat.

Selvästi sanottuna alueellinen pelastustoimi ja kunnan terveyskeskus on eri lafkoja joilla on eri tehtävät.