baikal kirjoitti:
Millä muuten puhdistatte haulikon ja millä menoilla se tapahtuu? Ensin öljyä liotukseen ja sitten syyläämään? Ja millä syyläätte puhtaaksi nimenomaan piipun(t)? Olen vuosien mittaan kokeillut suunnilleen aika montaa keinoa ja en ole oikein vieläkään mieleistä ja hyvää konstia keksinyt. Onko se öljylaatu SE juttu vai se mekaaninen syylääminen? Käytättekö sitä sarjojen mukana tulevaa messinkiharjaa mihinkään? Missä vaiheessa otatte naftaliinista 000-villan?
Mulla oli jotakin sellaista kiekkopatruunaa joka törsäsi piipun aivan hirvittävän näköiseksi. Eikä sitä saanut jumalauta edes puhtaaksi oikein millään, valehtelematta meni puoli tuntia ja öljyä PALJON kun sitä jynssäsi ratakeikan jäljiltä puhtaaksi.
Paras ajansaatossa kokeilemani tapa oli ensin kraapata sillä messinkiharjalla hieman, sitten öljyt perään ja likoamaan tunniksi pariksi, ja sitten vasta alettiin kuunata tavallisella harjalla (tai bore snakella jos on). Idea oli että jos tuli ammuttua joku 100+ kutia niin oletin että karsta on tiiviisti siellä piipussa joten sen "huokosia" pitää vähän aukoa kovalla harjalla, sitten laitettiin öljyä joka pääsy tunkeutumaan noihin huokosiin ja liottamaan kunnolla. Ei se vieläkään parilla pyyhkäisyllä puhdistunut mutta aika hyvin kuitenkin jos vertaa ilman messinkiä tapahtuvaan kikkailuun.
Mutta muutama aika (esteettisesti) ikävä naarmu on piipussa ja syyllinen voi hyvinkin olla tuo messinkiharja. Toki syyllinen voi olla joku muu, kuten paha-paha teräshauli.
Jaa niin mitä mulla on putsausvehkeistä. Hyvin simppelit vehkeet. Halvimmat mitkä löytyy, niin haulikolle kuin kiväärille. Molemmissa on perusharja jota putsaan vessa/talouspaperiin, eli sillan kanssa ei tarvitse kikkailla. Paperilla toki sitten saa lukon yms yksityiskohdat ihan meikäläiselle riittävään puhtauteen.
Bora Snake pitäisi ostaa sekä haulikolle että kiväärille. Reissun päällä se olisi pirun hyvä. Toisaalta pitäisi ostaa oikein kunnon aseöljyä, tuo spraykama on aika onnetonta mikä minulla on... Toki pakkasella tuo spraykama saattaa toimia paremmin. Ei ainakaan minulla ole lukko juminut vaikka -20 asteessa on tullut käytyä ampumassa, ja "kyllä mä olen lukon rasvassa pitäny".