Asekonserni Patria hieroo jättikauppoja Qatariin –

En usko, että AMV-valmistus on edes kustannuksista kiinni. Ongelma on, että yksittäinen tilaus on tuotannon kannalta ongelmallinen. Sillä työllistetään todennäköisesti muutamia kymmeniä henkiä hetkeksi. Kun tilaus on tehty, pitäisi löytää lisää työtä tai pistää ukot pihalle. Tällainen kuormituksen vaihtelu kuormittaa organisaatiota huomattavasti. Kun tilauskirja ei ole jatkuvasti täynnä ja asiakkaita on määrällisesti vähän niin luultavasti on helpompi ratkaisu antaa tuotanto sinne missä on jo valmiiksi kapasiteettia.
 
Mitäs maailmanvalloitusretkiä autotehtaalla on ollut?

Ei sillä mitään mailmanvalloitusretkiä ole ollutkaan mutta on pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa huolimatta palkkatasosta yms. ja kehujakin on saanut hyvin hoidetusta hommasta. Tosin en tiedä kauanko tuokaan enää jatkuu...
Mercedes-Benz rakentaa miljardilla eurolla tehtaan Unkariin

Sandvik taas lähti halvan työvoiman perässä kiinaan tehdasta perustamaan. Muutama vuosi tuota kokeiltiin pyöräyttää käyntiin mutta käsittääkseni alihankitaketjut yms ovat sellaisia mitä ei niin vain rakenneta. Toisekseen kiinalainen työntekijä ei tee mitään muutakuin mitä käsketään. Omaa päätä ei osata käyttää ollenkaan. Toinen ongelmakohta on ollut sitten luokattoman huono laatu ja toimitusvarmuus alihankintaketjuilla. Tuotantoa pitäisi olla järjetön määrä että myös laatua voidaan vaatia. Pienillä sarjoilla laatu on aivan mitä sattuu. Lopputulemana koko projekti vedettiin sitten kaikessa hiljaisuudessa jäihin. Sandvikin Turun tehdas myös pelastui kun johto ymmärsi mikä tieto ja taito tuolla verstaassa on. Myös työntekijät tekivät kovasti homman eteen töitä ja pääsivät yhtiökokoukseen perustelemaan miksi tehdas on huippu ja sitä ei kannata sulkea. Myös nämä taisivat olla ainakin osasyy TJn vaihdokseen. Uusi TJ ymmärsikin asiat aivan eri tavalla.

12.6.2015
Sandvik sulkee Turun tehtaan - satoja työpaikkoja lähtee
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/781437/Sandvik+sulkee+Turun+tehtaan++satoja+tyopaikkoja+lahtee

10.08.2015
Sandvik fires chief executive
http://www.ft.com/cms/s/0/56d3fefa-3f7e-11e5-9abe-5b335da3a90e.html

08.09.2015
Sandvik peruu Turun-tehtaan sulkemisen – 450 työpaikkaa säästyy sittenkin
http://www.mtv.fi/uutiset/talous/ar...-tyontekijan-turun-tehtaan-sulkemisen/5300790

Itse olen töissä myös yritysessä minkä juuret ovat olleet Suomessa vuosikymmeniä tai itseasiassa lähemmäs sata vuotta. Se että menestystä on saavutettu on vaatinut kaikkien panoksen, myös duunareiden, todella pitkältä aikaväliltä jotta tuo menestyvä tuote on saatu kehitettyä. Tätä ei kukaan arvosta paskan vertaa ja tällähetkellä yrityksen tuotteista 80% tehdään ulkomailla ja samaan aikaa kotimaasta on irtisanottu satoja henkilöitä. Osaaminen annetaan valua ulkomaille aivan liian helposti. Lisäksi johto suuressa ahneudessaan on kussut asiat niin että myös yrityssalaisuuksia on valunut vääriin käsiin. Tästä sitten käydäänkin oikeutta pian suomen suurimmassa yritysvakoilu oikeudenkäynnissä.

Ei Nokiankaan uppoamisen syy ollut työtekijät vaan osaamaton johto. Mopo lähti keuliin mutta kukaan ei osannut enää ohjata....
 
En usko, että AMV-valmistus on edes kustannuksista kiinni. Ongelma on, että yksittäinen tilaus on tuotannon kannalta ongelmallinen. Sillä työllistetään todennäköisesti muutamia kymmeniä henkiä hetkeksi. Kun tilaus on tehty, pitäisi löytää lisää työtä tai pistää ukot pihalle. Tällainen kuormituksen vaihtelu kuormittaa organisaatiota huomattavasti. Kun tilauskirja ei ole jatkuvasti täynnä ja asiakkaita on määrällisesti vähän niin luultavasti on helpompi ratkaisu antaa tuotanto sinne missä on jo valmiiksi kapasiteettia.

Jos halua olisi ollut niin esim pirkamaalla olisi loistavat alihankitaketjut tälläisiin hommiin kun konepajateollisuutta on täällä ollut pitkät tovit. Tosin siitäkin suuri siivu on ahneuksissaan jo siirretty jonkkekkin muualle...

Itsekseni olen myös funtsinut että hommat lienee myös pian ryssitty noiden laivojen rakentamisten kanssa ja osaaminen valutetaan pikkuhiljaa kokonaan ulkomaille...
 
Ei sillä mitään mailmanvalloitusretkiä ole ollutkaan mutta on pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa huolimatta palkkatasosta yms. ja kehujakin on saanut hyvin hoidetusta hommasta. Tosin en tiedä kauanko tuokaan enää jatkuu...
Mercedes-Benz rakentaa miljardilla eurolla tehtaan Unkariin

Sandvik taas lähti halvan työvoiman perässä kiinaan tehdasta perustamaan. Muutama vuosi tuota kokeiltiin pyöräyttää käyntiin mutta käsittääkseni alihankitaketjut yms ovat sellaisia mitä ei niin vain rakenneta. Toisekseen kiinalainen työntekijä ei tee mitään muutakuin mitä käsketään. Omaa päätä ei osata käyttää ollenkaan. Toinen ongelmakohta on ollut sitten luokattoman huono laatu ja toimitusvarmuus alihankintaketjuilla. Tuotantoa pitäisi olla järjetön määrä että myös laatua voidaan vaatia. Pienillä sarjoilla laatu on aivan mitä sattuu. Lopputulemana koko projekti vedettiin sitten kaikessa hiljaisuudessa jäihin. Sandvikin Turun tehdas myös pelastui kun johto ymmärsi mikä tieto ja taito tuolla verstaassa on. Myös työntekijät tekivät kovasti homman eteen töitä ja pääsivät yhtiökokoukseen perustelemaan miksi tehdas on huippu ja sitä ei kannata sulkea. Myös nämä taisivat olla ainakin osasyy TJn vaihdokseen. Uusi TJ ymmärsikin asiat aivan eri tavalla.

12.6.2015
Sandvik sulkee Turun tehtaan - satoja työpaikkoja lähtee
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/781437/Sandvik+sulkee+Turun+tehtaan++satoja+tyopaikkoja+lahtee

10.08.2015
Sandvik fires chief executive
http://www.ft.com/cms/s/0/56d3fefa-3f7e-11e5-9abe-5b335da3a90e.html

08.09.2015
Sandvik peruu Turun-tehtaan sulkemisen – 450 työpaikkaa säästyy sittenkin
http://www.mtv.fi/uutiset/talous/ar...-tyontekijan-turun-tehtaan-sulkemisen/5300790

Itse olen töissä myös yritysessä minkä juuret ovat olleet Suomessa vuosikymmeniä tai itseasiassa lähemmäs sata vuotta. Se että menestystä on saavutettu on vaatinut kaikkien panoksen, myös duunareiden, todella pitkältä aikaväliltä jotta tuo menestyvä tuote on saatu kehitettyä. Tätä ei kukaan arvosta paskan vertaa ja tällähetkellä yrityksen tuotteista 80% tehdään ulkomailla ja samaan aikaa kotimaasta on irtisanottu satoja henkilöitä. Osaaminen annetaan valua ulkomaille aivan liian helposti. Lisäksi johto suuressa ahneudessaan on kussut asiat niin että myös yrityssalaisuuksia on valunut vääriin käsiin. Tästä sitten käydäänkin oikeutta pian suomen suurimmassa yritysvakoilu oikeudenkäynnissä.

Ei Nokiankaan uppoamisen syy ollut työtekijät vaan osaamaton johto. Mopo lähti keuliin mutta kukaan ei osannut enää ohjata....

Teräspuolen alihankinnat Kiinasta ovat tosiaan melkoista lottoa. Siinä hommassa on moni muukin suomalainen firma polttanut näppinsä. Sitten kun kotimainen vuosia tai vuosikymmeniä toiminut hankin taketju on ajettu alas niin ei voi kuin kärvistellä. Säästöä ei lopulta tule mutta maine menee kun toimitukset takkuavat. Ja maineen mentyä asiakkaat kyllästyvät. En todellakaan suosittele Kiinaa yhdellekään alle 100 miljoonan euron firmalle. Tuossa mittaluokassa tilaukset alkavat olla jo sen kokoisia että isommat toimijat kiinnostuvat ja siinä vaiheessa homma alkaa toimia. Ehkä.
 
Teräspuolen alihankinnat Kiinasta ovat tosiaan melkoista lottoa. Siinä hommassa on moni muukin suomalainen firma polttanut näppinsä. Sitten kun kotimainen vuosia tai vuosikymmeniä toiminut hankin taketju on ajettu alas niin ei voi kuin kärvistellä. Säästöä ei lopulta tule mutta maine menee kun toimitukset takkuavat. Ja maineen mentyä asiakkaat kyllästyvät. En todellakaan suosittele Kiinaa yhdellekään alle 100 miljoonan euron firmalle. Tuossa mittaluokassa tilaukset alkavat olla jo sen kokoisia että isommat toimijat kiinnostuvat ja siinä vaiheessa homma alkaa toimia. Ehkä.

Nuo kiinalaisten omat käpöstykset ja niiden laatu ovat varsin huvittavaa katsottavaa(voi käydä katsomassa vaikka IKH:ssa) ja jos yritys ei rakenna koko verkostoa itse niin mitä sitten voi olettaa... Tuskin ainakaan tälläistä...
Valtra%20T4-900.jpg
 
Onhan se todella helppoa, kun yksi ihminen on aiheuttanut aivan kaikki Suomen ongelmat! Nyt ilmeisesti Suomi on menossa aivan mielettömään nousukiitoon, kun kyseinen herra on ollut jo pari vuotta Brysselissä. Ai niin, ei se onnistukaan, nyt ilmeisesti Katainen suistaa koko Euroopan katastrofiin....

Poliitikko ei Suomessa määrittele työn hintaa, sen tekee työntekijä erityisesti AY-liikkeen tuella. Poliitikko osaa kyllä laittaa työlle ja kaikelle muulle riittävät verot sekä määritellä säädösviidakon, jotta Suomessa tekeminen ei varmasti enää kannata.

Se mikä on Suomen osalta outoa ja pelottavaa, on konepajatyön tekemisen hankaluus täällä. Erityisesti sotatarvikkeet ovat sellaisia, joissa työkustannusten ero näkyy lopputuotteen hinnassa hyvin vähän tai ei ollenkaan. MOWAG tekee edelleen Piranhat halpojen palkkakulujen Sveitsissä, KMW Boxerit Saksassa. Ei saisi olla tekemätön paikka saada AMV:t tehtyä Suomessa.

Mä oon ite sitä mieltä, että täällä on niin mieletön verokiila, että työ maksaa siksi. Kallis asua, kallis ruoka, kallista kaikki. Sähköstäkin on 70% veroa ja sähkölaskun maksat nettopalkasta, josta työnantaja on msksanut 70% enemmän ku sulle jää käteen..
 
Olen tässä miettinyt että suomalaisen firman täytyisi palkata johto esim. saksasta myynti yhdysvalloista suunnittelu ja työväki kotimaasta
 
Lisäksi johto suuressa ahneudessaan on kussut asiat niin että myös yrityssalaisuuksia on valunut vääriin käsiin.
Tätä tapahtuu jo alihankinnan seurauksena. Tuotanto ulkoistetaan pala palalta esim. Aasiaan, koska jokaisen palan ulkoistaminen parantaa muutaman tulevan kvartaalin voittoa kivasti. Pitkällä tähtäimellä käy niin, että suunnittelun ja valmistuksen tietotaito siirtyy alihankkijalle, joka lopulta osaa suunnitella itse vastaavan tuotteen ja valmistaa sen halvemmalla. Näin kävi länkkäreille kännykkäteollisuudessa. Ensin ulkoistettiin Kiinaan, nyt aiemmin tuntemattomat firmat Xiaomi, Oppo, Meizu, OnePlus jne. jyräävät länkkärit. Mistä saivat niin kovan tietotaidon? Ei vaikea arvata. Lyhyen tähtäimen pientä voittoa ahnehtiessa tuhottiin koko alan tulevaisuus kotimaassa.

Alihankinta-vuotamisen päälle sitten ihan oikea yritysvakoilu. Kun jenkkejäkin pwnataan jatkuvasti 6-0, hirvittää ajatella, paljonko tietoa on viety turvallisuuteen luottavaisesti suhtautuvilta suomalaisilta. Kaiken ei tarvitse olla kiinni netissä, läppärit pitää olla kryptattuja (erityisesti työmatkalla) ja silloinkaan niitä ei pitäisi jättää edes hotellihuoneeseen jne. jne.
 
Tätä tapahtuu jo alihankinnan seurauksena. Tuotanto ulkoistetaan pala palalta esim. Aasiaan, koska jokaisen palan ulkoistaminen parantaa muutaman tulevan kvartaalin voittoa kivasti. Pitkällä tähtäimellä käy niin, että suunnittelun ja valmistuksen tietotaito siirtyy alihankkijalle, joka lopulta osaa suunnitella itse vastaavan tuotteen ja valmistaa sen halvemmalla. Näin kävi länkkäreille kännykkäteollisuudessa. Ensin ulkoistettiin Kiinaan, nyt aiemmin tuntemattomat firmat Xiaomi, Oppo, Meizu, OnePlus jne. jyräävät länkkärit. Mistä saivat niin kovan tietotaidon? Ei vaikea arvata. Lyhyen tähtäimen pientä voittoa ahnehtiessa tuhottiin koko alan tulevaisuus kotimaassa.

Jep ja kiinassahan myös tuo kopiointi osataan tai ainakin yritetään. Sandvikin kanssa olivat jopa niin röyhkeitä että myös webbisivut oli kopioitu ja vain nimea hiukan muutettu.

Myös Jollan puhelimia/tabletteja on myyty ohi virallisien myyntikanavien suoraan kiinassa. Ja ilmeisesti myös valmistusta erilaisille firmoilla on tapahtunut niin että tyyliin 1000kpl tehdään asiakkaalle ja siihen päälle 200kpl mustaanpörssiin ilman alkuperäistä merkkiä tai toisella merkillä. Länkkärien ahneus on mahdollistanut kiinan nousun.
 
Itsekseni olen myös funtsinut että hommat lienee myös pian ryssitty noiden laivojen rakentamisten kanssa ja osaaminen valutetaan pikkuhiljaa kokonaan ulkomaille...

Millä perusteella ja mihin maihin?

edit: Esim. Saksalaiset ovat ihan tosissaan sijoittamassa Turun telakkaan, eli tuskin yrittävät ns. korealaista silmänkääntötemppua.
 
Viimeksi muokattu:
edit: Esim. Saksalaiset ovat ihan tosissaan sijoittamassa Turun telakkaan, eli tuskin yrittävät ns. korealaista silmänkääntötemppua.

On niillä sakuillakin ollut kädenvääntöä svedujen kanssa Kockumsin telakan suhteen. Kaippa sitten lähtökohtaisesti jokainen kusettaa jos sinisin silmin mennään.
 
Nuo kiinalaisten omat käpöstykset ja niiden laatu ovat varsin huvittavaa katsottavaa(voi käydä katsomassa vaikka IKH:ssa) ja jos yritys ei rakenna koko verkostoa itse niin mitä sitten voi olettaa... Tuskin ainakaan tälläistä...
Valtra%20T4-900.jpg


Kuten olen aiemmin esiin tuonut, KIINASTA EI TULE MUUTA, KUIN PASKAA, tai AIVAN SILKKAA PASKAA!!! Mitään siellä valmistettua ei kannata ostaa mihinkään käyttöön! Mitään ei saa siellä alihankittaa, tai edes teettää!
Miettikää ainakin 3 kertaa, jos jotan kiinanpaskaa hankitte, että voisiko elää ilman kyseistä tuotettakin!
 
Entä jos otettaisiinkin vain veromalli VIROSTA? :)

Kerpele palkkaa kaikki Suomesta ja pistä itse homma toimimaan! Jos tuntuu rakettitieteeltä niin muista kultainen sääntö: "pyydä apua". Etsi oikea henkilö hoitamaan niitä osa-alueita mitkä ei itseltä luonnistu. Jos et tiedä miten tuollaisia löytää, niin etsi henkilö joka osaa tunnistaa noita tyyppejä. Jos et tiedä miten tuollaisen löytää, etsi henkilö joka osaa löytää tuollaisia. Jos et tiedä miten moisen löytää... Tässä vaiheessa olen jo itse itseni työllistänyt parhain Kummeli-opein :D
 
Kerpele palkkaa kaikki Suomesta ja pistä itse homma toimimaan! Jos tuntuu rakettitieteeltä niin muista kultainen sääntö: "pyydä apua". Etsi oikea henkilö hoitamaan niitä osa-alueita mitkä ei itseltä luonnistu. Jos et tiedä miten tuollaisia löytää, niin etsi henkilö joka osaa tunnistaa noita tyyppejä. Jos et tiedä miten tuollaisen löytää, etsi henkilö joka osaa löytää tuollaisia. Jos et tiedä miten moisen löytää... Tässä vaiheessa olen jo itse itseni työllistänyt parhain Kummeli-opein :D

JUST tätä tarkoitan! Ja jos vielä viron malli verotukseen ja yhteiskunnan pyörittämiseen, niin alkaisi hieman nousua olla!
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Back
Top