Aselain rukkaamista...(taas).

winsu

Kapteeni
ILTALEHTI

Sisäministeriön työryhmä ehdottaa lääkäreille uutta velvollisuutta ilmoittaa poliisille henkilö, joka on sopimaton aseenkantajaksi.

Ilmoitusvelvollisuus olisi voimassa seuraavissa tilanteessa: Silloin, jos henkilö todetaan mielentilatutkimuksessa, vaarallisuusarviossa tai muussa oikeuspsykiatrisessa tutkimuksessa vaaralliseksi itselleen tai toisella sekä silloin, jos henkilö on itsemurhayrityksen vuoksi tahdosta riippumattomassa hoidossa. Itsemurhayritykseen tulisi liittyä arvio mielisairauden aiheuttamasta vakavasta vaarasta joko itselle tai muille.

Lisäksi lääkärillä olisi oikeus tehdä poliisille ilmoitus myös oman harkintansa pohjalta.

Aseet lukkojen taakse

Työryhmä esittää uuteen ampuma-aselakiin useita muitakin tarkennuksia. Jatkossa ampuma-asetta ja sen osia olisi aina säilytettävä lukkojen takana. Yli viisi asetta edellyttäisi turvakaappia ja poliisin hyväksymään säilytystilaa. Aseet tulisi säilyttää lukittuina myös kuljetuksen aikana kulkuneuvon sisällä.

Laki on tarkoitus ulottaa koskemaan myös tehokkaita ilma-aseita. Tehokkaaksi ilma-aseeksi katsottaisiin työryhmän esityksen mukaan sellainen ilma-ase, jonka piipun pienin sisähalkaisija on yli 6,35 mm ja joka on tarkoitettu ampumaan metalliluotia. Tehokkaat ilma-aseet tulisivat luvanvaraisiksi.

Säännöt ampumaradoille

Työryhmä haluaa muuttaa myös ampumaratoja koskevia säädöksiä, sillä nykyiset ovat peräisin tsaarinajalta eli vuodelta 1915. Ampumaradan tai ampumaurheilukeskuksen perustaminen edellyttäisi jatkossa Poliisihallituksen lupaa. Vähäisen ampumaradan perustamiseen riittäisi ilmoitus.

Radalla tulisi olla järjestyssäännöt sekä ratavastaava, joka valvoisi radalla tapahtuvaa toimintaa ja radan turvallisuutta.

Työryhmä julkisti esityksensä tänään torstaina. Luonnos hallituksen esitykseksi lähtee nyt laajalle lausuntokierrokselle.

Vai niin. Että poliisihallitus myöntää luvat, tietysti jokaisella radalla pitää olla sitten se turvallisuusvastaava nimettynä. Eihän siinä mitään, eiköhän joka radalle aina löydy ylläpitävän seuran joukosta osaajia. Vittumaiseksi homma menee silloin, kun laki mahdollisesti tulee vaatimaan tämän vastaavan paikallaoloa aina jonkun laukaistessa aseensa ko. radalla.

Uusimmassa kaliiberissa oli tästä lyhyt kirjoitus. Poliisihallitus voi siis myös tulevaisuudessa sangen helposti viedä ne luvat turvallisuuteen vedoten. Tähän mennessä riippakivenä ovat olleet lähinnä vain ely- keskukset.

Tähän mennessä radoilla on voinut käydä omatoimisestikin harjoittelemassa sallittujen aikojen rajoissa ja järjestettyjen ammuntojen/kilpailujen ulkopuolella. Näin ainakin "omalla" radallani. Viimeksi maanantaina aamupäivästä ja yksin sai rauhassa ampua. Pitääkö tässä nyt jokaisen radan käyttäjän kouluttaa itsensä turvallisuusvastaavaksi, että voi ampua itsenäisesti? Kun perkele saanhan mä itsenäisesti metsillä ja soilla ampua eläimiäkin.

Toinen todella huomionarvoinen kohta on tuo kuljettaminen lukittuna ajoneuvossa. Lukittuna miten? Lataamattomana suojuksessa ovet lukittuna, liipasinkaarilukolla, lukitussa aselaukussa vai pitääkö tässä helvetti aseenomistajille alkaa autonvalmistajien väkertämään ihan varta vasten lukittuja tiloja sisältäviä autoja?
 
Katsokaas kuinka äkkiä Jahi-Jak jne firmat alkavat tarjota noita lukollisia kuljetuslaatikoita...

Juuh, (Biolan) meillähän EI (biolan) lobata lainvalmistelijoita.. Haja-asutusalueen jätevesiasetus (biolan)

JMP taas kerran ja koko pakettia markkinoidaan taas kerran turvallisuuden nimissä.
 
linkki Sisäasiainministeriön mediatiedote asiaan liittyen.

Ja tarkemmin nämä kaksi huolestuttavaa kohtaa.

Tilapäinen säilyttäminen ehdotetaan säänneltäväksi. Kulkuneuvossa asetta saisi säilyttää vain väliaikaisesti ampuma-aseen käyttöön tai kuljetukseen liittyen. Tällöin ase tulisi säilyttää lukitussa paikassa tai muutoin lukittuna niin, ettei sitä havaita kulkuneuvon ulkopuolelta. Käyttöön liittyvää väliaikaista säilytystä voisi olla säilyttäminen ampumakilpailun tai metsästyksen yhteydessä.

Jokaisella ampumaradalla tulisi olla ratavastaava, joka valvoisi radalla tapahtuvaa toimintaa ja radan turvallisuutta. Ampumaradalla tulisi myös olla järjestyssääntö, jolla varmistetaan rata-alueella ja sen välittömässä läheisyydessä oleskelevien henkilöiden turvallisuus.

Riittääkö esim. takapaksissa lataamattomana suojuksessa ja poissa näkyvistä kuljettaminen? Tai väliaikainen säilyttäminen ko. tavalla lukitussa autossa?

Pitääkö ratavastaavan olla paikalla valvomassa joka kerta, kun radalla laukaistaan ampuma- ase?

Ei kuulosta asiaan vihkiytymättömälle juuri miltään, mutta tässä voidaan tehdä metsästys- ja urheiluammunta aika helvetin vaikeaksi yksilötasolta aina seuratasolle asti huonosti muotoillulla lailla. Seuratasolla lähtee helposti ratalupa, yksilötasolla aseluvat ja mahdollisesti syyte ampuma- aserikoksesta perään.
 
linkki Sisäasiainministeriön mediatiedote asiaan liittyen.

Tilapäinen säilyttäminen ehdotetaan säänneltäväksi. Kulkuneuvossa asetta saisi säilyttää vain väliaikaisesti ampuma-aseen käyttöön tai kuljetukseen liittyen. Tällöin ase tulisi säilyttää lukitussa paikassa tai muutoin lukittuna niin, ettei sitä havaita kulkuneuvon ulkopuolelta. Käyttöön liittyvää väliaikaista säilytystä voisi olla säilyttäminen ampumakilpailun tai metsästyksen yhteydessä.
Tuo siis sanoo suoraan, että kulkuneuvossa on ase aina oltava lukittuna myös käyttöön liittyen. Vene on kulkuneuvo. Valopistooli on luvanvarainen ampuma-ase. Tarkoittaa siis että valopistooli on säilytettävä veneessä aina lukittuna poissa näkyvistä myös veneellä kuljettaessa. Siten se valopistooli on lukittuna myös siloin kun sitä tarvittaisi...

winsu kirjoitti:
Ei kuulosta asiaan vihkiytymättömälle juuri miltään, mutta tässä voidaan tehdä metsästys- ja urheiluammunta aika helvetin vaikeaksi yksilötasolta aina seuratasolle asti huonosti muotoillulla lailla. Seuratasolla lähtee helposti ratalupa, yksilötasolla aseluvat ja mahdollisesti syyte ampuma- aserikoksesta perään.
Tiivistettynä hyvin tuohon lihavoituun osaan. Noita mutta lausekkeita löytyy sitten perään nopeasti pari tusinaa.
 
niäämi kirjoitti:
Tuo siis sanoo suoraan, että kulkuneuvossa on ase aina oltava lukittuna myös käyttöön liittyen. Vene on kulkuneuvo. Valopistooli on luvanvarainen ampuma-ase. Tarkoittaa siis että valopistooli on säilytettävä veneessä aina lukittuna poissa näkyvistä myös veneellä kuljettaessa. Siten se valopistooli on lukittuna myös siloin kun sitä tarvittaisi...

Voisitko kertoa hieman miten yleensä valopistoolit ovat säilytettyinä veneissä ja miten niiden pitäisi olla? Miksihän ihmeessä valopistoolit ovat edes luvanvaraisia?
 
Ratavastaavan osalta löytyy pdf- tiedostossa olevista tarkemmista perusteluista lisää tietoa ja ko. henkilön ei siis tarvitse olla mukana ammunnoissa. Lähinnä tehtävänä on pitää silmällä radan rakenteellista turvallisuutta ja järjestyssäännön noudattamista.

Sinänsä ihan kannatettava idea, mutta...onko ratavastaava yksilötasolla jonkinasteisessa vaarassa joutua rikosoikeudellisiin ongelmiin yksittäisen ampujan töhöilyistä? Onko seura vaarassa joutua kollektiivisen rangaistuksen kohteeksi ts. poliisihallitus peruu rataluvan yksittäisen töhöilijän vuoksi vaikka rata ja järjestyssäännöt sinänsä täyttävät luvan ehdot?

Niäämillä tulikin tuossa erinomainen pointti, kuljetus veneessä. Miten uusi laki vaikuttaa metsästyslain 32§ nykyiseen tulkintaan. Sallitaanko esim. vesilintujen metsästys edelleen veneestä? Pitääkö aseen olla lukittuna ja poissa näkyvistä veneen liikkuessa moottorin voimalla? Miten se ase tulee lukita? Veneeseen jonkin asian lukitseminen on vielä autosta astetta hankalampaa.

Miten tätä uutta lakia tullaan soveltamaan muihin kulkuneuvoihin? Pikaisesti voisi saada sellaisen käsityksen, ettei asetta enään voi kuljettaa moottorikelkalla (poromiehet), mönkijällä, moottoripyörällä eikä mopolla lataamattomana suojuksessa. Mites polkupyörä? Asepussi kun pakostakin jää näkyville.

Erityisen mukava olisi nopeasti kuulla ministeriön kanta siihen, miten se ase tulee olla autossa lukittuna. Mikä on lain kannalta "ei voida havaita auton ulkopuolelta". Otetaanko laissa riittävästi huomioon erilaisten autojen tilojen/rakenteen rajoitukset? Tullaanko laki laatimaan niin yksiselitteiseksi, ettei yksittäisen partiopoliisin tulkinnat aiheuta ylenmääräistä haittaa pakkokeinojen muodossa esim. metsästäjän ajaessa puhallusratsiaan jahtijaktit päällä?

Just kun vaihdoin ison farmarin pienempään ja vähemmän kuluttuvaan ja kaikin puolin kuluiltaan pienempään ja niin ympäristöä säästävään kolmioviseen hatchbackiin. Oishan se varsin fantsua muuttua ampuma- aserikolliseksi yhdellä ainoalla lakimuutoksella, kun TRG:n varsin pitkä kova laukku tulee matkustamon puolelle kaadetun penkin läpi. Vai voisko siihen heittää vaikka viltin päälle? Pitääkö se ase pultata ketjulla autoon kiinni, vai riittääkö liipasinlukko? Tullaanko ajoneuvossa vaatimaan kova laukku, jos liipasinlukko ei riitä? Voiko se laukku olla lukittuna, vai pitääkö se lukita autoon ketjulla?

Valitettavasti nykyisenkin lain aikana on ollut tapauksia, jossa partiopoliisi on saanut hepulit asepussin ollessa näkyvissä puhallusratsiassa/metsästyksenvalvonnassa ja sitten on asemalla selvitelty Riihimäkeä myöten, että mitäs se laki nyt sanookaan. Onhan näitä.:dodgy:
 
Paljon jää ko. viranomaisen harkittavaksi ja tarvittaessa erillisillä paimenkirjeillä voidaan melko väljästi tulkita asioita uudestaan. Kyllä näihin on jätetty kovasti väljää viranomaistarpeita ajatellen.

Kai se winsun kova trg-aski on väännettävä luokille, ettei sen askin pää pullota matkustushytin puolelle?
 
Kuljettaminen ja säilyttäminenhän on eri asia. Jos poikkeat käymään R-kioskilla matkalla niin asepussi selässä kauppaan jos kuljettaminen muuttuu säilyttämiseksi viidessä minuutissa?! Toisaalta optimisti voisi nähdä mahdollisuuden hankkia pieni auto ja muu aseita mutta eiköhän tälläiset ole fantasiaa. Käytännössähän cd-soitinta ei aikoinaan kannattanut jättää paikalleen vaan paneeli irrottaa mutta hyöty taisi olla pieni koska useimmat sen tunkivat penkin alle tai hansikaslokeroon. Maalaisjärjellä pitäisi ajatella ja on vähän kyseenalaista jättää asetta autoon näkyville, koska kaikenlaisia aseiden varastajia löytyy, olivat ne sitten virkamiehiä, poliitiikkoja tai alansa ammattilaisia. Käytännössähän aselaukku on hankala ja ilmoittaa suoraan mitä on mukana, joka on huono asia. Taittoperäinen kalashnikov menisi tennismailapussiin, kiinteäperäinen menee kitaralaukkuun ja taas pitkälle tarkkuuskiväärillä pitää keksiä joku muu laukku.
 
Asepussi on ympäristölle selkeä signaali pussin todennäköisestä sisällöstä ja joitakin se saattaa jopa provosoida. Onneksi markkinoilta löytyy muitakin aseiden kuljettamiseen soveltuvia pusseja, reppuja ja laukkuja, jotka ovat ulkoasultaan neutraaleja eivätkä siten herätä ympäristössään mitään ylimääräistä huomiota tai intohimoja.

Ase-ala ja aseiden yksityisomistus elävät nyt vaikeita aikoja eikä käännöstä myönteiseen kehitykseen ole lähitulevaisuudessa näkyvissä. Jokainen voi miettiä itsekseen ketkä haluavat rajoittaa aseiden yksityisomistusta ja mitä intressejä siihen mahdollisesti liittyy. Tämä erittäin negatiivinen ilmiö ei ole suomalainen, vaan se tulee ulkomailta.
 
Laamanator kirjoitti:
Asepussi on ympäristölle selkeä signaali pussin todennäköisestä sisällöstä ja joitakin se saattaa jopa provosoida. Onneksi markkinoilta löytyy muitakin aseiden kuljettamiseen soveltuvia pusseja, reppuja ja laukkuja, jotka ovat ulkoasultaan neutraaleja eivätkä siten herätä ympäristössään mitään ylimääräistä huomiota tai intohimoja.

Ase-ala ja aseiden yksityisomistus elävät nyt vaikeita aikoja eikä käännöstä myönteiseen kehitykseen ole lähitulevaisuudessa näkyvissä. Jokainen voi miettiä itsekseen ketkä haluavat rajoittaa aseiden yksityisomistusta ja mitä intressejä siihen mahdollisesti liittyy. Tämä erittäin negatiivinen ilmiö ei ole suomalainen, vaan se tulee ulkomailta.

Siis ei jumalauta. Jos joku provosoituu asepussin näkemisestä niin silloin aika hakeutua hoitoon on jo long overdue eli mt-hoitojärjestelmämme asiakaskuntaan yksi avohoitopotilas lisää.

Katsotaanpas kuinka ei-sivistysvaltio (ET:n mukaan) Sveitsissä toimitaan: aseet ovat näkyvillä, eikä kansalaiset provosoidu hysteerimäiseen paniikkiin asian nähdessään.
 
commando kirjoitti:
Kuljettaminen ja säilyttäminenhän on eri asia.

Todellakin ministeriön perusteluista ei saa niin tiukkaa kuvaa, kuin media on antanut ymmärtää.

Tekeekö ministeriö eron kuljettamisen ja "säilyttämisen kuljetukseen liittyen" välille? Säilyttämisen tarkoittaessa todellakin ajoneuvossa säilyttämistä pidemmän aikaa aseen omistajan ollessa jossain muualla.

Haluan uskoa, että ampuma- aselain 106§ jää pääosin nykyisenä voimaan ja tuo säilytysosa lisätään siihen. Vaan entäpä jos? Kuten Baikal sanoi, asia voidaan jättää hyvinkin tulkinnanvaraiseksi.

Halla- ahosta ollaan montaa mieltä, mutta ihan hyvää pohdiskelua häneltä löytyy noille kohdille: http://www.halla-aho.com/scripta/sisaministerion_linjaukset_aselain_uudistamiseksi.html

Mikäli laki uudistuu näin, kun hän sen ajattelee, sisältyvät monet uudistukset jo olemassaolevaan lakiin ja moni muu asia jää melko yhdentekeväksi.

Itse olen erittäin skeptinen siihen asti, kun valmis lakiteksti tulee julkisesti näkyville.:dodgy:
 
Siis ei jumalauta. Jos joku provosoituu asepussin näkemisestä niin silloin aika hakeutua hoitoon on jo long overdue eli mt-hoitojärjestelmämme asiakaskuntaan yksi avohoitopotilas lisää.

Tähän on tultu. Pitkän ja intensiivisen hysterisointipropagandan avulla, joka vielä ruokkii itse itseään. Kun lammaskansaa hysterisoidaan tarpeeksi, niin ihmiset alkavat pelkäämään ja ovat sen jälkeen erittäin tyytyväisiä kun joku kiltti poliitikko/virkamies vähän rajoittaa vapauksia ja holhoaa. Tähän (järjettömään) pelkoon reagoiminen antaa valtionhallinnolle vahvan "oikeutuksen" kansan aseistariisuntaan ja vieläpä kansan itsensä mandatoimana. Eihän nykyaikaisessa yhteiskunnassa kukaan tarvitse ampuma-aseita, paitsi tietysti virkamiehet.

MUTTA: mitä ja kenen intressejä kaiken tämän taustalle kätkeytyy? Se on oleellinen kysymys nro. 1.
 
Tvälups kirjoitti:
Laamanator kirjoitti:
Asepussi on ympäristölle selkeä signaali pussin todennäköisestä sisällöstä ja joitakin se saattaa jopa provosoida. Onneksi markkinoilta löytyy muitakin aseiden kuljettamiseen soveltuvia pusseja, reppuja ja laukkuja, jotka ovat ulkoasultaan neutraaleja eivätkä siten herätä ympäristössään mitään ylimääräistä huomiota tai intohimoja.

Ase-ala ja aseiden yksityisomistus elävät nyt vaikeita aikoja eikä käännöstä myönteiseen kehitykseen ole lähitulevaisuudessa näkyvissä. Jokainen voi miettiä itsekseen ketkä haluavat rajoittaa aseiden yksityisomistusta ja mitä intressejä siihen mahdollisesti liittyy. Tämä erittäin negatiivinen ilmiö ei ole suomalainen, vaan se tulee ulkomailta.

Siis ei jumalauta. Jos joku provosoituu asepussin näkemisestä niin silloin aika hakeutua hoitoon on jo long overdue eli mt-hoitojärjestelmämme asiakaskuntaan yksi avohoitopotilas lisää.

Katsotaanpas kuinka ei-sivistysvaltio (ET:n mukaan) Sveitsissä toimitaan: aseet ovat näkyvillä, eikä kansalaiset provosoidu hysteerimäiseen paniikkiin asian nähdessään.

Saatana, katso iltapäivälehtiä ym. ja ei tarvi ihmetellä, miksi tässä maassa ollaan hysterian partaalla, jos vähän jossain risahtaa. Meidän kylällä tehtiin vasta ilmoitus räjähdyksestä...kuulin sen itsekin, se oli selvä Hornetin paukaus äänivallin murtuessa, tavallista loihakampi vaan. Ihmiset soittelivat hätäkeskukseen kauhuissaan. Laamanator esittää kysymyksen: miksi ja kuka tätä oikein lopulta ajaa takaa? Miksi halutaan pelotella ihmisiä, miksi lietsotaan hysteriaa, kuka siinä on hyötyjä.....joku on tai uskoo olevansa.
 
Laamanator kirjoitti:
MUTTA: mitä ja kenen intressejä kaiken tämän taustalle kätkeytyy? Se on oleellinen kysymys nro. 1.

Haettu vastaus lienee EU tai YK... Aseeton kansa ei kapinoi ja sitä on helppo hallita ja orjuuttaa. Vääriä mielipiteitä omaavat aseettomat kansalaiset alamaiset on myös helpompi siirtää uudelleenkoulutusleireille jos ne alkavat liikaa kritisoimaan Liittovaltion hallintoa tai korkeaa verotusta tms. Sellaiset voi myös julistaa mielisairaiksi, kuten Eurooppaliiton edeltäjässä eli Neuvostoliitossa. Diktatuureissa on perinteisesti haluttu rajoittaa vapaan miehen oikeutta tuliaseisiin ja vapaan tasavaltaismiehen erottaa orjasta muunmuassa oikeus omistaa toimintakykyisiä tuliaseita ilman valtion epäluuloa tai kiusantekoa. Terveessä yhteiskunnassa aseistetut kansalaiset eivät ole sisäpoliittinen uhka.
 
EU ja YK ovat käytännön järjestelyitä toteuttavia käsikassaroita. Pystyäkseen hahmottamaan kokonaisuuden, on mentävä ketjussa vieläkin pidemmälle.
 
Taaskin lainsäädäntö kirjataan niin väljäksi, että tulkinnanvaraa viranomaisen toiminnalle ja oikeuslaitokselle jää aivan liian kanssa.

Lääkärin ilmoitusoikeus muuttuu velvollisuudeksi. Esim. asekammoinen lääkäri on sitä mieltä ettei kenelläkään tule olla aseita...

Ajoneuvossa kuljettaminen lukittuna ja piilotettuna. Esim. vesilinnustus ja ajoneuvo se on potkukelkkakin...

Aseiden säilytyspaikan kiinteä yhteys asuintiloihin. Esim. erilliseen autotalliin rakennettu murtosuojattu bunkkerihuone...

Ampumaratojen ratavastaava. Esim. 24/7 valvontako ja millä resursseilla?

On se kummaa kuinka vuoden 1933 aselaki toimi 65 vuotta, mutta 1998 aselakia on rukattu jo useampaan otteeseen ja ohjeistettukin niin päin peetä kuin olla ja voi!
 
Laamanator kirjoitti:
EU ja YK ovat käytännön järjestelyitä toteuttavia käsikassaroita. Pystyäkseen hahmottamaan kokonaisuuden, on mentävä ketjussa vieläkin pidemmälle.

Kerro epäilysi, suoraan sanoen hykerryttää. Mikä tai mitkä instanssit haluavat, että taviskansalaisella ei ole ruutiaseita?
 
Eikö meidän pitäisi olla iloisia tästä?*








* Tämähän on erinomainen todiste siitä että maavoimien uudistettu taistelutapa toimii. Hidastamalla ja kuluttamalla vastustajaa, aiheuttamalla sille jatkuvasti kumuloituvia tappioita, sekoittamalla sen taistelurytmin voidaan saavuttaa strategisen tason tavoitteita. Kuten esimerkiksi pian historiaan karkoitetun vaarallisen ajatuksen siitä että aseita saisi olla tavallisilla ihmisillä, so. julkishallinnon työntekijöiden työnantajilla.
 
Sisäministeri Päivi Räsänen (kd.) pyytää poliisia selvittämään, pitäisikö sodanaikaisten ammusten netti- ja muuta kauppaa ryhtyä valvomaan, kertoo MTV3.

Räsäsen mukaan on selvää, että maastosta löytyneiden vanhojen ammusten kauppaaminen ja hallussa pitäminen on lainvastaista. Varsinaista valvontaa ei silti tällä hetkellä ole.

Sisäministeri sanoo myös, että Kemin räjähdystapaus herättää ottamaan selvää, kuinka laajasta ilmiöstä on kyse.

Lähde: MTV3

Ja taas tanssitaan poliittista polkkaa yhden darwin palkinto- ehdokkaan kylmenevän ruumiin ympärillä.

En ole itse koskaan moiseen törmännyt, en toisaalta ole aktiivisesti räjähteitä netissä koskaan etsinytkään.

Tapahtuuko sodanaikaisten räjähteiden kauppaa netissä, vai onko Suomen luonto edelleen loppumaton aitta näille amatöörikeräilijöille?
 
Back
Top