Asia asbestista

Maidan

Respected Leader
Tämä on 4 v vanha, mutta onko asia muuttunut? Alustavien keskustelujen mukaan alalla edelleen viidakko laki ja kaikkennäköisiä hujareita mahtuu sekaan.
"Kartoittajista on pulaa
Rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijat moittivat lakia epätarkaksi, koska lain määrittelemiä "riittävän perehtyneitä" kartoittajia ei ole tarpeeksi.

– Laki ja asetus menevät sillä tavalla, että kartoittajalla tulee olla riittävä kokemus ja koulutus kartoitukseen, mutta tämä riittävä kokemus ja koulutus on jätetty auki. Me tiedämme, että sellaiset, jotka ainakin varmasti ovat päteviä ihmisiä, ovat VTT Expert Servis
luetteloidut asbesti- ja haitta-ainekartoittajat. Heitä on koko Suomessa tällä hetkellä kaiken kaikkiaan noin 60, neuvontainsinööri Jari Hännikäinen Uudenmaan Kiinteistöliitosta ihmettelee ja jatkaa:

– Ainakin ohjeistus, lain jo voimassa ollessa, on sillä tasolla, että kerta kaikkiaan me olemme sen kanssa pulassa. Laki on täräytetty voimaan miettimättä, kuinka se hoidetaan.

Kiinteistöliitossa odotetaankin nyt sosiaali- ja terveysministeriön ja aluehallintoviraston tarkentavia ohjeita tästä "riittävästä perehtyneisyydestä".


Urakoitsija vastasi tänään että hän ottaa itse asbestinäytteen, kysymykseen miten aikovat suojata asukasta, tuli yhtäkkiä kiire, joten en päässyt kysymään sitäkään mihin ne tämän näytteen vievät.
Kun odotin hänen takaisin soittoa tutkinut lisää aiheesta.
Asbest.info:n soitto oli mielenkiintoinen ja vahvisti ettei kaikki ole kohdalla. Sain vahvistusta siihen että kartoittajan pitää olla akkreditoitu, mutta samoin analyysi menetelmä pitää olla akkreditoidu. Eikä kenen tahansa tekemänä. Infon asiantutija myönsi että alalla on villi meno.
Tutkiessaan aineistoa ymmärsin että ihmeen asbestia muka tutkivia laboratoorio-lavkoja kasvanut kun sienia, kun mikään laki ei saanut niitä ojennetuksi. Kuitenkin kysymys ihmisten terveydestä ja vakavasta sairastumisesta, kun puhutaan asbestin purkusta. Ymmärsin että näytteitä "puhdas" voidaan jakaa yhtä huolettomasti (kun meillä viimeiset 3 v), asbestin oikeanoppiset purkut ovat kalliit - helpompi myrkyttää typeryksiä, jotka eivät kyseenalaista mitään :mad:


Onko kuka ollut asian kanssa tekemisissä?
 
Viimeksi muokattu:
Jatkan raporttia. Urakoitsia soitti takaisin, kohtelias, mukavan tuntuinen mies, kertoi ottaneen itse näytteen ja toimittaneen sen "pitkään yhteistyössä" olevaan yritykseen, joka tutki niitä näitä "omassa laboratoriossa". En edes yllättynyt kun selvisi ettei tämä yritys ole akkreditoitu tutkimaan asbestia.
Selvisi heti myös " Asbestikartoituksessa materiaalinäytteet ottaa aina asbestikartoittaja, ei esimerkiksi osakas tai urakoitsija".



Asia on minulle erittäin tärkeä, oma terveys kun on kyseessä, minulla on viime vuosina ollut outoja keuhkooireilua joka kevät-kesä kun näitä helvetin remontteja tehtyy eikä loppua ole..eli taloyhtiössämme on pitkään joka kevät ja kesä remonttoitiin kylpyhuoneita. Selvä ettei vuoteen 2016 mennessä tehty mitään asbestikartoituksiakaan. Mutta kertakaan en ole nähnyt että jätteet käsitelty abestijätteenä, kuten joku väittänyt, että purku tehtiin aina asbestina. Olen nähnyt pölyisiä säkkejä rappukäyttävässä, pölyisiä vessapönttöjä ja muita pölyistä roina, pihalla oli laavoja jonne oli viskattu kaakelijätteet yms roska. Remonttissa olevien asuntojen ovetkin oli levällään, kun rakennusmiehet kuljeskeli kahden asunnon välissä. Rappukäytävässä oli pölyn hajua ja sitä lejaili. Purkutöissä olivat eri miehet, kahta olen nähnyt, ihmetellyt mitä puliukkoja ovat, luin nyt että voivat käyttää marginaalejakin, joille asbesti ei ole se pahin juttu elämässä, virolaisia ja romanialaisia. Sitten kun pahin pöly laskeutu, tulivat varsinaiset remppajat. Se on aika rikollista tuohua sellainen.

Moni asukas asunut kaikki 4 vkoa asunnoissa. Vessoissa käyty t.y saunatiloissa ja kerhohuoneessä.

Sama meno viimeiset 3 vuotta, vaikka laki velvoitti a.kartoitukseen. Kerran nostin asbesti asian yhdelle pitkään hallituksessa istuneelle miehelle, tästä vissin 8 v, hän leikkasi "Meillä ei ole mitään asbestia täällä, sitä kiellettiin v.90" ja juoksi pois. Todellisuudessa asbestia oli aika paljon ja sitä löytyi rakennuksissa pitkälle 1994 ja jopa 1996 luvulle. Vanhat varastot varmaan ja epärehelliset urakoitsijat.
Uskomaton välinpitämättömyys ihmisten terveydestä lain rikkomuksineen.



Asbestikartoittajilta ja tutkimuslaboratorioilta ei vaadita erityisiä sertifiointeja. Periaatteessa riittää, että toimija julistaa itse itsensä päteväksi.

”Jos kartoittaja ei löydä asbestia, kohdetta ei voi tehdä asbestityönä. Jos purku tehdään huonosti ja ei siivota kunnolla, niin asbesti leviää asuntoon ja sitä kautta altistuvat asukkaat ja mahdollisesti muut ihmiset työmaalla”, sanoo puheenjohtaja Kai Salmi Asbesti ja pölysaneerausliikkeiden liitosta, SAP ry:stä."

Omalla kohdalla vedän rajat tälle järjettömyydelle. Minun asuntoon "kuka tahansa" ei tule tekemään asbestikartoistusta. Huomenna ajon ottaa oikeuksista kieltäytyä urakoitsijan valitsemasta "yhteistyökumppanista", joka sopii tuon lihavoitun määritelmän "kuka tahansa".
Sitten ilmoitus isännöitsijälle/hallituksen puheenjohtajalle että minun kylppärin asbestikartoitus tulee tekemään vain siihen akreditoidu yritys.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on asumasi rakennuksen valmistumisvuosi? On nimittäin oikeasti niin, että -94 ja nuoremmat talot ovat asbestivapaita. Kauppaketjut luopuivat muistaakseni asbestilevykaupoista jo ennen sitä. Joissain vesieristyksissä kuulemma siihen saattoi törmätä, mutta en usko sitäkään. Koska korvaavat tuotteet olivat jo lähtökohtaisesti parempia, halvempia ja laillisia. Lämpöeristelevyt olivat jo ennen -94 asbestivapaita.

Keuhkoihin ja nokkaan ottaa purkurakennuspöly aina. Ja kun betonia et tiiliä rusikoidaan ja hinkataan syntyy erityisen pirullista pölyä, eikä sopivajakoinen puupölykään ole mikään nuhasuihke. Cyprocien pöly on myös näkyisää ja panee kärsät koetteelle. Lastulevy on vielä pahempi.
 
Mikä on asumasi rakennuksen valmistumisvuosi? On nimittäin oikeasti niin, että -94 ja nuoremmat talot ovat asbestivapaita. Kauppaketjut luopuivat muistaakseni asbestilevykaupoista jo ennen sitä. Joissain vesieristyksissä kuulemma siihen saattoi törmätä, mutta en usko sitäkään. Koska korvaavat tuotteet olivat jo lähtökohtaisesti parempia, halvempia ja laillisia. Lämpöeristelevyt olivat jo ennen -94 asbestivapaita.

Keuhkoihin ja nokkaan ottaa purkurakennuspöly aina. Ja kun betonia et tiiliä rusikoidaan ja hinkataan syntyy erityisen pirullista pölyä, eikä sopivajakoinen puupölykään ole mikään nuhasuihke. Cyprocien pöly on myös näkyisää ja panee kärsät koetteelle. Lastulevy on vielä pahempi.
V.1990. Sitä asbestia tässä voi hyvinkin olla.
 
Back
Top