Asia PDF:sta

Maidan

Respected Leader
Yksi taho lähetti minulle sp:n asiapaperi, ilmeisesti salatulla PDF:lla.
Minun pitää kopipastata sieltä joitakin tekstia. Asia koskee oma terveyttäni.
Pyysin potilasasiamiehen lähettää sen tavallisena (ei salattuna PDF:na), kopipastamista varten. Vastasi ettei voi, syyksi kertonut allerkirjoituksia siellä.
Yksi tuttava yritti tehdä jotain ohittaakseen salaus, epäonnistui.

Onko olemassa hyviä keinoja tähän? Ja jos asiani koskee minua, eikäs ole niin, että minä itse päätän pitääkö salata vai ei?

Osaako joku sanoa oikeuksistani?
 
Viimeksi muokattu:
Onnistuisiko tekstin saaminen PDF:stä niin, että ensin avaat PDF:n PDF-katseluohjelmaan, skrollaat haluamasi kohdan ruudulle, otat ruudusta näyttökaappauksen (screen shot), talletat sen kuva-tiedostoon. Jos voit leikata (crop) screenshotista sen osan missä on mukana mahdollisimman vähän ylimääräistä, tekstin tunnistus toimii helpommin ja nopeammin.
Sitten avaat esim tällaisen websivun

Sinne drag&drop:aat tai muuten lähetät sen kuvatiedostosi. Itse pistin Force OCR-valintaan ruksin ja Language-kohtaan Finnish jos teksti on suomea. Sitten painat Start OCR-painiketta ja ohjelma yrittää tunnistaa kuvatiedostosta tekstin. Tekstintunnistus kestää jonkun aikaa. Kun se on valmis, voit tallettaa tekstin uuteen PDF-tiedostoon painamalla Download. Tiedosto tulee koneellesi ja samalla web-selaimeen avautuu PDF:n sisältö. Voit valita sen ja painaa CTRL-A jolla valitaan kaikki teksti. Sitten avaat jonkun tekstieditorin tms ja sinne CTRL-V eli paste.

Kokeilin tätä kahden sanomalehti-jutusta otetun screen shotin kanssa ja toimi ihan hyvin.
 
Back
Top