Auton omistamisen ilot ja surut

En oikein tunnista Renaultteja tähän hankalaan ryhmään.
Meillä kaikilla on fanikatsomomme. 😁

Oli auto mikä tahansa, tilanne riippuu paljon moottorista, vaihteistosta, ylläpidosta ja siitä, miten autoa on käytetty. Poika osti kerran tunnetuimman murheenkryynin, vanhan vikapesä-Meganen, jossa oli puoli vuotta leimaa, 200:lla, fiksattuaan vähän ajoi aikansa ja myi 300:lla.

Ostajan oppaat ryhmittelevät Lagunan eri malleja ja sukupolvia:

Sain eilen lopultakin aikaiseksi vaihtaa auton takaluukun kaasupumput. (30€/kpl)
Helpottaa kummasti elämää, kun ei tarvitse enää huolehtia siitä, että luukku putoaa alas heti, kun heität kassin autoon.
Luukku pysyi vielä kesällä ylhäällä, kun oli lämmin, mutta nyt kun ilmat viilenivät, niin ylhäällä pysyminen ei enää ollutkaan varmaa.

Sedan-korisessa autossa piti vaan purkaa koko takaosan verhoilut pois, että pumppuihin pääsi käsiksi. Ja asennusvaiheessa sijainti saattoi aiheuttaa hienoista asennusjupinaa, kun piti puristaa 450 newtonin kaasujousta kasaan ahtaassa välissä sen verran, että yläpään kuulanivelen sai painettua paikalleen. Vasta kun huomasin, että stopparikumi irtoaa helposti, niin luukku aukesi tarvittavan 15 mm lisää jolloin jousen sai painettua paikalleen.

Seuraavalla kerralla jo osaan...

Liitteet

• 2025-11-17 15_09_17-BOOT LID.webp
    2025-11-17 15_09_17-BOOT LID.webp
    41.5 KB · Luettu: 25
Sain eilen lopultakin aikaiseksi vaihtaa auton takaluukun kaasupumput. (30€/kpl)
Helpottaa kummasti elämää, kun ei tarvitse enää huolehtia siitä, että luukku putoaa alas heti, kun heität kassin autoon.
Luukku pysyi vielä kesällä ylhäällä, kun oli lämmin, mutta nyt kun ilmat viilenivät, niin ylhäällä pysyminen ei enää ollutkaan varmaa.

Sedan-korisessa autossa piti vaan purkaa koko takaosan verhoilut pois, että pumppuihin pääsi käsiksi. Ja asennusvaiheessa sijainti saattoi aiheuttaa hienoista asennusjupinaa, kun piti puristaa 450 newtonin kaasujousta kasaan ahtaassa välissä sen verran, että yläpään kuulanivelen sai painettua paikalleen. Vasta kun huomasin, että stopparikumi irtoaa helposti, niin luukku aukesi tarvittavan 15 mm lisää jolloin jousen sai painettua paikalleen.

Seuraavalla kerralla jo osaan...
Ollos huoleton, poikas valveil on... Mulla pumput kuoleentunu niin, että luuku ei nouse ihan ylös (farkku ceed) jos en kädellä muista joka kerralla ylös tunkea, ni auttamatta pääni lyön luukun kulmaan... Emäntää koittanu opettaa, että tunge se luukku sitte ylös asti... arvatkaas muistaako? KOPSSS . AI VITUN SAATANAN PERKELE ... ja taas kulma auki, minun, ei auton... En vaiha niitä, ku auto menee juur vaihtoon, kuten viimeset kaks vuotta ;)

Itsellä ollut nyt 1,5 vuoden projekti. Ryssän raksamies perutti auton keulaan. Aloin samantien selvittämään, että mites noi vakuutusasiat.
No vastaus hoono soomi, minun vakuutusyhtiö if, mikä sinun on?
No aikani odotin, että mitä tapahtuu. Ei tapahtunut. Laitoin pari viikkoa sitten viestin, että alkaako sitä vakuutusnumeroa tulemaan, laitatko 7,5k tilille vai otetaanko virkavalta mukaan.
Selvällä suomen kielellä tulee viesti, että miksi et ole huollattanut autoa.
Useamman sähköpostin jälkeen tulee viesti, että mun kaveri igor maalaa autoja, että heidän piikkiin voit käydä maalauttamassa puskurin.
Tänään vastasin, että vedä vittu päähän, kun pelkkä maalaus ei riitä, vaan siinä tulee remonttia lisäksi.
No nyt varmaan tulee taas hoono soomi vastaus, että minun vakuutusyhtiö on if, mikä sinun on?
Taidan kohta laittaa pari google arvostelua ko. firman sivuille, niin alkaa tapahtumaan,

Se tunne kun aamulla 3 sylinterinen KIA päätti, että liikutaan mielummin kahdella. Puolat on vaihdettu merkkihuollossa ristiin ja päädytty tulppien vaihtoon. Fixi kesti kuukauden.

Nyt saa jälleen jännittää, mikä muu vika ei kuulu takuun piiriin.

Laitoin vetoakselin tilaukseen, lonksuu. Kivat tärinät ajaessa.

Ilmanotto vetää lehtiä sisään, joka aiheuttaa koneella köhimistä.

Viimeksi muokattu:
Back