Auton omistamisen ilot ja surut

Niin oletin, mutta ei siinä mikään avain pysy.

Ehkä siinä on jokin muu jippo. Korjausopas sanoo "ota pois", eli ei ollut hirveästi apua.
Jossain mallissa siinä välissä olevassa mutskussa ei oo ku kaks viistettä... tohon malliin Tossa paksumpi kun mulla ollu toi välimutsku...

koir.webp
 
Vittuuntuneen mutterin irroitus yleensä:

Pohjustus huolellisesti. Lika pois teräsharjalla. Sitten WD-40 tai CRC-56 ja sitä kunnon kylpyannos + anna vaikuttaa vaikka yön yli.

Vääntövarrella vipuvoimaa ja kunnon TIUKKA hylsy. Ei mitään lenkkiavaimia. Joskus on pakko hitsata "erikoistyökalu".

Paineilmakäyttöinen mutterinväännin.

Myös iskumeisseli vasaran kanssa voi auttaa, kevyitä mutta teräviä iskuja.

Mutta oliko se ongelma @PEMM se, että pallonivelen varsi alkaa pyöriä mukana, kun yrität avata mutteria? Eli sitä ei voi pitää millään kiinni?
 
Joskus pulttipyssy "nykäisee" mutteria niin nopeasti, että varsi ei ehdi pyöriä mukana.

Erikoistyökaluista pallonivelen lukitusleuka voisi tietysti olla tarpeen.

Tuossa on jotain sellaista:

 
Käytössä on sähkötoiminen pulttipyssy (230V), sillä nyt yleensä lähtee.

Mutta kyllä se huomenna lähtee näillä mainitulla keinolla. En vaan jaksanut enää yrittää seuraavaa tapaa, kun tuli nälkä, kylmä ja pimeä.
 
Käytössä on sähkötoiminen pulttipyssy (230V), sillä nyt yleensä lähtee.

Mutta kyllä se huomenna lähtee näillä mainitulla keinolla. En vaan jaksanut enää yrittää seuraavaa tapaa, kun tuli nälkä, kylmä ja pimeä.

Tämä on aina viisas päätös, kun ei ole mitään urakkaa. Homma onnistuu, kun ottaa vähän etäisyyttä ja alkaa tehdä paremmalla valolla ja uudella järjellä. Eivät lennä työkalut seinään niin helposti.
 
Kävin nyt lounastauolla vaihtamassa.

Ei auttanut talttapää. Lopullinen ratkaisu oli, että huomasin niissä pihdeissä vain olevan ruuvinlöysällä. Puristelin kiinni. Edelleen halusi pyöriä, mutta lähti lopulta iskulla.

Varsinainen yläpään vaihto kestikin sitten vartin.
 
Back
Top