Auton omistamisen ilot ja surut

Helewetti!

Hondan houkkassuodatin meni taas tukkoon. Edellinen kerta huhtikuussa. Kaupungissa on firma, joka pesee noita. Sain pika-ajan, enkä älynnyt kysyä hintaa. Samalla rahalla olisi saanut uuden. No, se opetteluttaa. Ei sillä rahalla olisi mitään tehnytkään, kun ensimmäiset kaksi kuukautta maksetaan vain peruspalkkaa ja lisät vasta lokakuussa.

Toistuvan tukkeutumisen syynä ilmeisesti turbon haljennut ahtopaineputki, joka vaihdettiin sitten samalla kertaa, mutta eri rahaan.
 
Laturinhihnan ohjainrullan pultti ihmeellisesti katkennut sisään läpeensä, ja olen hukannut keskiyön varaosan ja tarvikkeen oyn yhteystiedot. Niin ja pitkiä poranteriä haikaillaan
 
Empiirisen testin perusteella Meylen valmistamat HD-koiranluut kestävät aika näköjään aika tasan 5 vuotta ja 100 000 km... :rolleyes:
 
Omaan uusin keväällä luut ja yhdessä nivelessä oli rasvaa valmiiksi. Lisäsin niihin akselin välistä vaseliinia ja tosiaan kolme vaikutti hyvinkin kuivilta. Piti olla kuitenkin vähän parempia osia.
 
Samaisen Hondan kärsimysnäytelmän yhteydessä tuli ajettua vuokrafirman upouutta (3000 km ajettua) Dacia Bigsteriä. Olipa komia ja loihakka auto. Neliveto ja kaikki! Mutta ei meistä kavereita tullut.

Lähdin korjaamon pihasta liikkeelle. Äkkiä alkaa kuulua helvetillinen tikitys, kun kaappikellossa olisi. Meni kotvanen ennen kuin tajusin, että auto kertoo nopeuden olevan 53 km/h 50-alueella. Jaahas. No, sitten pääsin kaupungista kotimatkalle. Kun tie puolimatkassa hieman kapenee, tunsin äkisti auton puskevan kohti ojaa. "Saatana! Rengas meni!" No, eipä vaineskaan! Kaistavahti huomasi, että ajan liian lähellä keskiviivaa. Ja saman tien se oli sitä mieltä, että ajan liian lähellä piennarta. Ja sitten liian lähellä keskiviivaa. Ja... Ja kun siinä yritin pitää auton keskellä ajokaistaa, alkaa äkkiä rääkyminen: "Molemmat kädet rattiin ja ohjausliikkeitä!"

AUTON EI TODELLAKAAN TARVITSE KERTOA MINULLE, MITEN AJETAAN, VAAN MENNÄ SINNE MINNE KÄSKETÄÄN JA SITEN KUIN KÄSKETÄÄN!

Varmaan noita apulaitteita olisi hiljaiseksikin saanut, mutta upouudessa vuokra-autossa en sitä viitsinyt tehdä.

Mutta yhä vahvempi on uskoni, että meikäläisen on jatkossa todella hankala ostaa käytettyä autoa. Tuossakin on vitun iso kori ja neliveto ja vain hybridi 1,3-litran bensakone. Vauhtia on 50 km/h ja tietokone vinkuu vitosta sisään ja 60 km/h pitäisi vaihtaa kutoselle. Jopa meikäläinen ummikko hirvistelee, kun kone vääntää alakierroksilla aivan tuskassa. Varmaan päästöt ja kulutus ovat pieniä, mutta aski tuskin on valtavan pitkäikäinen. Enkä siitä motistakaan tiedä.

Etsin, Perkele, nettiautosta noin 2010-2014 vuosimallin yli 2-litraisen neliveto turbodieselin, jossa ei ole kusipumppua, eikä automaattilaatikkoa. Ilman vetokoukkua olisi kaikkein parasta. Japsi-paskoilla tai Tiguaneilla ajettu max noin 150 000 km ja XC60 tai XC70 -Volvoilla max 250000 km. Ajan kotipihaan ja laitan pressutalliin ja poistan liikennekäytöstä. Kun nykyisestä Honda CR-V:stä loppuu mahti noin 4-5 vuoden päästä, otan tuon uushankinnan käyttöön ja ajan sillä sen 5+ vuotta. Ajan vain odotellessa pihateillä pikkulenkin parin viikon välein ja katsastan jossain välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole todellista!

Kuukausi sitten käytiin koeajamassa emännälle käytettyä Mazda 2:stä. Se hyytyi vajaan vartin ajomatkan jälkeen nelostien varteen. Nyt otettiin samasta liikkeestä koeajoon Mazda 6. Sillä ei päässyt edes parkkiruudusta, kun moottoriöljyn varoitusvalo leimahti loimottamaan ja sammuttamisen jälkeen ei suostunut käynnistymään enää uudestaan.

"Siihen pitää varmaan laittaa öljyä ja virtaa..." No ehkäpä. Ja tietysti voisi toimia niin, että asiakas pääsee ajamaan sitä autoa, eikä niin että "katotaan kun kerätään".
 
Kusilaitteet taitaa löytyä ainakin vuodesta 17=> sekä niitä menee väistämättä kaikissa merkeissä ennemmin tai myöhemmin ja saneeraus maksaa tuhansia,itsellä kokemusta kusilaite saneerauksesta reilut 5 tonnia.
 
Kusilaitteet taitaa löytyä ainakin vuodesta 17=> sekä niitä menee väistämättä kaikissa merkeissä ennemmin tai myöhemmin ja saneeraus maksaa tuhansia,itsellä kokemusta kusilaite saneerauksesta reilut 5 tonnia.
2014 tuli EU:ssa pakolliseksi. Siispä uusin hakusessa oleva vuosimalli on 2013.
 
Back
Top