B- ja C-palvelusluokitukset tai jopa armeijan käymättömyys & vapaaehtoinen maanpuolustus/reserviläistoiminta

Aidosti kysyin. Eipä ollut Leijona Cateringiä silloin kun itse raskaassa palvelin.

En ole myöskään ollut vankilassa, joten ainoa kosketus Leijona Cateringiin on ollut Pasilassa valtion virastotalon ruokala, joka oli vuosi LC:n pyörittämä. Ei ole enää sekään.
Ei kuulema saanut kilpailla yksityisillä markkinoilla.
 
Entä jos sinne on jo sijoitettu tarvittavat henkilöt?
Joo onhan sinne sijoitettu henkilöitä. Ja kun laitat käskyt saapua harjoittelemaan, 10% saapuu paikalle.

Muistanko oikein että veteraanit ois sanoneet että tosipaikassa 1/3 hoitaa hommat, 1/3 on tekevinään jotain ja loput on täysiä peressävedettäviä, mutta pakko pitää paikalla yhteisvastuun vuoksi. Vahva veikkaus että jos se on yhtään rauhanajan motivaatiosta kiinni, ketjun aloittaja lienee tuossa ekassa kolmanneksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eräässä reserviläislehdessä oli juuri juttua, että myös huollon tehtäviin voi MPKn kautta kouluttautua henkilö joka ei ole armeijaa käynyt.
 
Eräässä reserviläislehdessä oli juuri juttua, että myös huollon tehtäviin voi MPKn kautta kouluttautua henkilö joka ei ole armeijaa käynyt.
Niin näkyykö nämä koulutukset jossain kun ei tuossa innti.fi:ssä ollut mitään viiskymmentä täyttäneenkään koulutuksista.
 
Ei kyllä kannata itseään papereiden takia soimata. Kun sota tulee niin joka ikinen käsipari tarvitaan oli papereita eli ei. Omasta kokemuksesta maanpuolustukseen pääsee kyllä mukaan harjoittelemaan jos vain tahtoa riittää. Me ollaan niin pieni kansa että kaikki tarvitaan. Ei siellä sodassa sitten papruja kysellä vaan ukkoja ja akkoja jotka pysyy vitjassa. Kaiken ikäisiä...
 
Ei kyllä kannata itseään papereiden takia soimata. Kun sota tulee niin joka ikinen käsipari tarvitaan oli papereita eli ei. Omasta kokemuksesta maanpuolustukseen pääsee kyllä mukaan harjoittelemaan jos vain tahtoa riittää. Me ollaan niin pieni kansa että kaikki tarvitaan. Ei siellä sodassa sitten papruja kysellä vaan ukkoja ja akkoja jotka pysyy vitjassa. Kaiken ikäisiä...
Sodan tullen joutuu kyllä väärentämään henkkarit jos mielii mukaan
 
Oli muuten erinomaisen informatiivinen artikkeli! Tällaisia saisi olla enemmänkin vapaaehtoisen maanpuolustuksen osalta, selkeät stepit mitä kannattaa käydä ja missä järjestyksessä. Näin aiheesta kiinnostuneena vaihtoehtoja tuntuu olevan ensiksi "loputtomiin", mutta sieltä pitäisi osata seuloa ne järkevimmät tai ylipäätään mahdolliset aloitusaskeleet.

Tuosta artikkelista sain ainakin hyvän vinkin siitä, että Huoltojoukkueen peruskurssi voisi olla hyvä aloitus/alkupään kurssi. Tällä hetkellä teenkinjo omatoimisesti paria MPK:n verkkokurssia. Etsin MPK:n kurssitarjonnasta HJ PK -kursseja ja niitä näytti olevan vielä tänäkin vuonna pari kappaletta eri puolilla Suomea. Tampereen kurssi sopisi sijainniltaan paremmin, mutta sinne ei oteta vastaan ilmoittautumisia, vaan aluetoimisto kutsuu osallistujat. Taipalsaaressa oli sitten toinen, joka on sijainniltaan jo vähän haasteellisempi.

Miten tämä nyt menisi fiksuiten? Kannattaako minun olla ennen kursseille ilmoittautumista yhteydessä minua lähimpään yksikköön vai pykälää ylemmäs MPK:n Hämeen maanpuolustuspiiriin? Nämä ovat siis minulle "lähimmät" paikat, joihin ainakin maalaisjärjellä ajateltuna olisi fiksuinta ilmoittautua. Neuvooko ne MPK:ssa mille kurssille minun kannattaisi näillä taustoilla, osaamisella ja kiinnostuksen kohteilla mennä? Vai onko se juuri toisin päin, että minun tehtävä on etsiä omin päin kiinnostavat kurssit, käydä ne ja MPK-kortin täydentymisen myötä sitten suunnitellaan mahdolliset jatkot?
 

MPK häme


Jollekkin tuonne sähköpostilla kyselyitä
 
Itse aloittelisin MPK:n kautta kyselyitä. Sellainen vinkki myös että vastausta voi tulla monenlaista. Ja joskus voi jäädä vastaus tulemattakin. Mutta ei kannata masentua vaan koittaa vaan uudestaan kyllä ne sitten löytyy oikeat kanavat. Allekirjoittaneelle Nimimerkillä kokemusta myös aika tylyistä vastauksista mitä tullut vastaan mutta niistä ei kannata masentua, maanpuolustus on myös läpileikkaus koko kansasta. Monenlaista kaveria tulee vastaan. Nykyään on kyllä jo pääsääntöisesti fiksua porukkaa. Ennenvanhaan ei niin aina ollut.
 
Back
Top