Bankun/Nasun korvaaja

Näetkö saman kuin minäkin? Erityisolosuhteisiimme sopivan FINARCTICIFV:n - Valtran jonka perässä on vaihtolavakärry. Kärryllä esimerkiksi NEMO-kontti, Sergei-vaihtolava ym... voisi hinata jääkärijoukkuetta perässä polkupyörillä tai suksilla... CV:t ja muut hölpötykset kiertoon ja koetellut ratkaisut tilalle... :poop:
Saisikohan tuohon vielä nostolava+stinger moduulin.
72.png
 
Vai nostettaisiinko tuolla vain suoraan se sarvimiina sen lähestyvän rynnäkkökoneen eteen?
(Sori, pidän itsekin näitä sergei/sarvi juttuja ihan älyttömän kuivina läppinä ja lupaan lopettaa tähän)
KARTTARUUTUSAKSILAVA

Sori, oli pakko.. Sillä nämä jutut tuntuvat monesti kiertävän kehää sen kaksiputkisen vehkeen ja muutaman muun Mustin välillä.
 
"Kaikkihan tietävät Gripenin olevan halvin". :)

Niin siis että nyt on vaihteeksi tuore ehdotus - nostetaan Gripen tolpan nokkaan saksilavalle? Siitä on sitten hyvä ampua vihollisia tutkaohjatulla 27 mm tykillä ja omasuojajärjestelmätkin löytyy. :poop:
 
"– Aikaisemmin teollisuudelle ei ole annettu tällaisia vaatimuksia ajoneuvoalustalle, koska teknologia ei ole ollut valmis niiden toteuttamiseen. Esimerkiksi ajoneuvojen telaratkaisut eivät ole kestäneet nopeaa tieliikkuvuutta. Tämän hetken teknologialla vaatimukset ovat kuitenkin mahdollisia, Peltoniemi avaa."

Kyllä tuosta rivien välistä on luettavissa että jonkinlainen komposiittitela-ratkaisu on tulossa ainakin että saadaan nuo keskenään ristiriitaiset vaatimukset sovitettua yhteen. Onko vaunu sitten runko-ohjattava kuten nasut/bankut jääpi nähtäväksi. Patrian sivuilla muuten oli tiedote viime vuoden lopulta että EUn puolustusrahasto myönsi 90M€ FAMOUS2-hankkeeseen missä suunnitellaan ja rakennetaan prototyyppi. Odotellaan...

Tuossa linkin takana on infoa crt-komposiittiteloista:
https://soucy-defense.com/crt-systems/

ARTICULATED VEHICLES 8mT TO 15mT​

Soucy Track Systems Available : 4
Track Width Range : 600 – 650 mm
Track Length Range* : 5800 – 6000 mm
Track Weight Range : 200 – 300 Kgs
Track Pitch Range : 80-90 (Per unit)
Users and potential users : BV-206, BVS10, BRONCO
Hmmmm...

Samaa mieltä ja siksi jätinkin runko-ohjauksen arvailujen varaan. Kuitenkin tuo ominaisuus on aivan keskeinen osa atv:n liikkumiskykyä leveiden telojen ja keveyden ohella. Ei ole mikään tekninen mahdottomuus rakentaa runko-ohjattavaa vaunua missä "maantiemoodissa" ajettaessa keskinivel on fiksoitu ja ohjailuun käytetään telojen nopeuden säätelyä.

Sanotaan näin että se pitää toteuttaa tietokoneohjattuna.

Mitä tarkoitat kahdella ohjausjärjestelmällä?

Jos googlaat tuon FAMOUS2- konsortion niin huomaat että siinä on lähes kaikki Euroopan johtavat puolustusalan yritykset mukana eli osaamisen puutteeseen tämä hanke ei kaadu. Puhutaan kuitenkin tekniikasta joka on vaikeusasteeltaan ehkä henkilöauton luistoneston luokkaa.

Kieltämättä aina varoituskellot soi kun joku hanke on EU-jotain..mutta tuo toimintatapa on omaa spekulaatiotani joten suolan kanssa sekin...en vaan keksi muuta keinoa miten saisi tekan ominaisuudet yhdistettyä hyvään operatiiviseen liikkuvuuteen, 70km/h maantienopeuksineen, turvallisesti.

Tässä ehdotuksessani on nimenomaan kyse noiden kahden ominaisuuden yhdistämisestä. Operatiivisilla siirtymillä esim. valtateillä tuo välinivel ei siis toteuttaisi ohjaustehtäviä lainkaan vaan olisi "lukittu" ja ohjaus toteutuisi neljän telapyörästön nopeutta säätämällä drive-by-wire eli tietokoneohjattuna. Hitailla nopeuksilla nivelohjaus.

Tämä olisi optimaalinen voimalinja esittämääni ohjausratkaisuun(ja kallis). ps. voi olla että tähän päädytään, EU-hankkeisiin kun on aina leivottuna aimo annos vihreyttä kuten tämänkin hankkeen määrittelystä voi lukea. Tosin dieselillähän se sähkövoimakone pyörii..

Jos päädytään dieselsähköiseen niin yksi sähkövoimakone+4 sähkömoottoria riittää.

eli jos olisi ohjaus mikä perustuu suurilla ajonopeuksilla tasaisella tiellä neljän eri telan pyörimisnopeuden hienovaraiseen säätämiseen yksilöllisesti niin ei sitä voi muullakaan tavalla toteuttaa, tai voi ehkä mutta ei ole järkevää. Jos ajatellaan vaikka neljää sähkömoottoria, yksi kullekin telalle ja niiden kierrosluvun säätämistä.
Itseäni lainaten tähän lirpakkeeseen Nasun/Bankun korvaajasta: Miten taas korvan takana jyskyttää etiäinen siitä analogiasta kuinka kävi Pasin "korvaajan" ja RK62 korvaajan osalta: Hankitaan tuote ilman kilpailutusta "kotimaiselta" firmalta "huoltovarmuus" syistä ja hankintalainsäädäntöä kiertäen. Pasin korvaajan osalta näppejään jäi nuolemaan Protolab MiSuineen ja RK62 korvaaja meni Sakolle EnsioFirearmsin (KAR) sijaan. Nämä yritykset ovat vain esimerkkejä, mikäli olisi kilpailutettu avoimesti, olisi tarjokkaita tietysti ollut enemmän.

Nythän Patria vetää tuota FAMOUS- hanketta niin eiköhän sieltä putkahda joku tuote mikä hankittaneen ilman kilpailutusta esim. BAE Hägglundsin tai Sisu/STengineering/Bronco- konsortion tuotteen sijaan. EU lainsäädäntöhän määrittää tuota julkisten hankintojen kilpailutuslainsäädäntöä ja tietyn euromäärän ylittävät hankinnat tulisi kilpailuttaa. Nämä kaikki mainitut hankeet ylittävät kirkkaasti tuon eurorajan, joka ulkomuistista heitettynä on lienee 50m€ luokkaa. Kuitenkin tuohon lainsäädäntöön on jätetty, epäilemättä aseteollisuuden lobbaamana, porsaanreikiä jolloin voidaan kilpailulainsäädäntöä kiertää maskeeraamalla touhu tuotekehityshankkeeksi ja näin suojella "kotimaista" tuotantoa. Heittomerkeissä siksi että mm. Sakon omistaa 100%, ja voitot käärii Beretta(Italia) ja Patriasta noin puolet omistaa norjalaiset.

HUOM en sinällään kritisoi näitä edellämainittuja, hankittuja tuotteita vaan sitä tapaa että jätetään reilu kilpailutus tekemättä jolloin veronmaksajan äyrille tulisi paras mahdollinen vastine. Esimerkiksi Ilmavoimien HX- hankkeesta voi antaa 10 pistettä: Saatiin taatusti maksimoitua saavutettu hyöty per sijoitettu euro. Samoin ITSUKO- korkeatorjuntahanke oli mielestäni hyvin hoidettu. Jotkin armeijan hankinnat taas ovat viimeaikoina hiihdelleet hyvin kyseenalaisia latuja...silloin kun on ollut "kotimaista" rautaa tarjolla.
 
Nythän Patria vetää tuota FAMOUS- hanketta niin eiköhän sieltä putkahda joku tuote mikä hankittaneen ilman kilpailutusta esim. BAE Hägglundsin tai Sisu/STengineering/Bronco- konsortion tuotteen sijaan. EU lainsäädäntöhän määrittää tuota julkisten hankintojen kilpailutuslainsäädäntöä ja tietyn euromäärän ylittävät hankinnat tulisi kilpailuttaa. Nämä kaikki mainitut hankeet ylittävät kirkkaasti tuon eurorajan, joka ulkomuistista heitettynä on lienee 50m€ luokkaa. Kuitenkin tuohon lainsäädäntöön on jätetty, epäilemättä aseteollisuuden lobbaamana, porsaanreikiä jolloin voidaan kilpailulainsäädäntöä kiertää maskeeraamalla touhu tuotekehityshankkeeksi ja näin suojella "kotimaista" tuotantoa. Heittomerkeissä siksi että mm. Sakon omistaa 100%, ja voitot käärii Beretta(Italia) ja Patriasta noin puolet omistaa norjalaiset.
Puolustusmateriaalihankintaa ei tarvitse kilpailuttaa mikäli ei halua. Sotamateriaali on jätetty EU-lainsäädännön ulkopuolelle.


Lain 12§
 
Puolustusmateriaalihankintaa ei tarvitse kilpailuttaa mikäli ei halua. Sotamateriaali on jätetty EU-lainsäädännön ulkopuolelle.


Lain 12§
Kuitenkin tämmönen pompsahti esiin tuolla hankintavitjassa...ei taida olla ihan yksiselitteistä tämäkään asia.

https://yle.fi/a/74-20041684
 
Back
Top