Baretin käyttö ja muuttunut sijoitus

Hassu keskustelu. Reserviläiset varustetaan yhtenäisellä varustuksella. Jos ja kun siihen jakoluetteloon ei ole merkattu barettia, niin sellaista
ei myöskään käytetä. Myöskään ei käytetä mitään ylimääräisiä omia merkkejä. Sukeltajien ja ehjästä lentokoneesta hypänneiden merkit sallitaan.
Vittu, minkä värinen baretti mulle tulee? Ei minkään värinen on realistinen arvioni... ;)
 
Henk.koht. ihmettelen hiukan koko huolenaihetta baretin ja villapaidan väristä. Ei niitä tarvitse kuin kertausharjoituksissa ja sieltä kyllä saa kaiken tarvittavan.
Eihän alussa esitetty että oltaisiin ainoastaan kertauksessa . Reserviläisiä on mukana kaikenlaisissa tapahtumissa ulkomaita myöden , sotilaspuvussa ja sotilaan ominaisuudessa . Kaikki toiminta reservissä ei ole speznass tasoista muurahaispesän sisällä lymyämistä . Jos reserviläinen edustaa PV:tä pitää asun olla moitteeton ja oikea määräysten mukaan . Baretin ja laattojen väri voidaan "valita" sijoituksen mukaan , myös varusmiesaikaisen värityksen saa pitää halutessaan . Kaikki tietysti voidaan myös määrätä erikseen . PV:ltä saadusta vaatetuksesta omana kokemuksena voin sanoa että ei kruunu jaa parastaan vaikka edustamaan oltaisiin menossa , M05 sotilasmestari/puolijoukkueteltta leikkauksella ei ole mielestäni sotilaallinen .
Jos vaatteiden käyttö liittyy johonkin vapaaehtoiseen hommaan, niin se nyt on ihan sama minkä väristä villapaitaa tai minkä puolustushaaran barettia siellä käyttää.
En kyllä itse laita LJK tai YK barettia kun en ole niitä ansainnut , ja tuohan on yksiselitteisesti kiellettyäkin . Ei vapaaehtoisuus mielestäni oikeuta ylentämään itseään erikoisjoukoissa palvelleeksi .
Itseäni on ihmetyttänyt tämä kotimainen tapa olla käyttämättä sallittuja merkkejä ja varusteita joilla ilmaistaan aselaji ylpeyttä ja osaamista , jonkunsortin sosialismia mielestäni .
Meillähän noita merkkejä ja värejä on vähäisessä määrin jos vertaa ulkomaisiin toimijoihin , ja hyvä niin . Jos mies on hyppymerkkinsä tai värinsä ansainnut niin mikä minä olen niiden kantamista kieltämään vaikka niitä itsellä ei olekkaan .
Ulkomailla me Ressut kyllä vähän erotutaan muista juurikin siinä kun meillä on niin vähän aselajista ja taidoista kertovaa merkistöä ,joulukuusta ei suomalaisesta saa tehtyä.
Tilanteen mukaan pitää myös osata kantaa sotilaspukua ja tarvittaessa muistella käyttäytymis sääntöjä jopa etikettiä .
Muualla maailmassa nuo värit ja merkit ovat paljon suurempia merkitykseltään , tämä jää usein meiltä tiedostamatta suurpiirteisiä kun olemme . On väärin olettaa että kun nuo värit eivät meille juurikaan mitään merkitse etteikö muut niitä tärkeinä pitäisi.
 
Eihän alussa esitetty että oltaisiin ainoastaan kertauksessa . Reserviläisiä on mukana kaikenlaisissa tapahtumissa ulkomaita myöden , sotilaspuvussa ja sotilaan ominaisuudessa . Kaikki toiminta reservissä ei ole speznass tasoista muurahaispesän sisällä lymyämistä . Jos reserviläinen edustaa PV:tä pitää asun olla moitteeton ja oikea määräysten mukaan . Baretin ja laattojen väri voidaan "valita" sijoituksen mukaan , myös varusmiesaikaisen värityksen saa pitää halutessaan . Kaikki tietysti voidaan myös määrätä erikseen . PV:ltä saadusta vaatetuksesta omana kokemuksena voin sanoa että ei kruunu jaa parastaan vaikka edustamaan oltaisiin menossa , M05 sotilasmestari/puolijoukkueteltta leikkauksella ei ole mielestäni sotilaallinen .

En kyllä itse laita LJK tai YK barettia kun en ole niitä ansainnut , ja tuohan on yksiselitteisesti kiellettyäkin . Ei vapaaehtoisuus mielestäni oikeuta ylentämään itseään erikoisjoukoissa palvelleeksi .
Itseäni on ihmetyttänyt tämä kotimainen tapa olla käyttämättä sallittuja merkkejä ja varusteita joilla ilmaistaan aselaji ylpeyttä ja osaamista , jonkunsortin sosialismia mielestäni .
Meillähän noita merkkejä ja värejä on vähäisessä määrin jos vertaa ulkomaisiin toimijoihin , ja hyvä niin . Jos mies on hyppymerkkinsä tai värinsä ansainnut niin mikä minä olen niiden kantamista kieltämään vaikka niitä itsellä ei olekkaan .
Ulkomailla me Ressut kyllä vähän erotutaan muista juurikin siinä kun meillä on niin vähän aselajista ja taidoista kertovaa merkistöä ,joulukuusta ei suomalaisesta saa tehtyä.
Tilanteen mukaan pitää myös osata kantaa sotilaspukua ja tarvittaessa muistella käyttäytymis sääntöjä jopa etikettiä .
Muualla maailmassa nuo värit ja merkit ovat paljon suurempia merkitykseltään , tämä jää usein meiltä tiedostamatta suurpiirteisiä kun olemme . On väärin olettaa että kun nuo värit eivät meille juurikaan mitään merkitse etteikö muut niitä tärkeinä pitäisi.

On myös hämmästyttävää jos joku keksii vaatetukseen liittyvän kysymyksen johon ei ohjesäännöissä ole suoraan vastausta. Pöyristyttävä laiminlyönti esikuntaportaalta :p
 
Viimeksi muokattu:
On myös hämmästyttävää jos joku keksii vaatetukseen liittyvän kysymyksen johon ei ohjesäännöissä ole suoraan vastausta. Pöyristyttävä laiminlyönti esikuntaportaalta :p

Kaipa joku harmaantunut evp. eversti on kirjoittanut pöytälaatikkoonsa uuden ylpalvon, jossa tuokin asia on korjattu... :p
 
Eihän alussa esitetty että oltaisiin ainoastaan kertauksessa . Reserviläisiä on mukana kaikenlaisissa tapahtumissa ulkomaita myöden , sotilaspuvussa ja sotilaan ominaisuudessa . Kaikki toiminta reservissä ei ole speznass tasoista muurahaispesän sisällä lymyämistä . Jos reserviläinen edustaa PV:tä pitää asun olla moitteeton ja oikea määräysten mukaan . Baretin ja laattojen väri voidaan "valita" sijoituksen mukaan , myös varusmiesaikaisen värityksen saa pitää halutessaan . Kaikki tietysti voidaan myös määrätä erikseen . PV:ltä saadusta vaatetuksesta omana kokemuksena voin sanoa että ei kruunu jaa parastaan vaikka edustamaan oltaisiin menossa , M05 sotilasmestari/puolijoukkueteltta leikkauksella ei ole mielestäni sotilaallinen .

En kyllä itse laita LJK tai YK barettia kun en ole niitä ansainnut , ja tuohan on yksiselitteisesti kiellettyäkin . Ei vapaaehtoisuus mielestäni oikeuta ylentämään itseään erikoisjoukoissa palvelleeksi .
Itseäni on ihmetyttänyt tämä kotimainen tapa olla käyttämättä sallittuja merkkejä ja varusteita joilla ilmaistaan aselaji ylpeyttä ja osaamista , jonkunsortin sosialismia mielestäni .
Meillähän noita merkkejä ja värejä on vähäisessä määrin jos vertaa ulkomaisiin toimijoihin , ja hyvä niin . Jos mies on hyppymerkkinsä tai värinsä ansainnut niin mikä minä olen niiden kantamista kieltämään vaikka niitä itsellä ei olekkaan .
Ulkomailla me Ressut kyllä vähän erotutaan muista juurikin siinä kun meillä on niin vähän aselajista ja taidoista kertovaa merkistöä ,joulukuusta ei suomalaisesta saa tehtyä.
Tilanteen mukaan pitää myös osata kantaa sotilaspukua ja tarvittaessa muistella käyttäytymis sääntöjä jopa etikettiä .
Muualla maailmassa nuo värit ja merkit ovat paljon suurempia merkitykseltään , tämä jää usein meiltä tiedostamatta suurpiirteisiä kun olemme . On väärin olettaa että kun nuo värit eivät meille juurikaan mitään merkitse etteikö muut niitä tärkeinä pitäisi.
Valitan jos, ja varmaan kun, olen nyt ikävä ihminen, mutta minun mieleeni tulee tuosta kirjoituksesta lähinnä se että tärkeintä on miltä näyttää.

Ihan oikeasti: vähemmän kuin 9/10 virassa olevista JA tuntemistani aktiivisista ja kiistatta tehtävissään pätevistä reserviläisistä ei ihan kovin montaa ajatusta jaksa uhrata sille, miltä ulkoasu baretteineen ja erilaisine killuttimineen näyttävää.
Nykypäivän armeijassa - onneksi - se ei ole tärkeätä. Tärkeätä on tekemisen taso ja tulos, muu seuraa sitä. Kauluslaattojen värit, villapaitojen polettien värit, minkä puolustushaaran baretti päässä keikkuu jne jne ei oikeasti kiinnosta ketään - tekemisen taso kiinnostaa ja se on ainoa asia jolla on merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän alussa esitetty että oltaisiin ainoastaan kertauksessa . Reserviläisiä on mukana kaikenlaisissa tapahtumissa ulkomaita myöden , sotilaspuvussa ja sotilaan ominaisuudessa . Kaikki toiminta reservissä ei ole speznass tasoista muurahaispesän sisällä lymyämistä . Jos reserviläinen edustaa PV:tä pitää asun olla moitteeton ja oikea määräysten mukaan . Baretin ja laattojen väri voidaan "valita" sijoituksen mukaan , myös varusmiesaikaisen värityksen saa pitää halutessaan . Kaikki tietysti voidaan myös määrätä erikseen . PV:ltä saadusta vaatetuksesta omana kokemuksena voin sanoa että ei kruunu jaa parastaan vaikka edustamaan oltaisiin menossa , M05 sotilasmestari/puolijoukkueteltta leikkauksella ei ole mielestäni sotilaallinen .

En kyllä itse laita LJK tai YK barettia kun en ole niitä ansainnut , ja tuohan on yksiselitteisesti kiellettyäkin . Ei vapaaehtoisuus mielestäni oikeuta ylentämään itseään erikoisjoukoissa palvelleeksi .
Itseäni on ihmetyttänyt tämä kotimainen tapa olla käyttämättä sallittuja merkkejä ja varusteita joilla ilmaistaan aselaji ylpeyttä ja osaamista , jonkunsortin sosialismia mielestäni .
Meillähän noita merkkejä ja värejä on vähäisessä määrin jos vertaa ulkomaisiin toimijoihin , ja hyvä niin . Jos mies on hyppymerkkinsä tai värinsä ansainnut niin mikä minä olen niiden kantamista kieltämään vaikka niitä itsellä ei olekkaan .
Ulkomailla me Ressut kyllä vähän erotutaan muista juurikin siinä kun meillä on niin vähän aselajista ja taidoista kertovaa merkistöä ,joulukuusta ei suomalaisesta saa tehtyä.
Tilanteen mukaan pitää myös osata kantaa sotilaspukua ja tarvittaessa muistella käyttäytymis sääntöjä jopa etikettiä .
Muualla maailmassa nuo värit ja merkit ovat paljon suurempia merkitykseltään , tämä jää usein meiltä tiedostamatta suurpiirteisiä kun olemme . On väärin olettaa että kun nuo värit eivät meille juurikaan mitään merkitse etteikö muut niitä tärkeinä pitäisi.

Otetaan esimerkkinä jenkit. Niille kaikenlaiset koristukset ovat CV...eli toiset tietävät esim. kunniamerkeistä tms. että missä mies/nainen on palvellut. Vaikka suomalaiselle tuntuu, että niitä jaetaan "aamiaismuropaketista" niin on niillä tarkoitus.
 
Niin jos ei värit ja merkit suomalaisia hirveästi nappaa niin on erehdys luulla ettei ne ketään muutakaan kiinnosta. Omakohtaisesti voin todeta venäläisten ja ukrainalaisten kiinnostuksen ja kyselyn väreistä ja symbolien merkityksistä. Lippujensa ja symboliensa merkityksen ottavat vakavasti , maahanlaskujoukkojen vuosipäivä elokuisessa Pietarissa on melkoisen vauhdikas ja mistähän muusta kuin telnjuskasta ja bareteista kaverit erottaa .
Tappeluvarustus on sitten ihan eri asia , tosin idän miehet pitävät marimekkopaitojaan sielläkin .
Juhlatilaisuuksissa mielestäni pitää sotilaan olla sotilaan näköinen , baretti mallia leipuri ja parittomat maastokuviot eivät kyllä luo mitään kovaa kuvaa tekemisen tasosta .
 
Niin jos ei värit ja merkit suomalaisia hirveästi nappaa niin on erehdys luulla ettei ne ketään muutakaan kiinnosta.
Kuka niin väitti ettei muita kiinnostaisi??
Vaan kun suomalaisia ei pääsääntöisesti kiinnosta, niin ei kiinnosta - meidän on korkea aika alkaa jo sotilastouhuissakin löytämään terve itseluottamus omaan tekemiseen, taitoon ja kykyyn sensijaan että surkuttelemme "me nyt ollaan vaan tällaisia ja mitä muutkin meistä ajattelevat".
Meillä teot puhuvat, ei värit, baretit ja kunniamerkkinauhat. Se on se mitä Suomen Armeija on ja tekee - muut tehkööt toisin tai matkikoon meitä, meidän ei tarvitse peesata muita.
Jääkiekossa kun tämä tajuttiin joskus 80-luvun aikana, niin siitä tähän päivään olemme olleet tilastojen valossa arvokisamenestyksellä mitaten top- kolmosessa..tai itseasiassa top- kakkosessa Ruotsin kanssa. Noin yhtenä esimerkkinä vain.
Edit: haluan myös sanoa tässä sen, ettei tarkoitus ole olla hankala, haastaa riitaa tai kinata asiasta.
Meille suomalaisille sotilaille vain ei ulkoiset asiat ole koskaan olleet kovin merkityksellisiä ja nykyisin asenneilmapiiri aiheen tiimoilta on onneksi muuttumassa. Kaikenmoinen turha nillitys ties mistä joutavanpäiväisistä ulkoisista seikoista jää koko ajan vähemmälle ja tekemisen laatu ja tulos korostuvat. Suomalaiset sotilaat nyt vain ovat sellaisia, ovat aina olleet ja todennäköisesti tulevat olemaan. Onneksi myös armeija alkaa lopultakin sopeutumaan siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Sen muutaman kerran kun kertausharjoituksessa olen baretin saanut, on ohjelmassa ollut lähinnä toimistohommia. Taisteluryynäykset olivat eri varustuksessa. Minulla on muuten kolme barettia. Varusmieskoulutuksen perusteella musta, MPK-hommista vihreä ja viimeisimmästä sijoituksesta sininen. Maanpuolustusparaateisssa sain pohtia että minkähän panis. Joskus toki määrättiin. Kun katsoo noita kantotapoja ja muotoiluja: tasainen leipurinlätty, kutistettu, päälaen juuri peittävä kalotti tai posken puoliväliin roikkuva lerppa, olen taipuvainen ajattelemaan että ei sovi suomalaiseen perinteeseen. Suikka ja verikauha käyvät paremmin.
 
Meillä on osalla miehistä ollut uutuuden viehätystä vihreässä baretissa. Itse en sitä päähäni laita vaikka sellainen kuitilla onkin. On se niin turha värkki. Samaa sarjaa kuin kravatti sotilaalla. Lerppahattu ei näytä sotilaalliselta, mutta se sentään toimii käytössä.
 
Kuka niin väitti ettei muita kiinnostaisi??
Vaan kun suomalaisia ei pääsääntöisesti kiinnosta, niin ei kiinnosta - meidän on korkea aika alkaa jo sotilastouhuissakin löytämään terve itseluottamus omaan tekemiseen, taitoon ja kykyyn sensijaan että surkuttelemme "me nyt ollaan vaan tällaisia ja mitä muutkin meistä ajattelevat".
Meillä teot puhuvat, ei värit, baretit ja kunniamerkkinauhat. Se on se mitä Suomen Armeija on ja tekee - muut tehkööt toisin tai matkikoon meitä, meidän ei tarvitse peesata muita.
Jääkiekossa kun tämä tajuttiin joskus 80-luvun aikana, niin siitä tähän päivään olemme olleet tilastojen valossa arvokisamenestyksellä mitaten top- kolmosessa..tai itseasiassa top- kakkosessa Ruotsin kanssa. Noin yhtenä esimerkkinä vain.
Edit: haluan myös sanoa tässä sen, ettei tarkoitus ole olla hankala, haastaa riitaa tai kinata asiasta.
Meille suomalaisille sotilaille vain ei ulkoiset asiat ole koskaan olleet kovin merkityksellisiä ja nykyisin asenneilmapiiri aiheen tiimoilta on onneksi muuttumassa. Kaikenmoinen turha nillitys ties mistä joutavanpäiväisistä ulkoisista seikoista jää koko ajan vähemmälle ja tekemisen laatu ja tulos korostuvat. Suomalaiset sotilaat nyt vain ovat sellaisia, ovat aina olleet ja todennäköisesti tulevat olemaan. Onneksi myös armeija alkaa lopultakin sopeutumaan siihen.

Allekirjoitan täysin kaiken mitä sanot. Haluaisin tosin sanoa, että näissä edustuskeisseissä olisi suotavaa, että käytettävä varustus olisi perussiisti, istuvaa kokoa ja oikein puettu, sen tarkempaan pilkunviilaukseen tuskin on tarvetta.

Baretti on oikeastaan ainoa ongelmallinen varusesine. On käytännössä kaksi tapaa särmätä se fiksun näköiseksi ja irvistelyä aiheuttavat leipurinhattuhommat olisi loppupeleissä niin yksinkertaista ratkaista, kun kyseisen turhakkeen siistiksisaattaminen ei kumminkaan mitään rakettitiedettä ole.
 
Back
Top