Bioetanoli - RE85/eFlexFuel

Huhta

Greatest Leader
Onko foorumilaisilla kokemusta? Kannattaako tähän bensiinimoottorin vaihtoehtoiseen voimalähteeseen sotkeutua? Kiinnostaisi periaatteessa, mutta vähän kuitenkin epäilyttää...
 
Onko foorumilaisilla kokemusta? Kannattaako tähän bensiinimoottorin vaihtoehtoiseen voimalähteeseen sotkeutua? Kiinnostaisi periaatteessa, mutta vähän kuitenkin epäilyttää...

Mitä tarkoitat? Jos ostat tehdastekoisen etanoliauton, niin tuskin mihinkään ongelmiin joudut.

Itse olen kokeilumielessä sekatankannut vanhaa Volvoani ja kun pistää 1/2 95E10 ja 1/2 E85 niin toimii ihan ok. Ehkä kulutus kasvaa litralla. Jos tuon rajan yli menee, niin kulutus alkaa kasvamaan roimasti ja tehot tuntuvat katoavan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EK
Mitä tarkoitat? Jos ostat tehdastekoisen etanoliauton, niin tuskin mihinkään ongelmiin joudut.

Itse olen kokeilumielessä sekatankannut vanhaa Volvoani ja kun pistää 1/2 95E10 ja 1/2 E85 niin toimii ihan ok. Ehkä kulutus kasvaa litralla. Jos tuon rajan yli menee, niin kulutus alkaa kasvamaan roimasti ja tehot tuntuvat katoavan.

Lähinnä ajattelin konversiokitin hankintaa bensa-autoon, nehän eivät hirmu montaa sataa euroa maksa. Ilmeisesti Rouva Berner maksaa vielä 200€ hankintatukea konversioon, joten omakustannusosuus olisi aika kohtuullinen.

https://eflexfuel.fi/
https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoinen_auto/muuntotuki

Toki etanoliajaminen ylipäätään mahtuu hyvin tämän topikin aihepiiriin.
 
Kaverilla oli joskus itse muutettu saab jota ajelin E85:lla. Tehossa ei arkikäytössä merkittävää eroa, kulutus hiukan suurempi, mutta koska aine halvempaa, kokonais kulunki oli aavistuksen pienempi. Autossa ei ollut ongelmia.
 
Peesaan, tankata saa jonkin verran tiheämpään kuin ysivitosta mutta toisaalta tankillinen maksaa kivasti vähemmän. Meillä rellun koneen kylmäkäynti on kyllä ollut vähän epävarmaa pakkasilla, joten talvet on ajettu ysiviidellä ja kesät kasiviidellä.

Muutama vuosi takaperin laskin että puhtaana energiana 85 oli noin 10% halvempi. Etanolissa kun on vain 2/3 bensiinin energiasisällöstä. (Siitä se joidenkin huomaama tehon heikkeneminenkin johtuu.) Hinnat ovat kyllä siitä muuttuneet.
 
Täällä voi oman pirssin kannattavuutta ko. systeemiin testata; https://eflexfuel.fi
Olikos se niin, että viinabensaa kuluu 20% enemmän kuin ilman viinaa.

Omassa ei suuttimet riitä. Lexus rx-450h.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ymmärtänyt että:
  • jos muutossarjan hankkii niin silloin autolle ok ajaa E85 koko ajan.
  • monet vanhemmat jenkkiautot 90-luvulta käyvät sellaisenaan E85, mutta erityistä kulumista tulee polttoainelinjaan kun se on bensalle suunniteltu. olisko ne kumit alttiina kulumiselle?
  • kulutus lisääntyy noin 20%. kannattaa siis huomioida laskelmissa kun rahan käyttöä vertaa. rahallinen hyöty ei niin suuri kuitenkaan.
  • vaikka säästö rahallisesti bensaan verrattuna ei olisikaan suuri, niin erittäin merkittävää on päästön väheneminen, joka E85 käyttämisessä on se pääasiallinen syy polttoaineen vaihtoon.
.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuota kotimaista muunnossarjaa tuntuu menevän kaupaksi oikein hyvää vauhtia.
 
Tuore kulutus vertailu tältä viikolta, E85 kului 8,8 ltr./100km. ja E95 6,5 ltr./100km.
Raakasti arvioiden E85 227MJ/100km ja E95 226MJ/100km. Käytännössä samat niin kuin tietysti pitääkin. Pelkkä tuuli tai huono tuuri liikennevaloissa riittää selittämään noin pienen eron. Pikavilkaisulla netistä asemien hinnat noille näyttävät "yllättäen" olevan noin samassa suhteessa niiden energiasisältöön. Taloudellista etua E85:llä ajamisesta ei siis näytä saavan.

(Olettamukset: Etanoli 24MJ/l, bensiini 36MJ/l, seoksissa maksimimäärä etanolia, tankki täynnä ko. seosta, ajoreitti sama tai täysin vastaava)
 
Ostin Kangasniemelta 0,98 € / ltr. tuota tenua, 95 ollessa 1,529. Kyllä tuossa tarkkana saa olla että saa säästöä. Itse olen pitänyt 28 snt tai enemmän erona. Toki jos ajaa 60 tai suuremmalla etanoli pitoisuudessa alkaa kymäkäynnistys hieman kakomaan alle +10 °C. , vaatii pari kolme starttausta ennen kuin jää käymään. Talvella vaatii lohkolämmittimen käyttöä.

Tänä kesänä taitaa etanolipitoisuus max. 77%., koskaan ei ole ollut täyttä 85%.
 
Se näkyvin säästö ilmeisesti toteutuu parhaiten matka-ajossa useiden satojen kilometrien ajossa. Ei niinkään tavallisessa käyttöajossa taajamissa ja kaupungissa.
 
Back
Top