Brittiläiset säärystimet

Talvela

Greatest Leader
Onko kokemuksia? Toimiiko vaikka Salomonin lenkkarin kanssa?



3614586bc08c76ff0.jpg


https://www.varusteleka.fi/fi/produ...-saarystin-berghaus-yeti-vihrea-ylijaama/4392
 
Pitää olla sopiva kenkään, tuo kumi ei istu kaikkiin. Varmasti hyvät, tuttu kehui. Itsellä on brittien DPM-kuvioiset jotka tulee nilkasta ylöspäin, vaijeri pohjan alta. Hiihtohommissa ja syksyllä aivan ehdottomat.

Etelän säät on sellaisia nykyään että noiden kuvittelisi olevan moneen hommaan kätevät niin sodassa kuin rauhassa.
 
Etelän säät on sellaisia nykyään että noiden kuvittelisi olevan moneen hommaan kätevät niin sodassa kuin rauhassa.
Kyllä säärystimillä pärjää aika pitkälle. Mukavammat ne on kuin kumisaappaat, tietty tämä on oma mielipide. Umpihangessa tellumonojen kanssa hyvät, lumikenkäilyssä aivan ehdottomat :)
 
Säärystimistä omaa kokemusta että (jos istuvat suht tiukasti) niillä voi myös hetkellisesti astua syvään veteen (esim puroa ylittäessä) ilman että kengät kastuu. Kunhan nyt ei minuuttitolkulla ala vedessä seisomaan. Vesi painaa niitä jalkaa vasten joten ihan heti ei vuoda.
 
Säärystimistä omaa kokemusta että (jos istuvat suht tiukasti) niillä voi myös hetkellisesti astua syvään veteen (esim puroa ylittäessä) ilman että kengät kastuu. Kunhan nyt ei minuuttitolkulla ala vedessä seisomaan. Vesi painaa niitä jalkaa vasten joten ihan heti ei vuoda.
Jep, tämä on tullut kokeiltua muutaman kerran kun pitänyt lipsahtaa ojan puolelle, housun lahkeet on ollut ihan kuivat.
 
Moro. Tuo kevytmalli toimii lenkkareiden kanssa hyvin jos koko sopiva. Siis näitähän ei käytetä läpi päivän, vaan tarvittaessa. Itse käytän vaelluskenkien kanssa vaijeri mallia. Korvaa tosiaan kumisaappaat aikas pitkälti jos pitää jokia ylittää. Pisin ylitys Ivalojoen Ritakosken alanirhamassa, matka n. 300m. vedensyvyys n. 25cm. Sukat oli kuivia vastarannalla.
 
Näyttäis Supernovassa olevan Karrimor SF:n Sabre säärystimiä. Piti tilata jo itselle ja vaimolle.
 
Villaiset rättisäärystimet (pitkät, kuten sakuilla suursodassa tai japseilla maailmansotien välillä) nilkkavarsikenkien kanssa on kyllä helvetin hyvät. Kuin vanhoina hyvinä aikoina Flanderissa, Sommessa tai Vilppulassa.
Paljon paremmat kuin nämä uudenmallisemmat. Tai no ne lekankin myymät sveitsiläiset, kumitettua villakangasta olevat ovat siedettävät, mutta eivät tietysti kiristy nilkkaan.
 
Muistaakseni noi Berghaus Yetit oli suunniteltu erikoispohjaisille kengille, mutta niitä pystynee modaamaan sopimaan muihin kenkiin. Taisi olla aika vaikea asentaa isompiin vaelluskenkiin kun joskus jonkun testivideon katselin. Omaa kokemusta ei ole.
Sveitsiläisiä kumitettuja sarkasäärystimiä olen itse lumikenkäilyssä käyttänyt.
 
Nakertaa samperisti, kun olen hukannut sveitsiläiset rättisäärystimet. Ovat sen verran tujua villakangasta ja riittävän pitkät, että pystyy käyttämään myös tukisiteenä - kuten niiden toinen tarkoitus tietty onkin.

Ja nyt noita ei löydy oikein mistään, paitsi eBaysta kohtuuttomilla toimituskuluilla.
 
Back
Top