CV90 Armadillo

Teräsmies

Respected Leader
BAN
Uutta länsinaapurista. Ei varmaankaan halvimmasta päästä... toisaalta jos tuon konekiväärin vaihtaa vaikkapa 40mm kranaattikonekivääriin niin saattaa ollakin hieman järkevämpi laite.

Mitäs foorumin asiantuntijat sanovat? Turhake vaiko kenties sellainen laite jolle olisi käyttöä täällä meilläkin?



The Global Combat Systems sector of Britain's BAE Systems will reveal the new Armadillo concept of its CV90 armored combat vehicle family at the Eurosatory 2010 trade show outside Paris.

The latest iteration in a vehicle line that has won more than 1,100 orders, CV90 Armadillo is intended to bring a high level of flexibility in payload and battlefield utility to a new range of vehicles using common CV90 components, according to the

"This is a concept of a flexible family of vehicles of modular type built around the CV90 platform," said Hakan Karlsson, vice president of marketing communications for BAE Global Combat Systems in Ornskoldsvik, Sweden.

An ideal armored combat vehicle, Karlsson said, offers a balance between high mobility, high payload and extremely high protection; should have a practical and effective interface for digitally equipped soldiers and the digital battlespace; should be reliable and affordable; and above all, offer a low logistics footprint. This has been the ethos behind the development of the Armadillo build standard, Karlsson told journalists May 27 in a London briefing.

BAE has analyzed the degree of commonality between variants in existing CV90 vehicles, and overlaid on this the benefits of a modular approach to future variants based on the Armadillo standard. Based on cost, engineering effort expended and the number of major common components, the company believes it can achieve between 65 percent and 88 percent commonality for turreted, personnel carrier and specialist engineering vehicles.

The real payoff for the Armadillo comes in its available payload of 16 metric tons, according to Karlsson. In its armored personnel carrier form, the CV90 Armadillo will weigh in at 26 metric tons, leaving 9 metric tons of payload availability, which can be traded off against higher levels of protection.

The standard level of protection is already high. "Resistance to mines in the 8-10 kilogram area is already considered pretty good - we have achieved protection well in excess of the 10 kilogram bracket; we are setting new standards with the Armadillo program," Karlsson said.

Armor protection also is high, at "well above Level 5," and the entire vehicle architecture has been built with ease of interoperability with tomorrow's digital soldier in mind.

Equipped with a Saab LEDS150 hard-kill self-protection system, a BAE Lemur remote weapon station, and external fire suppression equipment to deal with urban warfare attacks from Molotov cocktails and the like, the Armadillo family will include ambulance, mortar, personnel carrier, command-and-control, logistics support and recovery variants, depending on customer demand.

Future development may well examine other variants, such as a vehicle-launched bridge, with a continued focus on improving the payload/protection balance, according to Karlsson.

Questioned on the degree to which the design had taken into account the development of soldier modernization programs, Karlsson responded that there are several challenges that need to be balanced.

"We need to provide adequate power and cooling, ensure we can cope with handling and sharing tactical information with the crew, and also maintain a useful level of useable payload and space," he said.
http://www.defensenews.com/story.php?i=4654809&c=EUR&s=LAN
 
Jos APC-malli kestää 30mm tykin ja RPG:n osumat niin ihan mielenkiintoinen konsepti. Luulisi kyllä, että tornin painon verran lisäsuojausta olisi aika hyvä, mutta mitä tuo "well above level 5" nyt käytännössä sitten tarkoittaa.

Aseistukseen mieluummin sekä 40mm KrKK että RsKK niin löytyy jotain jokaiselle eikä edes bemarit olisi turvassa kurmotukselta. Mieluiten vaikka tuon kansiluukkukuvun paikalle sellainen asetorni, miksei ihan miehitettynäkin. 1-miehisellä tornillakin varustettuna kuljetuskapasiteetti taitaa olla 9-10 miehen luokkaa roudattavasta tavaramäärästä riippuen, eli tilaa varmaankin vaunusta löytyy?

Ja kas: siinä sellainen köyhän miehen rynnäkköpsv, jota toisessa topicissa jo maalailtiinkin AMV:n alustalle! Mutta jos noita ei saa n. 2kpl yhden CV9030-hinnalla, niin kyllähän se hyötysuhde on vähän siinä ja siinä.
 
Mitä mahtaa maksaa? Kumitelat taitaa olla?

Toivottavasti noita ei mennä hankkimaan. Määrät jäisivät jälleen kerran onnettomiksi. Jalkaväen kuljettamiseen tuo on liioittelua.
 
vm78 kirjoitti:
Jos APC-malli kestää 30mm tykin ja RPG:n osumat niin ihan mielenkiintoinen konsepti. Luulisi kyllä, että tornin painon verran lisäsuojausta olisi aika hyvä, mutta mitä tuo "well above level 5" nyt käytännössä sitten tarkoittaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569

Level 5
Kinetic Energy
25 mm APDS-T (M791) or TLB 073 at 500 meters with 1258 m/s

Artillery
155 mm High Explosive at 25 m


Tuota voisi tarkoittaa.
 
vm78 kirjoitti:
Ja kas: siinä sellainen köyhän miehen rynnäkköpsv, jota toisessa topicissa jo maalailtiinkin AMV:n alustalle! Mutta jos noita ei saa n. 2kpl yhden CV9030-hinnalla, niin kyllähän se hyötysuhde on vähän siinä ja siinä.

Olettaen, että niissä aseistetuissa vaunuissa maksaa juurikin ne aseet ja niiden tykötarpeet, niin noita voisi hyvinkin saada useamman yhden aseistetun hinnalla. Riippuu tietenkin minkälaista varustusta tuo kantaa mukanaan, jos siinä on vakautettu KK torni ja siinä IP kamerat, niin se hinta voi olla sitten sen mukainen.
 
SJ kirjoitti:
vm78 kirjoitti:
Jos APC-malli kestää 30mm tykin ja RPG:n osumat niin ihan mielenkiintoinen konsepti. Luulisi kyllä, että tornin painon verran lisäsuojausta olisi aika hyvä, mutta mitä tuo "well above level 5" nyt käytännössä sitten tarkoittaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569

Level 5
Kinetic Energy
25 mm APDS-T (M791) or TLB 073 at 500 meters with 1258 m/s

Artillery
155 mm High Explosive at 25 m


Tuota voisi tarkoittaa.

Ja tämähän luokitteluhan on Protection Levels for Occupants of Logistic and Light Armored Vehicles, elikkä vaunussa olijoiden suojaustaso, ei se mitä itse ajoneuvo kestää. Vaunu ei välttämättä (useampien?) tuollaisten osumien jälkeen ole käyttökunnossa, mutta matkustajien pitäisi selvitä jotensakin kunnossa.
 

June 14, 2010, 6:00 a.m. EDT · Recommend · Post:
New BAE Systems CV90 Variant Improves Protection and Flexibility

PARIS, Jun 14, 2010 (BUSINESS WIRE) -- BAE Systems has unveiled a new build standard of its highly-regarded CV90 tracked armoured vehicle -- named Armadillo. The armoured personnel carrier variant is displayed for the first time at this week's Eurosatory exhibition in Paris.

The CV90 Armadillo family of vehicles combines extremely high levels of protection with excellent mobility. The flexible modular design involves a rear roof section which can be unbolted to allow simple changeover between different mission fits. This ensures up to 80-per-cent commonality between variants and easy re-roleing of the base chassis.

BAE Systems Global Combat Systems business development director Tommy Gustafsson-Rask explains: "Recent conflicts have shown the need for higher levels of protection and a high degree of flexibility to meet new threats and rapidly changing operational environments - and CV90 Armadillo offers unparalleled protection. By removing the turret we have a vehicle with a combat weight of 27 tonnes with an additional eight tonnes available for equipment or extra armour."

CV90 Armadillo has horizontal ballistic protection well above the NATO STANAG 4569 Level 5 standard and can withstand a mine blast of significantly above 10kg. It also features the Saab LEDS-150 hard kill device and an external fire suppression system.

All variants have space for a crew of three -- commander, driver and gunner. The armoured personnel carrier variant also carries eight dismounts. Other variants include command and control, medevac, mortar carrier and engineer vehicle.

Armadillo retains CV90's excellent reliability and its modular design improves its logistics footprint still further. Future development for the build standard will include new variants, such as a bridgelayer and additional enhanced protection.
 
Back
Top