Eduskunta valtiopetoksen tiellä (Kullervo Kalervonpoika blog)

miheikki

Greatest Leader
Eduskunta valtiopetoksen tiellä
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2011/09/12/eduskunta-valtiopetoksen-tiella/

Huomenna 13.9.2011 tuodaan nykyisen eduskunnan käsiteltäväksi edellisten valtiopäivien kiirellä läpi runnoma ja täydessä hiljaisuudessa (ilman kansalaiskeskustelua) valmisteltu perustuslainmuutos.

Edellinen eduskunta hyväksyi (tämän lähinnä valtiopetokseksi luokiteltavan) lainmuutoksen yksinkertaisella ääntenenemmistöllä. Perustuslakimuutos tulee siis nykyisen eduskunnan käsittelyyn 13.9. Asiasta käydään yleinen keskustelu ja päätettäväksi se tulee muutama päivä (jo nyt turhalta näyttävän) keskustelun jälkeen.
Nykyinen eduskunta ei voi tehdä tekstiin enää muutoksia, vaan ainoastaan joko hyväksyä tai hylätä sen. Hyväksymiseen tarvitaan kahden kolmasosan enemmistö.Käytännössä 67 kansanedustajaa pystyy estämään perustuslakimuutoksen voimaan tulon.

Valtiopetokseen lähinnä rinnastettavat muutokset on kirjattu ensimmäiseen eli Valtiosääntöpykälään 95 §:än.

Ensimmäinen pykälä kuulu nykyisessä muodossaan näin:

“Suomi on täysivaltainen tasavalta”

Tähän muotoon on tulossa lisäys

“Suomi on Euroopan Unionin jäsen”.

95 §:än on tulossa vieläkin suurempi ja kansanvaltaa murentava muutos:

…eduskunta voi kahden kolmasosan enemmistöllä siirtää Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävän toimivallan Euroopan Unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle.

Tästä itsenäisyyden kannalta elämän ja kuoleman kysymyksestä on keskusteltu ja muistuteltu tässäkin blogissa aikaisemmin. Kirjoitukset löytyvät täältä, täältä, täältä ja täältä.

Jokainen teistä joka äänesti kokoomusta, demareita, vasemmistoliittoa, vihreitä, RKP:ta ja keskustaa on välillisesti mukana tässä valtiopetoksessa. Sellainen ihminen joka äänestää isänmaallisesti, ei äänestä keskustaa, kokoomusta eikä demareita (eikä – herra paratkoon – missään nimessä vihreitä tai vasemmistoliittoa).

Vaalien jälkeenkin näyttää siltä, että poliittinen kähmintä ja kansan mielipiteen halveksiminen on ja pysyy korruptoituneen parlamentarismin räikeimpänä piirteenä. Tätä asiaa on valmisteltu hämärissä kabineteissa ja viinanhuuruisissa saunoissa, jolloin väite siitä, että Suomi on täysvaltainen tasavalta, jossa valta kuuluu kansalle on groteskia pilkkaa äänestäjiä (ja heidän ymmärrystään) kohtaan.

(Tämä osoittaa myös todeksi sen, että suora kansanvalta on aitoa demokratiaa – suorassa kansanvallassa tällaista ei pääse tapahtumaan…)

Valta näyttäisi todellisuudessa Suomessa kuuluvan ylikansallisille yhtiöille ja näiden kotimaisille juoksupojille ja -tytöille – sekä sille hirviölle, jota EU:ksi kutsutaan.

Se mitä voit vielä tehdä, on ottaa yhteyttä kansanedustajaasi ja ilmoittaa, että hänen työsuhteensa seuraavien vaalien jälkeen on purettu – jos tämä äänestää perustuslainmuutoksen puolesta.

Päätös on Sinun – vielä pienen hetken ajan.
 
Tossa on hellyttävä kohta, jossa arvioidaan sitä, ettei pitäis äänestää kuin persuja...ohhoijjaaa...persuille oli tarjolla hallituspaikkoja pilvin pimein, mutta ei vastuunottaminen tuntunut kiinnostavan, naurettavaa ampua röykyttää puskista seuraavat neljä vuotta, kun mahdollisuus kakkoshallituspuolueeksi oli tarosalla. Se on semmosta, politiikkaa.
 
baikal kirjoitti:
Tossa on hellyttävä kohta, jossa arvioidaan sitä, ettei pitäis äänestää kuin persuja...ohhoijjaaa...persuille oli tarjolla hallituspaikkoja pilvin pimein, mutta ei vastuunottaminen tuntunut kiinnostavan, naurettavaa ampua röykyttää puskista seuraavat neljä vuotta, kun mahdollisuus kakkoshallituspuolueeksi oli tarosalla. Se on semmosta, politiikkaa.

Kokoomus oli melko selkeä ettei hallitukseen ole asiaa jos Kreikka lahjoituksia ei hyväksytä. Demarit nielaisivat syötin.

Hallituskiima ei ole hyvä syy hylätä omia periaatteita.
 
Teräsmies kirjoitti:
Hallituskiima ei ole hyvä syy hylätä omia periaatteita.

Täytyy ihmetellä kuinka vankasti tuo "hallituksessa kannetaan vastuuta" slogan on uponnut.
En edelleenkään muista yhtään tilannetta, jossa kulloinkin hallituksessa oleva koalitio tai edes yksittäinen puoluejohtaja
ministerinä olisi osoittanut erityistä vastuunkantoa, poliittista ryhdikkyyttä ja oikeasti ajanut suomalaisten etua.
Samaa omaan kuppiin keräilyä se on ollut riippumatta hallituksen kokoonpanosta.

Ja edelleen pidän vaarallisena kehitystä, jossa tällaisille, yleisten vaalien ulkopuolelta valtaan päässeille henkilöille on nyky-Suomessa annettu lähes kaikki "valtio"valta.

Suoralla kansanvaalilla valittu presidentti on ajettu sivuraiteelle...
 
Ja eritoten sitä vastuunkantoa ei ole osoitettu jälkikäteen hallituspestin jälkeen kun ollaan taas oppositiossa. Kovasti puskista ampuillaan silloinkin niitä omia aloitteita ja ennen ajettuja asioita vastaan ja vieritetään vastuuta uusille hallituksille ja ihan puolueesta riippumatta.
 
Teräsmies kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Tossa on hellyttävä kohta, jossa arvioidaan sitä, ettei pitäis äänestää kuin persuja...ohhoijjaaa...persuille oli tarjolla hallituspaikkoja pilvin pimein, mutta ei vastuunottaminen tuntunut kiinnostavan, naurettavaa ampua röykyttää puskista seuraavat neljä vuotta, kun mahdollisuus kakkoshallituspuolueeksi oli tarosalla. Se on semmosta, politiikkaa.

Kokoomus oli melko selkeä ettei hallitukseen ole asiaa jos Kreikka lahjoituksia ei hyväksytä. Demarit nielaisivat syötin.

Hallituskiima ei ole hyvä syy hylätä omia periaatteita.

Baikal kirjoittaa aivan pehmoisia. Se mitä, persuille hallitusneuvotteluissa luvattiin oli se, että olisivat saaneet kerran äänestää vakuusasioissa hallituksen linjaa vastaan! Muuten olisi sitten pitänyt hyväksyä nykyinen eurooppa politiikka.

Ylipäätänsä valtakunnassa on hirmuinen itku ja hampaiden kiristys kun persut eivät menneetkään vanhaan kikkaan. Ennen vaalejahan poliittiset kommentaattorit olivat sitä mieltä, että "annetaan persuille muutama ministerinsalkku mutta ei todellista sananvaltaa hallituksen linjauksiin- kun työttömyys ei laske merkittävästi ja puolustusmäärärahoja lasketaan niin kiljukallet pettyy ja voidaan palata vanhaan turvalliseen kolmen suuren leikkiin.." Ilmeisesti sitten unohtui, että Soini voi olla uusi suuri nimi valtakunnanpolitiikassa mutta poliittista kokemusta löytyy kymmeniä vuosia.

Tulee kyllä nyt mieleen kuinka keskusta hehkutti "vastuullisuuttaan" ennen vaaleja. Tappion tultua on sitten mielipiteet mm. Kreikan tukemisesta muuttunut ja keskustan pressaehdokaskin kinuaa kruunua Suomen valuutaksi. Muodollisesti pätevä Kiviniemikin on ollut omituisen hiljaa suuren oppositiopuolueen puoluejohtajaksi. Vai onko keskusta nyt itse hajoamassa ja osa kentästä tuntee eu:n vastaisen karvalakin vienon tuoksun toisten riippuessa kynsin ja hampain eu:n "ytimessä"?

Keskustan venkoiluun ja kahdella raiteella ajamiseen verrattuna persujen linja on harvinaisen selkärankainen. Eu-politiikan on muututtava ja persujen edustamat asiat ja arvot on otettava tosissaan huomioon hallitusohjelmassa- vaaditaan todellisia muutoksia! Suomalainen lehdistö voi puolestani jatkaa sen itkemistä ettei äänettömän yhtiömiehen rooli käynyt Soinille ja siinä samalla vaikka syytellä persuja norjan terrori-iskuista...
 
Petoksista en tiedä, mutta aika pienellä huomiolla on tämä(kin) mennyt ! Tässä on todella paljon muutakin pelissä kuin presidentin valtaoikeudet,
jotka nekin tietysti ovat aika keskeisiä, etten sanoisi jäänne Suomen menneestä "pohjoismaisesta" demokratiasta.
Erityisesti ihmetyttää nykyisen poliittisen eliitin arvot ja tärkeysjärjestys, perustuslain uudistuksesta lopullinen äänestys ja 40 edustajaa on poissa !
Mahtaa olla tärkeitä menoja kun ei Suomen tuleva valtiomuoto tai päätöksentekojärjestys kiinnosta sen vertaa, että olisivat työpaikallaan ratkaisevalla hetkellä.
=================================================================================================
Eduskunta hyväksyi presidentin valtaoikeuksia kaventavan perustuslain muutoksen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/eduskunta-hyvaksyi-presidentin-valtaoikeuksia-kaventavan-perustuslain-muutoksen/art-1288422392774.html

Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti presidentin valtaoikeuksia kaventavan perustuslain muutoksen.

Päätös syntyi äänin 118–40. Yksi edustaja äänesti tyhjää.

Esitys oli lepäämässä viime eduskuntakaudelta. Sen lopulliseen läpimenoon tarvittiin kahden kolmasosan enemmistö
Vastaan äänestivät perussuomalaiset ja kahden edustajan vasenryhmä.

Muutos siirtää esimerkiksi lakiesitysten antamisen valtioneuvostolle.
 
Seuraavaksi sitten alkuviikosta häsitään kasaan uusi "eurooppalaisten pankkien pääomittamisen paketti": Keskiviikkona pitäisi valtakunnan uutisten mukaan olla valmista koko EU tasolla. Perkele; alkaa hiljalleen vihaksi pistää tuo jatkuvat valuutan pumppaukset muualle kuin Suomen omiin ongelmiin :a-angry.
 
vehamala kirjoitti:
Petoksista en tiedä, mutta aika pienellä huomiolla on tämä(kin) mennyt ! Tässä on todella paljon muutakin pelissä kuin presidentin valtaoikeudet,
jotka nekin tietysti ovat aika keskeisiä, etten sanoisi jäänne Suomen menneestä "pohjoismaisesta" demokratiasta.
Erityisesti ihmetyttää nykyisen poliittisen eliitin arvot ja tärkeysjärjestys, perustuslain uudistuksesta lopullinen äänestys ja 40 edustajaa on poissa !
Mahtaa olla tärkeitä menoja kun ei Suomen tuleva valtiomuoto tai päätöksentekojärjestys kiinnosta sen vertaa, että olisivat työpaikallaan ratkaisevalla hetkellä.
=================================================================================================
Eduskunta hyväksyi presidentin valtaoikeuksia kaventavan perustuslain muutoksen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/eduskunta-hyvaksyi-presidentin-valtaoikeuksia-kaventavan-perustuslain-muutoksen/art-1288422392774.html

Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti presidentin valtaoikeuksia kaventavan perustuslain muutoksen.

Päätös syntyi äänin 118–40. Yksi edustaja äänesti tyhjää.

Esitys oli lepäämässä viime eduskuntakaudelta. Sen lopulliseen läpimenoon tarvittiin kahden kolmasosan enemmistö
Vastaan äänestivät perussuomalaiset ja kahden edustajan vasenryhmä.

Muutos siirtää esimerkiksi lakiesitysten antamisen valtioneuvostolle.

Nyt paljastui minulle jotain aivan uuttaa Suomen demokratiasta! Olin ennen tätä päivää siinä uskossa että 2/3 eduskunnasta tarkoittaa 134 edustajaa.. Nyt asiaa puolsi vain 118 edustajaa... Eihän tuo 118 ääntä pitäisi riittää tässä asiassa mihinkään...
 
Caveman kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Petoksista en tiedä, mutta aika pienellä huomiolla on tämä(kin) mennyt ! Tässä on todella paljon muutakin pelissä kuin presidentin valtaoikeudet,
jotka nekin tietysti ovat aika keskeisiä, etten sanoisi jäänne Suomen menneestä "pohjoismaisesta" demokratiasta.
Erityisesti ihmetyttää nykyisen poliittisen eliitin arvot ja tärkeysjärjestys, perustuslain uudistuksesta lopullinen äänestys ja 40 edustajaa on poissa !
Mahtaa olla tärkeitä menoja kun ei Suomen tuleva valtiomuoto tai päätöksentekojärjestys kiinnosta sen vertaa, että olisivat työpaikallaan ratkaisevalla hetkellä.
=================================================================================================
Eduskunta hyväksyi presidentin valtaoikeuksia kaventavan perustuslain muutoksen

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/eduskunta-hyvaksyi-presidentin-valtaoikeuksia-kaventavan-perustuslain-muutoksen/art-1288422392774.html

Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti presidentin valtaoikeuksia kaventavan perustuslain muutoksen.

Päätös syntyi äänin 118–40. Yksi edustaja äänesti tyhjää.

Esitys oli lepäämässä viime eduskuntakaudelta. Sen lopulliseen läpimenoon tarvittiin kahden kolmasosan enemmistö
Vastaan äänestivät perussuomalaiset ja kahden edustajan vasenryhmä.

Muutos siirtää esimerkiksi lakiesitysten antamisen valtioneuvostolle.

Nyt paljastui minulle jotain aivan uuttaa Suomen demokratiasta! Olin ennen tätä päivää siinä uskossa että 2/3 eduskunnasta tarkoittaa 134 edustajaa.. Nyt asiaa puolsi vain 118 edustajaa... Eihän tuo 118 ääntä pitäisi riittää tässä asiassa mihinkään...

Todellakin; miten hitossa ja millä lailla tuo äänestys meni läpi :huh:?. Valaiskoon tietämätöntä tietäväisten joukkio...
 
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1587

Eduskunta käsittelee tänään keskiviikkona Suomen perustuslain muutosesitysta LJL3/2011 (aiemmin tunnuksilla HE60/2010 ja LA44/2010). Yleisradion uutisointi keskittyy harhaanjohtavasti pohdiskelemaan pelkästään presidentin valtaoikeuksien kaventamista. Perustuslakiin - joka on tärkein lakimme - ollaan kuitenkin kirjaamassa merkittävämpiäkin muutoksia. Perustuslakimuutoksen äänestys on viimeisten tietojen mukaan eduskunnassa perjantaina.

Toimittaja: Riikka Söyring
19.10.2011, Verkkomedia.org

Harhaanjohtamisen aakkoset

Valtiosääntöoppineet arvostelevat kovin sanoin presidentin valtaoikeuksia koskevaa perustuslakiuudistusta, joka hyväksytään tällä viikolla eduskunnassa. Professori Kaarlo Tuorin mielestä presidentin valta saattaa uudistuksen myötä jopa kasvaa - toisin kuin oli tavoitteena, kertoi Ylen uutiset 17.10 2011.

Ylen uutisten mukaan "Tällä viikolla todennäköisesti hyväksytään presidentin valtaoikeuksia kaventava perustuslain muutos, joka on ollut lepäämässä viime eduskunnan jäljiltä. Perustuslakiasiantuntijat arvostelevat kovin sanoin uudistuksen keskeistä kohtaa."

YLE:n jutun otsikko ´Asiantuntijat: perustuslakimuutos kummallinen´ johtaa sivuraiteille pähkäilemaan lakimuutosesityksen sisällön epäoleellisia puolia, jos ei tunne itse asiaa. Oleellinen sisältö on kätketty tekstiin ja tulkittu neutraloiden sen merkitys. Presidentin valtaoikeuksia kaventamalla sekä sisä- että ulkopoliittinen valta riisutaan presidentiltä viimeisiä rippeitä myöten. Eduskunnan valtaa siirretään valtioneuvostolle.

Asiantuntijat sen sijaan ovat huolissaan siitä, että eduskunnan oppositiolle on jäänyt valitettava aukko vastustaa hallitusta yhdessä presidentin kanssa: "Uudistus antaisi eduskunnalle erotuomarin roolin, jos presidentti ja hallitus jäävät jossakin kysymyksessä erimielisiksi keskenään. Ideana on, että jos presidentti ei suostu tekemään hallituksen ehdotuksen mukaista päätöstä, hallituksen kanta voittaa, mikäli eduskunta on hallituksen kanssa samaa mieltä."

Yle kertoo: "Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen että akatemiaprofessori Kaarlo Tuori kiinnittävät huomiota siihen, että parlamentarismiin kuuluu oletus, jossa toimiva hallitus nauttii eduskunnan luottamusta ja siis lähtökohtaisesti esittää eduskunnan kannan.

- Minun mielestäni pitäisi lähteä myös ulkopolitiikassa siitä, että jos valtioneuvosto ehdottaa jotain tasavallan presidentin päätettäväksi, niin myös tältä osin valtioneuvosto nauttii eduskunnan luottamusta. Nyt on omaksuttu hyvin konstikas, kummallinen konstruktio, Ojanen sanoo.

- Presidentille ikään kuin annetaan mahdollisuus testata valtioneuvoston eduskunnassa nauttimaa luottamusta. Tämä on hyvin merkillistä parlamentarismia, säestää Tuori."

Tosiasiassa Yle sanoo - kylläkin tarkoittamattaan - meillä olevan ylivahvan hallituksen, jonka toimivalta ja valtuudet ovat laajentuneet kuin pullataikina ilman, että niiden käytön parempaa valvontaa on edes ehdotettu mutta herrat Oikeustieteilijät eivät edes katso koko asiaa siitä näkökulmasta.

Alaotsikon "Pieniä uudistuksia" alla Yle kertoo: "Lakimuutos sisältää paitsi ratkaisun presidentin ja hallituksen riitatilanteiden varalle, myös presidentin valtaa sieltä täältä karsivia uudistuksia. Presidentiltä esimerkiksi poistuu valta nimittää ministeriöiden kansliapäälliköt, minkä jälkeen valtioneuvosto nimittää itse kaikki alaisensa virkamiehet."

Tampereen yliopiston valtio-opin professori Heikki Paloheimo näkeekin asian hieman toisin kuin Tuori ja Ojanen. Paloheimon mukaan uusi kirjaus tarkoittaa, että hallitus voittaa aina mahdolliset kädenväännöt presidentin kanssa, ainakin niin kauan kuin vuosikymmeniä kestänyt vahvojen enemmistöhallitusten aika jatkuu.

Presidentin valtaa kavennettiin jo edellisessä perustuslakiuudistuksessa erittäin perusteellisesti. Presidentti ei osallistu hallituksen muodostamiseen eikä presidentin ole helppo hajottaa eduskuntaa, edes aiheesta. Presidentiltä poistuu "uudistuksen" mukana valta nimittää ministeriöiden kansliapäälliköt. Tulevaisuudessa valtioneuvosto nimittää itse kaikki alaisensa virkamiehet. Presidentillä ei siis ole mahdollisuutta saada luottohenkilöitä lähelleen tai lainsäädännön virkakoneistoon vaan hänet eristetään päätöksenteosta ja vaikuttamisesta.

Nykyisilläkään presidentin valtaoikeuksilla ei ole olemassa minkäänlaista uhkakuvaa siitä, että voimakastahtoinen presidentti kaappaisi vallan ja kävisi toimimaan itsevaltaisesti. Presidentti ei saa jalkaa oven väliin: ei, jos hän ei ole ministerien kanssa hyvissä väleissä, jotta saisi edes riittävästi tietoa asioiden taustoista.

EU:n päätöksentekokoneistoon presidentti ei pääse edes paikalle; se tehtävä on siirretty pääministerille (ns. lautaskiista). Ulkopolitiikan johtaminen on sidottu valtioneuvostoon, ja EU-asiat kuuluvat pelkästään hallitukselle.

Presidenttiys on jo nykyisellään pitkälti leppoisa eläkevirka, jossa presidentillä on oikeus päästä erinäisiin kekkereihin edustustehtävissä, eikä juuri muuta. Presidentti ei pääse vaikuttamaan edes opposition kanssa. Hallitusmuotomme on jo tätä nykyä varsin yksinvaltainen, ja on muuttumassa pahemmaksi perustuslain "uudistuksen" myötä. Presidentille jää "lasnäolo-oikeus" virallisissa tilaisuuksissa. Siihen kelpaisi pr-ihminenkin.

Lakimuutos siis heikentää vallan kolmijakoa, ja keskinäistä valvontaa (ns. checks and balances). Samalla se siirtää kohtuuttomasti valtaa valtioneuvostolle. Ilmaus "sisäinen vallankaappaus" ei ole suurestikaan liioiteltu kuvattaessa perustuslain muutoksen merkityksiä vallan tasapainossa.



Tärkein unohtui

Ylen uutisointi keskittyy harhaanjohtavasti pohdiskelemaan pelkästään presidentin valtaoikeuksien kaventamista. Perustuslakiin - joka on tärkein lakimme - ollaan kuitenkin kirjaamassa merkittävämpiäkin muutoksia.

Näitä on esimerkiksi 1§ tuleva maininta siitä, että "Suomi on Euroopan Unionin jäsen".

Tällaisen maininnan sijoittaminen 1§:n kertoo siitä, että se koetaan koko perustuslain olemusta luonnehtivaksi kohdaksi, ja että sillä on valtaa yli muiden, sen jälkeen tulevien pykälien yli.

Kun 1§ koplataan yhteen 94§ ja 95§:ssa ehdotettujen muutosten kanssa, joissa lakiesityksen 94§ ja 95§ esittävät: "…valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle…" viesti on: Suomen itsenäisyys ollaan luovuttamassa toisaalle, tarkemmin määrittelemättömälle taholle.

Tässä yhteydessä perustuslakiin nyt halutut muutokset poikkeustilan julistamisen helpottamisesta sekä kansalaisen syyteoikeutta lakeja laatineita virkamiehiä vastaan kaventava kohta alkavat vaikuttaa todella huolestuttavilta.

Hallituksen esityksen Perustuslain muuttamisesta voi katsoa olevan Suomen lain vastainen. Laki Maanpetosrikoksista kieltää yksiselitteisesti Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen sekä Suomen valtion alueen saattamisen vieraan vallan alaiseksi.


Toimittajan kommentti:

Yleisradion toimintaa ohjaa laki, joka vaatii Yleä toimimaan puolueettomana ja tasapuolisena tiedottajana. En keksi Ylen menettelyn puolustukseksi muuta kuin sen, että Ylen hallintoneuvostossa on poliittiset kiintiöpaikat ja että Ylen rahoitus on riippuvainen poliitikkojen mielisuosiosta.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/10/asiantuntijat_perustuslakiuudistus_kummallinen_2958564.html
 
118 riittää koska se tarkoittaa äänestyksessä paikalla olleita edustajia...

Pystyykö tuota ilman vallankaappausta enää kaatamaan?????
Tarkoituksena ei ole yllyttää kapinaan vaan esitin kysymyksen! ;-)
 
pjort kirjoitti:
118 riittää koska se tarkoittaa äänestyksessä paikalla olleita edustajia...

Pystyykö tuota ilman vallankaappausta enää kaatamaan?????
Tarkoituksena ei ole yllyttää kapinaan vaan esitin kysymyksen! ;-)

No, aikamoinen TAHTOTILA pitää syntyä laajoissa kansalaispiireissä, jotta tuo kumoutuisi. Eiköhän etelän metia pitäne huolen siitä, että tästä asiasta keskustellaan kotimaassa jatkossakin ja kiivaasti,,,,:angel:
 
Kyllä meillä on arkielämä liian mukavaa että jaksettaisiin välittää tuollaisista asioista, saati perehtyä politiikan menoon. Mitähän pitäisi tapahtua, että syntyisi massaprotesteja eduskuntatalolle. Olisin kyllä mukana silloin..
 
Back
Top