Eduskuntavaalit 2015

Pitääkö elämisen olla ilmaista, koska on statukseltaan opiskelija?

Eihän se ole ilmaista, jos ei ole varaa perustarpeisiin! Jos ei ole varaa perustarpeisiin, siitä kärsii myös opiskelu ja opiskelijan tulevaisuus.

T. Duunari, joka ei ole ikinä saanut eurovitunsenttiäkään sosiaalisia tulonsiirtoja, mutta on ahertanut ansiotyössä koko pienen ikänsä aloittaen 5€/tunti kestöistä ja päätyen nykyiseen ihan siedettävään tulotasoon, jonka perusteella olen ilmeisesti keskiluokkaa, vaikka henkisesti olenkin duunari.

Tänä päivänä vaan ei töitä saada samalla tavalla, kuten joskus aikoinaan saatiin. Kesätöitä kyllä saattaa saada, mutta ilman koulutusta ei saa edes duunarin hommia helpolla. Kyllä huomaa, että et ole itse kokenut sitä opiskelijan elämää. Ei ole helppoa nimittäin opiskelijana, vaikka niin ehkä jotkut kuvittelevatkin. Menoja on, mutta tuloja ei. Sitten joku vielä kehtaa valittaa, jos opiskelija käy ulkomailla kerran vuodessa, että pääsee hetkeksi pois siitä arjen stressistä. Jos kesätöissä käy ansaitsemassa, niin kyllä minun mielestäni saa käyttää ne rahat itseensä ja siihen, että pystyy nauttimaan elämästä myös opiskelijana.
 
Toimiiko teillä YLE:n vaalipalvelu? Mulla lakkasi. Menikö ennuste niin vituilleen että joku vetäsi töpselin seinästä?
 
Prosenteissa meni jo. Tasoissa paikoissa. Eikö tuo ennuste jotensakin liity laskennallisesti edellisten vaalien äänestyskäyttäytymiseen ja sen perusteella arvailen sen menneen pieleen. Persut nousee tällä vauhdilla ihan selkeästi ylemmäs kuin ennusteessa. Jos trendi säilyy mutten tiedä miksei säilyisi.

Nyt tässä on ristiriita. Jos se edellisten vaalien äänestyskäyttäytymisen pohjalta lasketaan, miksi se juuri persujen kohdalla menisi positiivisesti pieleen, kun heillähän se positiivinen edellinen tulos varsinaisena vaalipäivänäkin oli?
 
Nyt tässä on ristiriita. Jos se edellisten vaalien äänestyskäyttäytymisen pohjalta lasketaan, miksi se juuri persujen kohdalla menisi positiivisesti pieleen, kun heillähän se positiivinen edellinen tulos varsinaisena vaalipäivänäkin oli?

Jos useampi vaali vaikuttaa tai alueellinen jakauma on eri tai...? En tiiä, mutta tuo persutulos kuitenkin nousee nyt nopeammin kuin odottaisi. Katotaans ny.
 
Sen sijaan aloituspaikat pitäisi mitoittaa työnantajien tarpeeseen, ettei meillä ole ylituotantoa teoreettisen filosofian maistereista opintotuella ja sitten kortistossa tai jossain ihan aiheeseen liittymättömässä työssä...

Kyllä, myös opiskelijavalintoja pitäisi muuttaa. Mielestäni se on väärä tapa, että ne, joilla on eniten aikaa lukea useita pääsykoekirjoja, pääsevät kenties helpoiten sisään. Mitä jos joku käykin samalla töissä? Hän maksaa veroja, tekee töitä, tienaa ja vielä koittaa lukea pääsykokeisiin, mutta koska työt vievät saman ajan minkä joku käyttää pääsykoekirjojen lukemiseen, tilanne ei ole mielestäni tasa-arvoinen. Voi toki miettiä, tarviiko sitten käydä töissä, mutta mielestäni pitäisi myös miettiä, miksi pelkkää pänttäystä painotetaan niin paljon pääsykokeissa.

Mielestäni opiskelijavalintojen tulisi perustua kattavampaan selvitykseen opiskelijoiden osalta. Esimerkiksi pääsykoe, toisen asteen todistus, haastattelu, motivaatio jne. Näitä pitäisi punnita tasapainoisemmin, eikä edetä yhdellä tietyllä linjalla. Enkä oikeastaan valittaisi, jos Suomessa siirryttäisiin osittain Amerikan malliin ja rahallakin voisi vaikuttaa asiaan. Lukukausimaksuilla saataisiin ainakin turhat hakijat pois. Tuo hakujärjestelmän uudistus karsi jo niitä, jotka havittelevat monta eri varapaikkaa.
 
Toisaalta voidaan kysyä onko oikein, että toimeentulotuella elävä sosiaalipummi omaa paremman tulotason, kuin maan tulevaisuuteen opiskelullaan panostava nuori opiskelija.

Ei se ole oikein ja siksi minä leikkaisin kovemmin juuri sosiaalipummeilta ja työhaluttomilta, mutta en poissulje myöskään opintotukeen koskemista.
Eihän se ole ilmaista, jos ei ole varaa perustarpeisiin! Jos ei ole varaa perustarpeisiin, siitä kärsii myös opiskelu ja opiskelijan tulevaisuus.

Oman rajoittuneen näkökulmani perusteella tosi tiukoilla elävät opiskelijat ovat oikeasti marginaalissa ja ainahan sitä voi ottaa opintolainaa ja säästää kesätöistä.

Tänä päivänä vaan ei töitä saada samalla tavalla, kuten joskus aikoinaan saatiin.
Olen alle kolmekymppinen, joten ”joskus aikanaan” ei minuun kyllä oikein päde.

Sitten joku vielä kehtaa valittaa, jos opiskelija käy ulkomailla kerran vuodessa, että pääsee hetkeksi pois siitä arjen stressistä. Jos kesätöissä käy ansaitsemassa, niin kyllä minun mielestäni saa käyttää ne rahat itseensä ja siihen, että pystyy nauttimaan elämästä myös opiskelijana.
No jos haluaa matkustella, niin sitten se on pois muusta. Priorisoikoot menonsa oikein. Ulkomaan-matkat eivät ole perustarve ja jos niihin on varaa, niin sosiaalisia tulonsiirtoja voi vähentää.
 
gw-timo-soini-ilmakitara-2-o.gif
 
Huolestuttava puolue on tuo nukkuvien osuus, 30%... Todellinen äänivyöry jälleen sille puolueelle.
Eikä kukaan poliitikoista ole edes huolissaan siitä puolueesta, vaikka äänimäärä on heillä jäätävä!
Sluibaajat.
 
Hakeudu johonkin maataloushommiin. Sieltä ei tuleva keskustajohtoinen hallitus leikkaa, vaikka mikä olisi. Kyllä Venäjän kansan tulee saada suomalaista jogurttia!
Maataloushommat on hyvinkin tuttuja. Onneks en oo nyt työpaikan tarpees. Maajussille en töihin ihan heti mee, mieluummin kysyn ensin vaikka itse Putlerilta.
 
Oman rajoittuneen näkökulmani perusteella tosi tiukoilla elävät opiskelijat ovat oikeasti marginaalissa ja ainahan sitä voi ottaa opintolainaa ja säästää kesätöistä.

Eivät ole marginaalissa. Varmasti aika monella on säästöjä, mutta nekin ovat rajallisia ja niistä mahdollisesti kustannetaan sitten niitä ylimääräisiä menoja, kuten auto. Ne tuet eivät kuitenkaan ole mitään suuria, kun otetaan huomioon, että laskut vievät yleensä lähes kaiken niistä tuista.

No jos haluaa matkustella, niin sitten se on pois muusta. Priorisoikoot menonsa oikein. Ulkomaan-matkat eivät ole perustarve ja jos niihin on varaa, niin sosiaalisia tulonsiirtoja voi vähentää.

Niinhän niitä vähennetäänkin. Ei opintotukea saa kesällä, jos ei opiskele. Silloin käytännössä opiskelija on pitkälti säästöjensä varassa, jos työtä ei ole. Jos työtä taas on, varmaan selviää sillä palkalla kesän ja sitten taas syksyllä saa opintotukea. Jos sitten kesätyörahoista jää vielä ulkomaan matkaan rahaa, kyllä minun mielestäni opiskelija on sen ansainnut. Otetaan kuitenkin huomioon, että se kesätyöaika on usein vaan sen pari kuukautta, ei siinä hirveästi tienata rahaa, ainakaan perusduuneissa.
 
Ja äsken Väyrynen selitti YLE:n haastattelussa, että ministerinvirka siintää silmissä :mad:

YYA 2.0 sopimusluonnos sillä on varmaan jo perstaskussa valmiina.

Jos olisin Sipilä, ottaisin Rehnin jollekin tärkeälle vakanssille ja Paavosta voisi tehdä vaikka kulttuuri- ja värttinäministerin, jos on ihan pakko ottaa. Eiköhän sieltä Lapistakin joku muukin löydy, koska saavat sieltä neljä paikkaa. Jos siis Lapilla on pakko olla ministeri.


hqdefault.jpg
 
Väyrynen voi suksia sinne syvimpään helvettiin. Jätkällä ei ole mitään asiaa mihinkään salkkuun...

Jos olisin Sipilä, ottaisin Rehnin jollekin tärkeälle vakanssille ja Paavosta voisi tehdä vaikka kulttuuri- ja värttinäministerin, jos on ihan pakko ottaa. Eiköhän sieltä Lapistakin joku muukin löydy, koska saavat sieltä neljä paikkaa. Jos siis Lapilla on pakko olla ministeri.


hqdefault.jpg


Toivo elää. Olli Rehn oli vissiin menossa läpi. Mies on ulkoministeriainesta. Sen sijaan vanha jalasmökkihuijari yököttää.
 
@Tykimies Okei. Pointtini oli joka tapauksessa vähentää tulonsiirtoja kokonaisuudessaan ja opintotuki on siellä yksi potentiaalinen pölkky, johon kirves osuu. Minä en siitä saa enempää päättää, mutta en erityisesti haluaisi rankoa opiskelijoita vaan juurikin yleisesti antaa keppiä painottuen työtä vieroksuviin sosiaalipummeihin, jotta ihmiset menevät pakon edessä niihin huonosti palkattuihin paskaduuneihin himassa loisimisen sijaan. Saitko? :solthum:
 
Back
Top