Tykimies
Kapteeni
Pitääkö elämisen olla ilmaista, koska on statukseltaan opiskelija?
Eihän se ole ilmaista, jos ei ole varaa perustarpeisiin! Jos ei ole varaa perustarpeisiin, siitä kärsii myös opiskelu ja opiskelijan tulevaisuus.
T. Duunari, joka ei ole ikinä saanut eurovitunsenttiäkään sosiaalisia tulonsiirtoja, mutta on ahertanut ansiotyössä koko pienen ikänsä aloittaen 5€/tunti kestöistä ja päätyen nykyiseen ihan siedettävään tulotasoon, jonka perusteella olen ilmeisesti keskiluokkaa, vaikka henkisesti olenkin duunari.
Tänä päivänä vaan ei töitä saada samalla tavalla, kuten joskus aikoinaan saatiin. Kesätöitä kyllä saattaa saada, mutta ilman koulutusta ei saa edes duunarin hommia helpolla. Kyllä huomaa, että et ole itse kokenut sitä opiskelijan elämää. Ei ole helppoa nimittäin opiskelijana, vaikka niin ehkä jotkut kuvittelevatkin. Menoja on, mutta tuloja ei. Sitten joku vielä kehtaa valittaa, jos opiskelija käy ulkomailla kerran vuodessa, että pääsee hetkeksi pois siitä arjen stressistä. Jos kesätöissä käy ansaitsemassa, niin kyllä minun mielestäni saa käyttää ne rahat itseensä ja siihen, että pystyy nauttimaan elämästä myös opiskelijana.