Ehdotus: YK:n rauhanturvaajien voimankäyttöoikeuksia halutaan laajentaa

John Hilly

Ylipäällikkö
Kannatan täysin tätä. Nim. "Kokemusta on"

Ehdotus: YK:n rauhanturvaajien voimankäyttöoikeuksia halutaan laajentaa
Voimakeinoja käytettäisiin siviilejä vahingoittavia vihamielisiä joukkoja vastaan. Laajemmat voimankäyttöperiaatteet koskevat tällä hetkellä kolmasosaa rauhanturvaajista, joita on yhteensä reilut 100 000.

YK:n rauhaturvaajia Malissa 25. helmikuuta. Kuva: Marco Dormino / UN Photo

Ruanda ja Hollanti ovat aloittaneet YK:ssa kampanjan, jossa ne haluavat useampien YK:n rauhanturvaajien käyttävän enemmän sotavoimaa siviilien suojelemiseksi.

Tällä hetkellä suurempia voimankäyttöoikeuksia tukevia periaatteita tukee 29 jäsenmaata. Viimeisimpänä maana Yhdysvallat liittyi tukemaan niiitä keskiviikkona. Maan YK-lähettiläs Samantha Power sanoi keskiviikkona viitaten vuonna 2014 julkaistuun raporttiin, että vuosien 2010 ja 2013 välillä rauhanturvaajat epäonnistuivat voimankäytössä noin 500 siviileihin kohdistuneessa iskussa.

– Edelleen näemme yksiköiden vetäytyvän sen sijaan että he pysyisivät asemissaan, Power sanoi.

Ehdotuksen taustalla ovat aiemmat epäonnistumiset, erityisesti Ruandan vuoden 1994 kansanmurha ja Serbian Srebrenican vuoden 1995 verilöyly.

Turvallisuusneuvoston pysyvistä jäsenmaista Britannia, Ranska ja Venäjä eivät ole vielä ilmoittaneet tukevansa periaatteita.

YK:lla on noin 106 000 rauhanturvaajaa operaatioissa eri puolilla maailmaa. Heistä noin kolmannes on maista, jotka tukevat laajennettuja voimankäyttöperiaatteita.

Edit: Lähde unohtui!
http://yle.fi/uutiset/ehdotus_ykn_rauhanturvaajien_voimankayttooikeuksia_halutaan_laajentaa/8875470
 
Viimeksi muokattu:
Tätä on odotettu 25 vuotta ja ylikin.

Tosin sitten pitää kyllä sen voimankäyttöoikeuksia saavan yksikön olla ns. kuosissaan ja tehtäviensä tasalla. Veikkaan että vahinkoja tulee sattumaan. Ehkä myös "vahinkoja."
 
Joo, etenkin kun tietää että millaisella tasolla tiettyjen YK:n rauhanturvaajamaiden koulutus on...

Tuo saattaisi todellakin tuoda ongelmia, mutta voimankäyttöoikeuksien valvottu ja hallittu lisääminen olisi tarpeellinen ja YK:n uskottavuutta lisäävä tekijä.

Taso voisi edelleen riippua tehtävästä ja jopa joukosta tehtävän sisällä.
 
Fantastinen uutinen, niihä vaikka. Joko ensi kerralla, kun IDF tykistöampuu suomalaista upseeria kuoliaaksi ryhtyy finishkomania vastaiskuun......epäsot. selkäkeikkaa neljännellä.

Jos voimankäyttösääntöjä muutetaan edes hitupimppusen aktiivisemmiksi, se tarkoittaa tehtävien muuttumista hiukan erilaiseksi kuin vaikkapa libskin lihotuskuureilla on ollut tapana kokea. Eikös niin.

Missä kulkee sitten rauhaanpakottamisen raja? Millä tavoin voimankäyttösääntöjä asetellaan siten, ettei kulloinenkin tehtävä muutu jatkuviksi kovapanosammunnoiksi?
 
Ruandan kansanmurhan alkaessa silloin miekka ja kilpi, rukoili eräs eurooppalainen komentaja, että hänelle annettaisiin 3 tuhatta eurooppalaista sotilasta estämään tapahtumia. Ja hän oli varma, että yksistään Ranska olisi voinut toimittaa ko. hlöstön, joka olisi riittänyt.

AUn toimittamien sotilaiden synti ei ole niinkään huono koulutus kuin se, että he ovat afrikkalaisia ja heitä johdetaan afrikkalaisittain. Nämä ovat ne ongelmat, kun pitää koettaa nyhvätä yhteinen käsitys aikaiseksi eurooppalaisen mittapuun mukaan. Jos afrikkalaisille sotilaille ja - joukoille annetaan reilusti vok-a, se ei tarkoita sitä, että toiminta jalostuisi sellaiseksi kuin nyt uumoillaan. Koska Afrikka.

No, otetaans yksi toinen esimerkki. IDF aloittaa jyräämisen, joka kohdistuu siviileihin de facto. Mitä tehdään? Sovelletaan laajennettua VOK-a? Ai ei vai.

Afrikkalaisten pakolaisleirien ja - kylien suojeleminen afrikkalaisilla sotilailla on ja tulee olemaan aina afrikkalaista toimintaa, olipa käytössä laajennetut vokit tai vaikka olemattomat vokit. Tulokset eivät ole samaa kuin mitä kuvitellaan.
 
Olisihan IDf:n paukutukseen jollaintapaa voinut vastailla.
Sikäläisellä valtiolla ei vain taida olla minkäänlaista kunnioitusta YK:n lippua ja aatetta kohtaan.
Niin niillä Israelilaisilla aika vaan kultaa muistot,mitä tapahtui.
12630855_1053533494669578_2100298238_o.jpg
 
Jos voimankäyttösääntöjä muutetaan edes hitupimppusen aktiivisemmiksi, se tarkoittaa tehtävien muuttumista hiukan erilaiseksi kuin vaikkapa libskin lihotuskuureilla on ollut tapana kokea. Eikös niin.

Kylla ne parennetut voimankäyttöoikeudet vaikuttaisivat jo olemassaolollaan osapuolten toimien harkintaan.
Tämä ei toisiaankaan ole yksipiippuinen - rautaa rajalle - juttu, mutta se että esim. UNIFIL seuraa katseella Hizbollahin rakettiasemien pystytystä on surkuhupaisaa.

UNDOF:in filippiiniläiset puolustivat asein paria tukikohtaansa Golanilla al-Nusrahin joukkoja vastaan ja se vaikutti ao. terroristien jatkotoimiin YK:n kannalta positiivisesti.

Mutta niin se on, että rauhanturvaaminen ei ole helppoa. Se on vaikeaa, kuten eräs studiomuusikko totesi muinoin kitaransoitosta.
 
Kylla ne parennetut voimankäyttöoikeudet vaikuttaisivat jo olemassaolollaan osapuolten toimien harkintaan.
Tämä ei toisiaankaan ole yksipiippuinen - rautaa rajalle - juttu, mutta se että esim. UNIFIL seuraa katseella Hizbollahin rakettiasemien pystytystä on surkuhupaisaa.

UNDOF:in filippiiniläiset puolustivat asein paria tukikohtaansa Golanilla al-Nusrahin joukkoja vastaan ja se vaikutti ao. terroristien jatkotoimiin YK:n kannalta positiivisesti.

Mutta niin se on, että rauhanturvaaminen ei ole helppoa. Se on vaikeaa, kuten eräs studiomuusikko totesi muinoin kitaransoitosta.

Ei ole ei ja moni fantastiselta äkkiä kuulostava lisä voi osoittautua poliittisesti niin raskaaksi, että siitä on sitten oksat pois.

Joskus huunevöhööd aiottiin Unionin toimesta kehittää raskas monikansallinen nyrkki, jolla estetään 6000 kilsan säteellä Brysselistä kaikki mahdolliset kansanmurhanpoikaset. Saattoi jäädä vaiheeseen, joten uutta kansanmurhatapausta odotellessa......

UN on kaikkine lyhenteineen ja käsitteineen jo aikoja sitten neliraajahalvannut itsensä ja onkin sittemmin lähinnä tyytynyt kyttäämään sitä, että saa Usan maksuosuuden "hinnalla millä hyvänsä". Turvallisuusneuvoston pysyvät viisi ovat olleet myös melkoinen tekijä, kun on säädelty voimankäyttöä ja sen - näyttöä.

Tosiasia on se, että kansanmurhia pystytään estämään niin raskaalla koneistolla, niin raskaalla, että yleensä päätökset ovat raskaasti myöhässä ja jälkiviisaudella voidaan sitten pensselöidä tapahtuneet: EI ENÄÄ KOSKAAN.....on vähän turhan usein luettua tavaraa.

Afrikkalaisessa kontekstissa on sitten varmasti ikuinen kysymys siitä paneeko paimen henkensä lampaiden edestä vai lampaita kuin henkensä edestä.
 
En usko että on kovin terveellistä ryhtyä "vastatoimiin" IDF:ää vastaan... Mutta onhan sitä muita kohteita joita vastaan nämä oikeudet voi olla ok.
 
Ei ole ei ja moni fantastiselta äkkiä kuulostava lisä voi osoittautua poliittisesti niin raskaaksi, että siitä on sitten oksat pois.

Joskus huunevöhööd aiottiin Unionin toimesta kehittää raskas monikansallinen nyrkki, jolla estetään 6000 kilsan säteellä Brysselistä kaikki mahdolliset kansanmurhanpoikaset. Saattoi jäädä vaiheeseen, joten uutta kansanmurhatapausta odotellessa......

UN on kaikkine lyhenteineen ja käsitteineen jo aikoja sitten neliraajahalvannut itsensä ja onkin sittemmin lähinnä tyytynyt kyttäämään sitä, että saa Usan maksuosuuden "hinnalla millä hyvänsä". Turvallisuusneuvoston pysyvät viisi ovat olleet myös melkoinen tekijä, kun on säädelty voimankäyttöä ja sen - näyttöä.

Tosiasia on se, että kansanmurhia pystytään estämään niin raskaalla koneistolla, niin raskaalla, että yleensä päätökset ovat raskaasti myöhässä ja jälkiviisaudella voidaan sitten pensselöidä tapahtuneet: EI ENÄÄ KOSKAAN.....on vähän turhan usein luettua tavaraa.

Afrikkalaisessa kontekstissa on sitten varmasti ikuinen kysymys siitä paneeko paimen henkensä lampaiden edestä vai lampaita kuin henkensä edestä.

Joo, näinhän se on. Israelin silimissä YK:n uskottavuus rauhanturvaajina mureni 1967, kun pääsihteeri U Thant taipui Nasserin vaatimukseen ja vet UNEF I:n joukot pois Egyptin ja Israelin rajalta.

Mutta kansanmurhan torjunnan ensimmäinen askel voisi kuitenkin olla se, että YK puuttuu peliin heti, vaikka pienelläkin joukolla ja voittaa näin aikaa kriisin ratkaisemiseen.
 
En usko että on kovin terveellistä ryhtyä "vastatoimiin" IDF:ää vastaan... Mutta onhan sitä muita kohteita joita vastaan nämä oikeudet voi olla ok.

Ai. Miten pehmeä kohde pitää olla, jotta sitä vastaan "oikeudet ovat ok"? Joku kymmenen pientä pigmenttipoikaa jäätelövarkaissa? Raavaita köriläitä sotilaspuvuissa aavikolla? Menikö jo liian kovaksi?
 
Joo, näinhän se on. Israelin silimissä YK:n uskottavuus rauhanturvaajina mureni 1967, kun pääsihteeri U Thant taipui Nasserin vaatimukseen ja vet UNEF I:n joukot pois Egyptin ja Israelin rajalta.

Mutta kansanmurhan torjunnan ensimmäinen askel voisi kuitenkin olla se, että YK puuttuu peliin heti, vaikka pienelläkin joukolla ja voittaa näin aikaa kriisin ratkaisemiseen.


Tämä on juur se juttu ja on siitä pamisseet sinua ja minua viisaammatkin. Pääasia olisi kiiruhtaa vaikka pienelläkin kokoonpanolla ja tuoda raskas reteli mukaan peliin, kun se ehtii. Ja tuolle pienemmälle pumpulle raskaat oikeudet käyttää voimaa heti, eikä 18. pvä.
 

Tämä on juur se juttu ja on siitä pamisseet sinua ja minua viisaammatkin. Pääasia olisi kiiruhtaa vaikka pienelläkin kokoonpanolla ja tuoda raskas reteli mukaan peliin, kun se ehtii. Ja tuolle pienemmälle pumpulle raskaat oikeudet käyttää voimaa heti, eikä 18. pvä.

Näin juuri!
 
Ai. Miten pehmeä kohde pitää olla, jotta sitä vastaan "oikeudet ovat ok"? Joku kymmenen pientä pigmenttipoikaa jäätelövarkaissa? Raavaita köriläitä sotilaspuvuissa aavikolla? Menikö jo liian kovaksi?
Sellainen että kestetään sitten se että vastapuoli ei välttämättä toimettomana seuraa vierestä kun näitä voimankäyttöoikeuksia käytetään.
 
Onko totta että Yhdysvallat esti Ruandan kansanmurhaan puuttumisen voimalla? Ja Belgia olisi halunnut antaa täydet voimankäyttöoikeudet ja lähettää voimakkaan osaston pakottamaan alueen rauhaan? @Bwana ?
 
Onko totta että Yhdysvallat esti Ruandan kansanmurhaan puuttumisen voimalla? Ja Belgia olisi halunnut antaa täydet voimankäyttöoikeudet ja lähettää voimakkaan osaston pakottamaan alueen rauhaan? @Bwana ?
En ole tästä varma. Belgialaiset sinibaretit repivät oikeasti hihoistaan YK:n laput irti lähtiessään (koska käytännössä voimankäyttöön luvan puuttuminen aiheutti muutaman aseveljensä lahtaamisen), joten en tuota juttua suoralta kädeltä teilaamaankaan lähtisi.
 
Tämä ei toisiaankaan ole yksipiippuinen - rautaa rajalle - juttu, mutta se että esim. UNIFIL seuraa katseella Hizbollahin rakettiasemien pystytystä on surkuhupaisaa.

Milloin ja missä päin tällaista on tapahtunut? Ei ole UNSCR 1701 johdetun UNIFIL ROE:n mukaista toimintaa, mikäli joku taho saadaan verekseltään laukaisutoiminnan valmistelusta kiinni.

Libanonin olosuhteet ovat nimenomaan haastavat, koska kyseessä on enemmänkin harmaan vaiheen harjoitus kuin sotilasoperaatio: vaikka kaikkia oikeuksia on olemassa liikkumisen vapauden suhteen, intressivertailun vaakakupissa painaa usein se fakta, että joka paikkaan ei kannata strategisen aliupseerin partioitansa väkisin tunkea, jos saavutettava etu ei ole tasapainossa hyötyjen kanssa. Tässä ei ole mielestäni mitään surkuhupaisaa saati välinpitämättömyyttä.

Voi olla, että viestisi kertoi omasta tai joukkosi asennoitumisesta "alhaalla". Ymmärrän kyllä, että IDF:n tai Hessujen edustajana saattaisi naurattaa, heillä kun on erilainen taktiikka ja kotikenttäetu.

Edit: tarkennettu sanomaa
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top