Energia-aseet: laser ym.

Umkhonto

Ylipäällikkö
"Ohjusvalmistaja esitteli laserilla toimivan ilmatorjuntatykin

20.7.2010 11:43
Helsingin Sanomat

Tieteiselokuvissa nähdyt voimakkaat laseraseet tulivat maanantaina hieman lähemmäs, kun yhdysvaltalainen asevalmistaja Raytheon esitteli Farnborough'n lentokonemessuilla Britanniassa laserilla toimivan ilmatorjuntatykin.

Yhtiön toukokuussa kuvaamassa esittelyvideossa näkyy, kuinka miehittämätön lentokone ammutaan alas laserilla. Lasertykkikokeet oli tehty Yhdysvaltain laivaston koealueella Kaliforniassa.

Aseesta ei vielä ole tehokkaaseen sodankäyntiin, mutta Raytheon-yhtiön mukaan se voisi jo soveltua käyttöön ohjuspuolustuksen viimeisenä varankeinona.

Jane's Defence Weekly -sotilasaikakauslehden päätoimittajan Peter Felsteadin mukaan Raytheonin esittelemä ase merkitsee alkua tehokkaampien laseraseiden kehitykselle. "Videossa näkyvä miehittämätön lentokone ei ole panssaroitu eikä se lennä kovaa vauhtia, mutta se kuitenkin ammutaan laserilla liekkeihin", hän sanoi Britannian yleisradioyhtiölle BBC:lle.

"Tämänkaltainen ase voisi olla käytössä Afganistanin ja Irakin lentotukikohdissa tai Israelin ja Palestiinan rajalla Gazassa", Felstead sanoi."

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ohjusvalmistaja+esitteli+laserilla+toimivan+ilmatorjuntatykin/1135258705200
 
Ei nyt mitenkään erikoisen vaikuttava. Uutta lienee lähinnä se että nyt on yritetty jonkunlaista integrointia operatiivisen systeemin suuntaan. Jo 70-luvun alussa pystyttiin ampumaan laserilla alas lennokkeja.

Pikemminkin nämä laseraseet tuntuvat olevan vähän vastatuulessa. Ihan vaikuttavan oloinen THEL ei ole kai saanut enää rahoitusta:

nVxZ9IHTH2E[/media]

Lasereita kohtaan tunnettu innostuksen puute selittänee sillä että mikä tahansa edes etäisesti moderni ohjusjärjestelmä antaa saman suorituskyvyn...
 
Last edited by a moderator:
fulcrum kirjoitti:
Ei nyt mitenkään erikoisen vaikuttava. Uutta lienee lähinnä se että nyt on yritetty jonkunlaista integrointia operatiivisen systeemin suuntaan. Jo 70-luvun alussa pystyttiin ampumaan laserilla alas lennokkeja.

Pikemminkin nämä laseraseet tuntuvat olevan vähän vastatuulessa. Ihan vaikuttavan oloinen THEL ei ole kai saanut enää rahoitusta:

nVxZ9IHTH2E[/media]

Lasereita kohtaan tunnettu innostuksen puute selittänee sillä että mikä tahansa edes etäisesti moderni ohjusjärjestelmä antaa saman suorituskyvyn...

Sinällään kunhan laseriin saataisiin tarpeeksi tehoa ja vielä sillä tavalla, että energialähde olisi helposti liikuteltavissa, niin tuohan olisi todella lysti vehje ja logistiikka helpottuisi, kun ammuksien sijasta tarvitsisi ainoastaan polttoaineen joka olisi samaa mitä muille ajoneuvoille tms. Mutta veikkaan, että kunhan nuo sähkötoimiset laserit alkavat kehittyä, niin joku alkaa kauppaamaan niitä ydinvoimaloiden suojaksi. Ja josnoita lasereita alkaisi ilmestyä enemmän markkinoille, niin eikös tuollainen olisi loppujen lopuksi aika kätevä systeemi, jos sen saisi kytkettyä valtakunnan verkkoon?
 
Last edited by a moderator:
Miten olisi suomalainen "Giant laser" ja oma "Death Star" tuolla kiertoradalla...

Suomi suureksi ja itäraja Tukholmaan!
 
SJ kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Ei nyt mitenkään erikoisen vaikuttava. Uutta lienee lähinnä se että nyt on yritetty jonkunlaista integrointia operatiivisen systeemin suuntaan. Jo 70-luvun alussa pystyttiin ampumaan laserilla alas lennokkeja.

Pikemminkin nämä laseraseet tuntuvat olevan vähän vastatuulessa. Ihan vaikuttavan oloinen THEL ei ole kai saanut enää rahoitusta:

nVxZ9IHTH2E[/media]

Lasereita kohtaan tunnettu innostuksen puute selittänee sillä että mikä tahansa edes etäisesti moderni ohjusjärjestelmä antaa saman suorituskyvyn...

Sinällään kunhan laseriin saataisiin tarpeeksi tehoa ja vielä sillä tavalla, että energialähde olisi helposti liikuteltavissa, niin tuohan olisi todella lysti vehje ja logistiikka helpottuisi, kun ammuksien sijasta tarvitsisi ainoastaan polttoaineen joka olisi samaa mitä muille ajoneuvoille tms. Mutta veikkaan, että kunhan nuo sähkötoimiset laserit alkavat kehittyä, niin joku alkaa kauppaamaan niitä ydinvoimaloiden suojaksi. Ja josnoita lasereita alkaisi ilmestyä enemmän markkinoille, niin eikös tuollainen olisi loppujen lopuksi aika kätevä systeemi, jos sen saisi kytkettyä valtakunnan verkkoon?

Pari perustaavaa laatua olevaa ongelmaa taitaa rajoittaa laaserin käyttöä jatkossakin. Maanpinnalla riittäisi energiaa, mutta ilmakehä kaikkine kiusoineen aiheuttaa ongelmia. Korkealla puolestaan ei ole ilmakehää, mutta riittävän energian takaaminen on ongelma.
 
Last edited by a moderator:
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Ei nyt mitenkään erikoisen vaikuttava. Uutta lienee lähinnä se että nyt on yritetty jonkunlaista integrointia operatiivisen systeemin suuntaan. Jo 70-luvun alussa pystyttiin ampumaan laserilla alas lennokkeja.

Pikemminkin nämä laseraseet tuntuvat olevan vähän vastatuulessa. Ihan vaikuttavan oloinen THEL ei ole kai saanut enää rahoitusta:

nVxZ9IHTH2E[/media]

Lasereita kohtaan tunnettu innostuksen puute selittänee sillä että mikä tahansa edes etäisesti moderni ohjusjärjestelmä antaa saman suorituskyvyn...

Sinällään kunhan laseriin saataisiin tarpeeksi tehoa ja vielä sillä tavalla, että energialähde olisi helposti liikuteltavissa, niin tuohan olisi todella lysti vehje ja logistiikka helpottuisi, kun ammuksien sijasta tarvitsisi ainoastaan polttoaineen joka olisi samaa mitä muille ajoneuvoille tms. Mutta veikkaan, että kunhan nuo sähkötoimiset laserit alkavat kehittyä, niin joku alkaa kauppaamaan niitä ydinvoimaloiden suojaksi. Ja josnoita lasereita alkaisi ilmestyä enemmän markkinoille, niin eikös tuollainen olisi loppujen lopuksi aika kätevä systeemi, jos sen saisi kytkettyä valtakunnan verkkoon?

Pari perustaavaa laatua olevaa ongelmaa taitaa rajoittaa laaserin käyttöä jatkossakin. Maanpinnalla riittäisi energiaa, mutta ilmakehä kaikkine kiusoineen aiheuttaa ongelmia. Korkealla puolestaan ei ole ilmakehää, mutta riittävän energian takaaminen on ongelma.

No juurikin tässä nimenomaisessa tapauksessa kysehän oli juuri tuosta ilmakehä ongelman poistamisessa. Sitä ei kerrottu, että miten, mutta homma saatiin toimimaan merellä, jossa on paljon vettä ja ilmeisesti suolaa ilmassa (niin siinä artikkelissa mainittiin, että suolalla olisi jotakin vaikutusta asiaan, mutta itse luukin, että höyrystyvään veteen ei jäisi suolaa). Samalla saatiin tähtäysjärjestelmä toimimaan laivan liikkeistä huolimatta.
 
Last edited by a moderator:
Kyllä mä uskon noihin lasereihin, 50 euroa maksava kiinalainen 0,2W tehoinen laser polttaa muovia, ei sitä tehoa mahdottomasti tarvi enemmän olla niin kyseessä on jo pelottava ase.
 
panssari kirjoitti:
Kyllä mä uskon noihin lasereihin, 50 euroa maksava kiinalainen 0,2W tehoinen laser polttaa muovia, ei sitä tehoa mahdottomasti tarvi enemmän olla niin kyseessä on jo pelottava ase.

No, jos meinasit jonkun sokaista, niin siitäpähän vain. Ongelma vaan on, että tälläiset aseet ovat jo kiellettyjä ja ainakin itse harkitsisin kostotoimia tyypeille, jotka taistelussa tuollaista tekevät. Silmä-Silmästä kuulostaisi vähimmäisrangaistukselta.
 
SJ kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
SJ kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Ei nyt mitenkään erikoisen vaikuttava. Uutta lienee lähinnä se että nyt on yritetty jonkunlaista integrointia operatiivisen systeemin suuntaan. Jo 70-luvun alussa pystyttiin ampumaan laserilla alas lennokkeja.

Pikemminkin nämä laseraseet tuntuvat olevan vähän vastatuulessa. Ihan vaikuttavan oloinen THEL ei ole kai saanut enää rahoitusta:

nVxZ9IHTH2E[/media]

Lasereita kohtaan tunnettu innostuksen puute selittänee sillä että mikä tahansa edes etäisesti moderni ohjusjärjestelmä antaa saman suorituskyvyn...

Sinällään kunhan laseriin saataisiin tarpeeksi tehoa ja vielä sillä tavalla, että energialähde olisi helposti liikuteltavissa, niin tuohan olisi todella lysti vehje ja logistiikka helpottuisi, kun ammuksien sijasta tarvitsisi ainoastaan polttoaineen joka olisi samaa mitä muille ajoneuvoille tms. Mutta veikkaan, että kunhan nuo sähkötoimiset laserit alkavat kehittyä, niin joku alkaa kauppaamaan niitä ydinvoimaloiden suojaksi. Ja josnoita lasereita alkaisi ilmestyä enemmän markkinoille, niin eikös tuollainen olisi loppujen lopuksi aika kätevä systeemi, jos sen saisi kytkettyä valtakunnan verkkoon?

Pari perustaavaa laatua olevaa ongelmaa taitaa rajoittaa laaserin käyttöä jatkossakin. Maanpinnalla riittäisi energiaa, mutta ilmakehä kaikkine kiusoineen aiheuttaa ongelmia. Korkealla puolestaan ei ole ilmakehää, mutta riittävän energian takaaminen on ongelma.

No juurikin tässä nimenomaisessa tapauksessa kysehän oli juuri tuosta ilmakehä ongelman poistamisessa. Sitä ei kerrottu, että miten, mutta homma saatiin toimimaan merellä, jossa on paljon vettä ja ilmeisesti suolaa ilmassa (niin siinä artikkelissa mainittiin, että suolalla olisi jotakin vaikutusta asiaan, mutta itse luukin, että höyrystyvään veteen ei jäisi suolaa). Samalla saatiin tähtäysjärjestelmä toimimaan laivan liikkeistä huolimatta.

Öh, tuota, jossakin JIM-kanavan teknoaseohjelmassa näytettiin muistaakseni sitä lentokoneasenteiseksi suunniteltua ohjuksentorjuntalaseria, ja siinä muistaakseni tähtäyslaser etsi ilmakehän jatkuvasti vaihtuvasta "linssistä" oikean suunnan jota pitkin sitten varsinainen teholaser tömäytti.
Sitä en yhtään muista että miten paljon tähtäys- tai aselaserin tehosta meni ilmakehään eli ilman ja vesihöyryn kuumentamiseen. Tuskin paljoa?

Niin ja kuten keskustelussa jo mainittiinkin, laserin tarvitseman suuren energiapiikin tuottaminen on ollut se haaste jatkuvasti. Tästä ehkä löytyy googlaamalla eri ratkaisumalleja. Tuo aiemmin mainittu "atomivoimalan omasuoja-ase" on aika hyvä heitto, sillä jostakin 600 MW jatkuvasta tehosta luulisi olevan apua ... Varsinkin kun "kaupallisen sähköntuotannon piikkimäinen häiriö" taitaa olla selvästi pienempi paha kuin se että terroristi tuhoaa koko voimalan.
 
Last edited by a moderator:
OldSkool kirjoitti:
Öh, tuota, jossakin JIM-kanavan teknoaseohjelmassa näytettiin muistaakseni sitä lentokoneasenteiseksi suunniteltua ohjuksentorjuntalaseria, ja siinä muistaakseni tähtäyslaser etsi ilmakehän jatkuvasti vaihtuvasta "linssistä" oikean suunnan jota pitkin sitten varsinainen teholaser tömäytti.
Sitä en yhtään muista että miten paljon tähtäys- tai aselaserin tehosta meni ilmakehään eli ilman ja vesihöyryn kuumentamiseen. Tuskin paljoa?

Tuo laser on tarkoituksella asennettu lentokoneeseen, siellä sen lentokoneen lentokorkeudella näet on vähemmän kosteutta.

Niin ja kuten keskustelussa jo mainittiinkin, laserin tarvitseman suuren energiapiikin tuottaminen on ollut se haaste jatkuvasti. Tästä ehkä löytyy googlaamalla eri ratkaisumalleja. Tuo aiemmin mainittu "atomivoimalan omasuoja-ase" on aika hyvä heitto, sillä jostakin 600 MW jatkuvasta tehosta luulisi olevan apua ... Varsinkin kun "kaupallisen sähköntuotannon piikkimäinen häiriö" taitaa olla selvästi pienempi paha kuin se että terroristi tuhoaa koko voimalan.

Ei sen tarvitse lopettaa kaupallisen sähkön tuotantoa tuon takia (joskin muita syitä voi olla sodan aikana). Käsittääkseni nykyään ei ole ongelma tuottaa esim. riittävä sähkönpurkaus laserille, vaan ongelma on lähinnä sen energian tuottaminen käytännöllisellä tavalla (koko, liikuteltavuua ja logistiikka). Eli, ydinvoimalasta kun saadaan sähköä, niin sitä virtaa voidaan varastoida hiljalleen ilman, että tuotanto häiriintyy muulloin kuin kulutuksen ollessa suurimmillaan, joten jos noita laserien käyttämiä akkuja(?) (tai olisiko jonkin sortin kondensaattori?) ladataan silloin kun kulutus on vähäisempi, niin se ei vissiin ole ongelma, jos voimala tuottaa hieman enemmän sähköä? Tai ehkä se laseri saadaan toimimaan suoraan verkosta joka tapauksessa, kun en vain muista, että miten suurista tehoista nyt puhutaan.
 
SJ kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Öh, tuota, jossakin JIM-kanavan teknoaseohjelmassa näytettiin muistaakseni sitä lentokoneasenteiseksi suunniteltua ohjuksentorjuntalaseria, ja siinä muistaakseni tähtäyslaser etsi ilmakehän jatkuvasti vaihtuvasta "linssistä" oikean suunnan jota pitkin sitten varsinainen teholaser tömäytti.
Sitä en yhtään muista että miten paljon tähtäys- tai aselaserin tehosta meni ilmakehään eli ilman ja vesihöyryn kuumentamiseen. Tuskin paljoa?

Tuo laser on tarkoituksella asennettu lentokoneeseen, siellä sen lentokoneen lentokorkeudella näet on vähemmän kosteutta.

Niin ja kuten keskustelussa jo mainittiinkin, laserin tarvitseman suuren energiapiikin tuottaminen on ollut se haaste jatkuvasti. Tästä ehkä löytyy googlaamalla eri ratkaisumalleja. Tuo aiemmin mainittu "atomivoimalan omasuoja-ase" on aika hyvä heitto, sillä jostakin 600 MW jatkuvasta tehosta luulisi olevan apua ... Varsinkin kun "kaupallisen sähköntuotannon piikkimäinen häiriö" taitaa olla selvästi pienempi paha kuin se että terroristi tuhoaa koko voimalan.

Ei sen tarvitse lopettaa kaupallisen sähkön tuotantoa tuon takia (joskin muita syitä voi olla sodan aikana). Käsittääkseni nykyään ei ole ongelma tuottaa esim. riittävä sähkönpurkaus laserille, vaan ongelma on lähinnä sen energian tuottaminen käytännöllisellä tavalla (koko, liikuteltavuua ja logistiikka). Eli, ydinvoimalasta kun saadaan sähköä, niin sitä virtaa voidaan varastoida hiljalleen ilman, että tuotanto häiriintyy muulloin kuin kulutuksen ollessa suurimmillaan, joten jos noita laserien käyttämiä akkuja(?) (tai olisiko jonkin sortin kondensaattori?) ladataan silloin kun kulutus on vähäisempi, niin se ei vissiin ole ongelma, jos voimala tuottaa hieman enemmän sähköä? Tai ehkä se laseri saadaan toimimaan suoraan verkosta joka tapauksessa, kun en vain muista, että miten suurista tehoista nyt puhutaan.

Tarkistelin näitä lasereiden tehoja, ja tosiaankin tuossa lentokoneasenteisessa ohjuksentorjuntalaser-testipenkissä http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1 on laserit "vain" megawattiluokkaa (ase) / kilowattiluokkaa (tähtäyslaser) . Näin ollen luulisin että Laser IT-tykille eli alempana ilmakehässä riittäisi myös saman luokan tehot, koska niillä tuskin tarvitsisi ampua 600 km päähän kuten ohjuksentorjuntalentokoneesta on tarkoitus.

Lentokoneasenteinen laser näyttää olevan suunniteltu ampumaan maalia 3-5 sek ajan ja se käyttää kemiallista (kaasujen sekoittamisesta energian saavaa) laseria http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_iodine_laser. Tuon lentokonelaserin on tarkoitus pystyä ampumaan 20 maalia kunnes koneen pitää laskeutua tankkaamaan laserin tarvitsemat kaasut/nesteet. Koneen moottoripolttoaineen voisi siis ilmatankata mutta asetta ei :sleepy:
 
Noista ei taida olla yksikään sellainen laser joka käyttäisi yksinkertaisesti sähköä säteen tuottamiseen, vai mitä? Eli kaikki nuo tarvitsee "ammuksia" toimiakseen? Uskoisin, että mitä nyt haetaan on sellainen systeemi, joka voi hoitaa homman ihan pelkällä sähkövirralla?
 
SJ kirjoitti:
Noista ei taida olla yksikään sellainen laser joka käyttäisi yksinkertaisesti sähköä säteen tuottamiseen, vai mitä? Eli kaikki nuo tarvitsee "ammuksia" toimiakseen? Uskoisin, että mitä nyt haetaan on sellainen systeemi, joka voi hoitaa homman ihan pelkällä sähkövirralla?

Kyllä, toistaiseksi on näköjään aikaansaatu teho kemiallisesti, vaikka siinäkin on omat hankaluutensa (kuten että laitteen sisällä vaaditaan lähes äänen nopeutta jotta kaasut saadaan sekoittumaan tarpeeksi rivakasti).

Ensi vuoden aikana on http://www.foxnews.com/scitech/2010/01/12/army-building-ultra-high-power-laser-guns/ artikkelin mukaan tulossa sähköinen aselaser. Se olisi 100 kW luokan sädease, joka on asennettu 500 hv kuorma-auton alustalle (the Oshkosh Heavy Expanded Military Tactical Truck,, eight-wheel, 500-horsepower HEMTT A4).

Last March, Northrop Grumman announced that its engineers in Redondo Beach, Calif., had successfully built and tested an electric laser capable of producing a 100-kilowatt ray of light, powerful enough to destroy cruise missiles. An electric laser requires much less space for its supporting equipment than a chemical laser, which is powered by a chemical reaction rather than an electrical power source.
 
OldSkool kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Noista ei taida olla yksikään sellainen laser joka käyttäisi yksinkertaisesti sähköä säteen tuottamiseen, vai mitä? Eli kaikki nuo tarvitsee "ammuksia" toimiakseen? Uskoisin, että mitä nyt haetaan on sellainen systeemi, joka voi hoitaa homman ihan pelkällä sähkövirralla?

Kyllä, toistaiseksi on näköjään aikaansaatu teho kemiallisesti, vaikka siinäkin on omat hankaluutensa (kuten että laitteen sisällä vaaditaan lähes äänen nopeutta jotta kaasut saadaan sekoittumaan tarpeeksi rivakasti).

Ensi vuoden aikana on http://www.foxnews.com/scitech/2010/01/12/army-building-ultra-high-power-laser-guns/ artikkelin mukaan tulossa sähköinen aselaser. Se olisi 100 kW luokan sädease, joka on asennettu 500 hv kuorma-auton alustalle (the Oshkosh Heavy Expanded Military Tactical Truck,, eight-wheel, 500-horsepower HEMTT A4).

Last March, Northrop Grumman announced that its engineers in Redondo Beach, Calif., had successfully built and tested an electric laser capable of producing a 100-kilowatt ray of light, powerful enough to destroy cruise missiles. An electric laser requires much less space for its supporting equipment than a chemical laser, which is powered by a chemical reaction rather than an electrical power source.

No tuolla pääsee sitten jo asiaan. Miten mahtaa muuten olla, että voikohan kaksi tuollaista laseria ampua ns. synkronoidusti samaan maaliin ja siten yhdistää tehonsa? Jotenkin veikkan, että tuollaisesta voipi tulla jonkin sorttinen myyntimenestys, kunhan se saadaan massatuotantoon.
 
Vielä yksi eri värkki näistä laseraseista: http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YAL-1 näköjään kirjoittaa että todellakin, ilmakehän vaimennus lienee niin suurta että tuo "ohjuksentorjuntalentokonelaser" ei pystyisi tulittamaan maamaaleihin. Ja että pähkäiltävänä on Advanced Tactical Laser , joka envisions air-to-ground use of a megawatt-class laser mounted on an aircraft better suited for low altitude flight
In theory, the ABL could be used against hostile fighter aircraft, cruise missiles, or even low-earth-orbit satellites (see anti-satellite weapon). However, as they are not its intended target, the capability against them is unknown. The ABL infrared target acquisition system is designed to detect the hot exhaust of TBMs in boost phase. Satellites and other aircraft could have a much lower heat signature, making them more difficult to detect. An analysis by the Union of Concerned Scientists discusses potential ABL use against low earth orbit satellites.[20]

Use against ground targets seems unlikely. Aside from the difficulty of acquiring and tracking a ground target, firing through the dense atmosphere would weaken the beam. Ground targets such as armored vehicles are not fragile enough to be damaged by a megawatt-class laser. Another program, the Advanced Tactical Laser, envisions air-to-ground use of a megawatt-class laser mounted on an aircraft better suited for low altitude flight.
 
Tekniikka&Talous Sotateollisuus Janne Luotola, 15:05
Saksalainen sotilaslaser tuhoaa kohteet yli kilometrin päästä

Laserit ovat kovaa vauhtia kehittymässä käyttökelpoisiksi aseiksi. Saksalaisyhtiön suurenergialaser tuhoaa ammuksia suoraan ilmasta.

Sotilastekniikkaa kehittävä saksalainen Rheinmetall-yhtiö on kehittänyt 50 kilowatin suurenergia-aseen, johon kuuluu tulenhallintayksikkö. Ase onnistuu tunnistamaan halutun kohteen, lukitsemaan sen ja seuraamaan sitä. Se voidaan säätää ampumaan vaarallisia kohteita automaattisesti.

Aseen prototyyppiä kokeiltiin Sveitsissä mahdollisimman vaikeissa olosuhteissa: auringonpaisteessa, sateessa, lumisateessa ja rännässä.

Ase onnistui ampumaan reiän 15 millimetriä paksuun teräspalkkiin kilometrin päästä.

Toisessa testissä ase osui parin kilometrin etäisyydellä lentäviin lennokkeihin. Niiden vauhti oli peräti 50 metriä sekunnissa, ja tulenhallintalaite onnistui tunnistamaan kohteen jo kolmen kilometrin päästä.

Kolmannessa testissä laserasetta kohti ammuttiin 82 millimetrin teräskuulilla, jotka matkasivat myös 50 metriä sekunnissa. Laite tunnisti ammukset ja tuhosi ne suoraan ilmassa.

Prototyypin teho on 40 kilowattia enemmän kuin kymmenen kilowatin versiolla, joka esiteltiin viime vuonna. Teknisesti jopa sadan kilowatin laserase on mahdollinen.

Ase on tarkoitettu ilmapuolustukselle, vastaraketeille, tykistölle ja muille aselajeille.

50 kilowatin ase koostui kahdesta mallista. 30 kilowatin ase oli kiinnitetty Oerlikon Revolver Gun -ilmatorjuntatykkitorniin, jossa oli myös Oerlikon Skyguard -tulenhallintayksikkö. 20 kilowatin ase kiinnitettiin perinteiseen Revolver Gun -tykkitorniin. Tornien yhteydessä oli myös virranlähteet.
 
Ehkä onkin parempi että pidetään nämä energia-aseet tässä ketjussa.

72xhy9.jpg


Under a follow-on contractual effort from the U.S. Army Space and Missile Defense Command (SMDC), Boeing will continue developing a truck-mounted directed energy system that improves warfighters' ability to counter rockets, artillery, mortars and unmanned aerial threats.

Under the High Energy Laser Mobile Demonstrator (HEL MD) Phase II High-Power Testing follow-on contract, Boeing will incorporate a 10-kilowatt, solid-state laser with the HEL MD system. There is an option to subsequently incorporate a more powerful laser. The effort reduces the risk for future high-power laser integration.

"The Boeing HEL MD program is applying the best of solid-state laser technology to ensure the Army has speed-of-light capability to defend against rockets, artillery, mortars, and unmanned aerial threats -- both today and into the future," said Mike Rinn, Boeing Directed Energy Systems vice president and program director. "High power testing represents a critical step forward for this innovative directed energy system."

HEL MD is a joint development effort involving Boeing and the Army. This follow-on contract will support development and testing for the next three years. The team will conduct field tests of the HEL MD system using the high-power, solid-state laser during the next year. These tests will demonstrate the system's ability to acquire, track, damage and defeat threat-representative targets.

"Phase II will allow us to build on the great work we have accomplished over the past several years with SMDC," said Blaine Beardsley, HEL MD program manager for Boeing. "Our team is eager to demonstrate that this revolutionary system is capable of saving lives and ready for the battlefield.
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2435
 
Back
Top