AJJV
Kapteeni
Kyllä ammattilaiset "puhaltaa" eli ventiloi potilasta palkeella yhdistettynä maskiin, supraglottiseen välineeseen tai intubaatioputkeen.Muistan kun tuo puhaltamattomuus levisi ammattilaisten keskuuteen. Oma käsitys on, että kaikki sai alkunsa alan amerikkalaisesta artikkelista josta se lainattiin suomalaiseen lehteen ja siitä se sitten pikku hiljaa lähti etenemään eri tasoille ammatti-ihmisiä. Jouduin sitä vastaan taistelemaan kun jo 10-vuotta sitten tuli nuoria hoitajia kertomaan ettei enää tarvi puhaltaa. Kysyin , että missä niin lukee? Tähän eivät osaneet vastata. Minä puhallan ja eikö Spr:n viralliset elvytysohjeetkin vielä käske puhaltamaan. Taskussa on siksi elvytyssuoja. Yksinäni olen elvyttänyt kolme kertaa ja puhaltanut joka kerta. Yksi saatiin eloon vaikka pelastuslaitoksen lopulta saavuttua meni heiltäkin intuboinnin laittoon aika kauan. Ihminen oli noin 20-minuuttia elvytettävänä ja sitten normaali syke. Puhaltaminen saattaa olla jokseenkin tehotonta,mutta uskon että esimerkkitapauksessa minun oikea oppinen puhaltaminen esti suuremmat aivovauriot. Tosin varmahan ei voi olla,.
Toisaalta ymmärrän senkin ettei ilman suojia kukaan siviili lähde toista mielellään puhaltamaan. Siitä ei joudu tuomiolle. Elvytyssuojan voi tehdä vaikka nenäliinasta hätätapauksessa jos kokee tarpeen sille.
Puhaltamattomuus liittyy siihen, että tutkimusten mukaan ihmisen verenkierrossa riittää happea noin 10 minuutin elvytykseen elottomuuden jälkeen. Tämän jälkeen puhaltamista tarvittaisiin, ja siihen tähdätään ambulanssien sijoittelulla, että suurin osa ihmisistä olisi tavoitettavissa tässä ajassa.
Hätäkeskus ei enään ohjaa automaattisesti puhaltamaan, vaan kysyy osaatko elvyttää ja jos osaa silloin ryhmiksi tarjotaan 30:2. Jos ei osaa kehoitetaan vain palvelemaan keskeytyksettä ensihoidon tuloon asti. Näin siksi ettei tärkeämpi laadukas painelu, kärsisi huonon ventilaation vuoksi.