Eri koulutushaarat?

No, ainakin jos joskus tulevaisuudessa meinaat ajella koneita niin sitten pioneeriksi. Kyllähän siellä muitakin käden taitoja oppii.
 
Panssarijääkäriksi jos olet
- 170 cm tai alle
- tykkäät intervalleista
- tykkäät tietynlaisesta neuvostoliittolaisesta kovasta meiningistä (ainakin PSPR)

Jos silti haluat panssarijääkäriksi, etkä täytä noista kuin alimman, niin mene vaunumieheksi. Mieluusti ampujaksi, jos pituutta löytyy yli 180 cm.

Jos haluat johtajakoulutukseen, niin varaudu siihen että kun suurin osa palvelee 12 kk, niin siihen on todella vaikea päästä (tämän neuvon olisin itse halunnut kuulla vaan eipä sitä kutsunnoissa kukaan osannut/tajunnut/halunnut kertoa).
 
Onko olemassa aselajia tai koulutushaaraa nimeltään "Saattuetorjunta" ?

Sehän on tärkeä taito. Se on enemmän kuin panssarintorjunta, joka kuitenkin on aselaji.

Tunnustelijan mentyä, pysäyttäisin saattueen jäädytettyyn tai öljyttyyn ylämäkeen. Kärki pysähtyy, mutta häntä seuraa. Siinä tunnelma tiivistyy mäen juurelle. Jos on mutkaa tai kumpare, niin takana tulijat ei näe, että kärki on pysähtynyt, eikä radiohäirinnässä saa tietoa radiolla.

Sivustoille telamiinoja, viuhkapanoksia ja piikkilankaa. Jos tavoitteeni on kaapata kalustoa, niin en tietenkään tuhoa sitä kokonaan.

Auton renkaita pitäisi polttaa muutama sata sivustoilla, niin vihollisia vituttaa. Kilometrin päästä krh ampuu savukranaatteja ja sirpaleita taukoamatta.

Kaluston kaappaamisessa tärkeintä lienee että sniperit ampuu kaikki kuormurien kuskit edestä tai sivulta.
 
Saattuetorjunta? Ei, eipä ole, mutta se homma hoituu sujuvasti muutenkin viimeistään peruskoulutuskauden päätyttyä. :unsure:

2E36F464-CDF7-46BB-ADFC-A66009074D00.jpeg
 
Saattuetorjunta? Ei, eipä ole, mutta se homma hoituu sujuvasti muutenkin viimeistään peruskoulutuskauden päätyttyä. :unsure:

Katso liite: 72332
Kuvassa edessä olevalla miehellä karmea ripuli, ja pieru pääsi. Takana olevaa ymmärrettävästi vähän harmittaa.

Anyway, itse asiaan; itse kävin intin Hiukkavaarassa/Oulun Kasarmilla 92-93. Molemmilla kassuilla siksi, että olin SPOL, ja partiointia tehtiin molemmilla kasarmeilla.
Hain SPOLiksi alunperin, koska alokasajan metsäkeikoista jäi sellainen fiilis, että ei kiitos näitä enää; ja kun olin KrH:ssa, niin sinne jäädessäni olisin saanut viettää metsässä aikaa about saman verran kuin puut.
Mutta SPOL-hommakin oli virhevalinta, siis siinä mielessä että aika vitun köykäisen SPOL-koulutuksen jälkeen olimme kaikki vain töissä intissä, paitsi varusmiehen "palkalla".
Suoritimme kulunvalvontaa ja tärkeiden kohteiden vartiointia, väittäisin että murto-osalla siitä, mitä olisi tullut maksamaan jos samat hommat olisi teetetty jollain yksityisellä firmalla.
Ilmeisesti myös lama-ajan leikkaukset osuivat todella pahasti juuri Ouluun, mikä näkyi koulutuksessa.
Meidät piti kouluttaa tarkkuuskiväärien käyttäjiksi; ja saimme muutaman kudin, ei ihan niin montaa että kiväärin olisi saanut kohdistettua,
mutta saipahan kuulla sen äänen ja tuntea sen potkun. Välillä oli räkäpäitä, mutta aika paljon huutelimme metsässä LAUKAUS! LAUKAUS!
Vapise ryssä.
Loppusodassa lähdimme valtaamaan "kylää", aseenani Remington-pumppuhaulikko ja 5 patruunaa sekä FN-pistooli, jossa 2 patruunaa.
Vapise vielä enemmän, ryssä.
No, nämä lama-ajan jutut tuskin toistuvat kellään, mutta tosiaan SPOLina olit siellä vain töissä paskapalkalla.
 
Mutta SPOL-hommakin oli virhevalinta, siis siinä mielessä että aika vitun köykäisen SPOL-koulutuksen jälkeen olimme kaikki vain töissä intissä, paitsi varusmiehen "palkalla".
Suoritimme kulunvalvontaa ja tärkeiden kohteiden vartiointia, väittäisin että murto-osalla siitä, mitä olisi tullut maksamaan jos samat hommat olisi teetetty jollain yksityisellä firmalla.
80-luvulla viestimiehetkin tekivät Riihimäellä tuota väijyhommaa. Itse kiersin vain pari kertaa alokasaikana kasarmialuetta kovat lippaassa kun se loppui AuK:iin lähtöön, mutta 11 kk viestimiehet tekivät tuota koko palvelusajan. Ei meille annettu mitään lähitaistelukoulutusta vaikka vankila oli tuossa ihan kasarmin lähellä.
 
Mutta SPOL-hommakin oli virhevalinta, siis siinä mielessä että aika vitun köykäisen SPOL-koulutuksen jälkeen olimme kaikki vain töissä intissä, paitsi varusmiehen "palkalla".
Suoritimme kulunvalvontaa ja tärkeiden kohteiden vartiointia, väittäisin että murto-osalla siitä, mitä olisi tullut maksamaan jos samat hommat olisi teetetty jollain yksityisellä firmalla.

No, nämä lama-ajan jutut tuskin toistuvat kellään, mutta tosiaan SPOLina olit siellä vain töissä paskapalkalla.

Itse kieltämättä tyydyin osaani varmasti alipalkattuna lumipartion kolaajana, veteraanikeräyksen kyliä kiertelevänä kerääjänä sekä vaikka minkälaisena yleisenä nakkikoneena sen vuoden ajalta.

Kyllähän nuo kuvailemasi Spol-tehtävät mielestäni ihan sen koulutushaaran varusmiespalveluksen sisältöön palveluksen aikana kuuluvat. Ehkäpä ymmärtäisin tämän ulostulosi enemmän toiveena siitä että päivärahat voisivat olla ideaalimaailmassa isompia varushenkilöille joiden palvelukseen kuuluu tällaista konkreettista päivystys- ja turvallisuustyötä verrattuna muihin. Spol-porukat saavat myös kokea käsittääkseni edelleen muita enemmän kiinnioloja viikonloppuisin palveluksensa luonteen vuoksi, mutta en tiedä onko tähän tapahtunut jotakin muutosta nykyään.
 
Back
Top