Tähän saat nyt monimutkaisen vastauksen. Tonnilla saa jo "ihan oikean" laitteen, jos jaksaa sellaisen kasata itse. (Lisälaitteet sitten erikseen.
) Tässä toki on monta mutkaa vastassa, ja joudut luultavasti ostamaan useamman sian säkissä, ja toivomaan parasta. Oma Gen2+ Photonis White phosphor (jonka läpi olen ottanut kuvia tänekkin) vehje on näin rakennettu, ja voin mennä ihan yksityiskohtiin jos jotakuta kiinnostaa.
Helpoimmalla pääsee jos ostaa valmiin yksikön, mutta hinta on suunnilleen sen reilut pari tonnia, jos ostaa uutena. Reilulla tonnilla voit saada ebaystä tms. käytetyn.
Näissä yleensä tulee myös jonkinlainen kypäräkiinnike mukana, mutta ei aina.
Digitaaliset eli ne alle parin tonnin vehkeet kannattaa jättää kauppaan. Ainoana poikkeuksena ehkä SiOnyxin Opsin, mutta sen hinta taitaa täällä Euroopassa ola reilut 3 tonttua.
Jos tuollaisen kasaa itse, niin sekään ei ole ihan yksinkertaista.
Kallein osa tuossa on se "tuubi" eli itse valonvahvistin yksikkö. Niiden hinnat yleensä alkavat 1.5k€, eli budjetti menee jo suoraan siinä.
Sitten vaaditaan se "runko", joka on jotain 400€ ja 1000€ väliltä, riippuen että mitä ostaa, ja mistä.
Ja nämä hinnat ovat siis monokulaarille, eli yhdelle putkelle. Jos haluat tuplat, niin tuplaa hinnat ja heitä 0,5 harrasteyksikköä lisää hintaan.
Halvin jonka voisin itse ostaa on varmaan:
https://www.alibaba.com/product-det...html?spm=a2700.shop_index.89.1.595249dbDs7rr6
Tuohon tullit, postit yms päälle.
Tuo ei myöskään syö mitään "NATO standardin" eikä varsinkaan "PV standardin" mountteja tai kiinnikkeitä, vaan tarvitse FLIR minirail yhteensopivan kiinnikkeen ja tai varren. Samoja mitä American AGM Global Visionin vehkeet käyttävät. Laitteiden rungot ovat nimittäin tuon kiinalaisen firman (tai jonkun muun vastaavan) valmistamia.
Jos helpolla haluat päästä niin kysyt tämän
https://huutokaupat.com/4186664/pim...-vision-monocular-gen2-us-army-kayttama-malli myyjältä, että millä hinnalla myy sen sinulle.
Eiköhän se jollain reilulla tonnilla irtoa.