Esitys: Terrorikoulutukseen osallistumisesta rangaistavaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Tvälups

Ylipäällikkö
Ajatuksena hyvä, mutta kynnys tutkintaan joutumisesta, syytteeseen asettamisesta ja tulkinnanvaraisuus oikeusasteissa suoraan sanottuna pelottaa (esimerkkinä EIT:n Suomelle antamat tuomiot sekä sananvapautta rajoittavat tuomiolauselmat):

yle 3.4.2014 klo 14:23
Esitys: Terrorikoulutukseen osallistumisesta rangaistavaa
Terrorismin rahoittaminen on ollut Suomessa rikos vuodesta 2002. Nyt edessä on lakimuutoksia terrorismin torjunnan strategian toteuttamisen vuoksi.

Käsirautoja Guantánamon vankilassa Yhdysvaltain laivastotukikohdassa Kuubassa. Kuva: Michelle Shepherd / EPA
Hallitus esittää, että kouluttautuminen terrorismirikoksen tekemiseen olisi rangaistavaa. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle tänään torstaina, oikeusministeriö tiedottaa. Terrorismin rahoittaminen kriminalisoitiin Suomessa 2002. Tulevat lakimuutokset kuuluvat vuoden 2010 terrorismin torjunnan strategian toteuttamiseen. Eduskuntakäsittelyn on määrä alkaa lähetekeskustelussa ensi viikolla.

Lisäksi hallitus ehdottaa, että terrorismin rahoittajaa voitaisiin rangaista nykyistä useammissa tapauksissa: Rahoittaja voisi saada rangaistuksen ei vain terroritekojen rahoittamisesta, vaan myös tällaiseen tekoon pyrkivän koulutuksen tai muunlaisen edistämisen rahoittamisesta. Nykyisin terrorismin rahoittamisesta voi seurata enintään kahdeksan vuotta vankeutta.

Koulutukseen osallistumisesta jopa kolme vuotta vankeutta
Tällä hetkellä kouluttautuminen terrorismirikoksen tekoon ei ole rangaistavaa Suomessa, vaikka tällaisen koulutuksen antaminen on. Hallituksen esityksessä määritellään nyt, että rangaistus annettaisiin ihmisille, jotka ovat saaneet koulutusta räjähteistä, aseista tai haitallisten aineiden valmistuksesta tai käytöstä terroritekoa varten. Rangaistus voisi olla sakkoja tai korkeintaan kolme vuotta vankeutta.

Suomessa ei ole tuomittu ketään terrorismirikoksesta. Viranomaisten tiedossa on, että joitakin Suomessa asuvia ihmisiä on osallistunut terroristikoulutukseen ulkomailla.
 
Voihan paska

SissiK:n käyneistä tulee siis rikollisia kertalaakista?
 
Kuka määrittelee terroriteon? Nykyinen lainsäädäntö tuntee rangaistukset suoritetuille teoille ja joukkotuhonnan valmistelulle.

Tuleeko tästä (taas) blanco-laki, jonka tulkinnanvaraisuus määritellään sitten Korkeimmassa Oikeudessa.
Tällä palstalla kirjoittelevista 100% voidaan katsoa olevan valmiudet terroritekoihin. Tekeminen ja valmius tehdä, kuka määrittelee tuon eron?
 
Kuka määrittelee terroriteon? Nykyinen lainsäädäntö tuntee rangaistukset suoritetuille teoille ja joukkotuhonnan valmistelulle.

Tuleeko tästä (taas) blanco-laki, jonka tulkinnanvaraisuus määritellään sitten Korkeimmassa Oikeudessa.
Tällä palstalla kirjoittelevista 100% voidaan katsoa olevan valmiudet terroritekoihin. Tekeminen ja valmius tehdä, kuka määrittelee tuon eron?

Hear hear!

Riski piilee siinä, että lait pysyvät voimassa myös yhteiskunnallisten tuulien muuttuessa. Entäs jos tulee sellainen päivä, että tavallinen ressutoiminta tulkitaan terrotitekoihin valmistautumiseksi? Entä vaikkapa junien valokuvaaminen tai netin keskustelupalstan ylläpitäminen?

Näistä syistä johtuen tuollaisia blancoja lakeja, joiden tarkoitus on kulloistenkin vallanpitäjien päätettävissä ei pitäisi säätää. Jos niitä on pakko säätää, tulisi niiden olla määräaikaisia.

Toisaalta tuota riskiä ei pidä liioitellakaan. Jos asiat ovat oikeasti huonosti, niin äkkiäkös lakeja säädetään. Ei Saksankaan lainsäädäntö holokaustia mahdollistanut, kunnes pikapikaa säädettin sellaiset lait. Virokin liittyi Neuvostoliittoon täysin laillisesti säätämällä laki SNTL: oon liittymisestä. Suomessakin sotaan syylliset syyllistyivät johonkin, joka ei tekohetkellä ollut rikos. Esimerkkejä riittää loputtomiin.
 
Kieltämättä tuossa tulee mieleen kysymys, että mihin tuota lakia käytettäisiin, mutta minkäs teet? Pitäisikö noiden terroristien sitten saada toimia vapaasti, siis siihen asti kunnes jonkun jo olemassa olevan rikoksen tunnusmerkit täyttyvät? Vika vaan on siinä, että ellei poliisi satu valvomaan pimeitä asemarkkinoita juuri silloin kun nuo on shoppailemassa, niin eka varoitus on se, kun joku kuolee.
 
Kieltämättä tuossa tulee mieleen kysymys, että mihin tuota lakia käytettäisiin, mutta minkäs teet? Pitäisikö noiden terroristien sitten saada toimia vapaasti, siis siihen asti kunnes jonkun jo olemassa olevan rikoksen tunnusmerkit täyttyvät? Vika vaan on siinä, että ellei poliisi satu valvomaan pimeitä asemarkkinoita juuri silloin kun nuo on shoppailemassa, niin eka varoitus on se, kun joku kuolee.

Verkkotiedustelu? Varmaan ulkovaltiotkin antaa vinkkiä, jos henkilö sattuu viestittelemään liian usein jonkin epäilyttävän imaamin kanssa. Sitä paitsi vain luoja tietää, mitä Viestikoelaitos tekee.

2 § (24.1.2003/17)
Terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelu

Joka tehdäkseen 1 §:n 1 momentin 2–7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetun rikoksen

1) sopii toisen kanssa tai laatii suunnitelman sellaisen rikoksen tekemisestä,

2) valmistaa, pitää hallussaan, hankkii, kuljettaa, käyttää tai luovuttaa räjähteen, kemiallisen tai biologisen aseen taikka toksiiniaseen, ampuma-aseen taikka vaarallisen esineen tai aineen tai

3) hankkii ydinräjähteen valmistukseen tai kemiallisen tai biologisen aseen taikka toksiiniaseen valmistukseen tarvittavia laitteita tai aineita taikka siihen tarvittavan valmistuskaavan tai -piirustuksen,

on tuomittava terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
 
Kansainvälinen terrorismi on peruuttamattomalla tavalla muuttanut demokratioita. Se joko muutti tai tarjosi keppihevosen muuttamiseksi.
 
Kieltämättä tuossa tulee mieleen kysymys, että mihin tuota lakia käytettäisiin, mutta minkäs teet? Pitäisikö noiden terroristien sitten saada toimia vapaasti, siis siihen asti kunnes jonkun jo olemassa olevan rikoksen tunnusmerkit täyttyvät? Vika vaan on siinä, että ellei poliisi satu valvomaan pimeitä asemarkkinoita juuri silloin kun nuo on shoppailemassa, niin eka varoitus on se, kun joku kuolee.


No johan islamistit saavat toimia täysin vapaasti, vaikka lait sanovat muuta. Syyriassa saa käydä rauhassa ihmisiä tappamassa. Kela ja sossu maksaa viulut. Muut viranomaiset pyörittelevät peukaloitaan. Käyppä Ruotsissa ampumassa poliisi tai pari. Välittömästi olisit raudoissa Suomeen palattuasi. Joten tuskin tarvitsee hämmästyä, jos tämäkin laki on suunniteltu ensisijaisesti rehellisiä suomalaisia vastaan. Kannattaa muistaa ettei EU ole ensimmäinen monikansallinen viritelmä Euroopassa. Ja ne kaikki edelliset ovat vaatineet väkivaltaista kurinpitoa pysyäkseen edes jotenkin kasassa. Nykyinen Unioni tulee tuskin tekemään poikkeusta.
 
Aivan naurettava laki. Paljonko terrori-iskuissa yleensä kuolee väkeä? Tekijä itse ja ehkä 10-20 ihmistä. Kuka tahansa voi kaapata täyden bussin ja tehdä pahemmat vahingot, eikä todellakaan tarvi siihen mitään koulutusta. Aivan hanurista kaikki tämmöinen sekoilu. On parempi jos annetaan tyhmien terroriopettajien jatkaa lähes harmitonta harrastustaan, ettei se korvaannu ukoilla, jotka ajattelee itse. Terrorin opettajat opettaa terot tekemään itsemurhapommituksen, ettei tekijä voisi paljastaa sitä opettajaansa. Tämä on ainoa syy, että miksi 99% iskuista on itsemurhapommeja. Tämäkö pitäisi korvata sarjamurhaaja-teroilla? Ei todellakaan.

Fiksuinta olisi, jos terroria opetettaisiin valtion rahoittamassa keskiasteen oppilaitoksessa. Olispa ainakin tekijöiden nimet tiedossa, ja tulojakin voisi kertyä ulkomailta.
 
Kuka määrittelee terroriteon? Nykyinen lainsäädäntö tuntee rangaistukset suoritetuille teoille ja joukkotuhonnan valmistelulle.

Tuleeko tästä (taas) blanco-laki, jonka tulkinnanvaraisuus määritellään sitten Korkeimmassa Oikeudessa.
Tällä palstalla kirjoittelevista 100% voidaan katsoa olevan valmiudet terroritekoihin. Tekeminen ja valmius tehdä, kuka määrittelee tuon eron?

Jollakin hetkellä terroristeiksi ja terroriteoiksi on luokiteltu sellaisia ihmisiä ja heidän tekojaan jotka sitten myöhemmin on julistettu sankareiksi saman maan toimesta jossa heidät alunperin terroristeiksi tuomittiin. Asekätkentä nyt ensimmäisenä tuli kotimaasta mieleen. En tykkää tuollaisista laeista joita voidaan tulkita kulloisenkin poliittisen tilanteen mukaan. Kyllä jokainen aktiivireserviläinen tai kantahenkilö tahi poliisi tai rajavartija tai metsästäjä pystyy tekemään ja suunnittelemaan terroritekoja. Näillä kaikilla on siihen myös välineet. Joku ituviherhippi Forssasta jos päästetään päättämään mikä on milloinkin terroriteko ja sen valmistelu niin varmaan ollaan kaikki intin käyneet miehet ja naiset linnassa.

Minä ainakin olen saanut erittäin hyvää koulutusta terroritekoihin. Ja olen myös suunnitellut sellaisia juttuja joita joissakin oloissa voidaan kutsua terroriteoiksi.Ja olen ihan taatusti valmistellut joukkotuhontaa. Minut on koulutettu tappajaksi. Ja vielä ihan valtion puolesta kuten kaikki muutkin suomalaiset sotilaat. Vaarallisia lakeja tuollaiset aivan kuten täällä jo moni älähti. Jos meillä pääsee ex taistolainen ja Setalainen pressaksi ja vielä heti perään joku hinttari melkein presidentiksi niin ei ole kovin kaukana mahdollisuus, että joku ryhtyy tuollaisia lakeja tulkitsemaan omien poliittisten päämääriensä hyväksi. Ei kiitos. Joskus toivoo isoa kiilaa jolla sais hakattua pääkaupunkiseudun irti mantereesta ajelehtimaan jonkun muun riesaksi. Sieltähän kaikki tuollaiset hullutukset rantautetaan Suomeen. Ja kyllä kai siellä ihan omatekoistakin pöljyyttä harrastetaan ettei kaikki nyt tuontitavaraakaan ole.
 
Menee sitten maalitoiminta uusiksi....
 
Ennen kuin homma lähtee tässäkin foorumissa täysin lapasesta muistutan, että teitä nimenomaan EI koulutettu terroristeiksi, vaan sotilaiksi joilla kyky ja valmiudet toimia osana puolustusvoimien sodanajan organisaatiota. Siinä on vissi ero verrattuna koulutukseen jonka päämääränä on aiheuttaa mahdollisimman paljon tuhoa siviilien keskuudessa.

Terrorikoulutuksen pääero sotilaskoulutukseen lienee se että terrorikoulutuksessa koulutettavasta koulitaan ase, sotilaskoulutuksessa koulutetaan aseen käyttäjä.
 
Niin tylsää kuin se onkin, tuollainen lainsäädäntö on kaksikäyttöinen, ihan kuin tietty osa sotilaskoulutuksestakin. Eipä silti, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta se muutenkin riippuu mitä (käsketysti/julkisesti/kiinni jääden) voi sotilaskouluttautumisen saralla tehdä.

Ja edelleen, osa sotilaskoulutuksesta on väkisinkin uhkien kautta työskentelyä - joten syntyvät tuotokset ovat tuollaisen lainsäädännön äärimmäistä tulkintaa koskien aika raskauttavia.

Toki tämä kohina on nykyisissä olosuhteissa täysin ohi todellisuudesta, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun Suomessa säädetään erittäin huonoa lainsäädäntöä. Valppautta siskot ja veljet, ja aktiivisuutta.
 
Hear hear!

Riski piilee siinä, että lait pysyvät voimassa myös yhteiskunnallisten tuulien muuttuessa. Entäs jos tulee sellainen päivä, että tavallinen ressutoiminta tulkitaan terrotitekoihin valmistautumiseksi? Entä vaikkapa junien valokuvaaminen tai netin keskustelupalstan ylläpitäminen?

Näistä syistä johtuen tuollaisia blancoja lakeja, joiden tarkoitus on kulloistenkin vallanpitäjien päätettävissä ei pitäisi säätää. Jos niitä on pakko säätää, tulisi niiden olla määräaikaisia.

Toisaalta tuota riskiä ei pidä liioitellakaan. Jos asiat ovat oikeasti huonosti, niin äkkiäkös lakeja säädetään. Ei Saksankaan lainsäädäntö holokaustia mahdollistanut, kunnes pikapikaa säädettin sellaiset lait. Virokin liittyi Neuvostoliittoon täysin laillisesti säätämällä laki SNTL: oon liittymisestä. Suomessakin sotaan syylliset syyllistyivät johonkin, joka ei tekohetkellä ollut rikos. Esimerkkejä riittää loputtomiin.

Sama tuli heti mieleen kun otsikon luin. Ei hyvä juttu. Tänään me tiedämme mitä on terrorismi. Kymmenen vuoden kuluttua terrorismi voi olla jotain ihan muuta. Kaikkihan sen nyt kuitenkin tietävät että kohti Eu:n liittovaltiota mennään ja jotta siihen päästään on kansallismieli hajoitettava tavalla tai toisella. Tulevaisuudessa häämöttää erittäin kova yhteiskunta.
 
Ennen kuin homma lähtee tässäkin foorumissa täysin lapasesta muistutan, että teitä nimenomaan EI koulutettu terroristeiksi, vaan sotilaiksi joilla kyky ja valmiudet toimia osana puolustusvoimien sodanajan organisaatiota. Siinä on vissi ero verrattuna koulutukseen jonka päämääränä on aiheuttaa mahdollisimman paljon tuhoa siviilien keskuudessa.

Terrorikoulutuksen pääero sotilaskoulutukseen lienee se että terrorikoulutuksessa koulutettavasta koulitaan ase, sotilaskoulutuksessa koulutetaan aseen käyttäjä.

Entäpä kun Peräkylän Militia RY:n puheenjohtaja päästelee vähän sammakoita suusta ja uhkaa eduskuntaa ja ministereitä? RY:n yksi jäsen ampuu/puukottaa viinapäissään kunnan valtuuston jäsentä joka edustaa toista puoluetta (oikeasti syynä oli vaimon koskemattomuuteen liittyvät asiat). Tiedetään että mm ampumakoulutusta jäsenistölle on tarjolla.

Tässä meillä on lain tulkinnan mukaisesti täydellinen terroristiryhmä. Ainakin siten kun minä sen ymmärrän, uhkaa väkivallalla valtiojohtoa, jopa toteuttaa sekä sitä tarjoaa asekoulustusta.

Supo ja Karhu syhmä vyöryttää koko Peräkylän Militia RY:n kerhotilat, jäsenet roijataan kaltereiden taakse jne. Oikeus tapahtuu. Vai tapahtuuko?

Ymmärrän toki että ihan tämä ei ole lain tarkoitus eikä ihan ensimmäisenä tule mieleen, mutta... No, foliohatut päähän.
 
Second: mikä tänään tuntuu siltä, että pitää rapistella folioita, se voi huomenna tai viiden vuoden kuluttua olla täyttä realia. Tilanteet muuttuvat.
 
yle 3.4.2014 klo 14:23
Esitys: Terrorikoulutukseen osallistumisesta rangaistavaa
Koulutukseen osallistumisesta jopa kolme vuotta vankeutta
Tällä hetkellä kouluttautuminen terrorismirikoksen tekoon ei ole rangaistavaa Suomessa, vaikka tällaisen koulutuksen antaminen on. Hallituksen esityksessä määritellään nyt, että rangaistus annettaisiin ihmisille, jotka ovat saaneet koulutusta räjähteistä, aseista tai haitallisten aineiden valmistuksesta tai käytöstä terroritekoa varten. Rangaistus voisi olla sakkoja tai korkeintaan kolme vuotta vankeutta.
Täytynee tästä marssia poliisilaitokselle ilmoittautumaan. Seuraavat kolme vuotta sitten ilmeisesti postailen jonkun valtion yläpitämän täyshoitolan ip-osoitteesta.
Minä kun olen pioneerina saanut koulutusta räjähteistä. Siviilipuolella omaan lupakirjan, joka todistaa siis koulutusta hankitun pv:n ulkopuoleltakin. Lisäksi olen toiminut miinanraivaajana ulkomailla, joten kv koulutustakin asiaan omaan.
Reserviläisenä olen luonnollisesti saanut kooulutusta aseiden käyttöön ja olenpa harrastanut alaa myös siviilipuolella.
Yliopistossa kemiaa opiskelleena olen saanut koulutusta haitallisten aineiden valmistukseen. Itse asiassa lukuisissa töissäni jo murrosikäisestä kesätyöntekijästä alkaen olen haitallisten aineiden valmistukseen koulutusta saanut.
Cranen aloitusviestissä http://maanpuolustus.net/threads/terroristiksi-kouluttautuminen-aiotaan-säätää-laittomaksi.3341/ tuossa toisessa ketjussa todetaan myös että
myös koulutus sellaisiin tietoteknisiin taitoihin, joilla voi puuttua esimerkiksi liikenteen tai ydinvoimalan ohjausjärjestelmiin
ja koska aloitin ennen pääaineen vaihtamista kemiaan yliopisto-opiskeluni fysiikan puolella keskittyen ydinfysiikkaan ja opintoni pitävät sisällään riittävän määrän kyseisen kaltaista tietoteknistä koulutusta josta tositteena minulla on jopa työkokemusta, niin tämäkin kohta tulee täyteen.
Vaikkei näitä vielä tällä hetkellä katosttaisikaan terroritekoon valmistautumiseksi ja vaikkei tuo laki vielä olisikaan voimassa, niin olen myös antanut koulutusta kaikilla näillä osa-alueilla.
Joudun toteamaan itseni tälle valtiolle niin vaaralliseksi henkilöksi, että en voi muuta kuin mennä ilmiantamaan itseni. Samalla voin tunnustaa pitäneeni useita kertoja monia erilaisia toisen vahingoittamiseen soveltuvia esineitä hallussani julkisilla paikoilla kuten esim pesäpallomaila, sorkkarauta ja exän käsilaukku. Ehkäpä joku on nähnyt minut jopa aseen näköinen esine kädessäni. TUnnustan suoraan joskus pitäneeni kädessäni leikkiasetta, akkuporakonetta ja jopa ilma-asetta ihan julkisella paikalla ja jopa aseen muotoista tupakansytytintä.
Toivon toki että muutkin kansalaiset ovat yhtä tunnollisia ja rehellisiä ja tunnustavat rikoksensa vaikka ne eivät olisikaan yhtä jrkyttävän laajoja ja järjestelmällisiä kuin itselläni. Nimittäin siten taattaisi maallemme täsytyöllisyys kun vapaaksi jäävät saisivat toimia vanginvartijoina näille terroristiksi kouluttatuneille. Ja vangitut saisivat rakentaa itselleen lisää vankiloita oikein urakalla. Vartijathan eivät sitä voisi tehdä, koska rakentamisen edellytyksenä olisi useiden hirveden rikosten tekeminen jo tarvittavia taitoja oppiessa ja tarvittavia välineitä kantaessa.
 
Back
Top