ETELÄ 14

ratikkakuski

Alikersantti
Etelä 2014 harjoitus on pikku hiljaa päättymässä. Sotajoukot pääosin kotiutettu, viimeistelytyöt jatkuvat vielä maanantaihin.


Osallistuiko tämän foorumin seuraajia ko harjoitukseen ?


Allekirjoittaneella oli pieni rooli viikonloppuna. Saaressa ( =lue Santahamina ) näkyi monta tuttua ja myös paljon naamatuttuja. Saareen oli kokoontunut kirjaimellisesti satoja miehiä, erillaisille kursseille ja tehtäville. Oman, vähäisen, kokemukseni perusteella paras reserviläisaines, 20 – 25 vuotiaat loistivat poissaolollaan. Harjoitushenkilöstön ikärakenne ja jakauma näytti hmmm hieman korkeammalta.


Toinen avoin kysymykseni kuulu onko reserviläistoiminta ”ukkoutumassa” ?


Samalla tavoin kuin esimerkiksi urheiluammunnalle on käymässä. Tämä näkyy siinä että monen lajin tuloksissa Y50 sarjassa tehdään kovimmat suoritukset ja jopa Y60 sarjalaiset päihittävät monet yleisen sarjan kilpailijat. Tämä siis lajeissa joissa ammutaan numerotauluihin, SRA ja Practical sisältävät sen verran liikuntaa ja ”voimistelua” ettei niissä kovin koukkupolvi pärjää.


Kertauksena: Osallistuitko ETELÄ 14 harjoitukseen ?
 
Empä osallistunut, kun oli "toiminta-alueeni" ulkopuolella.

20-25 vuotiaat kärsivät armeijakrapulaa, ne tulee sitten myöhemmin kun aika on kullannut muistot ja taidot muutenkin kaipaavat kertausta... Suomi on ukkoutumassa noin yleisesti muutenkin, joka hommaan ja harrastukseen ei tällä ikäjakaumalla tietenkään riitä nuoria.
 
En osallistunut. Profiloiduin tiettyyn juttuun vuosia sitten enkä näe syytä syventää sitä ja viedä paikkaa uusilta. Kouluttajapulaa ei ollut.
 
Tulin, näin, sain migreenin ja kotiuduin. Käteen jäi kuitenkin sen verran, että seuraavan kerran osaan ainakin toimia perkissä oman piirin harjoituksissa :D Ikää sen 26v, kun tuli aiemmin puhe noista alle 25-vuotiaiden poissaoloista..
 
Viimeksi muokattu:
Tuli käytyä tuolla kevytase kurssilla. Muuten hyvä kurssi, vaikka huolto välillä vähän tökki, ja 2 päivää tuntui hiukan liian lyhyeltä ajalta sisältöön nähden. :D
 
Tuli käytyä tuolla kevytase kurssilla.

Siellähän minäkin.. Harmi tosiaan kun ruokapuoli tökki. Ase- ja ampumakoulutus sekä muu sotilaallinen osuus taisi toimia, vai mitä (?). Ruokahuoltoon ei voinut vaikuttaa, koska sapuskat valmisti sotilasmuonittajakurssi..
 
Siellähän minäkin.. Harmi tosiaan kun ruokapuoli tökki. Ase- ja ampumakoulutus sekä muu sotilaallinen osuus taisi toimia, vai mitä (?). Ruokahuoltoon ei voinut vaikuttaa, koska sapuskat valmisti sotilasmuonittajakurssi..

Kyllä, kyllä. Muuten toimi. Ja tiedetään eittei tuohon muonitukseen voinnut vaikuttaa. :D
 
Siellähän minäkin.. Harmi tosiaan kun ruokapuoli tökki. Ase- ja ampumakoulutus sekä muu sotilaallinen osuus taisi toimia, vai mitä (?). Ruokahuoltoon ei voinut vaikuttaa, koska sapuskat valmisti sotilasmuonittajakurssi..

Kuka sitä seppä syntyessään. Harva sitä sodassa lihomaan pääsee...
 
Lääkinnässä olleena omat kokemukset olivat hyvät, toimiva tiimi ja hyvä henki. Pientä säätöä harjoituksen alussa miehityksessä.
 
En olluna tuolla. Mutta sivujuonteena, kun sotakonetta potkitaan käyntiin, niin fiksu varaa hiukan omia muonia siiheksi kunnes töpinästä tömähtää. Harjoituksessa 1-2 vrk riittää yleensä, sotaan jos joudutaan niin kotivaran lisäksi hatkarinkan osana olisi hyvä olla enempikin. Kotivara kun jää läheisille.
 
Tuollahan tapahtui muonituksen vetäjän sairastuminen ja lennosta otettiin uusi mies tilalle.
 
Siellähän minäkin.. Harmi tosiaan kun ruokapuoli tökki. Ase- ja ampumakoulutus sekä muu sotilaallinen osuus taisi toimia, vai mitä (?). Ruokahuoltoon ei voinut vaikuttaa, koska sapuskat valmisti sotilasmuonittajakurssi..

Kerrotko mikä tökki eniten. Nyt yleinen kommentti on on ollut että tökki. Se ei kerro muusta kuin että homma ei toiminut. Ruoka myöhässä, liian vähän, ruoka huonoa? Mikä oli huonosti, Mutta mitä parannettavaa, miten asiat paremmin?
 
Itse olin kouluttajana, ja alun sekoilun(johtokeskuksen checkpoint itchy trigger finger tyyppien natsipossuttaminen) jälkeen homma toimi mielestäni hyvin. Hermokaan ei mennyt kertaakaan kun oltiin omassa porukassa ja saatiin muonatkin ajoissa. Lopun huolto toimi mktä mainioimmin...päästiin kotiin jo klo15:) Kiitokset muuten KV asekurssille "lämärin" kuulista. Kundit tykkäsi..
Keski-ikä oli korkea myös mielestäni, mutta vastauksena siihen, muutamaa nohevaa 20-25v lukuunottamatta ei siinä ole mitään ihmeellistä. Kundeja kiinnostaa formulat, viina ja pillu. En minäkään tuon ikäisenä vapaaehtoisesti pusikoissa hyppinyt. Minä hypin pillun perässä. Ja katsoin formuloita.. Kaikki tämä tuli vasta rakkausavioliiton jälkeen. Pitää nääs olla olla paikka johon karkaa käskyn kanssa:D
 
@TA-1MK
Erilaisia aktiviteetteja voi yhdistää, joskin sotaleikkeihin ei pysty yhdistämään viinaa. Enää. MPK:n toiminnassa on ollut ihan kivannäköisiä sutturoita mukana ja näiden kanssa kemiat toimivat lähtökohtaisesti paremmin kuin jonkin satunnaisen baarihoidon ja formuloita voi halutessaan katsoa älypuhelimella. Haluan kuitenkin erikseen korostaa, että olen itse sen verran luokkatietoinen, että en ole ikinä pannut naista, jolla olisi korkeampi sotilasarvo.
 
Minähän olen rakkausavioliitossa :D, mutta ehkä tuota @pstsika :lla on pointti tässä. Ottaisikohan MPKn markkinointiosasto tästä kopin ?? " NUORI RESERVILÄINEN MIES, TULE SISSILEIRILLE SIELLÄ TAPAAT NAISIA JA SAAT AMPUA SARJATULTA" Sori OT, oli pakko..
 
Minähän olen rakkausavioliitossa :D, mutta ehkä tuota @pstsika :lla on pointti tässä. Ottaisikohan MPKn markkinointiosasto tästä kopin ?? " NUORI RESERVILÄINEN MIES, TULE SISSILEIRILLE SIELLÄ TAPAAT NAISIA JA SAAT AMPUA SARJATULTA" Sori OT, oli pakko..
Syytä olis ottaa, me nuoremman polven reserviläisaktiivit olemma harvassa.
 
Keski-ikä oli korkea myös mielestäni, mutta vastauksena siihen, muutamaa nohevaa 20-25v lukuunottamatta ei siinä ole mitään ihmeellistä
Juttelin harjoituksessa kaikkien TJ ja KRH alle 25v:n kanssa, ja muistaakseni melkein kaikki paitsi minä + eräs toinen oltiin ilmoittauduttu MPK:n kautta vapaaehtoisina (Siis tästä 20-25v porukasta).

En ole ikinä törmänny MPK:n mainoksiin.. Moni kaveri kyseli: "Miten helvetissä sä pääsit jo nyt kertaamaan!?", tietysti Google auttaa. Varmasti keski-ikä laskisi, kunhan nämä nohevat 20-25v:t löytäisivät mahdollisuuden osallistua.

Ei olisi pahitteeksi jos jokaiselle kotiutuneelle, 6kk jälkeen kotiutumisesta tulisi kirje kotiin MPK:lta.
 
Minähän olen rakkausavioliitossa :D, mutta ehkä tuota @pstsika :lla on pointti tässä. Ottaisikohan MPKn markkinointiosasto tästä kopin ?? " NUORI RESERVILÄINEN MIES, TULE SISSILEIRILLE SIELLÄ TAPAAT NAISIA JA SAAT AMPUA SARJATULTA" Sori OT, oli pakko..

Syytä olis ottaa, me nuoremman polven reserviläisaktiivit olemma harvassa.

Kyllähän vanhaan hyvään aikaankin suojeluskuntalaiset ja lotat eli samantyyppiset ihmiset kohtasivat samantyyppisissä merkeissä.
 
Back
Top