Se mitä ei vieläkään tajuta alan ulkopuolella, elintarvikeviljasta, vihanneksista, lihasta yms voi tulla pula. Maakaasun hinta on nostanut NPK lannoitteiden hintaa jo lähes kolminkertaiseksi, typpilannoite jopa 3,5x. Sikatilat roikkuu konkurssin partaalla koska nojaavat pelkästään viljaan ruokinnassa ja se maksaa nyt paljon ja lannoite myös. Viljatilat taas eivät kestä jos viljan hinta palautuu normaaliksi (noussut Putinin politiikan, Kanadan katastrofien ja muiden syiden takia) kun sato menetettiin paikoitellen lähes kokonaan ja lannoitekustannus on hirvittävä. Maitotiloilla jopa isoja yksiköitä ajetaan alas vaikka pääkomponentti ruokinnassa on nurmi, ostorehujen hinta on levinnyt käsiin ja ei ole varaa lannoittaa nurmia ensi vuonna. Erikoiskasvit eli sokerijuurikas, peruna yms jättävät istuttamatta koska vaativat valtavasti lannoitetta. Tomaattipuutarhat eivät voi maksaa sähkölaskua. Torjuntaineet on kovassa nousussa, glyfosaatti 20l maksoi ennen 70€/20l purkki 360g/l, nyt 270 euroa... Lähde? Mä olen Hankkijalla asiantuntijana sekä viljakaupassa että tuotantopanoskaupassa, joten mua parempaa lähdettä ei ole. Pitää se mainita kun jokku tampiot aina heti mälvii että noi on vaan tuottajien valituksia ja ihan hyvin niillä tukikeisareilla menee. Ei muuten mene. Mutta onneksi turve kielletään ja kohta pitää kuivikekin eläimille vaihtaa kovalla hinnalla eläimille huonommaksi. Ja tomaatit loppuu kun ei oo kasvuturvetta vanhaan hintaan enään saatavissa kun ei tuu synergiana polttoturvesuon avaamisesta.