Ex-komentajat suopeita pohjoisen yhteistyölle

Tvälups

Ylipäällikkö
STT 02.08.2013 08:27
NP: Ex-komentajat suopeita pohjoisen yhteistyölle


Entiset puolustusvoimien komentajat kenraali Jaakko Valtanen, amiraali Jan Klenberg, kenraali Gustav Hägglund sekä amiraali Juhani Kaskeala kannattavat pohjoismaista puolustusyhteistyötä. Kaikki neljä kuitenkin kokevat sen tarjoamat mahdollisuudet rajallisiksi Nykypäivä-lehden haastattelussa.

Kenraaleista vain Hägglund kokee, ettei Nato-jäsenyys olisi tavoittelemisen arvoinen. Muut kenraalit kehottavat Suomea harkitsemaan sotilaallista liittoutumista.

Kaskeala ja Valtanen haluaisivat muuttaa siviilipalveluksen kansalaispalvelukseksi ja uudistaa sen sisältöä. Lisäksi he laajentaisivat kutsuntoja koskemaan myös naisia. Itse palveluksen he kuitenkin säilyttäisivät naisille vapaaehtoisena.
 
Tvälups kirjoitti:
STT 02.08.2013 08:27
NP: Ex-komentajat suopeita pohjoisen yhteistyölle


Entiset puolustusvoimien komentajat kenraali Jaakko Valtanen, amiraali Jan Klenberg, kenraali Gustav Hägglund sekä amiraali Juhani Kaskeala kannattavat pohjoismaista puolustusyhteistyötä. Kaikki neljä kuitenkin kokevat sen tarjoamat mahdollisuudet rajallisiksi Nykypäivä-lehden haastattelussa.

Kenraaleista vain Hägglund kokee, ettei Nato-jäsenyys olisi tavoittelemisen arvoinen. Muut kenraalit kehottavat Suomea harkitsemaan sotilaallista liittoutumista.

Kaskeala ja Valtanen haluaisivat muuttaa siviilipalveluksen kansalaispalvelukseksi ja uudistaa sen sisältöä. Lisäksi he laajentaisivat kutsuntoja koskemaan myös naisia. Itse palveluksen he kuitenkin säilyttäisivät naisille vapaaehtoisena.

Näiden ex komentajien mielipiteet ovat varmaankin sieltä rehellisemmästä päästä koska eivät enään toivon mukaan ole kovin poliittisesti värittyneitä. Pohjoismainen yhteistyö on varmaankin ihan ok homma jos ajatellaan esimerkiksi yhteisiä kalusto hankintoja. Muutoin muilla on Suomelle aika vähän annettavaa.

Itse olen Hägglundin kanssa samoilla linjoilla että myöskään nato jäsenyys ei toisi Suomelle muuta kuin tukun uusia velvoitteita ja ehkä materiaalista apua, jos hyvin käy.
 
Back
Top