Gatling-gun

Latvasta laho

Korpraali
Eräiden tietokone pelien innoittamana aloin pohtia Gatling-gun eli minigun pohjaisten aseiden käyttöä ja käyttömahdollisuuksia. Tiettävästi gatling pohjaisia vulcan konetykkejä käytetään lentokoneissa sekä Phalanx CIWS hyvällä menestyksellä. Hummeereiden katolla on muutamissa näkynyt kuvissa minigun sekä myös ja helikoptereissakin on näitä näkynyt, mutta ilmeisesti eivät kyseessä on ollut lähinnä koekäyttö jossain ampumaradalla. Mutta itse kysymys on etä miksi näitä ei ole alettu käyttää sen laajemmin esim: panssarivaunuissa tai miehistänkuljetusajoneuvoissa. Luulisi vaikkapa rynnäkkövaunu joka on varustettu 20mm vulcan konetykillä olevan aika tehokas ja hyvän tulivoiman omaava. Vai onko kyseessä yksinkertaisesti hinta, en tiedä. Sanokaa te, sana vapaa.
 
Vaatii tehokkaan virtalähteen ja suuret patruunavarastot. Nämä lisäävät painoa ja vaativat tilaa. Lentokoneissa saavutetaan etua suuresta tulinopeudesta, kun ampuvan laitteen oma nopeus ei aiheuta suhteessa yhtä suurta hajontaa kuin hitaamman tulinopeuden aseeella. Hummereissa nuo ilmeisesti ovat lähinnä kiväärikaliipeisia aseita olleet. Apachessa kuitenkin on usein 20mm tai 30mm versio, jonka tulta on rajoitettu siten että liipaisimesta vedettäessä ampuu vain 10, 20 tai 30 laukausta.
Hitaalla maassa liikkuvalla laitteella ei suuresta tulinopeudesta ole sanottavaa hyöltyä jos patruunankulutus syistä joudutaan laukausten määrää kuitenkin rajoittamaan. Usein maa-ajoneuvojen laukausmääräksi jo 10 on turhan paljon ja kovin pienissä pourskeissa ei valtavast tulinopeudesta sitten ole enää mitään hyötyä, vain rekyylinkestävyys rakenteissa joutuu koetukselle.
 
noska kirjoitti:
Vaatii tehokkaan virtalähteen ja suuret patruunavarastot. Nämä lisäävät painoa ja vaativat tilaa. Lentokoneissa saavutetaan etua suuresta tulinopeudesta, kun ampuvan laitteen oma nopeus ei aiheuta suhteessa yhtä suurta hajontaa kuin hitaamman tulinopeuden aseeella. Hummereissa nuo ilmeisesti ovat lähinnä kiväärikaliipeisia aseita olleet. Apachessa kuitenkin on usein 20mm tai 30mm versio, jonka tulta on rajoitettu siten että liipaisimesta vedettäessä ampuu vain 10, 20 tai 30 laukausta.
Hitaalla maassa liikkuvalla laitteella ei suuresta tulinopeudesta ole sanottavaa hyöltyä jos patruunankulutus syistä joudutaan laukausten määrää kuitenkin rajoittamaan. Usein maa-ajoneuvojen laukausmääräksi jo 10 on turhan paljon ja kovin pienissä pourskeissa ei valtavast tulinopeudesta sitten ole enää mitään hyötyä, vain rekyylinkestävyys rakenteissa joutuu koetukselle.

Lentokoneissa käytetään noita Gatling tyyppisiä aseita mm. siksi, että tälläinen ase on toimintavarmempi, kuin esim. jokin rekyylitoiminen ase joka juuttuu heti kun jokin ammuksista jää laukeamatta. Toki nykytekniikalla saa aikaan aseen joka myöskin sietää tuollaista, joten ei ne normaalit kanuunatkaan eivät ole poistuneet käytöstä.

Maa-ajoneuvoissa noita ei sitten käytetä siksi, että ne vievät enemmän tilaa kuin vastaava isompi kaliberinen. Nyky tekniikalla IFV tms. ei juuri kaipaa suurta tulinopeutta, koska käytössä on kaikenlaista tähtäystä helpottavaa tekniikkaa, jolla saadaan ne osumat aikaiseksi yksittäisillä laukauksillakin. Nuo käsin suunnattavat aseet onkin sitten toinen juttu, niissä on ominaista, että pitää saada ammuttua nopeasti useisiin maaleihin. Tämä yleisesti tapahtuu ampumalla aluetulta valojuovilla tähdäten ja tällöin suuri tulinopeus on suunnaton etu, kun aikayksikössä saa sen ~100 laukausta maalin suuntaan useampaan kertaan (siis useampaan maaliin). Tätä siis voidaan havainnollistaa kun ajatellaan helikopterin ovikonekivääriä jolla olisi saatava suolattua mahdollisimman monta maalia ennen kuin koperi lentää ohi tai maalit poistuvat kk:n ampumasektorilta. Tai sitten ajoneuvolla ajetaan väijytykseen ja ampujan tehtävä pakottaa viholliset takaisin suojaan.

Edit: Niin ja sitten on vielä nämä IT-aseet, Gatling aseet soveltuvat hyvin pitkiin sarjoihin, koska piiput kuumenevat suhteessa vähemmän (laukaukset jakautuvat useammalle piipulle ja piippujen pyöriminen kuulemma myöskin auttaa tässä lisäten ilmavirtaa), mutta kun nykyään saadaan käyttöön pitemmät kantamat ja paremmat ammukset käyttämällä isompaa kaliberiä, niin niitä pitkiä sarjoja ei oikeastaan tarvita, kun käytetään AHEAD tai 3P tyyppisiä ammuksia.
 
Kuinkahan kranttu tuo ase muuten on pölylle, lialle, moskalle, jäälle, huurulle jne. ? Ajatellaas sellaista vaikka meikäläisen ohjusveneen kannella torjunta-aseena....kesähelteellä varmaan ihan ok, mutta entäs puolet vuodesta, kun vesi lentää, jäätyy, huurtuu, pakastuu, kohmettuu? Tai cv:n katolla, kun ajetaan niin että kura lentää, tai on taas pakkasta jne. ?

Tyrnäviä pelejähän nuo varmaan ovat, mutta ei taida olla joka paikan höylä? Toista se on Itkk ja Veivi-mallin Sergei, toimivat kuin sveitsiläinen kello vaikka kauhakuormaaja päälle ajaisi.
 
Euroopassa ja Venäjällä ollaan hävittäjien tykkiaseistuksessa siirrytty yksipiippuisiin revolveritykkeihin (useampi kammio, mutta vain yksi piippu) kuten Bk27 ja GSh-301. Yksipiippuinen tykki on reippaasti monipiippuista kevyempi, mutta revolveritykkinä on tulinopeus silti liki 2000lks/min, mikä on kuitenkin vähemmän kuin Vulcanissa, mutta koska kaliiperikin on isompi (27mm ja 30mm) on ammusten kilomäärä minuuttia kohti sama tai parempi.
 
Hairysteed kirjoitti:
Euroopassa ja Venäjällä ollaan hävittäjien tykkiaseistuksessa siirrytty yksipiippuisiin revolveritykkeihin (useampi kammio, mutta vain yksi piippu) kuten Bk27 ja GSh-301. Yksipiippuinen tykki on reippaasti monipiippuista kevyempi, mutta revolveritykkinä on tulinopeus silti liki 2000lks/min, mikä on kuitenkin vähemmän kuin Vulcanissa, mutta koska kaliiperikin on isompi (27mm ja 30mm) on ammusten kilomäärä minuuttia kohti sama tai parempi.

Lieneekö pienempi paino kuitenkaan se tärkein ominaisuus, ei se kuusiputkinenkaan niin paljoa kuitenkaan paina. Luulisin että tärkeämpi ominaisuus on se, että revolveritykillä voi ampua kaikkia (ainakin lähes) saman kaliiberin ammuksia, kun taas Gatling tyyppiseen tykkiin käyvät vain ne "oikeat"
 
Pullosorsa kirjoitti:
Hairysteed kirjoitti:
Euroopassa ja Venäjällä ollaan hävittäjien tykkiaseistuksessa siirrytty yksipiippuisiin revolveritykkeihin (useampi kammio, mutta vain yksi piippu) kuten Bk27 ja GSh-301. Yksipiippuinen tykki on reippaasti monipiippuista kevyempi, mutta revolveritykkinä on tulinopeus silti liki 2000lks/min, mikä on kuitenkin vähemmän kuin Vulcanissa, mutta koska kaliiperikin on isompi (27mm ja 30mm) on ammusten kilomäärä minuuttia kohti sama tai parempi.

Lieneekö pienempi paino kuitenkaan se tärkein ominaisuus, ei se kuusiputkinenkaan niin paljoa kuitenkaan paina. Luulisin että tärkeämpi ominaisuus on se, että revolveritykillä voi ampua kaikkia (ainakin lähes) saman kaliiberin ammuksia, kun taas Gatling tyyppiseen tykkiin käyvät vain ne "oikeat"

Kui niin? Ei minun mielestä noilla aseilla voi vaihtaa ammustyyppiä lennossa. Kyllä siinä pitää osia vaihtaa ennen kuin erikokoista a-tarviketta voi käyttää. Ja eiköhän kummassakin asetyypissä ole suunnilleen samat toleranssivaatimukset ammuksille.
 
baikal kirjoitti:
Kuinkahan kranttu tuo ase muuten on pölylle, lialle, moskalle, jäälle, huurulle jne. ? Ajatellaas sellaista vaikka meikäläisen ohjusveneen kannella torjunta-aseena....kesähelteellä varmaan ihan ok, mutta entäs puolet vuodesta, kun vesi lentää, jäätyy, huurtuu, pakastuu, kohmettuu? Tai cv:n katolla, kun ajetaan niin että kura lentää, tai on taas pakkasta jne. ?

Tyrnäviä pelejähän nuo varmaan ovat, mutta ei taida olla joka paikan höylä? Toista se on Itkk ja Veivi-mallin Sergei, toimivat kuin sveitsiläinen kello vaikka kauhakuormaaja päälle ajaisi.

Minullakin kävi tuo mielessä mutta ei tuosta ainakaan kritiikkiä ole kuulunut vaikka noita on paljon käytetty Irakissa, Yhdysvalloissa erämaissa ja muualla missä on hienojakoista hiekkaa ämpäri tai kaksi. Siis lähinnä lähestyn tätä asiaa helikoptereiden näkökulmasta.
 
l1.jpg
 
image.php
 

Liitteet

  • upload_2016-4-5_18-29-47.jpeg
    upload_2016-4-5_18-29-47.jpeg
    11.3 KB · Luettu: 9
Viimeksi muokattu:
Ilmatorjunnassa taidetaan pääsääntöisesti käyttää. ammukset vie paljon tilaa , eikä ase ole kevyemmästä päästä. Ehkä joku päivä tuollainen on patria amvssä ;)

 
Toisen käden tietoa, mutta ihan luotettavaa sellaista. Eli siis yksi tuttu Jenkki palveli Afgaanilandiassa joskus 2005, ja kertoi kuinka heille oli tullut koekäyttöön tällainen minigunilla varustettu hummeri. Ei ollut saavuttanut kummoistakaan suosiota, koska aseen vaatimat akut ja patruunamäärät veivät käytännössä kaiken tilan autosta. Hyötysuhde siis huono, koska toi vain yhden aseen mukaan partioon, mutta lisäsi partion määrää yhdellä autolla. "One truck for one gun is just stupid" oli muistaakseni kommentti asiasta... Kyseessä siis kiväärikaliiperinen ase...
 
Juuri näin, Gatlin ei ole kovinkaan suosittu jalkaväen aseena ja syyt ovat varmasti tuon kaltaiset.
 
Mikäs se venäjäläisten kaasutoiminen gatling olikaan? Jossain sellaisesta lueskelin. Piippuhässäkän keskellä siis normi kalasnikovimainen kaasumäntä suojaputkineen. Lisäksi laukeamattoman patin varalta kymmenisen erillistä latauspaukkua jotka siis vain pläjäyttävät männälle paineen uuteen latausliikkeeseen. Etuina mainittiin tietysti virtalähteen loistava poissaolo, ja myös täysi tulinopeus nopeammin kuin sähkögatlingeissa joissa kai tuppaa olemaan pieni viive ennenkuin täysi prööt kuuluu. Vaikutti fiksulta.
 
Mikäs se venäjäläisten kaasutoiminen gatling olikaan? Jossain sellaisesta lueskelin. Piippuhässäkän keskellä siis normi kalasnikovimainen kaasumäntä suojaputkineen. Lisäksi laukeamattoman patin varalta kymmenisen erillistä latauspaukkua jotka siis vain pläjäyttävät männälle paineen uuteen latausliikkeeseen. Etuina mainittiin tietysti virtalähteen loistava poissaolo, ja myös täysi tulinopeus nopeammin kuin sähkögatlingeissa joissa kai tuppaa olemaan pieni viive ennenkuin täysi prööt kuuluu. Vaikutti fiksulta.

Tykeissä kaasutoimisia ovat GSh-6-23 ja GSh-6-30, suunnittelijoina Gryazev ja Shipunov. GSh-6-23:lla on saavutettu 10000 rpm, täsmä ase käyttää aloituspaukkua joita on 10 kpl joten kymmenen sarjaa mahdollista yhdellä latingilla. Tuo 30mm on pneumaattisesti käynnistyvä. Konekivääreistä 12,7mm YakB-12.7 on kaasutoiminen, mutta GShG-7.62 on moottorilla pyörivä. Kaasutoiminen gatling on lentokoneissa kätevä koska se kiihtyy lähes saman tien huippunopeuteensa. Moottoritoimisessa kiihdytys kestää joitakin sekunnin kymmenyksiä ja kiihtymisvaiheessa lähtevät laukaukset ovat epätarkkoja sillä ammuksen sivuttaiskiihtyvyys putkessa muuttuu.
 
Back
Top