Gripen E/F

Voi olla että kirjoittaja on vain sotkenut asioita: kolme aseripustinta rungon alla on yksi E:n parannuksia C:hen verrattuna, jospa hän on jostain syystä olettanut että se voisi olla C:ssäkin. Tai siis, voihan se ollakin jossain muodossa, mutta suorilta samalla tavoin ei mene.
E:
Saab-Gripen-E-2531-4-Meteor-missile-2-IRIS-T-missile-kuva-Saab.jpg


C:
640px-Saab_JAS-39C_Gripen%2C_Sweden_-_Air_Force_AN2279593.jpg


Ehkä sinne takarunkoon jotain menisi? Mutta en nyt tiedä olisiko se vaivan arvoista, jotenkin turhalta tuntuisi lisätä C:hen aseripustimia. Ehkä joku uusi varustesäiliön asennuspaikka voisi olla tarpeellisempi.
 
Voi olla että kirjoittaja on vain sotkenut asioita: kolme aseripustinta rungon alla on yksi E:n parannuksia C:hen verrattuna, jospa hän on jostain syystä olettanut että se voisi olla C:ssäkin. Tai siis, voihan se ollakin jossain muodossa, mutta suorilta samalla tavoin ei mene.
E:
Saab-Gripen-E-2531-4-Meteor-missile-2-IRIS-T-missile-kuva-Saab.jpg


C:
640px-Saab_JAS-39C_Gripen%2C_Sweden_-_Air_Force_AN2279593.jpg


Ehkä sinne takarunkoon jotain menisi? Mutta en nyt tiedä olisiko se vaivan arvoista, jotenkin turhalta tuntuisi lisätä C:hen aseripustimia. Ehkä joku uusi varustesäiliön asennuspaikka voisi olla tarpeellisempi.
Ei taida sopia edes tuplaripustin tuohon C/D:n rungon keskiripustimeen. Silloin vois olla lisätankit siipien sisemmissä ripustimissa ja silloin aseistus voisi olla 4+2, jos sopisi niin luulisi olevan suhteellisen helppo modata niin.
Ei taida edes peräkkäin saada kahta ohjusta koonsa puolesta jos sitä ajattelisi runkoon sovittaa.
 
Todennäköisesti E:n keskiripustimeen sopivan yhden ohjuksen laukaisulaitteen voisi sovittaa myös C:hen. Tällöin C:n ohjusmäärä kasvaisi yhdellä. Tämä täsmäisi Saabin tiedotteeseen, toimittaja lienee sekoillut.

Yksikin tutkaohjus olisi tervetullut lisä esim. rynnäkkötehtävällä, jossa siipiripustimissa on polttoainesäiliöt ja rynnäköintiaseet.
 
Todennäköisesti E:n keskiripustimeen sopivan yhden ohjuksen laukaisulaitteen voisi sovittaa myös C:hen. Tällöin C:n ohjusmäärä kasvaisi yhdellä. Tämä täsmäisi Saabin tiedotteeseen, toimittaja lienee sekoillut.

Yksikin tutkaohjus olisi tervetullut lisä esim. rynnäkkötehtävällä, jossa siipiripustimissa on polttoainesäiliöt ja rynnäköintiaseet.

Onko Gripen C:ssä nykyisellään ongelmia käyttää epäsymmetristä kuormaa? Toinen lisätankki siivestä rungon alle ja vapautuvaan siipiripustimeen ohjus? Gripenin tankit on kai samankokoisia, olivat sitten missä ripustimessa tahansa.
 
Gripens that never happened

Sea Gripen:

1709592156725.png

Bomber Gripen:

1709592208560.png
 
Onko Gripen C:ssä nykyisellään ongelmia käyttää epäsymmetristä kuormaa? Toinen lisätankki siivestä rungon alle ja vapautuvaan siipiripustimeen ohjus? Gripenin tankit on kai samankokoisia, olivat sitten missä ripustimessa tahansa.
Epäsymmetrisistä pommikuormista puhuttaessa ruotsalaiset vakuuttelivat, että Gripenin FCS hoitaa homman niin, että kuski ei edes huomaa epäsymmetriaa. Toisaalta tukialuksilta Hornetilla lennettiin paljon pommikuormassa keski- ja yhdellä siipissäiliöllä. Suomalaisissa Horneteissa samaa konfiguraatiota ilmataisteluohjusten kanssa ei ole näkynyt. Tässä kohtaa uskon kuitenkin Gripenin FCS:n olevan näistä kahdesta parempi.

Hornetin FCS on todella edistynyt saamaan koneen kääntymään ja vastustamaan virheliikkeitä. Suunnitteluperiaatteiltaan se on kuitenkin useassa mielessä enemmän perinteistä ohjausta jäljittelevä kuin eräät uudemmat täysin tietokoneohjatut koneet. Hornetin FCS ei normaalitilassa sisällä pitkäaikaista vakautusta. Kun ohjaimiin ei kosketa HN pyrkii vaimentamaan kaikkiin kiertoakseleihin kohdistuva kiihtyvyydet (lähelle) nollaan. Vaikka kiihtyvyys olisikin nolla, saattaa koneelle kuitenkin jäädä sivuttaiskallistusliikettä tai sivuluisua häiriötekijän jälkeen. Epäsymmetrisissä tilanteissa lentäjän on käytettävä sivuperäsin- ja siivekeohjauksen trimmejä koneen saamiseksi lentämään suoraan. Nz kihtyvyyden (pituuskallistus) FCS pyrkii pitämään arvossa 1G.

Esim. Airbusin siviilituotteet ja oletettavasti osa uudemmista sotilaskoneista sisältää pitkäaikaisen vakautuksen, jossa kone jää siihen asentoon, jossa ohjaimet vapautetaan ja kone automaattisesti palautuu tähän asentoon, jos joku ulkoinen voima sitä poikkeuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mukiinmenevä saksalaisvideo gripukasta. Pääsi kyytiin, eli saattoi olla hivenen tavallista ruskeampi kieli kommentoimaan.
8:50-9:40 kannattaa ainakin vilkaista, hieno veto
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top