Haastaja Japanista: Mitsubishi F-3 ATD-X Shinshin häivekone

Einomies1

Respected Leader
Japani on suunnittelemassa korvaavaa konetta kotimaisille F-2 hävittäjille. Vaihtoehtoina on kotimaisesti kehitelty ja tuotettu hävittäjä tai ulkomainen konetyyppi jota yhteiskehitettäisiin. Päätös tästä tehdään 2018. Mitsubishi F-2 koneet poistuvat operatiivisesta käytöstä 2020-luvun alkupuolella.

ATD-X on tyypiltään kevyt häive-hävittäjä. Koneen 1:5 malli esiteltiin 2000-luvun alussa ja täysikokoinen malli vuonna 2007. Koneen täysiverinen prototyyppi aiotaan esitellä vielä tänä vuonna.

ATD-X on ensimmäinen pääosin kotimaiseen suunnitteluun perustuva konetyyppi Japanissa vuosikymmeniin. Myös moottorit on suunniteltu Japanissa.
atdx-shinshin725.jpg

shinshin_mockup.jpg

5th-generation-fighters_atdx725.jpg

shinshin_atdx.jpg

http://defense-update.com/20140418_atd-x-shinshin.html#.U1ojPldpfyZ
 
Nykytrendeihin kone on hämmästyttävän pieni, samaa kokoluokkaa kuin Mirage 2000. Erikoinen ratkaisu myös laittaa kaksi moottoria noin pieneen koneeseen: yhteenlaskettu työntövoima on ainakin annettujen lukujen perusteella vain aika vaatimaton.
 
Wikipedian mukaan tuotanto alkaisi F-3 -nimellä vuonna 2027. Taitaa olla hitusen liian myöhässä ehtiäkseen Suomen kisaan mukaan. Tai siis, että on vielä liian koettelematon konetyyppi, ettei haluta ottaa Eurocopter-tyyppistä riskiä. Tämähän oli yksi peruste Jassia vastaan 1992. Kone ei vain ollut vielä tarpeeksi valmis ja koeteltu.
 
Nykytrendeihin kone on hämmästyttävän pieni, samaa kokoluokkaa kuin Mirage 2000. Erikoinen ratkaisu myös laittaa kaksi moottoria noin pieneen koneeseen: yhteenlaskettu työntövoima on ainakin annettujen lukujen perusteella vain aika vaatimaton.

Vaatimaton..pesee ja linkoaa Gripenin mennen tullen.

Mua kiinnostais tietää mitä se kykenee kantamaan sisällään..montako AA ohjusta ?
 
Japanissa ei näissä projekteissa keskitytä vientiin vaan kotimaisen teollisuuden tukemiseen. Jos jostain löytysi tuon kehittelyyn japanilaisille sopiva ulkomaalainen kumppani, tuo joskus pääsee palveluskäyttöön ja sille jollakin ilveellä heltiäsi vielä vientilupa niin kaikki järjestelmät olisivat sitten Japanin ja vain Japanin tarpeisiin räätälöityjä. Vähän kuten Viggen aikanaan Ruotsissa.
 
Japanilaiset koneet ovat aina olleet erittäin kalliita ja tämä kone ei ole todennäköisesti minkäänlainen poikkeus.
 
Viimeksi muokattu:
Japanilaiset koneet ovat aina olleet erittäin kalliita ja tämä kone ei ole todennäköisesti minkäänlainen poikkeus.
Totta. Josain luin että lisenssillä tuotetut amerikkalaiskoneet ovat maksaneet Japanin valtiolle, paikallisesti tuotettuna keskimäärin 5 kertaa enemmän, kuin lännessä tuotetut kilpailijansa.
 
Mikäköhän siinä on..käsittääkseni aikoinaan ZERO A6-M oli melko huokea tehdä...onko traditio rapissut ?
 
Siivet ovat pienet ja typistetyt, joten veikkaisin että koneen suorituskyky kaartotaistelussa jäänee lopulta heikoksi.

En aivan allekirjoita väitettä. Onhan tuo thrust-vectoring kuitenkin kolmiakselinen.
 
16 minuutilla videota linkissä.

Hyvät ihmiset, Youtube-videoihin on äärimmäisen helppoa laittaa linkki, joka alkaa tietystä kohdasta. Käyttäkää sitä. Eli joko kirjoittaa linkin perään "t=XXmYYs", tai käyttää ihan Youtube omaa jaa- toimintoa, ja laittaa ruksin kohtaan "aloita kohdasta". Näin:


Tässä kohdin videota siis animaatio thrust-vectoringin toiminnasta.
 
Eipä toi toimi ollenkaan...mutta edelleen 16 minsan kohdalta se löytyy.
 
Muutamaan otteeseen olen pohtinut syytä F22:sen lerpattaviin lokinsiipiin. Joka varmasti omalta osaltaan lisää koneen suorituskykä kaartelussa. Outoa etteivät muut ole käyttäneet samaa idea uusien koneiden suunnittelussa.

J-20:nen siipiä on myös hieman "väännetty". Siipien kärkiä on taivutettu alaspäin.
PhTsQRh.png

Er98dQx.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top