Siirryin kunnalliseen hammashuoltoon. Yksityiset halusi rahastaa vaan, eikä ajatteleen tätä kipeytynyttö hammasta.
No nyt hammas vedettiin pois kun alkoi iken turpoa. Eli kuukauden huonovointisuutta, kuumeilua, jota luulin kummalliseksi kesäflunssaksi oli jouhtunutkin oireilevasta juurihoidetusta 6-s hampaasta.
Nyt röntgeenissa näkyi selvä tulehdus hampaiden juurien keskellä. Turhaan sitä pitkitetty hampaan säilymisen takia. Minun vointini hälytti sitä ettei kaikki ole kunnossa jo ennen kun edes röntgenit paljastaneet tulehdusalue. Purenta arkuus ja välillä sykkivä kipu, yksi tk suomalainen mieshammaslääkäri arvioinut juurihermon tulehdukseksi. Se ei sitä ollut. Päätti antaa hampaalle viimeinen mahdollisuus, hän sulki pois huonovointisuuden johtuneen tästä hampaasta. Olisi se tietenkin voinut vilustuminenkin, koska immuniteetti oli heikkompi kun taisteli sisäistä tulehdusta vastaan koko ajan. Mutta outo oli koko oireilu, päätäkin särki koko ajan, eikä siihen mitään tepsinnyt.
Hampaassa oli siis kuitenkin mikrofrakruura, eli mikrohalkeama, jota ei välttämättä edes näy rlntgenissa, mutta sen kauttaa alkoi päässet bakteerit ja alkoi tulehdus, joka johti lopulta ikeneen tulleseen pattiin ja vaikka kuin elimistoni taisteli sitä vastan, tulehdus jatkui. Nyt olen itse omin silmin nähnyt siinä ulosvedetystä hampaan juuressa kelletävän pallukkaan, joka oli siinä kärjestä kiinni, hammasääkäri näytti pyynnöstäni, toisessa juuressa sitä ei ollut. Röntgeenikuvassa hampaan juurinen välinen alue oli tummunut merkittävästi kuukudessa, eli selkeä tulehdus.
Toinen naishammaslääkäri oli japanilaissyntyinen, arveli heti mikrofraktuuraksi ja lähetti hampaan poistoon seuraavaksi päiväksi. Itse hän ei uskaltanut poistaa juurihoidettua hammasta. Sain häneltä etukäteen norsuannos antibiotteja, joita piti ottaa 4 kpl tunti ennen proseduuria.
Hampaan poisti iranilainen naishammasläkäri, johon japanilainen passitti, hänellä oli enemmään kokemusta hampaiden poistosta. Hän valmistunut Venäjällä. Ja voin sanoa että paremmasta ja helpommasta toimeenpiteesta en olisi voinut haaveilla. Lääkäri oli yksinkertaisesti parhain edelleen mainituista. Hän sanoi että hyvinkin tälläisestä hampaasta voi tulla huonovointiseksi ja kuumelevaksi, mitä olin koko kuukauden. Hänen mielestä se oli niin selvä tapaus, ja sitä hammasta ei enää ollut mitään järkeä säilytää. Paisti yksityisellä ne olisivat voineet tehdä monta yritystä, kuten avata sen, kurkista mikroskopilla onko mikrofaktuura vain pohjassa, paikata takaisin, putsata juuret jne. Kuitenkin sitä tulehdusta mitä on tullut juurien keskelle ei olisi voitu saada pois, eikä hoittaa antibiotteillakaan enää. Se olisi tuonut vain väliaikaista helpotusta ja rahamenoa.
Tälläisiä lääkäreitä pitäisi saada lisää Suomeen kun japanilainen ja iranilainen! Ihan huippua olivat.
Eli nyt suusta puuttuu jo kaksi poskihammasta, purennan kannalta hyvin tärkeät. Mietin sitten joskus mitä tilalle.
Kumpikin vedettiin siis pois halkeaman eikä siis karieksen takia. Minulla on stressinarskuttelu nukkuessa ollut välillä ja nyt taas uusinnut. Juurihoidetut hampaat ovat myös hauraammat ja halkeavat helpommin, varsinki narskuttelijalla.
Pitää hommata purentakiskot kai, joskus minulla oli niitä, silloin kun purin kummatkin 6:t juurihoitoon.
Raportoin sitten paranemisen prosessista. Ehkä jollekin hyötyä kokemuksestani.
Eilen minulla oli myös puhelinkonsultaatio eläkkeellä olevan hammaslääkärin kanssa, suomalaisen, hän oli myös sitä mieltä että tämän hampaan olisi parasta poistaa.