Hapankurkku eli suolakurkku

Maidan

Respected Leader
Hapatetut vihannekset ovat tunnetusti tervellisia. Joskus aikonaan Ruohojuuri myynyt jonkun valmistajan ihanat hapatetut vihannekset, mm vihreät pavut. Ei enää, ja tästä on pitkä.
Pari kerta naapurin K-kaupias laittoi suolakurkkujen sekaan jotain joka oli jäkyttävä suolapommi - hapanta, oikeaoppista makua ei niissä ollut nimeksikaan, pelkkä suola, joten pettymyys oli kova. Minun keitot, jos vaati suolakurkun, niin se on sitten suolakurkkua, jossa on aitoa makua, eli hapatetun kurkun makua eikä feikkia.

Kertokaa omista suosikkeista hapankurkuissa :)
Ps Mellunmäen (Masi?) K-kauppa onneksi ei tuottanut pettymystä viimeksi. Kontumerket feikkasi kaatamalla liemeen sitä mitä ei siihen kuulunut. Aikasemmin näin ei tapahtunut,muuten Myrttisen laatu oli tasainen ja hyvä.

En yhtään tykkänyt Hakaniemen hallin vihanneskojun virolaisista "aidoista venäläisistä" kurkuista, pelkkä suolan makua, hapatettu maku puuttui.

Kalinka kaupasta joku ihmen venäläinen Pogrebok muovipakkauksessa koko sisältö meni roskikseen heti, liemi kurkkuineen haisi pahimmalle viemärille, ja sormeni pelkkä kurkun koskettamisesta haisi ja koko roskis!
Uskomaton paska, muutenkin aniharvoin uskaltanut ostaa sieltä mitään, ja tämän jälkeen kammoan koko kauppa. Silli on ainoa poikkeus.
 
Hapatetut vihannekset ovat tunnetusti tervellisia. Joskus aikonaan Ruohojuuri myynyt jonkun valmistajan ihanat hapatetut vihannekset, mm vihreät pavut. Ei enää, ja tästä on pitkä.
Pari kerta naapurin K-kaupias laittoi suolakurkkujen sekaan jotain joka oli jäkyttävä suolapommi - hapanta, oikeaoppista makua ei niissä ollut nimeksikaan, pelkkä suola, joten pettymyys oli kova. Minun keitot, jos vaati suolakurkun, niin se on sitten suolakurkkua, jossa on aitoa makua, eli hapatetun kurkun makua eikä feikkia.

Kertokaa omista suosikkeista hapankurkuissa :)
Ps Mellunmäen (Masi?) K-kauppa onneksi ei tuottanut pettymystä viimeksi. Kontumerket feikkasi kaatamalla liemeen sitä mitä ei siihen kuulunut. Aikasemmin näin ei tapahtunut,muuten Myrttisen laatu oli tasainen ja hyvä.

En yhtään tykkänyt Hakaniemen hallin vihanneskojun virolaisista "aidoista venäläisistä" kurkuista, pelkkä suolan makua, hapatettu maku puuttui.

Kalinka kaupasta joku ihmen venäläinen Pogrebok muovipakkauksessa koko sisältö meni roskikseen heti, liemi kurkkuineen haisi pahimmalle viemärille, ja sormeni pelkkä kurkun koskettamisesta haisi ja koko roskis!
Uskomaton paska, muutenkin aniharvoin uskaltanut ostaa sieltä mitään, ja tämän jälkeen kammoan koko kauppa. Silli on ainoa poikkeus.
Siirryin Euro-Eastin hapankurkkuihin kesällä. Ainakin etiketin mukaan nämä on tehty hapattamalla eikä etikalla. Olen pitänyt kovasti.
 
Myrttisen valkosipulisuolakurkut isosta sammiosta kalastettuna ovat paras kurkkutuote!
 
Minä taas kierrän kaukaa ne isot avoimet sammiot kaupoissa kun joku kerran sanoi sylkeneensä niihin. En riskeeraa.
 
Kuvahaun tulos haulle suolakurkku

=

Kuvahaun tulos haulle oksentaminen
 
Korjatkaa jos olen väärässä mutta olen siinä luulossa että hapatettu kurkku ja suolakurkku on kaksi eri asiaa/eri vamistusmenetelmää.
Itse suosin makeita maustekurkkuja.
 
Korjatkaa jos olen väärässä mutta olen siinä luulossa että hapatettu kurkku ja suolakurkku on kaksi eri asiaa/eri vamistusmenetelmää.
Itse suosin makeita maustekurkkuja.
Siinä kenties ongelma ydin!
Sampi on sama, ja sinne kipataan aina välillä pienemmästä purkista. Välillä tulee tulee oikealla tavalla tehtyy suolakurkku, eli hapattamalla suolattu. Välillä sinne päättyy joku käsittämätön tuote, jossa pelkkä suola ja lisäksi aivan liika.
Joku sekunda tuote. Kyllä suolakurkku on aina hapattamalla tehtyy, vähän työlämpi valmistaa, mutta se on terveellinen, kun siinä alkaa muodostua terveellisia bakteereita.
Pelkkä suolaliemessä uitutettu kurkku, on jonkun puoskarin tekele.
Kauppiaat näköjään eivät enää ymmärrä näin tärkeästä asiasta.
 
Myrttisen valkosipulisuolakurkut isosta sammiosta kalastettuna ovat paras kurkkutuote!
No juuri niihin kompastuin. Aina olin tyytyväinen niihin, kunnes kerran kauppias sotki siihen jotain muuta. Oli kerran aikaisemminkin pettymys. Uskoni horjui, pitää oikein haistella, onko tuote varmasti hapankurkku, eikä sekunda suolakurkku. Haistelemällä selviää, muttei aina, ja joku voi ihmetellä: miten tuo haistelee.
Ei saa olla sellaisia tilanteita ettei asiakas epäile laatua. Pitää olla tasanlaatuista.
 
Kyllä suolakurkku on aina hapattamalla tehtyy, vähän työlämpi valmistaa, mutta se on terveellinen, kun siinä alkaa muodostua terveellisia bakteereita.
Pelkkä suolaliemessä uitutettu kurkku, on jonkun puoskarin tekele.
Kauppiaat näköjään eivät enää ymmärrä näin tärkeästä asiasta.

Ei ole.

Ei ole Suomen puhekielessä enää vuosikymmeniin.

Kaikki liemessä olevat kurkut voi olla "suolakurkku" puhekielessä. Etikkakurkku,suolakurkku,maustekurkku....

Kaupan hyllyllä taas jos tuotteessa lukee Venäläinen suolakurkku , niin silloin vasta voi olettaa että se on hapattamalla tehty.

esim. Tämä on oikeasti vain suolaliemessä maustettua kurkkua.

6424908461888_0.png
Nämä on valmistettu perinteisesti hapattamalla joka selviää tuoteselostuksesta.

412040007.png
Venalainen-suolakurkku-viipaloitu-670-g.jpg
Venalainen-suolakurkku-840-g.jpg




Tässä myös poikkeus ilmeisesti.
Pelkkää mausteliemi?

"Kurkku, vesi, suola, mausteet (tilli, valkosipuli, laakerinlehti)."

7331217011828_0.pngskin

Edit:. Tarkemmin kun tuota rainbowia katsoo, niin kyllä siinäkin lukee "maitohappokäymisellä valmistettu"
 
Viimeksi muokattu:
Siinä kenties ongelma ydin!
Sampi on sama, ja sinne kipataan aina välillä pienemmästä purkista. Välillä tulee tulee oikealla tavalla tehtyy suolakurkku, eli hapattamalla suolattu. Välillä sinne päättyy joku käsittämätön tuote, jossa pelkkä suola ja lisäksi aivan liika.
Joku sekunda tuote. Kyllä suolakurkku on aina hapattamalla tehtyy, vähän työlämpi valmistaa, mutta se on terveellinen, kun siinä alkaa muodostua terveellisia bakteereita.
Pelkkä suolaliemessä uitutettu kurkku, on jonkun puoskarin tekele.
Kauppiaat näköjään eivät enää ymmärrä näin tärkeästä asiasta.
Maitohappokäyminen on se jota ehkä ajat takaa... kysessä on siis fermentoitu kurkku, ei ainoastaan suolaliemessä lillutettu. Ihan eri prosessi, kurkku on päältä rapea mutta sisältä mehukas. Noi Felixin suolakurkut ovat ihan liian sokerisia ja sisältä kovia. Ja niissä ei edes käytetä sokria vaan sitä halpaa amerikkalaista ylituotantomaissisiirappia, jota ilman suoraan sanottuna koko ihmiskunnan mitattu ylipaino tippuisi noin 25%, ja planeettammekin hakisi hetken aikaa uutta kurssia aurinkokunnassa.
Ja fysiikan lait menköön hiiiteen, nyt ei kaivata mitään sarkastisia kommentteja foorumin astonautti-, lentäjä- tai joltain dippa-inssiporukoilta nyt kaikkein viimeiseksi:)
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ole onnistunut purkitettuna löytämään mieleistä (hapatettua) suolakurkkua, joku säilykkeen maku niissä on. Sen sijaan sammioissa myytävissä on todella hyviäkin, kunhan löytää hyvän "tuottajan".

Venäläinen suolakurkku taitaa muuten olla niitä harvoja hyviä asioita, joita siitä suunnasta on tullut...
 
Lisää netti löytöjä. Kurkku blogi jossa on arvosteltu erillaista kurkkupurnukoita. Niitä suolaisiakin:)

https://suolakurkut.wordpress.com/page/3/

Täältä voi @Maidan illekin löytyä hyvä kurkku.

Pari esimerkkiä. Tuota ylintä varmaan kannattaa kokeilla. Itse ainakin, jos törmään tuotteeseen.

Marjex – Venäläisiä suolakurkkuja
Valmistusmaa: Venäjä
Avomaankurkku
Kurkku, vesi, suola, happamuudensäätöaine (E270), mausteet
Arvosana: 9/10 ★★★★★★★★★☆
Pyhä Jeesus kumiristillä, olen saattanut törmätä markettivalikoimien maitohappokäytettyyn kuninkaaseen. Aloitetaan tämä arvostelu haikulla:
Samea liemi
Muistojen satokausi
Talven keskellä

Marjex ei ole näiden ihastuttavien pötkylöiden tuottaja, vaan pakkaaja. Kurkut tulevat Venäjältä mutta ne asetellaan rasioihin Nahkelassa. Tämä loppusyksyn satoon kuuluva erä on ehtinyt maustua liemessään hyvän aikaa, mikä on johtanut erinomaiseen lopputulokseen. Kurkut suorastaan pursuavat makua ja terveellinen maitohappo on tiivistynyt joidenkin yksilöiden pinnalle. Tietämättömät voisivat heittää tällaiset, hieman pilaantuneelta näyttävät yksilöt pois, minulle ne ovat suurinta herkkua. Kurkut ovat napakoita, koko vaihtelee jonkinverran mikä tuo pöntön sisältöön oman, käsityöläisyydestä muistuttavan vivahteensa. Osa kurkuista on huomattavan kalpeita, ovatko ne kenties peräisin eri pelloilta? Tämä on kiistatta yksi parhaista maassamme saatavilla olevista massatuotantokurkuista. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan liemen tarkan koostumuksen. Miinuksia ei juuri ole, ainesosalistassa oleva E-koodikin tarkoittaa vain maitohappoa. Jos kurkut olisivat hivenen pehmeämpiä ja suolaisempia, käsissämme olisi huipputuote.
013.jpg

Melen vanhan luostarireseptin suolakurkut
Valmistusmaa: Venäjä
Kokonaisia kurkkuja
Kokonaiset kurkut, vesi, suola, yrtit, sokeri, valkosipuli, fenkolinsiemen, maitohappo
Arvosana: 7/10 ★★★★★★★☆☆☆
Nämä maitohappokäytetyt kurkut on kasvatettu Venäjällä ja purkitettu Vladimirskin alueella, Moskovan itäpuolella (Melenskin purkittamo). Maku on venäläiseksi kurkuksi hieman erikoinen, mutta varsin hyvä. Kurkut ovat yllättävän kovia ja napakoita. EU-säädökset tasamuotoisuudesta eivät ilmeisesti Vladimirskissa paljon paina, sillä purkista löytyy ulkonäöllisesti hyvinkin monipuolisia yksilöitä. Rapsakan suutuntuman vuoksi kurkut sopivat varsin hyvin naposteltaviksi sellaisinaan. Suolan määrä jää arvoitukseksi, mutta sitä on selvästi runsaasti. Jos pidät venäläisistä kurkuista, kannattaa poiketa lähimmässä etnisessä ruokakaupassa ja katsoa löytyisikö tätä tuotetta hyllystä.
https://www.metro-cc.ru/shop/ru/office/product/328780001001
Saatavuus: etniset ruokakaupat
028.jpg
 
Mulle maistuu nämä Ville Haapasalon nimellä varustetut kurkut.
 
1578351860169.jpeg
en ole näitä Malenz kurkkja nähnyt missään, cormishonit ostin, aika etikkamaisia, laitan niitä olivye salattiin taas.
en ole mähnyt näitä Marjex kurkkujakaan.
 
Back
Top