Harrastatko ammuntaa?

Harrastatko ammuntaa?

  • Harrastan.

    Ääniä: 60 70.6%
  • En harrasta.

    Ääniä: 25 29.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85

pstsika

Haukka
Anonyymi galluppi tarkoituksena selvittää miten iso % mp.nettiläisistä polttaa ruutia.

Lajeja ei yksilöidä, mutta jos ampuminen rajoittuu vuositasolla siihen, että hirvikivääri kohdistetaan 5 laukauksella ja ammutaan yksi kaato niin sitä ei tässä tapauksessa lasketa ampumaharrastukseksi.
Ilma-aseilla suoritettava tarkkuusammunta lasketaan ammunnan harrastamiseksi jos se tapahtuu muutenkin kuin mökillä pikku kaljoissa.
 
Harrastan vieläkin vaikka se onkin tehty erinomaisen vaikeaksi, ei enään lähirataa ja asekin pitää lähes salakuljettaa radalle
 
4-5 kertaa vuodessa käyn radalla, ammun n.80-100 ls. Saigalla ja 30-40 Cetorilla (75B), erilaisia toiminnallisia harjoitteita. PV:n aseilla pääsee ampumaan kerran pari vuodessa. Ilmakiväärillä ammun joskus takapihalla vaimon kanssa, pari kertaa olen käynyt naapurin (ja vaimon) kanssa ampumassa liikkuvaa hirvenkuvatusta urheilutalon ilmak.radalla. Talvella ei juuri ruutiaseilla ammuta, kun radalla on metri lunta (kinostaa sopivasti) ja keväälläkin h-vetin moinen rapakko. Kylmäharjoittelua tulee kotona tehtyä ehkä kerran kuussa, kun sattuu talo olemaan tyhjä.
 
Kaikki hirveä pienempi elollinen on vaarassa tällä tontilla (metsästyslainsäädännön puitteissa tietenkin). Jos rintaan pistää ja viluttaa riittävästi, pahvikuvatuksetkin ovat vaarassa. Ammuskellaanpa niitä pahvikuvia jopa ihan huvin vuoksi.

Lintukivääri ja ilmakko toimivat harjoitusvälineinä. Haulikkoammuntaa kausiluontoisesti loppukesästä etiäpäin.
 
Kyllä.

Tuomaristatuksen ylläpito edellyttää vähimmäismärän kilpailuja. IROA tuomaristatuksen hankkiminen vähintään 5 kpl Level 3 ( lue isoja ) kisoja. Seuratoiminta siinä lisänä.
 
vehamala kirjoitti:
En harrasta, olosuhteiden pakosta :mad:

Helsingissä on tosiaan kehnot mahdollisuudet ampua, mutta MPK:n kautta on jokaisella mahdollisuus käydä Santiksessa ampumassa pistoolilla ja kiväärillä, vaikkei omaa asetta olisikaan tai jos ei kuulu sellaiseen yhdistykseen/seuraan tms. jolla on omat vuorot tms.

Ei tarvitse siis kuulua mihinkään ampumaseuraan tai reserviläisyhdistykseen, jotta pääsee Helsingissä ampumaan kiväärillä.

Ja tämä ei siis ollut vehamalalle erityisesti vaan niidenkin helsinkiläisten yms. tiedoksi, jotka ovat "uransa alussa" ja epätietoisina etsivät mahdollisuutta kiväärillä ampumiseen.
 
Zerolla ruutia palaa pistoolin, oman taistelukiväärin ja tarkkuuskiväärin pesässä ehkä semmoiset 5000-8000 laukausta vuodessa töiden ulkopuolella. Virallinen kilpailu toiminta on ollut vähän vähäistä, mutta viriämäänpäin. Ensi kaudella tähyillään sijoituksia paikallistason practicalissa ja osallistumista Häyhään.
 
Tänään ammuin kahta lehmää päähän. Kosketusetäisyys, 9mm:n pistooli aseena. Ensimmäinen laukaus oli toimiva molemmilla kerroilla.

Onneksi purkkeihin mahtuu, sillä pakastimien kapasiteetti tulee vastaan.
 
Ajattelin käydä jonkun SRA-kurssin joskus. Noille ilmeisesti on tunkua eikä minulla ole mikään kiire kuitenkaan. Olen joskus käynyt ampumaradalla puhkomassa pahvia, mutten mitenkään kovin usein.

SRA taitaa olla sellainen harrastus, joka vaatii oman, siihen sopivan aseen? Miten ylipäätään säännöllinen RK-ammunta onnistuu ilman omaa asetta, jotkut ressujärjestöt saattaa järjestää ratapäiviä?

Aktiivinen ampumaharrastus ei minua juuri tällä hetkellä kiinnosta, sillä on muutakin puuhaa. Tulevaisuudessa voi kiinnostaakin, eihän sitä tiedä. Mutta sillon tällön kivaa hupia ja ehkä sillä on marginaalinen positiivinen vaikutus johonkin. Tietenkään en oleta että minusta kehittyy erityisen hyvä ampuja.

Tägään tähän joitain nimimerkkejä jotka saattavat tietää aiheesta tai joita aihe varmaan kiinnostaa, sillä tätä liikunta ja sotilasurheilu -aluetta eivät kaikki lue. @Bushmaster @Samses @MeriTJ @Rauhantekijä @fulcrum @SJ
 
Ajattelin käydä jonkun SRA-kurssin joskus. Noille ilmeisesti on tunkua eikä minulla ole mikään kiire kuitenkaan. Olen joskus käynyt ampumaradalla puhkomassa pahvia, mutten mitenkään kovin usein.

SRA taitaa olla sellainen harrastus, joka vaatii oman, siihen sopivan aseen? Miten ylipäätään säännöllinen RK-ammunta onnistuu ilman omaa asetta, jotkut ressujärjestöt saattaa järjestää ratapäiviä?

Aktiivinen ampumaharrastus ei minua juuri tällä hetkellä kiinnosta, sillä on muutakin puuhaa. Tulevaisuudessa voi kiinnostaakin, eihän sitä tiedä. Mutta sillon tällön kivaa hupia ja ehkä sillä on marginaalinen positiivinen vaikutus johonkin. Tietenkään en oleta että minusta kehittyy erityisen hyvä ampuja.

Tägään tähän joitain nimimerkkejä jotka saattavat tietää aiheesta tai joita aihe varmaan kiinnostaa, sillä tätä liikunta ja sotilasurheilu -aluetta eivät kaikki lue. @Bushmaster @Samses @MeriTJ @Rauhantekijä @fulcrum @SJ

Jep..kurssja järjestetään kyllä. Joillakin yhdistyksillä on tarjota aseita treeneihin js jopa kilpailussakin käyttöön joilla ei niitä vielä ole. Tässä pitää vaan itse olla aktiivinen ja selvittää keneltä tuo mahdollisuus löytyy.

Sra kilpailuissa käyminen on minusta erittäin mukavaa. Hyvää porukkaa ja saa kokemusta ja näkee muiden ammuntatyylejä. Niistä oppii valtavasti..suosittelelen lämpimästi ottamaan askeleita sra maailman suuntaan
 
Jep..kurssja järjestetään kyllä. Joillakin yhdistyksillä on tarjota aseita treeneihin js jopa kilpailussakin käyttöön joilla ei niitä vielä ole. Tässä pitää vaan itse olla aktiivinen ja selvittää keneltä tuo mahdollisuus löytyy.

Sra kilpailuissa käyminen on minusta erittäin mukavaa. Hyvää porukkaa ja saa kokemusta ja näkee muiden ammuntatyylejä. Niistä oppii valtavasti..suosittelelen lämpimästi ottamaan askeleita sra maailman suuntaan
Saa nähdä. Ei minua kilpaileminen ainakaan aluksi innosta, vaikka ei niissä mitään menetä.
 
Saa nähdä. Ei minua kilpaileminen ainakaan aluksi innosta, vaikka ei niissä mitään menetä.

Kisat on minusta parasta treeniä..on vain yksi mahdollisuus... :eek: lisäksi kilpailutilanne tuo mukavasti suoristuspaineita, jota voisi kuvata tilanteen mukaisen henkisen paineen simulaatioksi... ? :D
 
Kisat on minusta parasta treeniä..on vain yksi mahdollisuus... :eek: lisäksi kilpailutilanne tuo mukavasti suoristuspaineita, jota voisi kuvata tilanteen mukaisen henkisen paineen simulaatioksi... ? :D
Suorituspaineista kohdallani en tiedä. Mutta ajattelin ammuntaa tyyliin ehkä yhtenä vkl per kuukausi.
 
Mitä tulee tuohon kysymykseeen harrastanko ammuntaa niin kyllä harrastan.
Edit.
SRA, practical, IDPA (joitain kertoja on ammuttu pikku kisassa ja clasifier ammuttu pariin kertaan) MPK kursseilla ja itsenäisesti tarkka- ammuntaa samalla kiväärillä jolla metsästän eli ammun metsästys aseilla myös eli kiväärillä omansa ja haulikkolla metsästys- trap, B/A jne.
Laukausmäärät pyörivät 1-5 k vuodessa riippuen elämän tilanteesta miten pääsee harrastamaan ....parhaimmillaan ammuntapäiviä on ollut yli 100 ja siihen metsästyspäivät päälle joita on parhaimmillaan ollut saman verran kuin ammuntapäiviäkin eli 100 mettäpäivää kaudessa :eek:...siihen päälle patruunalatausten tekeminen...... no nyt on ollut vähän rauhallisempaa...:rolleyes:

Edit.
Nyt on jonkinmoinen " suvantovaihe" menossa...eikä niin polttele päästä ampumaan kuin ihan "pakolliset" :D
 
Viimeksi muokattu:
Suorituspaineista kohdallani en tiedä. Mutta ajattelin ammuntaa tyyliin ehkä yhtenä vkl per kuukausi.

Ammuntaharrastus on siitä mukavaa että voit itse päättää koska radalle tai treeneihin itsesi saat vietyä...toki siihen vaikuttaa seuran / a- radan treeni vuorot
 
Ajattelin käydä jonkun SRA-kurssin joskus. Noille ilmeisesti on tunkua eikä minulla ole mikään kiire kuitenkaan. Olen joskus käynyt ampumaradalla puhkomassa pahvia, mutten mitenkään kovin usein.

SRA taitaa olla sellainen harrastus, joka vaatii oman, siihen sopivan aseen? Miten ylipäätään säännöllinen RK-ammunta onnistuu ilman omaa asetta, jotkut ressujärjestöt saattaa järjestää ratapäiviä?

Aktiivinen ampumaharrastus ei minua juuri tällä hetkellä kiinnosta, sillä on muutakin puuhaa. Tulevaisuudessa voi kiinnostaakin, eihän sitä tiedä. Mutta sillon tällön kivaa hupia ja ehkä sillä on marginaalinen positiivinen vaikutus johonkin. Tietenkään en oleta että minusta kehittyy erityisen hyvä ampuja.

Tägään tähän joitain nimimerkkejä jotka saattavat tietää aiheesta tai joita aihe varmaan kiinnostaa, sillä tätä liikunta ja sotilasurheilu -aluetta eivät kaikki lue. @Bushmaster @Samses @MeriTJ @Rauhantekijä @fulcrum @SJ

Sorry, mun tietämys SRA:sta on perin vähäinen!
 
Parasta olisi kun vaan käy kurssin ja heti aktivoituu käymään ainakin muutaman kisan. Paras tapa " ajaa itseään sisään " on mennä mukaan toimitsijaksi ja kisan järjestäjän työvoimaksi..niitä ei ole koskaa liikaa eikä tarpeeksi. Näin toimien opii nopeasti ja saa varmasti asiantuntevaa neuvoa sekä opastusta.
 
Toisaalta ihan radallakin pahvin puhkominen kelpaa ihan hyvin. Mitenkään hirveästi en siis ammuntaa olisi panostamassa. Kilpailuissa on se että jos niitä ei järjestetä lähellä niin vaatii vaivaa hankkiutua paikalle.
 
Back
Top