Harrastatko ammuntaa?

Harrastatko ammuntaa?

  • Harrastan.

    Ääniä: 60 70.6%
  • En harrasta.

    Ääniä: 25 29.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
Parasta olisi kun vaan käy kurssin ja heti aktivoituu käymään ainakin muutaman kisan. Paras tapa " ajaa itseään sisään " on mennä mukaan toimitsijaksi ja kisan järjestäjän työvoimaksi..niitä ei ole koskaa liikaa eikä tarpeeksi. Näin toimien opii nopeasti ja saa varmasti asiantuntevaa neuvoa sekä opastusta.

Kannattaa hakeutua sopivalle kurssille kun se kohdalle sattuu.

Samalla kanatta selvittää voiko ”järjestäjältä” saada välineet lainaan (Meillä päin laina kamat ovat yleensä toimitsijoiden omia. Joita lainataan ammunnan/kurssin ajaksi.)



Sra kilpailuissa käyminen on minusta erittäin mukavaa. Hyvää porukkaa ja saa kokemusta ja näkee muiden ammuntatyylejä. Niistä oppii valtavasti..suosittelelen lämpimästi ottamaan askeleita sra maailman suuntaan


Toimitsijana näkee myös erilaisia suorituksia ja ampujia.
Eikä se edellytä mitään ”kurssia”.
Ja kaikki mahtuvat samalle hiekkalaatikolle aivan sovussa, niin SRA kuin IPSC puolella.


Vastaus kysymyksen 3k-6k pienoispistooli,pistooli,kivääri, haulikko jne.


Ps. Itse olen aloittanut pohjalta. :p
Ensimmäinen kisa, toimitsija tehtävä, tuomarin tehtävä (SRA/SM kisat).
Eli tekemällä oppi ja virheitä tekemällä vielä enemmän.

Viime kesän työpaikka.
 
Kannattaa hakeutua sopivalle kurssille kun se kohdalle sattuu.

Samalla kanatta selvittää voiko ”järjestäjältä” saada välineet lainaan (Meillä päin laina kamat ovat yleensä toimitsijoiden omia. Joita lainataan ammunnan/kurssin ajaksi.)






Toimitsijana näkee myös erilaisia suorituksia ja ampujia.
Eikä se edellytä mitään ”kurssia”.
Ja kaikki mahtuvat samalle hiekkalaatikolle aivan sovussa, niin SRA kuin IPSC puolella.


Vastaus kysymyksen 3k-6k pienoispistooli,pistooli,kivääri, haulikko jne.


Ps. Itse olen aloittanut pohjalta. :p
Ensimmäinen kisa, toimitsija tehtävä, tuomarin tehtävä (SRA/SM kisat).
Eli tekemällä oppi ja virheitä tekemällä vielä enemmän.

Viime kesän työpaikka.

Oulun hiukkavaaralla taisi olla "kivat" kelit...:D
 
SRA-kisoissa näkyy paljon arskoja. En ihmettele, mutta näkyykö miten paljon 7,62x39 kalasnikoveja ideana että train as you fight?
 
Jos nyt pakko olis ak:lla ampua niin pitkinhampain sen tekisin...:D
Okei. Ei sillä etteikö minulle välinerunkkarina vaikka joku Urosen arska kelpaisi. Mutta mietin vaan että jos asiaa miettii ensisijaisesti ressuharrastuksena, niin parastahan olisi että käytössä oleva ase olisi mahdollisimman lähellä sellaista mitä kovassa tilanteessa käyttäisin.

Löytyykö muuten AK:n puolelta vastaavia kuin Uronen?
 
Okei. Ei sillä etteikö minulle välinerunkkarina vaikka joku Urosen arska kelpaisi. Mutta mietin vaan että jos asiaa miettii ensisijaisesti ressuharrastuksena, niin parastahan olisi että käytössä oleva ase olisi mahdollisimman lähellä sellaista mitä kovassa tilanteessa käyttäisin.

Löytyykö muuten AK:n puolelta vastaavia kuin Uronen?

Henkilökohtaisesti en muuten Urosen pössyyn koskisi edes pitkällä tikulla.(olkoonkin itse uros-jumalan tuunaama) :D
Mulle käy Ihan tavallinen perus-arska jonka ergonomiaa sekä tähtäin systeemejä on tuunattu. Muu saa jäädä entiselleen juurikin toimintavarmuuden vuoksi.

Kyllä noita tuunattuja ak vempeleitäkin on saatavilla (tekee itse) mutta ei se muuta aseen toimintaperiaatetta muuksi...vain ergonomiaa ja ulkonäköä ja tähtäys toimintaa saadaan muutettua...
 
Henkilökohtaisesti en muuten Urosenn pössyyn koskisi edes pitkällä tikulla. Ihan tavallinen perus-arska jonka ergonomiaa sekä tähtäin systeemejä on tuunattu. Muu saa jäädä entiselleen juurikin toimintavarmuuden vuoksi.

Kyllä noita tuunattuja ak vempeleitäkin on saatavilla (tekee itse) mutta ei se muuta aseen toimintaperiaatetta muuksi...vain ergonomiaa ja ulkonäköä ja tähtäys toimintaa saadaan muutettua...
Okei. Luulin että Uronen olisi the Arska. Eikö niillä kuitenkin ole ihan hyvä maine?

Mutta siis tuunattuja kalasnikoveja ei löydy samalla tapaa?

Millaista on ampujien oheisharjoittelu? Ihan sama onko joku ilmakivääriampuja tai SRA-ampuja vai mikä.
 
Okei. Luulin että Uronen olisi the Arska. Eikö niillä kuitenkin ole ihan hyvä maine?

Mutta siis tuunattuja kalasnikoveja ei löydy samalla tapaa?

Millaista on ampujien oheisharjoittelu? Ihan sama onko joku ilmakivääriampuja tai SRA-ampuja vai mikä.

Mainetta on niin monenlaista...? Toiset uskoo ja toiset eivät :p

Ei suomesta niin helposti kuin rapakon takaa..

Mitä kukin itse kokee tärkeeksi...ei treenaamis metodeita ole kiveen hakattu...
 
Okei. Luulin että Uronen olisi the Arska.
Sanoisin että Uronen Precision on kotimaisten/monien pohjoismaisten kilpa-ampujien "the Arska", mutta on monia muitakin huippukiväärin tekijöitä. UP ehkä kotimaisista parhaiten tunnettu ja levinnein, maailmalta löytyy sitten pitkä liuta muitakin valmistajia jotka tekee customia tilauksesta. Itse tykkään UP:stä ja sellainen omien toiveiden mukaisesti (ei niin kisa vaan enempi ressuspeksein eli kestettävä likaa esim 700lks taktinen kivääri kurssilla ilman putsausta, ei kiiltäviä rosteripintoja yms hat-hat wannabe-commando hömppää ;)) kasattu yksilö on kaapissa. Tuotteesta tai palvelusta & tietotaidosta en voi pahaa sanaa UP:stä sanoa, toki niitä voi joutua odottamaan jos on jotain ei niin tusinatoiveita. Puolueeton en tässä asiassa siis varmasti ole, mutta mielipide perustuu omaan kokemukseen.

AK:ta tehdään varsinkin Atlantin takana tilauksesta kaikenlaisia (esim TV:stä tuttu Red Jacket tekee integroidulla vaimennuksella olevia kustomi/semikustomi AK:ta). AK ei alustana ole ehkä niin houkutteleva kilpailumielessä ja se selittänee että eivät ehkä niin yleisiä supervirivehkeitä. Toki niitäkin löytyy ja onhan maailma täynnä kaiken maailman tuuninki AK:ta täynnä kun katsoo mitä kaikkea niihin on kekseliäät alkuasukkaat Afrikassakin keksineet teipata ja ruuvata kiinni. :D Mutta kyllä sellaisia hienojakin vehkeitä siis pajat pitkin maailmaa tuottaa. Arskan ympärille taas rakentunut maailman suurin lajissaan aftermarket osien bisnes joka omalta osaltaan ruokkii sitä vielä entisestään lisää.

Omasta harrastamisesta niin kisaan practicalia pistol standard, minirifle luokissa omaksi iloksi. Lisäksi kalustoa on open semi-auto rifleen ja classic pistoliin mutta eivät ole vielä ehtineet piipille kisaan. Joskus pumppuhaulikkoakin stagella kokeillut. Oon myös ratatuomari-pätevyyden (RO,Range Officer) hommannut lajiin. SRA:han on Turvallisen Ampujan status mutta kisaamassa ei ole vielä saanut aikaiseksi. Tämän lisäksi vedän ressukerhon ammuntaa ja paukuttelen radalla myös lepposamminkin pulttilukoilla.

Tuohon lajin aloittamiseen (SRA/Practical) niin ei muuta kuin kerhoon/seuraan ja TA-kurssille. Tuosta kisaamisesta niin seuratason kisoissa käy suurin osa ihan tavallisia heppuja jotka "ihan vaan harrastaa omaksi iloksi". Toki seassa on vakavampiakin kisaajia. Mutta sanoisinko että toiminnallisen ammunnan suola on päästä ampumaan timeria vastaan uusilla radoilla joita et ole ennen ampunut ja se on ennen kaikkea kisaa itseään vastaan. Ja se valkenee vasta kun kurssi on käyty ja pääsee oikeasti vasta harrastamaan toiminnallisia lajeja. Kannattaa kokeilla, saatat mieltyä herkkuun :)
 
Viimeksi muokattu:
Hitto, unohtui mainita että ammunhan minä myös perinteistä pienoispistoolia ja pokkasin Skeetistä viime kaudella seurakisasta pokaalin vaikka oonkin ihan onneton kiekonrikkoja. Paljon kun koittaa niin jossain vahingossa onnistuukin.
 
Millaista on ampujien oheisharjoittelu? Ihan sama onko joku ilmakivääriampuja tai SRA-ampuja vai mikä.
Oikeat kilpa-ampujat pitää huolta kunnostaan muilla lajeilla ja esim treenailee toimintalajeissa esim huonompi hartia/maalinvaihto/alasmeno ja laukaus yms tyylisiä yksittäisiä osa-alueita. Näin ovat kertoneet. Itse surffailen netissä ideoita joista juttelen toisten kanssa ja kokeilen jos muistan. Mutta oma harrastaminen ei olekaan konkreettisen tavoitteellista. Tottakai pyrin kokeilemaan rauhassa radalla ensin itse esim eri harjoitteita joita mahdollisesti vedän meidän kerhon vuorolla ja tietty joskus sorrun harjoittelemaan vähän ihan oikeestikin jos joku osa-alue ei suju itselle omasta mielestä tarpeeksi hyvin. Mutta kilpaampujat jotka pärjää toiminnallisissa lajeissa maailmalla, treenaa kuntoa offseasonilla ja sen lisäksi erilaisia osa-alueharjoitteita & kisaavat runsaasti jolloin syntyy kova rutiini tekemiseen. Tämä on tosiaan kerrottua ensikäden tietoa ja urheilijoita seuraten havainnoitua, ei ole ns oma juttu.
 
Tuohon lajin aloittamiseen (SRA/Practical) niin ei muuta kuin kerhoon/seuraan ja TA-kurssille. Tuosta kisaamisesta niin seuratason kisoissa käy suurin osa ihan tavallisia heppuja jotka "ihan vaan harrastaa omaksi iloksi". Toki seassa on vakavampiakin kisaajia. Mutta sanoisinko että toiminnallisen ammunnan suola on päästä ampumaan timeria vastaan uusilla radoilla joita et ole ennen ampunut ja se on ennen kaikkea kisaa itseään vastaan. Ja se valkenee vasta kun kurssi on käyty ja pääsee oikeasti vasta harrastamaan toiminnallisia lajeja. Kannattaa kokeilla, saatat mieltyä herkkuun



Niin saattaa siellä olla huippuja (entisiä/nykyisiä) niin Suomen, Euroopan kuin maailman tasoltakin.
Mutta porukaan mahtuu aivan täysin ensikertalainekin, joka ei ole ihan samalla tasolla.
 
Pari kertaa vuodessa käyn MPK:n Arsenalilla. Harva on tahti, mutta edes jotain. En kyllä lue itseäni näillä määrillä minkäänlaiseksi harrastajaksi.
 
SRA taitaa olla sellainen harrastus, joka vaatii oman, siihen sopivan aseen? Miten ylipäätään säännöllinen RK-ammunta onnistuu ilman omaa asetta, jotkut ressujärjestöt saattaa järjestää ratapäiviä? Tietenkään en oleta että minusta kehittyy erityisen hyvä ampuja.

Sori, en ehtinyt eilen kommentoimaan, koska koko päivä meni oikeastaan ulkoilmassa.....tarkemmin sanottuna ampumaradalla...:)

Minun mielestäni ammunnan harrastamisen aloittamisessa ensin kannattaa miettiä mikä laji on se kiinnostavin ja hankkiutuu siihen mukaan. Jos kiinnostaa metsästys tai jokin kilpailuammunta reserviläisyyden ulkopuolelta, niin sellaisille on omat piirinsä. Maanpuolustukselliseen toimintaan liittyvät ammunnat löytyvät aika hyvin MPK:n ohjelmasta ja näiltä mpnetin sivuiltakin saa lisätietoja. Yhdistyksen jäsennyys vireille ja mukaan toimintaan.
Oman aseen yleisimmin saa (kun hakee poliisilta luvan) noin vuoden päästä siitä kun on aloittanut harrastuksen, hakiessa esittää ampumapäiväkirjan ja harrastustodistuksen siltä yhdistykseltä.

Jos ei aseta tavoitetta oman aseen omistamisesta, niin silloin asiaa voi ottaa hieman rennommin ja osallistuu yhteisiin ammuntoihin väljemmällä aikataululla. Ne kilpailee joita kiinnostaa, minä en kilpaile. Kannatan sellaista yleistä "aseharrastus-velvollisuutta", jossa asevelvolliset miehet ylläpitävät omaa ampumataitoaan vähintään muutaman kerran vuodessa. Itsellä nämä ratakäynnit näyttää tällä hetkellä olevan sellaista 2-3 kertaa kuussa ja kaikki menee kiväärin kanssa omia rahoja patruunoihin tuhlaten. Lopetan siinä vaiheessa kun asevelvollisuusiän "parasta ennen" päivät tulee täyteen. Tämänkin olen jo päättänyt.


.
 
Ehkä hyvä aseratkaisu olisi sellainen High/low ratkaisu. :cool: Eli

1) yksi AK mallia train as you fight. SAKO M92 olisi varmaan optimaalinen valinta. Korkeintaan joku Aimpoint tai ACOG tms päälle.

2) sitten se viriviri-Arska mallia Uronen tms.

Mutta tämä vain spekulaatiota. Saas nähdä tuleeko ikinä edes hankittua ressukivääriä!

Mitä tulee kilpailuihin, niin ei kyse siis ole siitä että tasoni olisi huono. Varmasti olisin viimeisten joukossa mutta mitä sitten? Vaan siis siitä, että ammunta ei varmaan olisi minulle se kärkiharrastus ja varsinkin jos kisoihin meno vaatisi matkustamista niin voi olla vaivaa. Kuten sanoin suunnitelmissa olisi lähinnä satunnainen pahvin puhkominen sillon tällöin kun se minulle sopii. Mutta jos innostun ja varsinkin jos kisoja järjestetään lähellä, niin mikä ettei.

Mutta mistäs sitä tietää. Ehkä innostun, hylkään muun elämän, vaihdan mp.netin toiminta-ampujiin, lopetan muut harrastelut, laitan kaiken rahani kalustoon, osiin ja välineisiin, alan mittailemaan lipastaskuja että mikä on grammalleen kevyin, ym... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee kilpailuihin, niin ei kyse siis ole siitä että tasoni olisi huono. Varmasti olisin viimeisten joukossa mutta mitä sitten?

Kisassa on aina mennyt hyvin jos ei saa HYL/DQ merkintää paperiin.

Esimerkki kohdasta 0,36 eteen päin.






Ps. Tiukasti sääntöjä tulkiten 40% ampujista olisi hylätty tuossa.
 
Ei muuten tule edulliseksi tuo combo.....noiten 92:sten hinnat on karannu lapasesta.
Joo, olenkin katsellut että eivät ole mitään halpaa rautaa. Joku muutaman huntin Saiga olisi realistisempi alkulähtökohta. Mutta, kuten kirjoitin tuo oli vain sellaista spekulaatiota täysin.
 
Back
Top