Hornetit valtaavat jälleen Lusin suoran

veffeade

Eversti
Lahjoittaja
ELSO 2.0
#2
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
http://www.ess.fi/?article=341908
Ei tykkää yhtään; pimeessä maanantaina ajelen ohimennen; ei kerkee/pysty zoomailla kameralla livenä. Ei muuten, mutta hidastaa matkaa kokonaista 5-7 min kiertää Lusin kylän kautta. Kokemusta edelliseltä harjoituskerralta, jolloin rikkoivat suoran pinnoitteen. Nyt on taasen korjattu, joten ensi kesänä uusitaan uudelleen. Pohja ei kestä, pinta menee samalla. Mukavastihan nuo jyrisevät...
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#3
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
http://www.ess.fi/?article=341908
Lusin Lukko järjestää pysäköinnin varalaskupaikan vieressä sijaitsevalle pellolle. Lisäksi Lusin kyläyhdistys myy paikalla kahvia ja makkaraa.
Paljonkohan tuosta köyhtyy? :a-rolleyes:
 

OldSkool

Kapteeni
Lahjoittaja
#4
Ajelin lauantaina viitostietä pohjoiseen ja vastaan tuli aika runsaasti tukikohtakalustoa rekoissa. Ei olekaan ihan pelkästään radioasema ja Jet A1-tankkiauto :a-cool:

Onko kukaan ehtinyt keräämään että olisiko Mediassa videopätkiä Lusin lentotoiminnasta?
 

JOKO

Ylipäällikkö
BAN
#5
Kävin eilen katsomassa. On kyllä miehekkäät äänet.

Yhden Hornetin siivenkärjissä olevat ohjukset (?) oli maalattu oransseiksi. Miksiköhän?
 

koponen

Kenraali
Lahjoittaja
ELSO 2.0
#6
Mukavan oloista touhua. Turvallisuustoiminnan kannalta kohtuullisen hankala harjoittelupaikka, tosin. Tai kai se pitää ajatella että erinomainen harjoittelupaikka...
 

peelo

Ylipäällikkö
#7
JOKO kirjoitti:
Kävin eilen katsomassa. On kyllä miehekkäät äänet.

Yhden Hornetin siivenkärjissä olevat ohjukset (?) oli maalattu oransseiksi. Miksiköhän?
DATM (Dummy air training missile) vähän niinkuin latausharjoitusohjus ja ilmassa sitten luo realistisemmat lento-ominaisuudet (paino, ilmanvastus).
 
#8
peelo kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kävin eilen katsomassa. On kyllä miehekkäät äänet.

Yhden Hornetin siivenkärjissä olevat ohjukset (?) oli maalattu oransseiksi. Miksiköhän?
DATM (Dummy air training missile) vähän niinkuin latausharjoitusohjus ja ilmassa sitten luo realistisemmat lento-ominaisuudet (paino, ilmanvastus).
IP-ohjus ilman räjähteitä ja ajoaineita yms?
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#9
juhapar kirjoitti:
peelo kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kävin eilen katsomassa. On kyllä miehekkäät äänet.

Yhden Hornetin siivenkärjissä olevat ohjukset (?) oli maalattu oransseiksi. Miksiköhän?
DATM (Dummy air training missile) vähän niinkuin latausharjoitusohjus ja ilmassa sitten luo realistisemmat lento-ominaisuudet (paino, ilmanvastus).
IP-ohjus ilman räjähteitä ja ajoaineita yms?
Periaatteessa vain kuoret ja painolastia. Toisessa siivessä on sitten varmaan ohjus, jossa on aidon ohjuksen elektroniikat. Veikkaisin, että molemmat ovat hieman vahvistettuja rakenteeltaan, koska noita epäilemättä kuskataan siiven alla enemmän kuin tavallisia ohjuksia.
 
#10
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
peelo kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kävin eilen katsomassa. On kyllä miehekkäät äänet.

Yhden Hornetin siivenkärjissä olevat ohjukset (?) oli maalattu oransseiksi. Miksiköhän?
DATM (Dummy air training missile) vähän niinkuin latausharjoitusohjus ja ilmassa sitten luo realistisemmat lento-ominaisuudet (paino, ilmanvastus).
IP-ohjus ilman räjähteitä ja ajoaineita yms?
Periaatteessa vain kuoret ja painolastia. Toisessa siivessä on sitten varmaan ohjus, jossa on aidon ohjuksen elektroniikat. Veikkaisin, että molemmat ovat hieman vahvistettuja rakenteeltaan, koska noita epäilemättä kuskataan siiven alla enemmän kuin tavallisia ohjuksia.
Joo, niinpä tietenkin. Sama juttu kuin betoninen tellu versus kova tellu ilman sytytintä. Halvempi ja turvallisempi.
 

crane

Kenraali
Lahjoittaja
#11
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
peelo kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kävin eilen katsomassa. On kyllä miehekkäät äänet.

Yhden Hornetin siivenkärjissä olevat ohjukset (?) oli maalattu oransseiksi. Miksiköhän?
DATM (Dummy air training missile) vähän niinkuin latausharjoitusohjus ja ilmassa sitten luo realistisemmat lento-ominaisuudet (paino, ilmanvastus).
IP-ohjus ilman räjähteitä ja ajoaineita yms?
Periaatteessa vain kuoret ja painolastia. Toisessa siivessä on sitten varmaan ohjus, jossa on aidon ohjuksen elektroniikat. Veikkaisin, että molemmat ovat hieman vahvistettuja rakenteeltaan, koska noita epäilemättä kuskataan siiven alla enemmän kuin tavallisia ohjuksia.
Sieltähän se vastaus tuli.:a-smiley:
Saadaan hakupään piipitys ym kuskeille näkymään ja harjoitusta pykälää todenmukaisemmaksi
 

vehamala

Kenraali
Mod
Lahjoittaja
#12
Eikä pelkästään Hornetit:
==============================================================================
Ilmavoimien kuljetuskone laskeutui valtatie 5:lle - katso kuva!

http://www.iltasanomat.fi/matkat/ilmavoimien-kuljetuskone-laskeutui-valtatie-5lle---katso-kuva/art-1288418176240.html

Lusin varalaskupaikalla Heinolan pohjoispuolella tehtiin historiaa, kun Ilmavoimien Casa C-295M -kuljetuskone laskeutui onnistuneesti lähinnä hävittäjiä varten rakennettuun maantietukikohtaan.

Kyse ei ollut hätätapauksesta, vaan osasta syyskuun lopussa pidettyä Ilmavoimien Buana 2011-harjoitusta.

Harjoituksessa kokeiltiin ensimmäistä kertaa, miten vuonna 2007 käyttöön otettu Casa onnistuu operoimaan maantietukikohdasta.

Kyse on vaativasta suorituksesta, sillä suljetuskoneen siipien 26 metrin kärkiväli menee yli asfalttipäällysteen.

Koko vapaan alueen leveys metsän reunasta metsän reunaan on 45 metriä.

Näillä marginaaleilla varaa virheliikkeisiin ei juuri ole, mutta kokeilu onnistui hyvin.

Konetta ohjannut Ilmavoimien tukilentolaivueen kapteeni Pekka Lappeteläinen oli ennen laskua harjoitellut nousuja ja laskuja lyhyiltä alle 1 000 metriä metrin kiitoteiltä.

Nytkään kiitotien pituus ei ollut se suurin haaste, vaan kiitoradan kapeus ja vaihtelevat tuuliolosuhteet.

- Kun ollaan laskussa metsänreunan kohdalla, siipi laskee ja aukean kohdalla tuuli nostaa sitä, Kallistusta pitää siis korjailla jatkuvasti, Pekka Lappeteläinen kertoi.

Kiitotien päässä kone mahtui pyörähtämään ympäri eikä nokkapyörää tarvinnut vielä kääntää edes stoppariin.

Koneen käsittelyä helpottaa ahtaissa paikoissa se, että potkuriturbiinikoneena Casa pystyy tarvittaessa pakittamaan, kun potkurin lapakulmat käännetään taakse.

Aikaisemmin maantietukikohtaan on laskeuduttu Ilmavoimien edellisellä Fokker F-27 -kuljetuskoneella.