Huollosta ja vähän vääpelin tehtävistäkin kiinnostuneille

Tähän vääpelöintiin ja huoltoon yleisemminkin olen kehitellyt ajatusta "kätkövääpelin" koulutuksesta.
Aiemmin sissitoimintaan ja nyt tähän JV2015 toimintaan liittyy hajautettu toimintatapa, joka asettaa huollolle erityisiä haasteita. Etenkin iäkkäämmille ja kokeneille reserviläisille voisi kehitellä koulutusta ja reeniä mm. hajautetun toiminnan huollon suunnitteluun, kätköjen valmisteluun ja ylläpitoon. Tätä "kätkövääpelöintiä" voi sovittaa esim. isompiin (MPK/VEH)harjoituksiin, joissa on sissi- ja tiedustelutoimintaa tai "uudistettua" hajautettuna. Jos joku kokee kiinostusta aiheeseen ja sen edistämiseen, yhteyttä vaan YV:nä niin voidaan vaihtaa ajatuksia aiheesta.
 
Onko puolustusvoimilla kunnollista huoltoa? Olli Jokinen sanoo että oman fysioterapeutin palkkaaminen oli paras ratkaisu mitä hän on tehnyt. Fyysinen ammatti hänelläkin.


Yli 2 000 NHL-ottelussa työskennellyt Pizzutelli seurasi Jokista Phoenixiin, sen jälkeen Calgaryyn ja sieltä Winnipegiin.


- Hän ei matkusta mukaan vieraspeleihin, mutta on muuten käytettävissäni 24/7. Kotonani on yksi huone pelkästään hänen työskentelyään varten.
Saan parasta mahdollista hoitoa aina kun tarvitsen. Hänen palkkaamisensa on paras ratkaisu minkä olen tehnyt, Jokinen sanoi.
35-vuotiaan Jokisen mukaan säännölliset hoidot ovat auttaneet häntä todella paljon.
- NHL-pelaajien palkoilla tämä ei ole edes kallis ratkaisu. Ja kun urani pitenee hänen ansiostaan vaikkapa vain vuodella, sillä rahalla maksaa hyvin hänen monen vuoden palkkansa, Jokinen totesi.

Että jos olisi vaikka yksi per pataljoona ? Mitä teemme tuhansilla sotilailla joilla on akillesjänne poikki koska eivät ole saaneet kunnollisia varusteita esim kevlar-sukkia, joita Selänne toivoo jääkiekkoon pakolliseksi varusteeksi.
 
Onko puolustusvoimilla kunnollista huoltoa? Olli Jokinen sanoo että oman fysioterapeutin palkkaaminen oli paras ratkaisu mitä hän on tehnyt. Fyysinen ammatti hänelläkin.


Yli 2 000 NHL-ottelussa työskennellyt Pizzutelli seurasi Jokista Phoenixiin, sen jälkeen Calgaryyn ja sieltä Winnipegiin.


- Hän ei matkusta mukaan vieraspeleihin, mutta on muuten käytettävissäni 24/7. Kotonani on yksi huone pelkästään hänen työskentelyään varten.
Saan parasta mahdollista hoitoa aina kun tarvitsen. Hänen palkkaamisensa on paras ratkaisu minkä olen tehnyt, Jokinen sanoi.
35-vuotiaan Jokisen mukaan säännölliset hoidot ovat auttaneet häntä todella paljon.
- NHL-pelaajien palkoilla tämä ei ole edes kallis ratkaisu. Ja kun urani pitenee hänen ansiostaan vaikkapa vain vuodella, sillä rahalla maksaa hyvin hänen monen vuoden palkkansa, Jokinen totesi.

Että jos olisi vaikka yksi per pataljoona ? Mitä teemme tuhansilla sotilailla joilla on akillesjänne poikki koska eivät ole saaneet kunnollisia varusteita esim kevlar-sukkia, joita Selänne toivoo jääkiekkoon pakolliseksi varusteeksi.

Nyt en saa ideastasi kiinni. Tarkoitatko, että kovan vaiheen tilanteessa meillä olisi pataljoonassa fysioterapeutti joka antaa jalkahierontoja???? :D Vai mitä tarkoitit?
 
Nyt en saa ideastasi kiinni. Tarkoitatko, että kovan vaiheen tilanteessa meillä olisi pataljoonassa fysioterapeutti joka antaa jalkahierontoja???? :D Vai mitä tarkoitit?
Kuuluisiko tähän myös niinsanottu "happy ending?"
 
Liikuntaupseereita ei taida olla ihan valtavasti SA-kokoonpanossa. Oman joukon johtamiseen kuuluu tietenkin toimintakyvyn ylläpitäminen, mutta keiden "murheena" esim. tavanomaisen lihashuollon ylläpitäminen joukoissa on oman johtajan lisäksi? Vai kenenkään? Monelle siistin sisätyön tekijälle siirtyminen sotavaltion hommiin vaikkapa kolmeviitosena voi olla aikamoinen paukku, myös fyysisesti.
 
Tässä olisi kaksi realistista kuviota:

1) fysioterapiaa hallitsevat -esim jokainen valmentaja ja ex-urheilija fysioterapeuttien lisäksi- hajautetaan tietoisesti niin että joka komppaniassa on yksi.
2) Pääesikunta ja koulutuspuoli tekee ohjekirjan kouluttajille että miten vaivat ennaltaehkäistään, ja hankitaan niitä kevlar-sukkia ja epäliukkaita kenkiä yms

Itse loukkaannuin varusmiesaikana aika monta kertaa vaikka olin erittäin kokenut erämies (5 kokonaista kesää raivaushommissa). Kerran ojan jää petti alta. Minua ennen meni monta minua kevyempää miestä. Kapiainen haukkui minut. Siellä olin sitten kovassa pakkasessa likomärkänä monta tuntia passissa.

Ennen hyökkäystä joukot pitää lämmittää kunnolla. Vähän kyykkyjä reppu selässä ja haarahyppyjä yms.
 
Back
Top