Hyväksytty sotavaruste

baikal

Supreme Leader
Vuosi sitten kuulin, että kanootti ja soutuvene eivät ole hyväksyttyjä sotavarusteita. Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin mitä mietteitä se herättää erityisolosuhteissa? viittaan kohteliaimmin satoihin tuhansiin järviin, jokiin ja lampiin. Oli se mulle yllätys kyllä.
 
Ainakin kaislajääkärit käyttää kyllä kanoottia ja sen käyttöön annetaan koulutukstakin. Ja laivaston pojilla on näkynyt soutuveneitäkin (eihän niillä juurikaan sen isompia purkkeja olekaan). Sotavarusteluokittelun virallisuudesta en sitten tiedä.
 
Ainkain Ruotsin Rannikkojääkärillä on kanooteja, ja minä näin juvan että Kotkan rannikkopataljoonan meritiedustelijoilla oli kanooti.

Tuli sitten mieleen että Suomen rannikkojääkärillä on myös kanooteja (tiedustelijat)

Baikaali minä luulen että sinä olet nähnyt unta....:D
 
Asia liittynee enemmän sotavaruste-käsitteeseen ja siihen liittyvään hallintotaakkaan kuin siihen käytetäänkö/käytettäisiinkö vesikulkineita hyödyksi.
 
Täällä erityisolosuhteissa tulee heti mieleen, että kalsarit eivät ole sotavaruste vaan liikenneväline, nimenomaan jarrutusjäljistä päätellen. Yhtä yllättävää on, että uusi VSHORAD -hanke saattaa erityisolosuhteissa tarkoittaa lähestulkoon mitä vain, MOT.
 
En osaa varmaksi sanoa, mutta muistaakseni toi sotavarustestatus edellyttä jonkun nimenomaisen mallin hyväksyntää. Mikäli tämä status siis mainituille vesiliikennevälineille myönnettäisiin, niin voitaisiin ottaa käyttöön vain yhtä hyväksyttyä mallia kanoottia ja yhtä mallia soutuvenettä. Saatan toki olla väärässäkin, mutta tämä käsittääkseni on yksi noitsta Koposen mainitsemista hallintotaakoista.
 
Katsotaas vaan Toverit, tulevaisuudessa kaikki varusteet tilataan Naton suuren punaisen kirjan mukaan... eli NSN-numerot (Nato Stock Number)

Kuulema ko. normien alta löytyy jo jopa Varsovan Liiton aikaisia a-tarvikkeitakin.

Kyl sieltä varmaan soutuveneen ja kanootin kooditkin löytyy..
 
NSN-numerointi on vahvassa hapessa Suomessa. MATLE myöntää NSN:t, eli kansallisesti voidaan luoda uutta nimikkeistöä ja koodittaa valmistajia.

Siviililogistiikka ei saata olla ihan täysillä erillinen SA-suunnittelusta. Tai saahan sitä lueskella Huoltovarmuuskeskuksen julkaisuja miten haluaa.
 
Kyllä kanooteille ja soutuvenhosille ainakin oli PUMA-koodi ja siten SV-hyväksyntäkin. Tiedä sitten nyt enää SAP-aikakautena...
 
Back
Top