Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Nokia se nousee tuhkasta kuin feeniks lintu vaimikäseoli.

Koko maailma puhuu Nokia-kännyköistä: "Lahdessakin on varmasti hyvät fiilikset, mutta ei mitään tällaista"
http://www.iltalehti.fi/digi/201702242200076429_du.shtml
Uudet Nokia-kännykät julkistettiin sunnuntaina. Ne pomppasivat ympäri maailmaa medioiden luetuimpien juttujen listojen kärkipaikoille. Puolessatoista päivässä Nokia-kännykät keräsivät yli 10 miljoonaa mainintaa sosiaalisessa mediassa. HMD Globalin markkinointijohtaja Pekka Rantala on syystäkin maireana.

- Tästä on syntynyt spontaani iso kuluttajareaktio ympäri maailmaa. Meidän oman seurannan mukaan tähän mennessä eri puolilla maailmaa on julkaistu yli 7500 artikkelia meidän puhelimistamme, Rantala sanoo.

Hän on tehnyt pitkän uran muun muassa Nokialla ja Roviolla, mutta toteaa, ettei silti ole nähnyt aiemmin mitään vastaavaa. Sunnuntaista alkaen hän on elänyt minuuttiaikataululla ja juossut tapaamisesta toiseen.

- Lahdessakin on varmasti hyvät fiilikset, mutta ei mitään tällaista, Rantala toteaa Iltalehdelle Barcelonassa meneillään olevilla Mobile World Congress -messuilla.

Myyntiin keväällä tai kesällä

Nokia julkisti sunnuntaina kolme älypuhelinmallia sekä uuden version Nokia 3310:stä. Puhelimet tulevat kauppoihin loppukeväästä tai alkukesästä. Puhelimet tulevat myyntiin kertaheitolla maailmanlaajuisesti, yli 120 eri maassa.

Rantalan mukaan Nokian brändi on niin tunnettu, että sillä on iso potentiaali ympäri maailmaa.

- Ihmiset ympäri maailmaa ovat ovat kysyneet, että ollaanhan me mukana ensimmäisessä aallossa. Ilolla olen voinut kaikille kertoa, että meillä kaikki ovat ensimmäisessä aallossa.

Rantalan mukaan puhelimilla ei ole mitään tiettyä päämarkkinaa, vaikkakin puhelimia toki myydään eri maissa eri määriä.

- Määrät noudattelevat puhtaasti demografisia lukuja. Siellä, missä on enemmän tietyn elintason omaavia ihmisiä myydään tietysti enemmän puhelimia.

Sellaisia alueita ovat Rantalan mukaan esimerkiksi Nigeria ja Etelä-Afrikka Afrikassa sekä Intia ja Kiina Aasiassa. Molemmilla alueilla ihmiset käyttävät Nokian peruspuhelimia yhä laajasti, joten kynnys tutun merkin älypuhelimeen on todennäköisesti matala. Nokia-puhelimissa ei ole kuitenkaan unohdettu Suomeakaan, markkinointijohtaja vakuuttaa.

Yksi merkki siitä on esimerkiksi se, että HMD Global järjesti maanantaina Barcelonassa meneillään olevilla Mobile World Congress -messuilla illallisen nimenomaan suomalaiselle medialle. Mediamylläkkä on niin suurta, että käytännössä HMD Global olisi luultavasti saanut valita, ketä he haluavat kestitä.

Uusi sukupolvi

HMD Global julkisti Nokia 6 -puhelimen muuta maailmaa ennen Kiinan markkinoille tammikuussa. Ensimmäinen erä siellä myytiin loppuun 26 sekunnissa, toinen reilussa minuutissa. Erien kokoa ei ole paljastettu, mutta Rantala kuvailee niitä merkittäviksi. On kuitenkin mahdotonta sanoa, onko kyse tuhansista, kymmenistä tuhansista vai sadoista tuhansista.

Myyntimäärien sijaan markkinointijohtaja kääntää puheen siihen, ketä puhelimen ostajat ovat.

- Kiinassa 74 prosenttia ostajista on alle 30-vuotiaista nuoria, joista iso osa ei ole koskaan aiemmin omistanut Nokia-puhelinta. Se on aivan mahtavaa.

Iltalehden analyysin mukaan jos HMD Global onnistuu tavoittamaan nuoret kuluttajat yhtä hyvin myös muilla markkinoilla, se voi hyvin päästä haastamaan isot puhelinvalmistajat.

Julkaistut älypuhelimet ovat nimiltään Nokia 6, Nokia 5 ja Nokia 3. Ne ovat edullisia älypuhelimia, joiden hinta-laatusuhde näyttäisi olevan ainakin teknisten tietojen perusteella erittäin kohdallaan. Halvin Nokia 3 maksaa vain 139 euroa ja kalleimmankin Nokia 6:n hinta on vain 229 euroa.

Kysymykseen siitä, minkä Nokia-puhelimen 51-vuotias markkinointijohtaja Rantala jättää taskuunsa, syntyy hetken hiljaisuus.

- Se on oikeasti aika vaikea valinta, mihin loppujen lopuksi laitan sim-kortin. Ensi lauantaina tulen käymään Suomessa ja menen vaimon kanssa pitkästä aikaa illalliselle, sinne otan varmasti 3310:n. Se on juuri sellainen tilanne, mihin 3310 sopii.
 
Suomalaiset ovat opettaneet itänaapurille hyvän rakennus-, remontti- ja sisustustyylin. Lisäksi Mironovan mielestä juuri suomalaisten ansiosta venäläiset ovat oppineet arvostamaan hyvää ruokaa, hienoja vaatteita ja laadukasta vodkaa.

finlandia-vodka.jpg


- En ihmettele yhtään, mikäli Suomessa toimii salainen ohjelma, jonka tarkoituksena on tehdä venäläisistä kunnon ihmisiä. Mitä Pietarista olisi tullut, jos se ei sijaitsisi 200 kilometrin päässä Suomen rajasta? Entä minkälainen maamme, jota juuri nyt hallitsevat Pietarissa syntyneet, olisi ilman suomalaisia?

Juuri Suomen ansiosta saimme liittovaltion viranomaiset, jotka jo nuoresta lähtien ovat tienneet, mitä on eurooppalainen siisteys, eurooppalaiset tavat ja eurooppalainen laatu. Harva on tehnyt Venäjän hyväksi yhtä paljon kuin nykysuomalaiset.


http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201702282200078036_ul.shtml
 
The best airports in the world revealed: European hubs scoop eight out of ten top spots in global ranking
  • Helsinki Airport in Finland scored first place in a global annual ranking
  • Seven other European airports made it into the top ten list
  • The only global commuter hubs to make the grade were Bangkok and Tel Aviv

Europe has flown to victory in a ranking of the world's best airports, bagging eight of the top ten spots.

Helsinki Airport in Finland scored first place in the annual rating followed by Glasgow Airport in the UK and Zurich Airport in Switzerland.

All three commuter hubs were praised for having high cleaning standards and efficient security checks along with an alluring spread of restaurants and shops.

3E12510500000578-4293332-Helsinki_airport_in_Finland_scored_first_place_in_the_annual_rat-a-25_1488987101826.jpg



+3
Helsinki Airport in Finland scored first place in the global annual ratings

The airports were graded based on more than 65,000 travellers' opinions gathered during 2016 in the annual rating system by edreams.co.uk.

Coming in fourth place was Munich airport in Germany, closely trailed by Frankfurt airport and Geneva airport in Switzerland.

Europe's home run was interrupted at seventh place, with Bangkok Airport in Thailand scoring one for the global team.

Tel Aviv airport in Israel crept in just behind before Europe returned with Oslo airport in Norway and Dublin airport in Ireland rounding out the top ten.

The awards also focused on more specific elements.

3E1257FE00000578-4293332-Glasgow_airport_in_the_UK_came_in_second_place_the_commuter_hubs-a-27_1488987102313.jpg



+3
Glasgow Airport in Scotland came in second place - the commuter hubs were rated on the standard of cleanliness and efficiency of security lines

3E12598D00000578-4293332-Zurich_airport_in_Switzerland_ranked_at_first_place_in_the_gradi-a-26_1488987102312.jpg

When it came to shopping, Tel Aviv's Ben Gurion airport took the crown with a 3.98 rating out of 5.

For food, Dallas' Fort Worth International had a taste of victory with an appetising 4.08 score.

THE TOP TEN AIRPORTS IN THE WORLD

1. Helsinki-Vantaa Airport, Finland

2. Glasgow International Airport, UK

3. Zurich Airport, Switzerland

4. Munich F, J, Strauss Airport, Germany

5. Frankfurt Airport, Germany

6. Geneva Airport, Switzerland

7. Bangkok International Airport, Thailand

8. Tel Aviv Ben Gurion Airport, Israel

9. Oslo Gardermoen Airport, Norway

10. Dublin Airport, Ireland

Which are the best airports in the world?
 
The best airports in the world revealed: European hubs scoop eight out of ten top spots in global ranking
  • Helsinki Airport in Finland scored first place in a global annual ranking
  • Seven other European airports made it into the top ten list
  • The only global commuter hubs to make the grade were Bangkok and Tel Aviv

Europe has flown to victory in a ranking of the world's best airports, bagging eight of the top ten spots.

Helsinki Airport in Finland scored first place in the annual rating followed by Glasgow Airport in the UK and Zurich Airport in Switzerland.

All three commuter hubs were praised for having high cleaning standards and efficient security checks along with an alluring spread of restaurants and shops.

3E12510500000578-4293332-Helsinki_airport_in_Finland_scored_first_place_in_the_annual_rat-a-25_1488987101826.jpg



+3
Helsinki Airport in Finland scored first place in the global annual ratings

The airports were graded based on more than 65,000 travellers' opinions gathered during 2016 in the annual rating system by edreams.co.uk.

Coming in fourth place was Munich airport in Germany, closely trailed by Frankfurt airport and Geneva airport in Switzerland.

Europe's home run was interrupted at seventh place, with Bangkok Airport in Thailand scoring one for the global team.

Tel Aviv airport in Israel crept in just behind before Europe returned with Oslo airport in Norway and Dublin airport in Ireland rounding out the top ten.

The awards also focused on more specific elements.

3E1257FE00000578-4293332-Glasgow_airport_in_the_UK_came_in_second_place_the_commuter_hubs-a-27_1488987102313.jpg



+3
Glasgow Airport in Scotland came in second place - the commuter hubs were rated on the standard of cleanliness and efficiency of security lines

3E12598D00000578-4293332-Zurich_airport_in_Switzerland_ranked_at_first_place_in_the_gradi-a-26_1488987102312.jpg

When it came to shopping, Tel Aviv's Ben Gurion airport took the crown with a 3.98 rating out of 5.

For food, Dallas' Fort Worth International had a taste of victory with an appetising 4.08 score.

THE TOP TEN AIRPORTS IN THE WORLD

1. Helsinki-Vantaa Airport, Finland

2. Glasgow International Airport, UK

3. Zurich Airport, Switzerland

4. Munich F, J, Strauss Airport, Germany

5. Frankfurt Airport, Germany

6. Geneva Airport, Switzerland

7. Bangkok International Airport, Thailand

8. Tel Aviv Ben Gurion Airport, Israel

9. Oslo Gardermoen Airport, Norway

10. Dublin Airport, Ireland

Which are the best airports in the world?

On muuten Bangkok:ssa joku juhlinut saavutustaan.
 
Aavelaivatutkimus tuo työtä sadoille suomalaisille – Rolls-Royce perustaa älykkäiden laivojen kehityskeskuksen Turkuun
Suomi on maailman johtava maa älykkäiden laivojen kehittäjänä.
f6ce1233ee95420c97bae6fad7bc3dfa.jpg

Rolls-Royce–yhtiön autonomisia laivoja havainnekuvassa. (KUVA: Rolls-Royce)
Teemu Luukka HS

Julkaistu: 8.3. 16:23 , Päivitetty: 8.3. 19:27


Kalliista autoista aikoinaan tunnetuksi tullut Rolls-Royce perustaa Turkuun ison etäohjattujen ja autonomisten alusten tutkimus- ja kehityskeskuksen.

Rolls-Royce kertoo, että yhtiö aikoo tehdä yli 230 miljoonan euron investoinnit älykkäiden laivojen kehittämiseen globaalisti.

Rolls-Roycen kehitysjohtaja Sauli Eloranta sanoo, että tästä 230 miljoonasta eurosta ”merkittävä osa” on tulossa Suomeen. Hän sanoo, ettei yhtiö halua kertoa tässä vaiheessa mitään tarkempaa.

”Tästä panoksesta suuri osa menee kumppaneiden ja alihankkijoiden työpanokseen. Ei me yksin tätä tehdä.”

Älykkäät laivat tarkoittavat äärimmillään vietynä miehittämättömiä aluksia, ja juuri näitä Rolls-Royce on jo nyt kehittänyt Turussa. HS kertoi näistä aavelaivoiksi kutsutuista aluksista helmikuun alussa.

Eloranta sanoo, että yhtiö valitsi Suomen, koska Turusta on tullut älykkäiden laivojen kehittämisessä maailman merkittävin keskus.

Hän sanoo, että miehittämättömiin laivoihin on pitkä matka. ”Matkan varrella automaatio tuo koko ajan lisää turvallisuutta laivoihin.”

Eloranta sanoo, että yhtiössä uskotaan nyt vahvasti Turussa tehtyyn kehitystyöhön. Hän sanoo, että kaikki alkoi hyvin pienestä.

”Automaation kehittäminen konsernin sisällä on ollut todellinen startup-tarina. Tuotekehitys on vienyt yksittäisiä ideoita pelkäämättömästi eteenpäin. Ja nyt toimitaan häpeämättömän isosti, mikä sopii Rolls-Roycen historiaan.”

Saman vahvistaa yhtiön meriliiketoiminnan johtaja Mikael Mäkinen.

”Rolls-Royce tekee pioneerityötä etäohjattavissa ja autonomisissa laivoissa Suomessa. Tutkimus ja kehitys -keskus aloittaa toimintansa vuoden 2017 aikana ja kasvaa seuraavina vuosina teollisuuskumppanien tuella”, Mäkinen kertoo tiedotteessa.

Turun Science Parkin toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen sanoo, että hanke todennäköisesti poikii ekosysteemeineen, eli keskuksen ympärille syntyvät yritykset mukaan lukien, satoja työpaikkoja.

Hän korostaa, ettei Rolls-Royce ole vielä kertonut tarkkaan, kuinka monta ihmistä itse keskus työllistää ja paljonko se investoi Turkuun.

”Suomen mittakaavassa tässä on kuitenkin kyse isosta panostuksesta meriklusteriin mutta myös suuresta it-hankkeesta laivoissa käytettävine tekoälyineen”, Kyynäräinen sanoo.

”Rolls-Roycen osuutta on absoluuttisesti vaikea sanoa, mutta älykkään laivan ympärille on nyt kehittymässä mahdollisesti satojen miljoonien eurojen ekosysteemi.”

Kyynäräinen sanoo, että Rolls-Roycella on Norjan Ålesundissa tutkimuskeskus, jossa työskentelee 600 ihmistä. Sen ympärillä olevissa alihankkijayrityksissä ja startup-yhtiöissä työskentelee noin 400 ihmistä.

”Tästä voi kehittyä lopulta yhtä suuri keskus”, Kyynäräinen sanoo.

Keskuksen on tarkoitus olla täydessä toimintavalmiudessa jo tänä vuonna, ja se tulee kasvamaan tulevaisuudessa.

Rolls-Roycen uuden tutkimuskeskuksen strategisia kumppaneita tulevat olemaan VTT ja Tampereen teknillinen yliopisto sekä lukuisat suomalaiset alan pk-yritykset.

Tutkimuskeskuksen hankkimisessa Suomeen on ollut mukana yritysten ja Turun kaupungin lisäksi valtiovalta.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sanoo, että Rolls-Roycen ilmoitus on Suomen talouden ja meriteollisuuden kannalta iso ja toivottu uutinen.

”Päätös vahvistaa Suomen asemaa autonomisen liikenteen kehittäjänä ja hyödyntäjänä sekä yhtenä maailman johtavista modernin laivatekniikan valmistajamaista”, Berner sanoo tiedotteessaan.

Turun kaupunginjohtaja Aleksi Randell kutsuu ilmoitusta loistavaksi uutiseksi.

”Rolls-Roycen kaltaisen globaalin teknologiayrityksen tutkimus- ja kehityskeskuksen sijoittuminen Turkuun on iso voitto meille ja koko Suomelle, ja ennen muuta jälleen uusi tunnustus suomalaiselle maailmanluokan osaamiselle”, Randell sanoo tiedotteessa.

Rolls-Royce Oy on monikansallinen teollisuuskonserni, joka aikoinaan valmisti myös kalliita autoja. Rolls-Royceja valmistaa nykyään Rolls-Royce Motor Cars, joka on ollut BMW:n tytäryhtiö vuodesta 1996.

Suomessa Rolls-Roycella on tehtaat Raumalla ja Kokkolassa, ja yhtiö keskittyy Suomessa meriteollisuuden laitteiden suunnitteluun, myyntiin ja valmistukseen.
7b3c256ea0d84a508048694fde5062ca.jpg

Rolls-Royce–yhtiön logo Bristolissa Britanniassa. (KUVA: TOBY MELVILLE / Reuters)


http://www.hs.fi/talous/art-2000005119274.html
 
Siitä se riemu repeää, kun jokin menee pieleen ja Itämerellä tosiaan heiluu aseistettuja "lentäviä hollantilaisia" ilman kontrollia... :D
 
Lisää RR:n uutisoinnista.
”Suomi on vahvoilla Rollsin apajilla”

2017035016943.jpg

Automaattiohjauksella. Brittiläinen Rolls-Royce konserni investoi mittavia summia uuteen laivateknologiaan, jota ryhtyy kehittämään myös Turku. KUVA: ROLLS ROYCE


Rolls-Roycen Mikael Mäkinen sanoo, että Suomi voi hyvin 
saada merkittävän osan brittikonsernin investoinneista.

Rolls-Royce-
konserni
Brittiläisyhtiö valmistaa muun muassa lentokoneiden ja laivojen moottoreita. Kilpailee laivapuolen potkureissa muun muassa Wärtsilän ja ABB-konsernin meriteollisuuden kanssa.

Toimii samalla automaattisesti 
ohjautuvien laivojen suunnittelussa,
jota yhtiö on keskittämässä Turkuun. Kaikki kehitysinvestoinnit 
tekevät globaalisti yli 200 miljoonaa euroa.

Brittiläisen Rolls-Royce Marinen toimitusjohtaja Mikael Mäkinen on nostanut suomalaisen osaamisen meriteknologiassa aallonharjalle, globaalissakin mittakaavassa.

Rolls Royce alkaa kehittää etäohjattuja ja autonomisesti kulkevia laivoja Turussa. Tutkimuskeskuksen on tarkoitus olla täydessä toimintavalmiudessa myöhemmin tänä vuonna. Konserni julkisti aiemmin noin 230 miljoonan euron investoinnin uusiin merenkulkualan innovaatioihin globaalisti.

”Suomella on hyvät mahdollisuudet saada tuosta merkittävä osa projektityöhön ja testaukseen”, Mäkinen toteaa.

Suomessa tunnettu teollisuusjohtaja ei korosta omaa asemaansa suomalaisen meriklusterin ”lottovoitossa”. Mäkinen toteaa, että konsernin maailmanlaajuisiin sijoituspäätöksiin liittyy aina vaatimus maailmanluokan osaamisesta.

”Turun osalta oli vain todistettava, että se on hankkeen sijaintipaikaksi paras. Tietenkin pitää näyttää yksikön saavutetut referenssit. Myös digiosaajien saatavuus korostui.”

Mäkinen on aiemmin työskennellyt muun muassa Wärtsilänlaivamoottoreiden johtajana. Eri lähteiden mukaan Mäkisen kädenjälki näkyy vahvasti myös Rollsin Rauman potkuritehtaan investoinneissa.

Turun hanke liittyy myös siihen, että konserni siirtää liiketoimintaansa yhä digitaalisempiin ratkaisuihin.


Mäkinen jatkaa edelleen, että myös Rauman potkuritehtaan eli Rolls-Royce Finlandin tuotevalikoima voi hankkia etua konsernin digitaalisuudesta, mikä voi auttaa esimerkiksi huoltojen ennakoinnissa.

Rolls-Royce pitää etäohjattujen ja autonomisten laivojen etuna teknologiaa, jota voi soveltaa myös nykyisissä aluksissa.

”Projekteissa on mukana varustamoita, muun muassa Finferries, jonka alukset testaavat uutta teknologiaa.”

Turun tuotekehitysyksikön viimeisin tuotejulkistus tuli julki toissa viikolla: Electric Blue-niminen sähkö- ja kaasukäyttöinen modulaarinen konttilaiva tuli markkinoille.

Mäkinen kertoo, että laivoille on mahdollista tuottaa esimerkiksi parempaa tilannetietoisuutta, parempaa tietoa laitteiden toiminnasta, operoinnin optimointia ja tehostamista. Samalla laivan miehistö ja maahenkilöstö voivat pitää yhteyttä.

Tuotekehityskeskus tuo jatkossakin markkinoille mullistavia tuoteuutuuksia, jotka liittyvät muun muassa tekoälyyn, etäohjaukseen ja energiatehokkuuteen.

”Uutuudet perustuvat Rolls-
Roycen uusimpaan teknologiaan ja tuotevalikoimaan. Vastaavasti uudet tuotekonseptit vaikuttavat myös yhtiömme tuotteiden kehityssuuntiin.”

Mäkinen korostaa, että Suomessa on maailman paras meriteollisuuden osaaminen.

”Suomalaisten luomiskyky on erityisen vahvaa, mitä tulee uusien ratkaisujen kehittämiseen. Rolls-
Royce toimii mielellään suunnannäyttäjänä.”
 
Uudessakaupungissa aletaan valmistaa Mercedes-AMG:tä
http://www.is.fi/autot/art-2000005126571.html
a519fa7a90044d059d4a5406bf0a8d1f.jpg

Loistokas Mercedes-AMG GLC 43 4Matic syntyy pian myös Uudenkaupungin tuotantolinjoilla.

Mercedes-Benz laajentaa Uudessakaupungissa valmistettavien autojen kirjoa.

Uudessakaupungissa aletaan valmistaa Mercedes-AMG:tä. Uutinen paljastettiin äsken Valmet Automotiven tehtaalla.

Tuotantoon tuleva malli on GLC AMG 43 4Matic. Sen hinta Suomessa on tällä hetkellä verollisena ilman lisävarusteita 97 020 euroa. Se on kyseisen mallisarjan kallein versio,

Aiemmin AMG-malleja ei ole valmistettu Suomessa.

AMG on saksalaisen Mercedes-Benzin tytäryhtiö.

Valmet Automotive valmistaa jo Mercedes-Benzin GLC-mallia Uudenkaupungin autotehtaalla.

Mercedes Benz GLC43 AMG arvostelu/koeajo. Hienolta autolta vaikuttaa, jos oiskin 100k€ ylimääräistä...

 
Kymmenen vuotta sitten köyhät kiinalaiset ja intialaiset tekivät tuotteita rikkaille suomalaisille. Nyt köyhät suomalaiset tekevät tuotteita rikkaille eurooppalaisille.
 
Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
9 hrs ·
BILD.de
·
Suomalaiset ovat rakastettavia ihmisiä vaikkakin vähän paksupäisiä (sisukkaita). He puhuvat kieltä, mitä ei kannata edes yrittää ymmärtää, kirjoittaa Bild-lehti. Se ylistää Suomea matkakohteena, jos etsii hiljaisuutta ja luonnonrauhaa, metsiä, mökkiä järven rannalla, revontulia, joulumaata, karjalanpiirakoita, mustikkapiirakkaa ja saunaa. Lehti ei unohda myöskään jokamiehenoikeutta. Tunnettuina suomalaisina lehti mainitsee mm Matti Nykäsen, Arvo Aallon, Mikael Agricolan, Jean Sibeliuksen, Mika Häkkisen, Janne Ahosen ja Mika Kaurismäen.
http://www.bild.de/bild-plus/reise/...ise-50670232,view=conversionToLogin.bild.html
 
Kymmenen vuotta sitten köyhät kiinalaiset ja intialaiset tekivät tuotteita rikkaille suomalaisille. Nyt köyhät suomalaiset tekevät tuotteita rikkaille eurooppalaisille.
Köyhät saavat aina olla onnellisia jos läytyy joku jolla on rahaa ostaa heidän tekemiään tuotteuta. Onneksi saadaan tehdä noita Mersuja.
 
Suomi jatkaa tieteen kärjessä uurtamista

Researchers at Aalto University have manufactured artificial materials with engineered electronic properties. By moving individual atoms under their microscope, the scientists were able to create atomic lattices with a predetermined electrical response. The possibility to precisely arrange the atoms on a sample bring 'designer quantum materials' one step closer to reality. By arranging atoms in a lattice, it becomes possible to engineer the electronic properties of the material through the atomic structure.

Working at a temperature of four degrees Kelvin, the researchers used a scanning tunnelling microscope (STM) to arrange vacancies in a single layer of chlorine atoms supported on a copper crystal.

"The correspondence between atomic structure and electronic properties is of course what happens in real materials as well, but here we have complete control over the structure. In principle, we could target any electronic property and implement it experimentally", says Dr. Robert Drost who carried out the experiments at Aalto University.

Using their atomic assembly method, the research team demonstrated complete control by creating two real-life structures inspired by fundamental model systems with exotic electronic properties.

The approach is not limited to the chlorine system chosen by the research team either. The same method can be applied in many well-understood systems in surface and nanoscience and could even be adapted to mesoscopic systems, such as quantum dots, which are controlled through lithographic processes.

"There are many fascinating theoretical proposals that don't exist in real materials. This is our chance to test these ideas experimentally", explains Academy Research Fellow Teemu Ojanen at Aalto University.
http://www.spacedaily.com/reports/Researchers_create_artificial_materials_atom_by_atom_999.html
 
Suomen Sotilas
1 hr ·
Se, että Suomi onnistui pelastamaan koko juutalaisväestönsä, on ainutlaatuista koko toisen maailmansodan historiassa, Center for Transatlantic Relations -ajatuspajan vanhempi tutkija Michael Haltzel toteaa The Huffington Postissa julkaistussa kirjoituksessaan, Verkkouutiset kertoo.

"Ottaen huomioon, miten valtavat panokset Suomella oli pelissä, sen käyttäytyminen ilmentää periaatteellista toimintaa vertaansa vailla", Haltzel sanoo.

Vaikka myös Tanska ja Bulgaria ansaitsevat tunnustusta juutalaisvähemmistöjensä puolustamisesta, Haltzel huomauttaa satojen Tanskan juutalaisten päätyneen Theresienstadtin keskitysleirille ja Bulgarian osallistuneen juutalaisyhteisön tuhoamiseen Makedoniassa.

"Vain Suomi kykeni pelastamaan kaikki kansalaisensa omalla alueellaan", Haltzel kirjoittaa.

//pm
KOTIMAA
Amerikkalainen huippututkija kehuu suomalaisten esimerkillistä rohkeutta jatkosodassa
VERKKOUUTISET http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/haltzel_jatkosota-64236
10 tuntia ja 47 minuuttia sitten (päivitetty 10 tuntia ja 31 minuuttia sitten)
Joe Bidenin ex-neuvonantaja muistuttaa Suomeen sijoitettujen saksalaisjoukkojen muodostamasta riskistä.

  • ac684e07f5d6f0d627cc055a92a17f4a76a25a99c902223cf9f228c7264b5d06

    Michael Haltzel.

    (Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto)
Se, että Suomi onnistui pelastamaan koko juutalaisväestönsä, on ainutlaatuista koko toisen maailmansodan historiassa, Center for Transatlantic Relations -ajatuspajan vanhempi tutkija Michael Haltzel toteaa The Huffington Postissa julkaistussa kirjoituksessaan.

Hän muistuttaa Suomen valtiojohdon puolustaneen juutalaisia aikana, jolloin natsi-Saksa vaati näiden luovuttamista ja maahan oli sijoitettuna satojatuhansia natsi-Saksan asevoimien sotilaita sekä Gestapon agentteja.

– Ottaen huomioon, miten valtavat panokset Suomella oli pelissä, sen käyttäytyminen ilmentää periaatteellista toimintaa vertaansa vailla, Haltzel, Yhdysvaltain entisen varapresidentin Joe Bidenin senaattoriaikainen neuvonantaja, sanoo.

Suomi otti hänen mukaansa juutalaisväestönsä turvaamiseksi huomattavasti suurempia riskejä kuin mikään muu Saksan rinnalla taistellut maa. Vaikka Saksan johtaja Adolf Hitler arvosti Suomen panosta sodassa, ei ollut olemassa minkäänlaisia takeita siitä, että Saksa jatkaisi sotilaallista tukeaan Suomelle, ellei juutalaisia luovutettaisi.

– Jos heittäydymme kontrafaktuaaliseen historiaan, kuvitelkaa vain, mitä merkitsisi, jos jokainen eurooppalainen valtio, jonka maaperällä oli toisen maailmansodan aikana saksalaisia joukkoja, olisi toiminut Suomen tavoin, Haltzel kehottaa.

Hän viittaa Ranskan presidentinvaalien äärioikeistolaisen ehdokkaan Marine Le Penin äskettäiseen, runsaasti paheksuntaa herättäneeseen lausumaan, jossa tämä torjui maansa vastuun poliisivoimien osallistumisesta juutalaisten kyydittämiseen keskitysleireille.

”Pitäisi noteerata Washingtonissa”
Vaikka myös Tanska ja Bulgaria ansaitsevat tunnustusta juutalaisvähemmistöjensä puolustamisesta, Haltzel huomauttaa satojen Tanskan juutalaisten päätyneen Theresienstadtin keskitysleirille ja Bulgarian osallistuneen juutalaisyhteisön tuhoamiseen Makedoniassa.

– Vain Suomi kykeni pelastamaan kaikki kansalaisensa omalla alueellaan, hän sanoo.

Suomalaisviranomaisten toteuttamaa 28 pakolaisen palauttamista Berliiniin Haltzel luonnehtii tuskalliseksi sota-ajan kompromissiksi. Palautettujen joukossa oli kahdeksan Keski-Euroopan juutalaista, joista seitsemän menehtyi myöhemmin natsien tuhoamisleireillä.

– On hyvä huomata, että kun suomalaiset tiedotusvälineet kertoivat näistä palautuksista, puhkesi skandaali, ja ministereitä erosi protestina tapahtuneelle. Kaksi vuotta myöhemmin [marsalkka] Mannerheim määräsi 160 juutalaispakolaisen lähettämisestä puolueettomaan Ruotsiin pelastaakseen heidän henkensä.

Haltzel kuvailee amerikkalaislukijoille, miten Suomen pienen juutalaisyhteisön miehet osallistuivat maansa puolustamiseen muiden suomalaisten tavoin, ja kuinka useat heistä palkittiin kunniamerkein.

– Nykyajan historian suurimpia ironioita lienee kolmen suomenjuutalaisen sotilaan palkitseminen natsi-Saksan rautaristillä. Kaikki kolme kieltäytyivät kunniamerkin vastaanottamisesta, yksi heistä äärimmäisen alatyylisesti.

Haltzelin mielestä päättäväisyys, jolla Suomi puolusti juutalaisiaan korkeista riskeistä piittaamatta, tulisi noteerata näkyvästi myös Washingtonissa.

– Yhdysvaltain Holocaust Museum tekisi hyvin, jos se osoittaisi huomiota Suomen tarinalle. Se osoittaisi, että reaalimaailman moraaliset valinnat ovat yleensä monimutkaisia, ja tarjoaisi yleisölle innostavan esimerkin kansallisen mittakaavan rohkeudesta.



Toimittaja: HEIKKI HAKALA
 
Back
Top