Ilmapallo- ja liitopukujoukot

hessukessu

Kenraali
Pähkähullu ajatus, mutta kuunnelkaapa ja pohtikaa:

Tietääkseni joku huimapää liiteli liitopuvulla (siis sellainen liito-oravannahannäköinen systeemi, ei varsinainen liidokkivarjo) Englannin kanaalin ylitsekin. Hyppy useamman kilometrin korkeudestä, ehkä alkuvauhtia lentokoneen vauhdista ja avot - liitämään vaan matalassa kulmassa. Sitten lopulta jarruttamaan ja laskuvarjo auki ja turvallisesti maahan.

Näkeekö tossa joku muu melkoisen potentiaalin?

Mitäpä, jos lentokonetta ei tarvitsisi viedä suoraan kohteen lähelle, vaan laskuvarjojoukot pudotettaisiinkin kauempaa, kilometrien - kenties kymmenien kilometrien päästä ja ne liitäisivät kohteisiinsa tuolla tapaa? Erikoisryhmien pudottaminen ainakin olisi kannattavaa, ehkä suurempienkin joukkojen. Nopeus on paljon parempi kuin laskuvarjoilla ohjautuen ja kantamakin tietääkseni paljon parempi.

No, mutta mitäpäs jos ei ole lentokoneita tai ei uskalleta lentää lainkaan? Mitäpä, jos hivutettaisiin omat ryhmät niin lähelle kohdetta kuin mahdollista (vaikka vain 10km päähän) ja sitten täytetään ilmapallot (vety lienee helpommin saatavaa kuin helium), heitetään äijät niillä korkeuksiin, josta ne liitävät kohteeseensa.

Hullua ehkä joo, mutta miettikääpä. Eikö tuo ole parempi kuitenkin kuin laskuvarjo- ja helikopterikuljetus hinta/laatusuhteeltaan?
 
Eikä vain kehitteillä vaan sekä HALO että HAHO hypyt ovat olleet todellisuutta jo vuosikymmeniä.
 
hessukessu kirjoitti:
No, mutta mitäpäs jos ei ole lentokoneita tai ei uskalleta lentää lainkaan? Mitäpä, jos hivutettaisiin omat ryhmät niin lähelle kohdetta kuin mahdollista (vaikka vain 10km päähän) ja sitten täytetään ilmapallot (vety lienee helpommin saatavaa kuin helium), heitetään äijät niillä korkeuksiin, josta ne liitävät kohteeseensa.

Ei noin, vaan jo olevilla tekniikoilla käytetään moottoroituja varjoliitimiä tai vaikka gyrokoptereita.
 
hessukessu kirjoitti:
Pähkähullu ajatus, mutta kuunnelkaapa ja pohtikaa:

Tietääkseni joku huimapää liiteli liitopuvulla (siis sellainen liito-oravannahannäköinen systeemi, ei varsinainen liidokkivarjo) Englannin kanaalin ylitsekin. Hyppy useamman kilometrin korkeudestä, ehkä alkuvauhtia lentokoneen vauhdista ja avot - liitämään vaan matalassa kulmassa. Sitten lopulta jarruttamaan ja laskuvarjo auki ja turvallisesti maahan.

Näkeekö tossa joku muu melkoisen potentiaalin?

Mitäpä, jos lentokonetta ei tarvitsisi viedä suoraan kohteen lähelle, vaan laskuvarjojoukot pudotettaisiinkin kauempaa, kilometrien - kenties kymmenien kilometrien päästä ja ne liitäisivät kohteisiinsa tuolla tapaa? Erikoisryhmien pudottaminen ainakin olisi kannattavaa, ehkä suurempienkin joukkojen. Nopeus on paljon parempi kuin laskuvarjoilla ohjautuen ja kantamakin tietääkseni paljon parempi.

No, mutta mitäpäs jos ei ole lentokoneita tai ei uskalleta lentää lainkaan? Mitäpä, jos hivutettaisiin omat ryhmät niin lähelle kohdetta kuin mahdollista (vaikka vain 10km päähän) ja sitten täytetään ilmapallot (vety lienee helpommin saatavaa kuin helium), heitetään äijät niillä korkeuksiin, josta ne liitävät kohteeseensa.

Hullua ehkä joo, mutta miettikääpä. Eikö tuo ole parempi kuitenkin kuin laskuvarjo- ja helikopterikuljetus hinta/laatusuhteeltaan?

Äkkiseltään tulee niin monta epäonnistumisen mahdollisuutta ja erilaista ongelmaa mieleen, etten oikein usko tuolla hommalla olevan tulevaisuutta. Perinteisen maahanlaskun vaikeus toisessa potenssissa. Entistä enemmän riskialtista tekniikkaa ja koulutusta vaativia menetelmiä. Pimeässä suoritetun maahanlaskun seurauksena liito-oravat hajoavat entistä suuremmalle alueelle. Entäs joukon raskaat aseet tai tulituki ilmasta?

Ehkäpä pari erikoismiestä tiedustelemaan? Tavaraa eivät juurikaan saa mukaan, joten hankalaa tuokin.
 
Lahden, Kuopion, Jyväskylän, Sotkamon ja Rukan mäkien hyppyrikeulat pitää modifioida osoittamaan itää kohti...niistä saa hyvät lähtimet tuollaiselle liitoukolle. On helppo panna karjut liikenteeseen, odottaa länsituulta vaan ja eikun hyppäämään.

Hyppyrikeulat pitäisi olla sellaiset säädettävät sivusuunnassa, sanotaan 20 asteen säätö voisi riittää.

Kaukopartiolaiset voisivat käyttää lentomäkeä...se pitäisi rakentaa ripirapi-vauhtia vaikkapa nyt sitten Kuopioon. RA-aikana olisi sopiva matka baikalin käydä katsomassa kisoja.

Mutta ei tilata helvetissä Walter Hoferia lähtötoimitsijoiden päälliköksi, siitä ei tulisi mitään. Walter juoksisi jumalattoman ison puhelinkapulan kanssa pitkin mäkimonttua kytäten vanhasta tottumuksesta sponsorien vinkkejä tuuliolojen passaamisesta .... sopiva lähtöpäällikköhän olisi ilman Muuta Mäkihypyn Grand old man, Matti Nykänen. Jos saisi aisaparikseen Jens Weissflogin, niin olisi jotain tolkkuakin siinä hommassa eikä menisi tyystin juopotteluksi koko sotatoimi.

Kyllä, kehityskelpoinen on idea.
 
baikal kirjoitti:
Lahden, Kuopion, Jyväskylän, Sotkamon ja Rukan mäkien hyppyrikeulat pitää modifioida osoittamaan itää kohti...niistä saa hyvät lähtimet tuollaiselle liitoukolle. On helppo panna karjut liikenteeseen, odottaa länsituulta vaan ja eikun hyppäämään.

Hyppyrikeulat pitäisi olla sellaiset säädettävät sivusuunnassa, sanotaan 20 asteen säätö voisi riittää.

Kaukopartiolaiset voisivat käyttää lentomäkeä...se pitäisi rakentaa ripirapi-vauhtia vaikkapa nyt sitten Kuopioon. RA-aikana olisi sopiva matka baikalin käydä katsomassa kisoja.

Mutta ei tilata helvetissä Walter Hoferia lähtötoimitsijoiden päälliköksi, siitä ei tulisi mitään. Walter juoksisi jumalattoman ison puhelinkapulan kanssa pitkin mäkimonttua kytäten vanhasta tottumuksesta sponsorien vinkkejä tuuliolojen passaamisesta .... sopiva lähtöpäällikköhän olisi ilman Muuta Mäkihypyn Grand old man, Matti Nykänen. Jos saisi aisaparikseen Jens Weissflogin, niin olisi jotain tolkkuakin siinä hommassa eikä menisi tyystin juopotteluksi koko sotatoimi.

Kyllä, kehityskelpoinen on idea.

Perkele! Baikal kännissä heti aamusta! :mad:
 
Kaikkein pahinta on se, että baikal ei dokaa ollenkaan eli ihan selväpäisenä ns. syntyy valovoimaisimmat ideani. Rva baikal tosin kritisoi vaimeasti välillä kaikkein parhaita.
 
Onhan sitä pohdittu kykyä syvään vaikuttamiseen. Syytkin lienevät ilmeiset ainakin Kaakonkulmalla asuville... Eiku.

Pohjois-Korealta tai Gazasta voisi saada hyviä vinkkejä soveltuvasta rakettiteknologiasta.

Uttilaisille olisi kyllä toimenkuvaan mielenkiintoinen lisä, kun koulutettaisiin siirtymistä syvyyteen yön pimeydessä moottoroidulla liitovarjolla. Nape on earth kai profiilina?

Sveitsin (vanhaan) malliin nuo sijoitettaisiin valmiiksi valmiusvarastoihin korpikenttien kupeeseen, ja jokaisella ukolla olisi kerosiinikannu autotallissa rynnäkkökiväärin ja tuhoamispanoksen välissä.

Seuraava...
 
Tuossa tuli muuten mieleen sellainen juttu, että jenkit on kehittäneet GPS ohjatun liitovarjon, jolla olisi tarkoitus saada kuskattua useita tonneja painava lasti tarkasti kohtaan X. Tuosta päättelisin, että varusteiden kuljettaminen ei ole ongelma, jos noita liitovarjoja alettaisiin käyttää. Ja lisäksi onhan näitä liitokoneita käytetty ennenkin, joten onko tuo nyt ongelma nytkään. Eihän tässä ole pitkäaika kun suunniteltiin kotikutoista risteilyohjusta/MTO:ta, niin tämän pitäisi olla helppoa siihen verrattuna.
 
baikal kirjoitti:
Lahden, Kuopion, Jyväskylän, Sotkamon ja Rukan mäkien hyppyrikeulat pitää modifioida osoittamaan itää kohti...niistä saa hyvät lähtimet tuollaiselle liitoukolle. On helppo panna karjut liikenteeseen, odottaa länsituulta vaan ja eikun hyppäämään.

Hyppyrikeulat pitäisi olla sellaiset säädettävät sivusuunnassa, sanotaan 20 asteen säätö voisi riittää.

Kaukopartiolaiset voisivat käyttää lentomäkeä...se pitäisi rakentaa ripirapi-vauhtia vaikkapa nyt sitten Kuopioon. RA-aikana olisi sopiva matka baikalin käydä katsomassa kisoja.

Mutta ei tilata helvetissä Walter Hoferia lähtötoimitsijoiden päälliköksi, siitä ei tulisi mitään. Walter juoksisi jumalattoman ison puhelinkapulan kanssa pitkin mäkimonttua kytäten vanhasta tottumuksesta sponsorien vinkkejä tuuliolojen passaamisesta .... sopiva lähtöpäällikköhän olisi ilman Muuta Mäkihypyn Grand old man, Matti Nykänen. Jos saisi aisaparikseen Jens Weissflogin, niin olisi jotain tolkkuakin siinä hommassa eikä menisi tyystin juopotteluksi koko sotatoimi.

Kyllä, kehityskelpoinen on idea.

On on :a-laugh:
 
JOKO kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Pähkähullu ajatus, mutta kuunnelkaapa ja pohtikaa:

Tietääkseni joku huimapää liiteli liitopuvulla (siis sellainen liito-oravannahannäköinen systeemi, ei varsinainen liidokkivarjo) Englannin kanaalin ylitsekin. Hyppy useamman kilometrin korkeudestä, ehkä alkuvauhtia lentokoneen vauhdista ja avot - liitämään vaan matalassa kulmassa. Sitten lopulta jarruttamaan ja laskuvarjo auki ja turvallisesti maahan.

Näkeekö tossa joku muu melkoisen potentiaalin?

Mitäpä, jos lentokonetta ei tarvitsisi viedä suoraan kohteen lähelle, vaan laskuvarjojoukot pudotettaisiinkin kauempaa, kilometrien - kenties kymmenien kilometrien päästä ja ne liitäisivät kohteisiinsa tuolla tapaa? Erikoisryhmien pudottaminen ainakin olisi kannattavaa, ehkä suurempienkin joukkojen. Nopeus on paljon parempi kuin laskuvarjoilla ohjautuen ja kantamakin tietääkseni paljon parempi.

No, mutta mitäpäs jos ei ole lentokoneita tai ei uskalleta lentää lainkaan? Mitäpä, jos hivutettaisiin omat ryhmät niin lähelle kohdetta kuin mahdollista (vaikka vain 10km päähän) ja sitten täytetään ilmapallot (vety lienee helpommin saatavaa kuin helium), heitetään äijät niillä korkeuksiin, josta ne liitävät kohteeseensa.

Hullua ehkä joo, mutta miettikääpä. Eikö tuo ole parempi kuitenkin kuin laskuvarjo- ja helikopterikuljetus hinta/laatusuhteeltaan?

Äkkiseltään tulee niin monta epäonnistumisen mahdollisuutta ja erilaista ongelmaa mieleen, etten oikein usko tuolla hommalla olevan tulevaisuutta. Perinteisen maahanlaskun vaikeus toisessa potenssissa. Entistä enemmän riskialtista tekniikkaa ja koulutusta vaativia menetelmiä. Pimeässä suoritetun maahanlaskun seurauksena liito-oravat hajoavat entistä suuremmalle alueelle. Entäs joukon raskaat aseet tai tulituki ilmasta?

Ehkäpä pari erikoismiestä tiedustelemaan? Tavaraa eivät juurikaan saa mukaan, joten hankalaa tuokin.

Duoda, laittaisin jäitä hattuun ja jalat maahan minäkin. Kuten JOKO :a-smiley: Siksi että näen tässä aika ison Rambo-vaikutteen. Sitäpaitsi sitä mukaa kun armeijoiden miesvahvuudet vähenee, niin on entistä riskaabelimpaa lähettää kalliita miehiä suuressa määrin telomaan itseään erikoishyppyihin. Special operations on toki aina oma osansa, onhan paikkoja ja aikoja jolloin hankala ja riskialtiskin kuljetuskeino on käytettävä jos muuta ei ole. Siis potentiaalia voi olla.

En perusta tätä mussutustani ihan omaan päättelyyn vaan muistelen lukeneeni yhden US erikoisjoukkohemmon kirjan, jossa heillä oli tehtävä viedä salkullinen tavaraa (ei tarkemmin eritelty) Libanoniin. Pentagonista tms tarjottiin suunnitelmaa, jossa Air Force olisi pudottanut hemmot Välimeren yllä HALO-hyppyyn josta olisi YÖLLÄ laskeuduttu rantakaistaleelle. Erikoisjoukko muutti itse suunnitelman vuorolennoksi Libanoniin (ilmeisesti diplomaattipassilla) josta taksilla perille...

Varusteiden rahtaaminen GPS-varjolla tms eli ilman lentäjiä (lue: potentiaalista vankia tai mediassa pahalta näyttävää kaatuneiden tilastoa) voisi sopiakin esim USAn käyttöön. Tästä voisi selvitellä lisää.
 
OldSkool kirjoitti:
Varusteiden rahtaaminen GPS-varjolla tms eli ilman lentäjiä (lue: potentiaalista vankia tai mediassa pahalta näyttävää kaatuneiden tilastoa) voisi sopiakin esim USAn käyttöön. Tästä voisi selvitellä lisää.

Siis tuota systeemiähän suunnitellaan juuri maahanlaskujen tukemiseen, jotta ei tarvitse tuoda kuljetuskonetta lähelle maahanlaskualuetta, etenkään vihollisen IT:n lähelle. Samalla vähenee sen pudotuksen harhaan menemisen vaara, jos se tapahtuu tavallisella ohjaamattomalla laskuvarjolla.
 
Suomessa on hypätty HAHO/HALO (high altitude high opening/high altitude low opening) hyppyjä puolustusvoimien toimesta jo 60-luvulta lähtien. Toiminta ei silloin kovin laajaa ollut, mutta kuitenkin. Ensimmäiset varusmieskurssit järjestettiin 90-luvulla (saattoi olla jo 80-luvulla). Luulisin että kaikki UTJR (ei tietenkään mitkään konttorirotat vaan ne jotka on mukana laskuvarjotoiminnassa) ja osa SUKK henkilökunnasta saa HALO/HAHO koulutuksen.

HAHOssa hypätään korkealta lisähapen kanssa esim. 6-8 km ja sopivalla tuulella ja navigointilaitteilla varustettuna pystyy tarkasti leijailemaan 30 jopa 40 km varjo avattuna siis. Pimeä ei tuota ongelmia kun on valonvahvistimet ja vaikka semmoiset IR valomajakat tai valotikut. HALOssa hypätään korkealta ja avataan varjo vasta matalammalla. Näiden lisäksi voidaan hyppykoulutuksen omaamattomia henkilöitä pudottaa tamdem-varjoilla ja pudotettiinhan koiriakin se taisi loppua 80-luvun lopulla.

Toi liito-orava homma ei varmaan tarjoa mitään etua normaaliin hyppytoimintaan nähden.
 
Mikähän tilanne mahdollisessa maaottelussa Kaverin kanssa antaisi mahdollisuuden koroittaa hyppykone 8000 metriin ja rulauttaa hemmot liitoon......? Suhtaudun melko skeptisesti ilmatilan noin reippaaseen käyttöön silloin, kun vastassa on edes jonkinlainen kurantti vihollinen.

Erikoisjoukkojen yksi periaate ollee toiminnassaan se, että tehdään asiat helpoiksi ja toteutettaviksi. Tuossa yllä oli hyvä esimerkki: tehdäänkö haloohaloo-onko ketään kotona-operaatio vai lennetäänkö vuorokoneella toimittamaan asia? Vai otetaanko yhteys johonkin intresanttiin hlöön HHalloo-meininkiä käyttäen ... lähetetäänkö patikointiryhmä turististatuksella tapaamispaikalle?
 
Ei niin erikoista ideaa, etteikö sitä olisi tosissaan tutkittu. Saksalainen SPELCO (Special Parachute Equipment and Logistics Consortium) kehittää juuri mainitun kaltaista jäykkäsiipistä Gryphon-liitolaitetta ja muutakin aika erikoistunutta para-tavaraa. Erikoismiesten varusteita erikoistarkoituksiin toki. Tuskinpa tuollaisilla mitään massapudotuksia tehtäisiin.

www.spelco.eu
http://www.spelco.eu/library/media/solutions/Gryphon.pdf
 
Back
Top