Ilmatilaloukkaus

Yksi tuhdimpi keino olisi tehdä ilmatilavalvontasopimus balttien ja ruotsalaisten kanssa. Kiertävä päivystys jos kukin vuorollaan kiertää tai vastaa alueen valvonnasta. Näin näillä rajoilla olisi milloin Gripenit, Hornetit tai Naton koneet tervehtimässä venäläisiä - eikä vain valokuvaten.

Käytännössä tuota jo osittain toteutetaankin. Tosin jokainen vielä nousee ylös erikseen, mutta muuten yhteistyötä tehdään.

Mutta ongelma on, että ei kukaan rupea venäläisiä alas ampumaan siksi, että ne viistävät vähän ilmatilan reunaa. Todennäköisesti yksittäinen venäläishävittäjä saisi lentää vaikka Jyväskylään asti eikä sitä ammuttaisi alas :rolleyes:.

Vähän sukua https://fi.wikipedia.org/wiki/Hätävarjelu

Jos hätävarjeluna tehty teko on kokonaisarvosteluun nähden pahempi kuin olisi ollut tilanteeseen nähden välttämätöntä, tekijä voidaan tuomita täyteen tai alennettuun rangaistukseen. Tällöin on kysymys hätävarjelun liioittelusta.

Eli tuo on todella vittumaista. Helpoin tapa vastata tuohon on ruveta käyttäytymään samalla tavalla, mutta onko sekään sitten loppupeleissä järkevää?

Ehkä parasta, että Sauli voi vaan puhelimessa todeta että "se on hyvä, että lentäjänne harjoittelevat. Se on selkeästi tarpeen, koska yksinkertainen lentosuunnistuskaan ei meinaa sujua. Mutta, jos ensin harjoittelette suunnistusta omassa ilmatilassa, ettei tule suotta hämminkiä".
 
Kaksi uutta ilmatilaloukkausta Suomenlahdella – Asialla Venäjän huippuhävittäjät
ilmatilaloukkaajat.jpg

Näiden kahden venäläisen SU-27-hävittäjän epäillään eilen tehneen ilmatilaloukkauksia Suomen alueelle Porvoon eteläpuolella.

Venäläisten SU-27-hävittäjien epäillään eilen loukanneen Suomen ilmatilaa peräti kahteen kertaan Suomenlahdella Porvoon eteläpuolella.

Ensimmäinen alueloukkaus tapahtui torstaina kello 16.43 – toinen luvaton rajanylitys oli samankaltainen, mutta se tapahtui illalla kello 21.33. Toisen rajaloukkauksen tehnyt lentokone oli eri koneyksilö kuin ensimmäiseen rajanylitykseen osallistunut kone.

Suhoi Su-27-mallista hävittäjää käyttävät Venäjän Leningradin sotilaspiirissä 159. lentorykmentti Karjalan Petroskoissa, 177. lentorykmentti Karjalan Lotinanpellossa ja 9. lentorykmentti Kilpajärvellä. Yksiköt kuuluvat Venäjän 6. ilma-armeijaan.




Suomen ilmavoimien kone suoritti molempiin venäläishävittäjiin tunnistuslennot. Itämerellä on ollut torstain aikana vilkasta Venäjän sotilaslentotoimintaa.

Rajavartiolaitos selvittää tapahtumia.

Huippuhävittäjä mainittu:confused:
 
Olisko Helsinki-Vantaalla päivystyspari Hornetteja? Kuopiosta asti ei kyllä ehditä pelipaikoille jos ilmatilaa rikotaan minuutin verran.

Veikkaan, että ensimmäinen tapaus on kuvattu rikkomuksen jälkeen. Ja jälkimmäistä ollaan sitten jo oltu enemmän tai vähemmän valmiina odottelemassa.
 
Olikos sellainen uutinen, että alue mistä tultiin sisään oli sama josta usein ennenkin tultu. Onko kyseinen alue vaikea lentää vai onko samalla paikalla joku syvällisempi merkitys.
 
Mitähän se Venäjä yrittää näillä reittilipsahduksillaan viestittää. Vaikutushan on lähinnä harmi ja ärsyyntyminen manooverien tarpeettomuudesta.
Kun Suomi ärsyyntyy tarpeeksi ja seurauksena päättää littyä Natoon, se antaa taas uuden perustelun Venäjälle tehdä seuraava siirto, joka on.......?

Ei Suomen ärsyttäminen ihan tavoitteetonta ole.

.
 
Tällainen on Suomen ilmatilaa loukannut hävittäjä – mukana vakavassa onnettomuudessa 2000-luvun alussa

Suomen ilmatilaa loukannut Sukhoi Su-27-hävittäjä valmistettiin Neuvostoliitossa Yhdysvaltain F-15 Eagle -hävittäjien kilpailijaksi.




    • Ensimmäiset koneet valmistettiin jo toukokuussa 1970-luvulla Neuvostoliitossa.
    • Hävittäjiä on rakennettu 809 kappaletta.
    • Pahin lento-onnettomuus hävittäjille tapahtui Ukrainan Lvivissä heinäkuussa 2002, kun Su-27 hävittäjä putosi kesken lentonäytöksen ja 85 katsojaa kuoli.


Venäjän epäillään loukanneen torstaina Suomen ilmatilaa kahdesti. Ensin iltapäivällä, noin kello 16.43 ja sitten illalla 21.33. Suomen puolustusvoimat julkaisi myöhemmin Twitterissä kuvan epäillyistä ilmatilaloukkauksista. Molemmissa kuvissa on venäläinen Su-27-hävittäjä.

Aiemmissa ilmatilaloukkauksissa koneet ovat olleet juuri kuljetuskoneita. Kesäkuussa 2013 Suomen ilmatilaa loukkasi neljän koneen ryhmä, johon kuului sekä Su-27- että Tu-22-hävittäjiä Tuolloin tiedotusvälineille ei kerrottu, kävikö Suomen puolella kaksi hävittäjää, kaksi pommittajaa vai yksi kumpiakin.

Venäjä on kiistänyt tuoreimmat ilmatilaloukkaukset.

Suomen puolustusvoimat julkaisi Twitterissä kuvan venäläisestä SU-27-hävittäjästä, jonka epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa torstai-iltapäivänä. SUOMEN PUOLUSTUSVOIMAT

Sekä iltapäivällä että torstai-iltana Suomen ilmatilassa kuvattu Sukhoi Su-27-hävittäjä on Neuvostoliiton vastine Yhdysvaltojen F-15-hävittäjille. Kilpailu Su-27-hävittäjien suunnittelusta käynnistettiin 1960-luvun lopussa ja ensimmäiset koneet valmistettiin 1970-luvulla.

Yhdysvaltalaiset F-15 Eagle -hävittäjät otettiin palvelukäyttöön tammikuussa 1976 ja Su-27-hävittäjät vuonna 1984. Koneita on valmistettu sekä yksi että kaksipaikkaisena.

mads.gif

Naton Flanker-koodinimeksi ristimän koneiden lentonopeus yltää noin 2 500 kilometriin tunnissa, niiden pituus on noin 21 metriä ja lentomatka noin 3 900 kilometriä. Su-27-hävittäjille asekuorma on noin 8 000 kiloa ja siinä on kymmenen ripustuspistettä aseille.

Flanker-perheeseen kuuluvat lisäksi moniroolihävittäjä Su-30, tukialushävittäjä Su-33, rynnäkkökone Su-34 sekä ilmaherruushävittäjä Su-35.



85 kuoli lentonäytöksessä


Su-27-hävittäjien pahin onnettomuus tapahtui heinäkuussa 2002 ukrainalaisessa lentonäytöksessä. 85 katsojaa kuoli, kun hävittäjä putosi väkijoukkoon ukrainalaisessa Lvivin kaupungissa järjestetyssä lentonäytöksessä. Ohjaaja tuomittiin 14 vuodeksi vankeuteen ja toinen lentäjä kahdeksaksi vuodeksi vankeuteen.

Suomessa Su-27-hävittäjät ovat ilmatilaloukkausten lisäksi nousseet otsikoihin, kun tammikuussa Su-27 jahtasi Ruotsin ilmavoimien tiedustelukonetta.

Lisäksi huhtikuussa uutisointiin, kuinka Sukhoi Su-27-kone teki vaarallisen käännöksen noin 30 metriä yhdysvaltalaisen tiedustelukoneen yläpuolella.
 
Kaksi uutta ilmatilaloukkausta Suomenlahdella – Asialla Venäjän huippuhävittäjät
ilmatilaloukkaajat.jpg

Näiden kahden venäläisen SU-27-hävittäjän epäillään eilen tehneen ilmatilaloukkauksia Suomen alueelle Porvoon eteläpuolella.

Venäläisten SU-27-hävittäjien epäillään eilen loukanneen Suomen ilmatilaa peräti kahteen kertaan Suomenlahdella Porvoon eteläpuolella.

Ensimmäinen alueloukkaus tapahtui torstaina kello 16.43 – toinen luvaton rajanylitys oli samankaltainen, mutta se tapahtui illalla kello 21.33. Toisen rajaloukkauksen tehnyt lentokone oli eri koneyksilö kuin ensimmäiseen rajanylitykseen osallistunut kone.

Suhoi Su-27-mallista hävittäjää käyttävät Venäjän Leningradin sotilaspiirissä 159. lentorykmentti Karjalan Petroskoissa, 177. lentorykmentti Karjalan Lotinanpellossa ja 9. lentorykmentti Kilpajärvellä. Yksiköt kuuluvat Venäjän 6. ilma-armeijaan.




Suomen ilmavoimien kone suoritti molempiin venäläishävittäjiin tunnistuslennot. Itämerellä on ollut torstain aikana vilkasta Venäjän sotilaslentotoimintaa.

Rajavartiolaitos selvittää tapahtumia.

Huippuhävittäjä mainittu:confused:
Seuraavana tulee Superhävittäjä. Joka kantaa Superaseita.
Olisi muuten kiva nähdä linkki, niin voisi seurata että media oli nyt tällä kertaa kyseessä ja mikä toimittaja. Voisin nimittäin harkita lähettäväni Huippu-palautetta Super-toimittajalle.
 
oli näköjään oikein aseistettu. Onkohan Suomessa jotenkin valmiutta nostettu kun on ehditty kuvaamaan? Vieläpä kaksi kertaa.
 
Kaksi uutta ilmatilaloukkausta Suomenlahdella – Asialla Venäjän huippuhävittäjät
ilmatilaloukkaajat.jpg

Näiden kahden venäläisen SU-27-hävittäjän epäillään eilen tehneen ilmatilaloukkauksia Suomen alueelle Porvoon eteläpuolella.

Venäläisten SU-27-hävittäjien epäillään eilen loukanneen Suomen ilmatilaa peräti kahteen kertaan Suomenlahdella Porvoon eteläpuolella.

Ensimmäinen alueloukkaus tapahtui torstaina kello 16.43 – toinen luvaton rajanylitys oli samankaltainen, mutta se tapahtui illalla kello 21.33. Toisen rajaloukkauksen tehnyt lentokone oli eri koneyksilö kuin ensimmäiseen rajanylitykseen osallistunut kone.

Suhoi Su-27-mallista hävittäjää käyttävät Venäjän Leningradin sotilaspiirissä 159. lentorykmentti Karjalan Petroskoissa, 177. lentorykmentti Karjalan Lotinanpellossa ja 9. lentorykmentti Kilpajärvellä. Yksiköt kuuluvat Venäjän 6. ilma-armeijaan.

Suomen ilmavoimien kone suoritti molempiin venäläishävittäjiin tunnistuslennot. Itämerellä on ollut torstain aikana vilkasta Venäjän sotilaslentotoimintaa.

Rajavartiolaitos selvittää tapahtumia.

Huippuhävittäjä mainittu:confused:


Jännä, että nää tuli juuri kun on kohistu BUKeista ja Suomi on tuominnut Venäjän toimet Syyriassa ja asiasta on presidentitkin keskustellut kahden kesken.

oli näköjään oikein aseistettu. Onkohan Suomessa jotenkin valmiutta nostettu kun on ehditty kuvaamaan? Vieläpä kaksi kertaa.

Ja kuvista pikaisesti katsottuna sama aseistus molemmissa. Kyllä valmiustasoa on saatettu nostaa, koska tämä ei edellämainituista syistä varmaan yllättänyt ketään...
 
Jännä, että nää tuli juuri kun on kohistu BUKeista ja Suomi on tuominnut Venäjän toimet Syyriassa ja asiasta on presidentitkin keskustellut kahden kesken.



Ja kuvista pikaisesti katsottuna sama aseistus molemmissa. Kyllä valmiustasoa on saatettu nostaa, koska tämä ei edellämainituista syistä varmaan yllättänyt ketään...
Se on ehkä ihan hyvä, ettei allekirjoittanut ole Suomen diktaattori ;) Tuollainen aseistettu hyökkäyshävittäjä kun ylittää rajan olisi käsky voinut kuulua, että tonttiin vaan ;)
 
Mutta ongelma on, että ei kukaan rupea venäläisiä alas ampumaan siksi, että ne viistävät vähän ilmatilan reunaa. Todennäköisesti yksittäinen venäläishävittäjä saisi lentää vaikka Jyväskylään asti eikä sitä ammuttaisi alas :rolleyes:.

Eli tuo on todella vittumaista. Helpoin tapa vastata tuohon on ruveta käyttäytymään samalla tavalla, mutta onko sekään sitten loppupeleissä järkevää?

Venäläinen voisi varmaan lentää Jyväskylään asti, mutta en lähtisi kokeilemaan samaa Hornetilla Pietarin yläpuolella... veikkaan, että naapurilla on "hieman" herkempi liipasin.
 
Viesti ei voisi olla selvempi. Kahdesti käydään aseistetulla hävittäjällä ilmatilassa, ja vielä peräjälkeen. Tuo on valtiotasolla törkeää uhittelua. Vanjaa ärsyttää tämän päivän sopimuksenteko meidän ja USA:n välillä.
Vastaanottokeskusten saranoita on syytä alkaa öljytä, ovet aukeavat kohta taajaan.
 
Venäläinen voisi varmaan lentää Jyväskylään asti, mutta en lähtisi kokeilemaan samaa Hornetilla Pietarin yläpuolella... veikkaan, että naapurilla on "hieman" herkempi liipasin.
Veikkaan, että olisi yksisuuntainen lento. Toisaalta Suomi voisi joskus näyttää kyntensä puolustaa aluettaan. Vähän eriasia lentää ilmatilassa kuljetuskoneella kuin aseistetulla hävittäjällä jossa varmasti on navigointi vermeet sitä luokkaa, että tuotakaan hommaa ei oikein voi eksymisenä pitää, ei ainakaan kahta kertaa. Tuollaisessa tilanteessa voisi hyvin lähteä siitä että "vihollinen" pakotetaan alas joko ehjänä tai osissa. Tokihan naapuri siitä älläkän nostaisi.
 
Mitähän se Venäjä yrittää näillä reittilipsahduksillaan viestittää. Vaikutushan on lähinnä harmi, rahan menoa ja ärsyyntyminen manooverien tarpeettomuudesta. Mitään pr-kampanjoitahan nämä eivät ole mutta eivät liioin pelotteluakaan. Lähinnä lapsellisia ilkkumisia.

Loukkaukset on lyhyitä ja Suomen valmius on puolestaan jo kokeiltu. Olisiko näihin vastattava tekemällä loukkauksia myös vastavuoroisesti itärajallamme. Vai pitäisikö venäläiskoneen silmille ripotella silppua tai soihtuja. Vai onko tämä selfie-palvelu jotenkin muuten laskutettavissa. Jotain vastavuoroisuutta näihin tarttis keksiä.
Tämän viestin jälkeen keskustelu ehti jo ryöpsähdellä monta sivua, ennen kuin ehdin kommentoimaan. No, yritetään viimeistään nyt... :oops:

Tavalliselle sukankuluttajalle nämä näyttäytyvät vain kiusantekona, mutta kyllä näillä ilmatilanloukkauksilla on oma viestinnällinen ja sotilaallinen rooli.
  • Yksikään venäläinen kone ei lähtökohtaisesti loukkaa ilmatilaa vahingossa. OK, lentokäytävä on kapeahko ja vahinkoja sattuu, mutta nyt jo 1,5 vuotta venäläiset koneet ovat osanneet pysyä kansainvälisessä ilmatilassa, kun niin on käsketty. Näillä ilmatilaloukkauksilla halutaan siis viestittää jotain ja testata valmiutta.
  • Ilmatilaloukkaukset tapahtuivat kuin sattumalta BUK-"kohun" ja USA:n kanssa tehtävän aiesopimuksen kanssa samaan aikaan. BUK-asia ei ole ollut kohu muualla kuin Suomessa, joten oma veikkaukseni on, että Venäjä haluaa osoittaa sotilaallista voimaansa juuri ennen aiesopimuksen allekirjoittamista. Sinänsä typerää, tuolla toiminnalla tuki Yhdysvaltojen kanssa tehtävälle yhteistyölle ainoastaan kasvaa Suomessa.
  • Kaksi lyhyttä ilmatilanloukkausta pienellä väliajalla testaa suomalaisten valmiutta: reagoitiinko ensimmäiseen loukkaukseen, reagoitiinko myös toiseen, miltä kentiltä tunnistuskoneet tulivat, oliko molemmilla kerroilla sama tunnistuskone, olivatko tunnistuskoneet aseistettuja, millaista viestiliikennettä tunnistuskone ja taistelunjohtokeskus kävivät... Vaikuttaa siltä, että Suomen ilmavoimat ovat toimineet näissä tapauksissa ihan nohevasti ja niin pitääkin!!!
Tavallisena sukankuluttajana sanon loppukaneetiksi, että venäläisten öykkäröinti alkaa jo tosissaan ärsyttää. Tsuhna voi olla hidas ja rauhallinen, mutta tsuhnaa ei pidä koskaan suututtaa!!! :camo::camo::camo:
 
Viesti ei voisi olla selvempi. Kahdesti käydään aseistetulla hävittäjällä ilmatilassa, ja vielä peräjälkeen. Tuo on valtiotasolla törkeää uhittelua. Vanjaa ärsyttää tämän päivän sopimuksenteko meidän ja USA:n välillä.
Vastaanottokeskusten saranoita on syytä alkaa öljytä, ovet aukeavat kohta taajaan.
Varmasti, ei muuta kuin työttömille salaatit päälle ja rynkky kouraan ja rajalle. Ketään ei tule yli ja jos yrittää niin ei muuta kuin samaa reittiä takaisin.
 
Jännä, että nää tuli juuri kun on kohistu BUKeista ja Suomi on tuominnut Venäjän toimet Syyriassa ja asiasta on presidentitkin keskustellut kahden kesken.

Wanha tieto on se, että Venäjä -kostaa- aina. Ilmatilaloukkaus on uskoakseni AINA viesti jostain. Tottakai Suomen päättäjät tässä katsannossa ovat hyvin perillä siitä, mistä on kyse.

Säännöllisesti toistuva loukkaaminen on viesti sekin. Tosin tässäkin kohtaa kannattaa hengittää rauhallisesti. Loukkauksia tapahtuu niin itä- kuin länsikutoisestikin.

Iltaleähmät sitten käyttävät termejä: huippu, superi, erikois.....mutta noita samoja käyttää iltaleähmät myös säätiedotuksissaan. Supersää, hirmuhelle, ennätyspakkanen.
 
Back
Top