Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Putin siinä meille muistuttelee näin itsenäisyyspäivän aattona, että meiltä te itsenäisyyden saitte, ja me se voidaan teiltä myös pois ottaa, jos ette tee, niin kuin me halutaan. 6.12. tehty loukkaus olisi ollut liian provosoivaa ja näin päivää ennenkin viesti tulee perille
 
Jaha, perinteinen "Porvoon kurvi".

Katso liite: 17961

Joo, Porvoon kohdalla. Tokihan se kansainvälinen ilmakäytävä on kapea tuossa kohdassa, mutta vaikea näistä on maallikkona sanoa ovatko tahallisia vai tahattomia. Sen verran hyvät suunnistuslaitteet nykypäivän koneissa on, että ei kunnon navigoinnin nyt pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa.

Sittenhän on nähty näitä laajempiakin koukkauksia Suomen ilmatilaan joita Venäjä on selittänyt mm. ukkosrintaman väistämisellä yms. Venäläisten tyyli tuntuu olevan se, että välillä testaavat ihan tarkoituksellisesti Suomen reaktioita ja ilmapuolustuksen reaktioaikoja. Ja välillä taas todennäköisesti vaan päättävät olla noudattamatta kansainvälisiä käytäntöjä, eli haistattavat pitkät ja vaan päättävät lentää juuri niin kuin haluavat.

ilmatilaloukkaus-20052014.webp
 
Väistivät varmaan taas ukkosmyrskyä :rolleyes:
 
Ei ne testaa Suomen reaktioaikoja. Kun Rissalan yms Hornet on ilmassa ja n. 1-2km korkeudessa niin niiden Keva/kava tutkat näkee sen. Eli ne tietää tarkalleen mitä Hornetilla kestää lentää mistäkin tuohon pisteeseen.
Enemmän ne testaa reagointi tapaa, onko ohjukset mukana vai tykkiaseistus, neutraalilähestyminen vai agressiivinen yms...
On ihan eriasia, että Hornet pyyhkäsee klo 0600 täysohjuslasti päällä ja lyö tulenjohtotutkan päälle, kuin että tykkiaseistus HN tulee siivelle ja yrittää ottaa katse/radiokontaktin.
 
Ei ne testaa Suomen reaktioaikoja. Kun Rissalan yms Hornet on ilmassa ja n. 1-2km korkeudessa niin niiden Keva/kava tutkat näkee sen. Eli ne tietää tarkalleen mitä Hornetilla kestää lentää mistäkin tuohon pisteeseen.
Enemmän ne testaa reagointi tapaa, onko ohjukset mukana vai tykkiaseistus, neutraalilähestyminen vai agressiivinen yms...
On ihan eriasia, että Hornet pyyhkäsee klo 0600 täysohjuslasti päällä ja lyö tulenjohtotutkan päälle, kuin että tykkiaseistus HN tulee siivelle ja yrittää ottaa katse/radiokontaktin.

En osaa tarkemmin sanoa, mutta veikkaan vahvasti että ohjusaseistuksen väläyttäminen oikein kunnolla (Hornetilla esim. AIM-9 ja AIM-120) varmaan vaatisi jo jonkinlaisen kansainvälisen kriisin. Joitain kuvia olen nähnyt tunnistuskoneista. Näissä on tykkiaseistus itsepuolustusta varten ja sitten ehkä siivenkärjissä lämpöhakuiset Sidewinderit itsepuolustukseksi.
 
Päivystyskoneen varustamisessa ohjusaseistuksella ei ole mitään ihmeellistä tai aggressiivista, ihan normimeininkiä. Tunnistavan koneen pitää kuitenkin olla tarvittaessa kykenevä voimankäyttöön. Tunnistusproseduuri on taas niin vakiintunut, että vaikea nähdä miksi sitä koettaisiin tarpeelliseksi lähteä testaamaan. Ei siellä kukaan lähde tutkalla sohottelemaan päättömästi.
Reaktioajassa olisi kyllä sinänsä testattavaa. Se, kuinka nopeasti kone lentää paikasta toiseen on aika epäolennaista, kiinnostavampaa on kuinka nopeasti kone saadaan ilmaan. Se kertoo valmiudesta. Asenteesta kertoo toki sekin paahdetaanko täysillä yliäänipamahduksista välittämättä.

Mutta tässäkin haetaan nähdäkseni turhan vaikeita selityksiä, aivan kuin kaikkiin itänaapurin tekemisiin olisi jokin huolella mietitty syy. Ensinnäkin virheitä tapahtuu, myös muille, eivätkä navigointilaitteet välttämättä ole vanhemmissa koneissa viimeisen päälle. Toinen syy on silkka välinpitämättömyys. Ja jos halutaan ihan tarkoituksella vähän koukata, niin ei siihenkään tarvita muuta kuin halu vähän ärsyttää.
 
Jos tota haluais selvittää lisää niin joku jolla on toi Flightradar maksullisena käytössä vois katsoa sieltä historiasta vaikka tuon RA-85019 koneen lentoreittejä. Toki muutkin venäjän valtiolliset koneet kelpaavat.

Erityisesti kiinnostava tuossa on tuo mutka, jossa on lennetty suoraan kohti Porvoota. Tapahtuuko tätä kuinka usein, tästä nyt kaksi esimerkkiä yllä jo postattu.
 
Ei ne testaa Suomen reaktioaikoja. Kun Rissalan yms Hornet on ilmassa ja n. 1-2km korkeudessa niin niiden Keva/kava tutkat näkee sen.

HN voi olla paljon lähempänäkin kuin Rissalassa. Eikä sen tarvitse nousta tutkahorisontin yläpuolelle. ;)

En osaa tarkemmin sanoa, mutta veikkaan vahvasti että ohjusaseistuksen väläyttäminen oikein kunnolla (Hornetilla esim. AIM-9 ja AIM-120) varmaan vaatisi jo jonkinlaisen kansainvälisen kriisin. Joitain kuvia olen nähnyt tunnistuskoneista. Näissä on tykkiaseistus itsepuolustusta varten ja sitten ehkä siivenkärjissä lämpöhakuiset Sidewinderit itsepuolustukseksi.

Oma mielikuvani on, että tunnistuskoneilla on aina mukana sekä IP- että tutkapuikot. Tässäkin venäläiset laskivat koneen alta neljä ohjusta:

 
Putin siinä meille muistuttelee näin itsenäisyyspäivän aattona, että meiltä te itsenäisyyden saitte, ja me se voidaan teiltä myös pois ottaa, jos ette tee, niin kuin me halutaan. 6.12. tehty loukkaus olisi ollut liian provosoivaa ja näin päivää ennenkin viesti tulee perille

Tähän lihavoituun:
Koiran turkissa yksi kirppu kerro toiselle kirpulle: "Me käyttiin eilen metsässä ja joessa uimassa".
 
HN voi olla paljon lähempänäkin kuin Rissalassa. Eikä sen tarvitse nousta tutkahorisontin yläpuolelle. ;)

Kyllä. Syksyllä 1968 kun NL miehitti Tshekkoslovakian, oli Suomenlahdella erittäin vilkasta neuvostolaivaston liikehdintää. Utin Kuljetuslentolaivueen Il-28 -koneilla suoritettiin merivalvontalentoja aluevesirajalla. Vakiokäytäntö oli, että nimenomaan lennettiin merelle matalalla tutkakatveessa, jotta neukkujen laivoilla olisi ollut mahdollisimman vähän varoitusaikaa.
 
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ve...lahdella_viime_vuosien_keskim_r_isell_tasolla

Venäjän lentotoiminta Suomenlahdella viime vuosien keskimääräisellä tasolla

Suomen Ilmavoimien mukaan vuonna 2018 Venäjän lentotoiminta kansainvälisessä ilmatilassa Suomenlahden yllä oli viime vuosien keskimääräisellä tasolla.
Suomen ilmatilaa ei kuitenkaan loukattu viime vuoden aikana.

Venäjän lentotoiminta kansainvälisessä ilmatilassa Suomenlahden yllä on säilynyt vuonna 2014 tapahtuneen turvallisuusympäristön muutoksen jälkeisellä tasolla.

Suomenlahdella oli viime vuonna Venäjän lentotoimintaa noin 25 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015, jota on käytetty vertailutasona,
mutta noin 15 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2017, joka on ollut Venäjän lentotoiminnan aktiivisin vuosi.

Puutteellisin tiedoin tehtyjen lentojen osuus Venäjän lentotoiminnasta Suomenlahdella on vähentynyt vuoden 2015 noin 55 prosentista viime vuoden noin 35 prosenttiin.

Suomen Ilmavoimien alueellisen koskemattomuuden valvonta (AKV) ulottuu satoja kilometrejä Suomen valtakunnan rajojen ulkopuolelle.
Valvontaa suoritetaan eri puolille maata sijoitetuilla liikkuvilla ja kiinteillä ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla.

Valvonnan tuottamat havainnot kootaan ja analysoidaan Ilmaoperaatiokeskuksen johdolla.
Koneita saatetaan käydä tunnistamassa lähietäisyydeltä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä (ohessa Ilmavoimien aiemmin julkaisema tunnistuskuva Tu-22M -koneista).

Lennon tiedot ovat puutteelliset, kun esimerkiksi koneella ei ole lentosuunnitelmaa, koneen transponderi ei ole päällä tai kone ei ole radioyhteydessä lennonvarmistuselimiin.

Vertailuvuoteen 2015 verrattuna vuonna 2018 oli 24 prosenttia enemmän lentoja.
Niistä 35 prosenttia lensi puutteellisin tiedoin. Edellisvuonna 2017 lentoja oli 46 prosenttia vertailuvuotta enemmän ja niistä puutteellisin tiedoin lensi 40 prosenttia.
Vuonna 2016 lentoja oli 14 prosenttia vertailuvuotta enemmän ja niistä puutteellisin tiedoin lensi 39 prosenttia.
 
Ei ne testaa Suomen reaktioaikoja. Kun Rissalan yms Hornet on ilmassa ja n. 1-2km korkeudessa niin niiden Keva/kava tutkat näkee sen. Eli ne tietää tarkalleen mitä Hornetilla kestää lentää mistäkin tuohon pisteeseen.
Enemmän ne testaa reagointi tapaa, onko ohjukset mukana vai tykkiaseistus, neutraalilähestyminen vai agressiivinen yms...
On ihan eriasia, että Hornet pyyhkäsee klo 0600 täysohjuslasti päällä ja lyö tulenjohtotutkan päälle, kuin että tykkiaseistus HN tulee siivelle ja yrittää ottaa katse/radiokontaktin.

Ei se Rissalasta korkealle lähde. Tuollaiset tunnistuslennot tunnistaa, kun on esim. Veneilemässä Kaljaveellä. Ja nousussakin käyttävät eräänlaista taktiikkaa, jossa ei käydä korkealla. Ideana ei ole esitellä lentoa Kaalamon tutkalle.
 
HN voi olla paljon lähempänäkin kuin Rissalassa. Eikä sen tarvitse nousta tutkahorisontin yläpuolelle. ;)



Oma mielikuvani on, että tunnistuskoneilla on aina mukana sekä IP- että tutkapuikot. Tässäkin venäläiset laskivat koneen alta neljä ohjusta:


Liekkö Joensuun kenttä päivystyskenttä
 
Back
Top